Hvornår falder det første skud?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Tux
Kort karma: 53
Likede indlæg: 705

Re: Hvornår falder det første skud?

Indlægaf Tux » 8. sep 2015, 09:00

Angelina skrev:Som Zenia Stampe skrev - det her er skammens nat .. vi har ladet folk der har flygtet, slæbe sig videre igennem vores land, fordi vi ikke ønsker dem her, til fods, langs motorvejen, videre til næste land, fordi vi ikke vil tilbyde en sikker havn her i landet. Jeg har aldrig i mit liv begrædt at være dansker som jeg begræder det i dag. Det er så flovt at jeg næsten ikke kan rumme det.

Den her forstår jeg godt nok heller ikke, de bliver modtaget ved grænsen af politiet og indkvarteret i asylcentre mens deres sag bliver behandlet. Dem der går på motorvejen er jo fordi de ikke vil være i lige præcis denne her sikre havn..

Men der er altså en eller andet frygt for at "de fremmede" nu kommer og overtager det hele. Lige netop af den årsag mener jeg, at vi skal snakke åbent om det her, og om at det her er en ekstraordinær situation.

Jeg ved ikke præcis hvordan reglerne er for at få permanent ophold, men jeg mener at man skal præcissere på en eller anden måde, at hvis vi skal tage imod en stor del af dem der flygter, så skal der ´være regler som sikrer, at de bliver sendt hjem igen når forholdene er til det.

At sige at vi bare skal tage imod alle dem som kommer, løser ikke noget som helst...

Når det er sagt, så er jeg er som sådan enig i, at hele retorikken og holdningen omkring asylansøgere er helt i hegnet..
1
Brugeravatar
Angelina
Kort karma: 302
Likede indlæg: 3952

Indlægaf Angelina » 8. sep 2015, 10:06

Tux skrev:
Angelina skrev:Som Zenia Stampe skrev - det her er skammens nat .. vi har ladet folk der har flygtet, slæbe sig videre igennem vores land, fordi vi ikke ønsker dem her, til fods, langs motorvejen, videre til næste land, fordi vi ikke vil tilbyde en sikker havn her i landet. Jeg har aldrig i mit liv begrædt at være dansker som jeg begræder det i dag. Det er så flovt at jeg næsten ikke kan rumme det.

Den her forstår jeg godt nok heller ikke, de bliver modtaget ved grænsen af politiet og indkvarteret i asylcentre mens deres sag bliver behandlet. Dem der går på motorvejen er jo fordi de ikke vil være i lige præcis denne her sikre havn..

Men der er altså en eller andet frygt for at "de fremmede" nu kommer og overtager det hele. Lige netop af den årsag mener jeg, at vi skal snakke åbent om det her, og om at det her er en ekstraordinær situation.

Jeg ved ikke præcis hvordan reglerne er for at få permanent ophold, men jeg mener at man skal præcissere på en eller anden måde, at hvis vi skal tage imod en stor del af dem der flygter, så skal der ´være regler som sikrer, at de bliver sendt hjem igen når forholdene er til det.

At sige at vi bare skal tage imod alle dem som kommer, løser ikke noget som helst...

Når det er sagt, så er jeg er som sådan enig i, at hele retorikken og holdningen omkring asylansøgere er helt i hegnet..

Men det er da klart de ikke vil være her - vi gør jo ALT for at gøre det helt klart at de er uønskede - ingen vil jo være hvor de ikke er ønskede. Det er jo noget vi har skabt, at de ikke vil være her ...

"De fremmede" overtager ikke noget som helst, det er der ingen reel fare for - det er blot en frygt på lige fod med frygten for at vacciner giver autisme, det er der ingen grund til at frygte, for det er der ingen som helst risiko for. Og jeg ser ingen grund til en masse regler der sikrer at folk bliver "sendt hjem" hvis de ønsker at blive her - vi har masser af plads, og en for lille befolkningstilvækst - de må for min skyld gerne blive her, hvis vi byder dem velkomne og gør dem til en del af vores samfund, så bliver det et plus for vores samfund ... men hvis vi sikrer at de bliver marginaliserede og ikke må blive en del af "os" - men altid være "dem" - ja, så bliver det ikke et plus. Den fejl behøver vi jo ikke at gentage.

Magnus siger i øvrigt en masse klogt her: https://www.facebook.com/magnus.haslebo ... nref=story

Jeg er ved at være jævnt træt af et par ting:

1. Spørgsmålet: Hvor mange kan vi tage?
2. Konstateringen: Vi kan jo ikke redde dem alle.
3. Inkonsistensen: I at konstatere, at tilstrømningen er så massiv, at den kun kan løses ved massiv støtte til nærområderne - uden at vise nogen som helst tegn på at ville gøre det.

Ad 1.: Det er et spørgsmål, der ikke findes et svar på. Thi hvad satan menes der med 'kan'? Er det, hvor mange vi 'kan' tage imod, så vi ikke bliver klemt tættere sammen end de 71 flygtninge, der netop er døde af iltmangel i en kølevogn på vej mod fred?

Der var de 4-5 pr. m2, så hvis 'kan' EKSEMPELVIS refererer til, at vi skal være stimlet lidt mindre sammen end dem, så kan vi tage imod 193.500.000.000 flygtninge. 193 mia. flygtninge.

Ok, det er nok ikke det, der menes så. Hvad kan 'kan' ellers referere til? Måske penge. Måske vi bare ikke vil blive fattige, hvilket også klart ville være en ærgerlig udvikling, siden den gennemsnitlige danskers nettoformue lige har sat ny rekord for 'kornfed'-hed.

5,6 mio. danskere har et bnp. pr. indbygger på 56.000 (ppp-dollar). EKSEMPEL: Hvis vi nu tog imod 400.000 flygtninge (uden at bnp steg), ville vores bnp. pr. indbygger falde drastisk og bombe os ned på niveau med lande, som vi jo ved er helt væk. Vi ville ende på niveau med et oplagt lorte-land som Canada (<<< Ironi, kære Canada). Der er placeret to pladser under os over verdens rigeste lande.

Ok, det synes usandsynligt, at 'kan' refererer til penge. Hvad refererer det så til?

Jeg tror ikke, at det 'kan' refererer til noget som helst veldefineret eller meningsfuldt. Jeg tror, at det kastes rundt for at lukke ned for en meningsfuld debat.

Ad 2. Lige så indlysende sandt, det er, at vi ikke er på vej til at redde 'dem alle', lige så indlysende sandt er det, at det langt fra er 'dem alle', der søger mod Danmark.

Men hvad er 'dem alle'? Europa må påberegne 1 mio. flygtninge i 2015. Er det hele denne million, der tales om? Tog vi alle dem, så ville vi tage samme antal som Jordan, der har en befolkning på 6 mio. Baseret på bnp pr. borger ville det optag bombe os fuldstændig vanvittigt tilbage. Hele fem pladser ned - lige over lorte-Japan, der jo slet ikke hænger sammen... (<<< Ironi, kære Japan)

Men det kan ikke være een million, der refereres til, fordi et fåtal af disse søger mod Danmark.

Hvis 'dem alle' skal give mening, handler det måske om, at vi ikke 'kan' redde 'alle dem', der søger om asyl i Danmark?

Det er i så fald 'alle de' ca. 14.000 asylansøgere, vi modtog i 2014, som vi ikke 'kan' redde. Eller de ca. 5.000, der søgte om asyl i årets syv første måneder. Aha!

'Dem alle' = ca. 14.000 asylansøgere pr. år.

Velkommen til debatten 'dem alle', men hvis det er sådan, du skal forstås, så må det jo betyde, at nogle så måtte ville forsøge at gøre dig mindre?

Nåh ja, det vil Regeringen, K, LA, og DF jo så også...

Ad 3. Ingen tvivl: Danmark ville med al sin opbyggede erfaring fra årene, hvor vi ulands-bistands-mæssigt var et foregangsland, kunne opbygge og drive flygtningelejre i nærområderne, der ville fungere langt bedre end de nuværende.

Tyskland har bedt sin hær gøre det samme, godt nok på tysk jord. Men de tager jo så også imod så forbilledligt mange, at det giver mening. Som det ser ud nu, vil det danske forsvar sikkert snart blive sat til at bygge hegn og mure, som de så kan patruljere.

Jeg hører debattører og politikere falde over hinanden i forhold til at udpensle, hvor forfærdelig en trussel flygtningene udgør mod Danmark og den højtbesungne 'danskhed', hvad det så end er. Ok, hvis truslen er så reel, som I siger, så lyder det som en opgave for det danske forsvar?

JA, det har faktisk været på banen. Krigsskibe skal ind i Middelhavet for at holde de desperate væk fra Europas kyster.

Jeg har et andet forslag: Send alle de danske Jens'er med skovl, spade, teltpløk og feltrationer til nærområderne og hjælp; Forsvar os, Forsvar. Forsvar os med ansvar, reel hjælp og medmenneskelighed - effektivt skal det selvfølgelig også være.

Jeg er faktisk sikker på, at I kunne få en hel del borgere med. Og en hel del af vores penge med også. Danskernes nettoformue er på 1,2 mio. kr. pr. borger, så vi har 6600 mia. kr. i samlet opsparing. Jeg vil godt garantere, at enhver statslig investering vil blive matchet af befolkningen.

Fra rød til blå, fra venstre til højre, af medmenneskelig og/eller af frygt, alle vil kaste penge efter en meningsfuld, ambitiøs statslig indsats.

Test det af, Venstre, K, DF og LA? Lad handling følge ord? Hjælp i nærområderne, når nu vi ikke 'kan' redde 'dem alle'.

Alt godt,
Magnus Harald Haslebo
2
~indsæt smart signatur her~
Brugeravatar
Angelina

Indlægaf Angelina » 8. sep 2015, 11:46

Akehurst2 skrev:

Ret beset er de blevet tilbudt at blive kørt i busser til Sandholmlejren for at søge asyl og få deres ansøgninger behandlet. Så at sige, at de er nægtet retten til en sikker havn kan jeg ikke anerkende.

I øvrigt forstår jeg ikke, hvorfor de har taget færgen til Danmark, hvis de rent faktisk vil til Sverige. Der går jo færger fra Tyskland til Sverige - hvorfor har de ikke taget dem?

Jeg siger ikke de er blevet NÆGTET retten til det, jeg siger at de er blevet gjort klokkeklart at de er uønskede - det er de blevet igennem avisannoncer, opslag på asylcentrerne og folk der står og spytter efter dem, buer efter dem - og beder dem skride ud af vores land. Så det kan godt være vi siger "I må gerne komme til sandholmlejeren" - vi siger bare i samme åndedrag "I skal bare vide vi vil gøre alt hvad vi kan for at gøre jeres ophold her så ulideligt så muligt for at få jer ud af landet igen" ... så nej, gu er de ej blevet tilbudt en sikker havn.

Måske har de taget færgen til Danmark, fordi de ikke er superkendte på disse kanter, ikke er superskarpe til at læse tysk - eller er lidt i tvivl om hvordan de kommer videre - der står trods alt ikke en turistguide og holder dem i hånden.
1
Brugeravatar
Angelina

Indlægaf Angelina » 8. sep 2015, 11:50

Jedi skrev:
Angelina skrev:
Jedi skrev:
På hvilken måde mener du, at flygtninge bliver behandlet dårlig? Jeg tænker helt konkret :)

Der står en mand og spytter på dem - helt konkret, og ingen stopper manden.
Der stå folk på en motorvejsbro og råber skældsord efter dem - ingen stopper dem, ingen siger fra.
Der kører folk rundt og samler dem op, for at aflevere dem til politiet, fordi så føler dig sig som bedre mennesker - de hyldes som helte.
Der indsættes avisannoncer i udenlandske aviser, for at helt konkret at fortælle dem hvor uønskede de er her i landet.
De samme annoncer hænger på asylcentrerne, så vi er sikre på de ikke er gået glip af budskabet.
Vi har nedsat ydelsen de kan få så meget, så de faktisk vil komme til at gå sultne og mangle almindelige fornødenheder.

Og så har vi ikke engang talt om dem der har fået opholdstilladelse, og ikke kan få lov til at integrere sig i samfundet, fordi de udsættes for racisme, når de søger arbejde, når de vil gå i byen, når de færdes i offentligheden helt generelt.

Som Zenia Stampe skrev - det her er skammens nat .. vi har ladet folk der har flygtet, slæbe sig videre igennem vores land, fordi vi ikke ønsker dem her, til fods, langs motorvejen, videre til næste land, fordi vi ikke vil tilbyde en sikker havn her i landet. Jeg har aldrig i mit liv begrædt at være dansker som jeg begræder det i dag. Det er så flovt at jeg næsten ikke kan rumme det.

Ok. Det er lidt todelt: enkelte individers opførsel og den førte politik.
Tænker du, det er ting, som kun foregår i DK og ikke i f.eks. Sverige? Altså, at det er noget, som får Danmark til at skille sig ud? For det er mit indtryk, at episoder som de nævnte også forekommer i andre lande, herunder også Sverige, hvor der er en ret stor del tummult, og som en del søger til.

Jeg har det lidt svært med at skulle skamme mig over andres opførsel. Jeg flover mig ikke over gutten, som spytter på folk - jeg synes bare han er en idiot, ligesom de andre idioter, der findes i samfundet.

Men det hænger jo sammen - når retorikken hos politikerne og medierne mest kan sammenlignes med det vi så under anden verdenskrig - så går det jo videre ned igennem befolkningen, og smitter af hele vejen igennem og forpester vores samfund. Når først det er gjort stuerent at ikke ville hjælpe folk i nød, med mindre de er etniske danskere, når det er gjort stuerent at tro på de vil ødelægge vores land - så er der ikke langt til at stå og spytte efter dem og bede dem skride ud af vores land... og det ER gjort stuerent, af regeringen, af medierne ...

Dem der ikke husker historien er dømt til at gentage den ... og det er præcis det vi er ved, at gentage historien, på den grimmeste mulige måder ... jøderne er ganske vist ikke jøder længere - men ideen er den samme.
1
Brugeravatar
Angelina

Indlægaf Angelina » 8. sep 2015, 11:54

0
Brugeravatar
Wizzze
Kort karma: 1159
Likede indlæg: 6814

Indlægaf Wizzze » 8. sep 2015, 12:01

Angelina skrev:

Nok lidt en overreaktion på at en idiot spytter efter folk? :gruble:

Jeg ved godt at der kun skal en til at ødelægge det for mange, men der er trods alt et stykke til at vi har pogrom-lignende tilstande herhjemme.
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Tux

Indlægaf Tux » 8. sep 2015, 12:15

Jeg opgiver lige at citere, da jeg er på min mobil..

Jeg kan godt forstå, at mange ser på det som sker i Ungarn og tænker at det der nu vælter en masse asylansøgere ind over grænsen, der allesammen skal forsørges og integreres.

At referere til at det ikke vil gøre noget særligt, hvis vi nu fik 1 mio nye borgere i landet synes jeg er langt ude.. Ja det skulle da nok gå alt sammen, men det ville da blive et fundamentalt anderledes samfund i forhold til der vi kender i dag..

Igen, jeg kan ikke udstå Inger Støjberg og hendes meningsfællers retorik. Men jeg kan godt forstå at folk bliver urolige over udviklingen, og at negligere den frygt og sige at folk tager fejl hjælper dem nok ikke til at blive mere rolige..

Jeg har ikke noget mod indvandring, men jeg er slet ikke enig i, at vi bare skal tage imod tusinder og atter tusinder og lade dem blive til evig tid..
0
Brugeravatar
Angelina

Indlægaf Angelina » 8. sep 2015, 12:21

Wizzze skrev:
Angelina skrev:

Jeg ved godt at der kun skal en til at ødelægge det for mange, men der er trods alt et stykke til at vi har pogrom-lignende tilstande herhjemme.

Synes du det? Jeg synes vi er ufatteligt tæt på - der stod også folk og skreg efter dem og bad dem skride hjem ... der er folk der har samlet dem op og bildt dem ind de ville køre dem til Sverige, for at aflevere dem til politiet i stedet (og pænt pralet med det offentligt - og bliver hyldet for deres heltegerning) ... der er folk der skriver i kommentarer - offentligt - at de vil tage ud på motorvejen og køre dem over.

Jeg synes godt nok vi er tæt på noget jeg kun har læst om i historiebøger.
2
Brugeravatar
Tux

Indlægaf Tux » 8. sep 2015, 12:25

Angelina skrev:
Wizzze skrev:
Angelina skrev:

Synes du det? Jeg synes vi er ufatteligt tæt på - der stod også folk og skreg efter dem og bad dem skride hjem ... der er folk der har samlet dem op og bildt dem ind de ville køre dem til Sverige, for at aflevere dem til politiet i stedet (og pænt pralet med det offentligt - og bliver hyldet for deres heltegerning) ... der er folk der skriver i kommentarer - offentligt - at de vil tage ud på motorvejen og køre dem over.

Har du nogen referencer der dokumenterer at det skulle være tilfældet? (er ikke stødt på den slags historier andetsteds)
0
Brugeravatar
Angelina

Indlægaf Angelina » 8. sep 2015, 12:25

Tux skrev:Jeg opgiver lige at citere, da jeg er på min mobil..

Jeg kan godt forstå, at mange ser på det som sker i Ungarn og tænker at det der nu vælter en masse asylansøgere ind over grænsen, der allesammen skal forsørges og integreres.

At referere til at det ikke vil gøre noget særligt, hvis vi nu fik 1 mio nye borgere i landet synes jeg er langt ude.. Ja det skulle da nok gå alt sammen, men det ville da blive et fundamentalt anderledes samfund i forhold til der vi kender i dag..

Igen, jeg kan ikke udstå Inger Støjberg og hendes meningsfællers retorik. Men jeg kan godt forstå at folk bliver urolige over udviklingen, og at negligere den frygt og sige at folk tager fejl hjælper dem nok ikke til at blive mere rolige..

Jeg har ikke noget mod indvandring, men jeg er slet ikke enig i, at vi bare skal tage imod tusinder og atter tusinder og lade dem blive til evig tid..

Men vi får ikke en million her i landet, det er en million der skal fordeles i EU ... så vi behøver ikke at bekymre os for at Danmark står med en million nye borgere lige om lidt, for det sker ikke. Så at frygte noget der ligeså lidt sker som at børn får autisme af vaccine er jo bare dumt. Det han siger er at vi principielt kunne håndtere 400.000 uden at det ville ændre vores generelle levestandard ret meget, men vi får jo heller ikke 400.000 ... altså, vi kommer jo ikke i nærheden af - for som sagt, det er en million, der skal fordeles ud over EU - over verdens rigeste lande... det bliver altså ikke noget vi mærker noget til ... hvis altså vi ville tage dem ind, hvis vi gad have dem som en del af vores samfund.

Så jeg kan kun konstatere at dem der er "urolige" over udviklingen - enten er uvidende eller racister, eventuelt begge dele, de to ting går ofte hånd i hånd.
1
Akehurst2
Kort karma: 274
Likede indlæg: 4567

Indlægaf Akehurst2 » 8. sep 2015, 12:33

Angelina skrev:
Men vi får ikke en million her i landet, det er en million der skal fordeles i EU ... så vi behøver ikke at bekymre os for at Danmark står med en million nye borgere lige om lidt, for det sker ikke. Så at frygte noget der ligeså lidt sker som at børn får autisme af vaccine er jo bare dumt. Det han siger er at vi principielt kunne håndtere 400.000 uden at det ville ændre vores generelle levestandard ret meget, men vi får jo heller ikke 400.000 ... altså, vi kommer jo ikke i nærheden af - for som sagt, det er en million, der skal fordeles ud over EU - over verdens rigeste lande... det bliver altså ikke noget vi mærker noget til ... hvis altså vi ville tage dem ind, hvis vi gad have dem som en del af vores samfund.

Så jeg kan kun konstatere at dem der er "urolige" over udviklingen - enten er uvidende eller racister, eventuelt begge dele, de to ting går ofte hånd i hånd.

Men vi må bare konstatere, at vi i Danmark har haft utrolig svært ved at få integreret folk, og derfor bliver man da bekymret over, hvordan vi så skal få integreret større mængder yderligere og på en gang, og hvor pengene skal komme fra.

Men jeg er så nok også en uvidende racist.
2
Brugeravatar
Angelina

Indlægaf Angelina » 8. sep 2015, 12:35

Tux skrev:
Angelina skrev:
Wizzze skrev:
Angelina skrev:

Har du nogen referencer der dokumenterer at det skulle være tilfældet? (er ikke stødt på den slags historier andetsteds)

De deles flittigt på facebook, vidoerne, opslagene osv ... skal nok tage et screenprint næste gang en af dem rammer nyhedsfeeden (eller grave dem frem senere)
0
Brugeravatar
Angelina

Indlægaf Angelina » 8. sep 2015, 12:49

Akehurst2 skrev:
Angelina skrev:

Men vi må bare konstatere, at vi i Danmark har haft utrolig svært ved at få integreret folk, og derfor bliver man da bekymret over, hvordan vi så skal få integreret større mængder yderligere og på en gang, og hvor pengene skal komme fra.

Men jeg er så nok også en uvidende racist.

Det har vi ja, fordi vi ikke vil integrere dem, vi vil gøre det klart at de kun er på lånt tid og skal ud af landet hurtigst muligt igen - vi er ikke et folk - vi er "dem" og "os" - og det insisterer vi på at blive ved med at være... og så længe vi gør sådan, og gentager vores fejl, så ender vi med samme resultat - helt korrekt. Men netop derfor kunne vi jo starte på en frisk denne gang - og ikke gøre det samme igen ... men det tog har ligesom forladt stationen, vi har gjort det helt klart til flygtningene der kommer hertil at de aldrig bliver en del af os - at de for altid vil være dem, og vores fornemmeste opgave er at få dem ud af landet igen ... og så er integrationen jo fejlet, på forhånd.
1
Brugeravatar
Tux

Indlægaf Tux » 8. sep 2015, 14:58

Angelina skrev:
Tux skrev:
Angelina skrev:
Wizzze skrev:Nok lidt en overreaktion på at en idiot spytter efter folk? :gruble:

De deles flittigt på facebook, vidoerne, opslagene osv ... skal nok tage et screenprint næste gang en af dem rammer nyhedsfeeden (eller grave dem frem senere)

Har kun kunnet finde ham idioten der spytter - og idioter findes der jo alle steder...
0
Brugeravatar
Code71
Kort karma: 161
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 1493

Indlægaf Code71 » 8. sep 2015, 15:05

Hold op hvor er retorikken dog blevet skinger pga EN kæmpe idiot.
1
Nå jeg hænger jo nok lidt ved. Så "lurer lidt" er suspenderet lige foreløbigt

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"