Dallas: Snigskytter åbnede ild mod politiet ved demostration

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
paint
Kort karma: 96
Likede indlæg: 2377

Re: Dallas: Snigskytter åbnede ild mod politiet ved demostration

Indlægaf paint » 9. jul 2016, 12:31

DetSorteCirkus skrev:
Jamen, jeg er slet ikke uenig i alt det, du skriver om den generelle situation derovre, men jeg synes ikke, at du har særlig meget fokus på det, vi konkret ved om angrebet og manden bag.
Hvor ved du fx. fra, at han havde den ghetto-tankegang, som du beskriver? Er det noget, du går ud fra, fordi han er sort, bor i Syden og har skudt efter hvide betjente?
Jeg mener - på baggrund af det, der faktisk er kommet ud om ham; at han var uddannet og hverken boede i en ghetto eller var kendt af politiet i forvejen, er der vel egentlig mere, der taler for, at han i en del udsatte, marginaliserede sortes øjne ville være "bounty". At han så tilmed, som du selv skriver, har begået sin forbrydelse i en stat, der har bedre styr på tingene end så mange andre steder, taler også, synes jeg, for, at det måske primært handler om en ustabil mand, der er blevet tirret af nyhedsstrømmen og eventuelle personlige udeståender med politiet, og som under alle omstændigheder var en tikkende bombe, der på et eller andet tidspunkt ville have forsøgt at slå nogen ihjel.
Jeg kommer i hvert fald meget til at tænke på ham, der stod bag angrebet i Orlando.

Fyren vi taler om hér, ville aldrig blive betragtet som 'Bounty'. De er kun de bedrestillede sorte, som har videregående uddannelser, er ingeniører, læger, jurister etc. eller på anden vis, tjener mange penge. Og bor i pæne villaer i pæne kvarterer – kort sagt den bedrestillede sorte middelklasse. (Cosby-segmentet)

Jeg ved af gode grunde ikke, hvor meget ghetto, der var i fyren her. Området han kommer fra, er ikke et udpræget ghetto-område, generelt, men derfor kan han sagtens være vokset op i en sort enklave af en art, i dét område. Politistyrken i hans område, er ikke den samme som i byen Dallas. Men har formentlig bare været en gennemsnitlig politistyrke i staten Texas, som ikke ligefrem er kendt for deres progressive holdning til sorte (selvom det er lidt bedre i Dallas)

Dét jeg hænger min (argument/mavefornemmelse) -hat på er, at han har meldt sig til militæret. Det gør sorte som regel kun (i Sydstaterne), hvis de har været så heldige at være vokset op, uden en straffeattest og ikke rigtig ser andre muligheder for at forbedre deres forhold end militæret, hvor de får en række fordele som man normalt ikke har i USA. (gratis sygesikring og mulighed for videreuddannelse, når de er færdige med eller evt. stadig er i militæret)

Derfor skriver jeg (tidligere) at det ikke ”umiddelbart” ligner en iværksat eller orkestreret politisk aktion. Men han kan jo sagtens have været med i én eller anden radikal grupper af vrede unge sorte – hans baggrund kan i det mindste ikke udelukke det. Hans målrettede træning i skarpskydning, inden aktionen, peger også lidt i den retning.
Han er specifikt gået efter hvide mennesker og især hvide politifolk. Og han udtaler, inden har bliver dræbt, at det var vreden over drabet på sorte mennesker, i diverse Sydstater som han ville hævne.
Han har tilsyneladende også syntes at en 'Black lives matter' demonstration, var en passende baggrund for hans skyderier.

Om han så er alene om det, eller der også er andre involveret, er svært at sige med sikkerhed, lige nu som jeg ser det.
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Hvis vi ikke ændrer retning, ender vi der hvor vi er på vej hen
Brugeravatar
eks-Maupassant
Kort karma: 141
Likede indlæg: 2113

Indlægaf eks-Maupassant » 9. jul 2016, 23:45

En spændende ting ved begivenheden var, at det er første gang amerikansk politi har brugt en robot til at slå en mistænkt ihjel.

En MARCbot, sådan en her.

Billede

De havde sat sprængstof på den og kørt den hen ved siden af ham fyren. Oprindeligt til militært brug.

Trist at vi ikke har dem i Danmark, de kan nemlig også bruges til andre ting. F.eks. har politiet på et andet tidspunkt brugt den til at levere en pizza til en fyr der havde forskanset sig, for sådan at få det hele til at falde lidt ned.

http://politiken.dk/udland/ECE3292633/k ... as-manden/
0
Brugeravatar
Wizzze
Kort karma: 1158
Likede indlæg: 6812

Indlægaf Wizzze » 17. jul 2016, 15:37

Årrhhh nej ikke igen :trist:

7 betjente skudt, 3 frygtes døde
http://edition.cnn.com/2016/07/17/us/ba ... index.html

Det er i Baton Rouge, en af de byer hvor der har været en episode men en hvid betjent der skød en sort mand, og hvor der har været uro og ballade siden, og nu så dette :whine:
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
paint

Indlægaf paint » 17. jul 2016, 15:38

Så går det løs igen i USA's sydstater. Det kommer ikke bag på mig, at det er i Baton Rouge.

"Flere politibetjente er blevet skudt og dræbt i byen Baton Rouge i den amerikanske delstat Louisiana."

http://www.dr.dk/nyheder/udland/flere-b ... -louisiana
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Brugeravatar
paint

Indlægaf paint » 17. jul 2016, 16:06

Wizzze skrev:Årrhhh nej ikke igen :trist:

Det er i Baton Rouge, en af de byer hvor der har været en episode men en hvid betjent der skød en sort mand, og hvor der har været uro og ballade siden, og nu så dette :whine:

Ja. Det er rædselsfuldt og som jeg skriver i mit indlæg (jeg så ikke at du allerede havde postet et om det samme emne) undrer det mig ikke, at det er sket i netop Baton Rouge. Jeg har været i byen mange gange, for år tilbage (da jeg gik på Uni, ikke så langt derfra) og nogle af de episoder jeg så dernede mht. politiets adfærd over for sorte borgere, var groteske.

Desværre, tror jeg at denne seneste episode, bare en ét af mange lignende episoder, som vil komme fremover og jeg kan levende sætte mig ind i de sortes vrede (men ikke deres drab på politifolk). Dét jeg til gengæld, har svært ved at fatte, er, at befolkningen, generelt, ikke selv for længst har indset, at den er helt gal med den måde man behandler sorte på i Sydstaterne.
0

Brugeravatar
Wizzze

Indlægaf Wizzze » 17. jul 2016, 19:05

paint skrev:
Wizzze skrev:Årrhhh nej ikke igen :trist:

Ja. Det er rædselsfuldt og som jeg skriver i mit indlæg (jeg så ikke at du allerede havde postet et om det samme emne) undrer det mig ikke, at det er sket i netop Baton Rouge. Jeg har været i byen mange gange, for år tilbage (da jeg gik på Uni, ikke så langt derfra) og nogle af de episoder jeg så dernede mht. politiets adfærd over for sorte borgere, var groteske.

Desværre, tror jeg at denne seneste episode, bare en ét af mange lignende episoder, som vil komme fremover og jeg kan levende sætte mig ind i de sortes vrede (men ikke deres drab på politifolk). Dét jeg til gengæld, har svært ved at fatte, er, at befolkningen, generelt, ikke selv for længst har indset, at den er helt gal med den måde man behandler sorte på i Sydstaterne.

Vi var der sidste år, godt nok kun en overnatning, og brugte mest tid Downtown, men fik da også set meget af "dem og os" kulturen. Der er tydelig forskel mellem de fattige sorte kvarterer og så de mere velstående villa kvarterer, og der er områder jeg ikke ville komme, selv i dagslys. Så jeg kan levende forestille mig hvordan konflikter opstår.
Jeg er faktisk ret sikker på at det trafikkryds der har været vist billeder af, er der hvor vi kørte på motorvejen mod New Orleans. Der ligger et Waffle House lige ved siden af, hvor vi spiste morgenmad, og der er også rigtig mange hoteller/moteller lige der, det kunne være endt rigtig galt, med en masse skyderi lige der :tie:
0
Brugeravatar
ShuruQ
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 7794

Indlægaf ShuruQ » 17. jul 2016, 19:09

Er der noget ude om hvem der står bag denne gang?
0
I have a dream called Palestine, Israel called a nightmare. Alas, the reality is a nightmare for those who dream.
Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 319
Likede indlæg: 3446

Indlægaf dgd2007 » 17. jul 2016, 20:24

ShuruQ skrev:Er der noget ude om hvem der står bag denne gang?

Ikke endnu.
0
Brugeravatar
Wizzze

Indlægaf Wizzze » 17. jul 2016, 21:01

"heldigvis" var der kun en skytte i Baton Rouge. Det er lidt lettere med een forstyrret idiot og ikke at 3 mænd har sat sig for at dræbe betjente. Men een forstyrret idiot er stadig en for mange. :whine:
0
Brugeravatar
paint

Indlægaf paint » 17. jul 2016, 21:27

Wizzze skrev:"heldigvis" var der kun en skytte i Baton Rouge. Det er lidt lettere med een forstyrret idiot og ikke at 3 mænd har sat sig for at dræbe betjente. Men een forstyrret idiot er stadig en for mange. :whine:

Ja. Men en ”forstyrret idiot”, er ikke hele historien. Det er kun overfladen. Det stikker langt dybere end som så. Det er et symptom på at noget er helt galt i det pågældende samfund. Politiets holdning til f.eks sorte borgere, er ikke fuldkommen løsrevet fra det resterende samfunds holdning, det er på sæt og vis, en afspejling af det (eller i det mindste dele af det)

Jeg oplevede selv følgende en aften i Baton Rouge:

Min kæreste på Universitetet, var inviteret til en venindes fødselsdag i Baton Rouge og hun skulle bare tage sin kæreste med (det var mig)
Om aftenen sad vi et sted i byen, uden for en bar med udeservering og drak øl, hørte musik gennem de åbne døre og vinduer (der var smeltende varmt i byen). Én af venindens venner var sort og han var naturligvis også med til festen.
Pludselig standser en politibil lige ud for os. Den éne betjent, råbte ud af vinduet (henvendt til den sorte ven) ”Hvad laver du her .xx...(grim racistisk betegnelse). Fyren ignorerede det og lod som ingenting. Betjenten kom ud af bilen og hen til bordet ”kan du ikke høre din.xx...(grimt ord) og tog ham meget hårdt i skulderen. Veninden blev vred og spurgte hvad fanden han bildte sig ind at genere én af hendes venner. Betjenten grinede bare og trykkede hårdere på hans skulder.

Vennen, blev vred og rejste sig – næsten i samme øjeblik, lå han nede på fortovet, med armene på ryggen. ”skal du sætte dig til modværge, din skide...xx, råbte betjenten”. Den anden betjent kom ud af bilen med trukket pistol og vennen fik håndjern på og blev smidt brutalt ind på bagsædet af politibilen.

Jeg hørte senere at de havde beholdt ham i 24 timer på stationen i detentionen, hvor han også havde fået et par på hovedet, samt var blevet noteret i registret, så han nu havde en anmærkning, hvilket gjorde at han skulle passe overordentlig godt på ikke at blive antastet af politiet en anden gang – står man i registret og er sort, er man ude på tynd is.
0

Brugeravatar
Vlad Kalashnikov
Kort karma: 19
Likede indlæg: 472

Indlægaf Vlad Kalashnikov » 18. jul 2016, 02:59

ShuruQ skrev:Er der noget ude om hvem der står bag denne gang?
En tidligere marinesoldat. Han var sort, men en af politibetjentene han skød var også sort. SÅ måske bare en galning.
0
Brugeravatar
ShuruQ
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 7794

Indlægaf ShuruQ » 29. jul 2016, 11:40

Here we go again.

http://www.foxnews.com/us/2016/07/29/2- ... spect.html

Omend i lidt mindre målestok en de to andre nylige episoder.
0
I have a dream called Palestine, Israel called a nightmare. Alas, the reality is a nightmare for those who dream.

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"