Alternativet overhaler LA højreom!!

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
fisken80
Kort karma: 77
Likede indlæg: 1555

Re: Alternativet overhaler LA højreom!!

Indlægaf fisken80 » 11. aug 2016, 05:22

Nej PUHA det KAN ikke lade sig gøre: http://nyheder.tv2.dk/udland/2015-10-01 ... arbejdsdag
0
Brugeravatar
kokkenok
Kort karma: 8
Likede indlæg: 73

Indlægaf kokkenok » 11. aug 2016, 05:50

Wizzze skrev:
Der er masser af ressourcer der er knappe, f.eks. læger hvor vi ikke engang har nok til at dække nu, nedsætter vi deres arbejdstid, hvem skal så ikke tilses, eller hvor lange ventelister skal vi acceptere?

Ja der vil være gode ting og besparelser ved sådan et forslag også, men problemet er bare at de besparelser aldrig kommer op og dækker udgiften, og konsekvensen af det nægter Alternativet altid at forholde sig til, når de kommer med de her udspil.

Bare sjovt, som at Svenskerne netop på et hospital i Umeå og et plejehjem i Göteborg er ved at eksperimetnere med 30 timers arbejdsuger.

Under alle omstændigheder synes jeg ikke at argumentet om midler der knappe holder, er sku også knappe nu og vi kan tilsyneladende ikke finde ud af løse problemet i vores nuværende system...Så det er altså systemet der er forkert på den, og da det der neo-liberale NPM-helvede der gennemsyrer alle offentlige instanser og styring ikke ser ud til at blive bedre. Må der helt andre boller på suppen.

Der er helt sikkert noget produktivitet og BNP der tager et dyk, det tror jeg ikke der er to holdninger om.

Et bud lyder på ca. 14 % , men det er behæftet med usikkerhed, da en sådan nedsættelse af arbejdstiden ikke er set i så...reguleret eller styret form
Arbejdstiden blev iøvrigt betragteligt nedsat i periode 1967-1995.
Men omvendt, man ved heller ikke hvor mange offentlige udgifter man kan spare.

Men heldigvis skal væksten i BNP>0 pr. år og det har den været siden før årtusindskiftet - så vidt jeg kan se.

http://www.kraka.org/sites/default/file ... ativet.pdf
0
"She stands before you naked. You can see it, you can taste it, And she comes to you light as the breeze.
Now you can drink it or you can nurse it, It don't matter how you worship. As long as you're Down on your knees."
Brugeravatar
Code71
Kort karma: 161
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 1493

Indlægaf Code71 » 11. aug 2016, 06:16

Det er jo så dejligt nemt at komme med store forkromede planer, når man så bare siger at man ikke tror på udregningerne :lol:
0
Nå jeg hænger jo nok lidt ved. Så "lurer lidt" er suspenderet lige foreløbigt
Brugeravatar
Code71

Indlægaf Code71 » 11. aug 2016, 07:27

Ennovy skrev:
Code71 skrev:Det er jo så dejligt nemt at komme med store forkromede planer, når man så bare siger at man ikke tror på udregningerne :lol:

Der er nu masser af grund til at være skeptisk - men det er jo lettere at grine end at forholde sig kritisk.

http://politiken.dk/debat/ECE3210720/de ... e-forkert/

http://politiken.dk/indland/politik/ECE ... nisterium/

Og fortsæt selv på google.

Haha ja jeg ved godt du krampagtigt forsvarer alt de siger uanset hvor langt ude de er. Men mon ikke de fleste som har stemt på dem, efterhånden vågner op til virkeligheden.. Det er jeg overbevist om. Så ved næste valg tror jeg de falder under spærregrænsen igen
0
fisken80
Kort karma: 77
Likede indlæg: 1555

Indlægaf fisken80 » 11. aug 2016, 08:52

Code71 skrev:
Ennovy skrev:
Code71 skrev:Det er jo så dejligt nemt at komme med store forkromede planer, når man så bare siger at man ikke tror på udregningerne :lol:

Der er nu masser af grund til at være skeptisk - men det er jo lettere at grine end at forholde sig kritisk.

Haha ja jeg ved godt du krampagtigt forsvarer alt de siger uanset hvor langt ude de er. Men mon ikke de fleste som har stemt på dem, efterhånden vågner op til virkeligheden.. Det er jeg overbevist om. Så ved næste valg tror jeg de falder under spærregrænsen igen

Mon dog, de er det parti, der lige pt har den største fremgang i meningsmålingerne, så at de skulle ryge under spærregrænsen synes jeg lyder usandsynligt.
0
Brugeravatar
Code71

Indlægaf Code71 » 11. aug 2016, 08:58

fisken80 skrev:
Code71 skrev:
Ennovy skrev:

Mon dog, de er det parti, der lige pt har den største fremgang i meningsmålingerne, så at de skulle ryge under spærregrænsen synes jeg lyder usandsynligt.

Det er bare sådan med protest partier - og som her partier som tiltrækker alternative. Når de så skal til at føre reel politik og ikke bare grinagtige luftkasteller. Så vil der ofte være meget man så overhovedet ikke er enig i og så forsvinder de igen

Jeg ved ikke om de kommer under grænsen, men jeg tror at de falder i forhold til seneste valg og i bedste fald får de ikke nogen former for indflydelse på noget som helst. De etablerede partier har jo allerede været ude og fortælle at feks den økonomiske "politik" de fører, ikke har nogen gang på jord overhovedet
0
Brugeravatar
Code71

Indlægaf Code71 » 11. aug 2016, 09:06

Jaja så siger vi det :) Mit syn på partiet er så ikke meget anderledes fra andres, kan man jo se.. Men dig om det.
0
Brugeravatar
Wizzze
Kort karma: 1167
Likede indlæg: 6837

Indlægaf Wizzze » 11. aug 2016, 11:27

kokkenok skrev:
Wizzze skrev:
Der er masser af ressourcer der er knappe, f.eks. læger hvor vi ikke engang har nok til at dække nu, nedsætter vi deres arbejdstid, hvem skal så ikke tilses, eller hvor lange ventelister skal vi acceptere?

Ja der vil være gode ting og besparelser ved sådan et forslag også, men problemet er bare at de besparelser aldrig kommer op og dækker udgiften, og konsekvensen af det nægter Alternativet altid at forholde sig til, når de kommer med de her udspil.

Bare sjovt, som at Svenskerne netop på et hospital i Umeå og et plejehjem i Göteborg er ved at eksperimetnere med 30 timers arbejdsuger.

Under alle omstændigheder synes jeg ikke at argumentet om midler der knappe holder, er sku også knappe nu og vi kan tilsyneladende ikke finde ud af løse problemet i vores nuværende system...Så det er altså systemet der er forkert på den, og da det der neo-liberale NPM-helvede der gennemsyrer alle offentlige instanser og styring ikke ser ud til at blive bedre. Må der helt andre boller på suppen.

Der er helt sikkert noget produktivitet og BNP der tager et dyk, det tror jeg ikke der er to holdninger om.

Et bud lyder på ca. 14 % , men det er behæftet med usikkerhed, da en sådan nedsættelse af arbejdstiden ikke er set i så...reguleret eller styret form
Arbejdstiden blev iøvrigt betragteligt nedsat i periode 1967-1995.
Men omvendt, man ved heller ikke hvor mange offentlige udgifter man kan spare.

Men heldigvis skal væksten i BNP>0 pr. år og det har den været siden før årtusindskiftet - så vidt jeg kan se.

http://www.kraka.org/sites/default/file ... ativet.pdf

Det bliver interessant at følge de svenske eksperimenter, men de er jo netop det, eksperimenter, små lokale forsøg, ikke hele nationen. Gøteborg har jo også måttet indrømme at det koster flere skattekroner, og der er ikke planer om at rulle ud til hele byen, for det vil være for dyrt. Frankrig gik jo over til 35 timers ugen for ca. 15 år siden, og har måttet indkassere et massivt produktivitets tab siden. Så eksperimenter på lokalt plan virker ikke nødvendigvis på nationalt plan.
Men hvis nu Alternativet havde fremsat et forslag om at DK prøvede lign. eksperimenter, med begrænset økonomisk omkostning, så kunne det være det havde mere gang på jord.

Faldet i arbejdstiden her i dk, falder jo også sammen med at kvinderne i stigende grad kom ud på arbejdsmarkedet, og der kom automatisering og digitalisering. Det er ret usandsynligt at lign forhold vil gentage sig igen, så arbejdstiden igen kan nedsættes uden en tilsvarende lønnedgang. :gruble:
Senest rettet af Wizzze 11. aug 2016, 13:57, rettet i alt 1 gang.
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
kokkenok
Kort karma: 8
Likede indlæg: 73

Indlægaf kokkenok » 11. aug 2016, 13:54

Wizzze skrev:
Det bliver interessant at følge de svenske eksperimenter, men de er jo netop det, eksperimenter, små lokale forsøg, ikke hele nationen. Gøteborg har jo også måttet indrømme at det koster flere skattekroner, og der er ikke planer om at rulle ud til hele byen, for det vil være for dyrt. Frankrig gik jo over til 35 timers ugen for ca. 15 år siden, og har måttet indkassere et massivt produktivitets tab siden. Så eksperimenter på lokalt plan virker ikke nødvendigvis på nationalt plan.
Men hvis nu Alternativet havde fremsat et forslag om at DK prøvede lign. eksperimenter, med begrænset økonomisk omkostning, så kunne det være det havde mere gang på jord.

Faldet i arbejdstiden her i dk, falder jo også sammen med at kvinderne i stigende grad kom ud på arbejdsmarkedet, og der kom automatisering og digitalisering. Det er ret usandsynligt at lign forhold vil gentage sig igen, så arbejdstiden igen kan nedsættes uden en tilsvarende lønnedgang. :gruble:

Nedgangen i den danske arbejdstid

Gode pointer. DK kendesigner vist også ved at have meget lille arbejdsløshed - også sammenlignet med resten af verden, så der er reelt ikke mange hænder at sprede det udover. Men jeg kan stadig ikke se hvorfor virksomheder ikke skal have valget. Det er jeg ikke sikker på at de har i dag?

Det slår mig dog pludselig, at der er en masse folk der mener at den såkaldte fjerde industrielle revolution er over os og at skynet snart overtager verdensherredømmet. Eller bare, sammen med udvikkligen i additive fremstillings metoder, vil gøre alt imellem 1/3-1/4 af alle fysiske anlægs og produktions jobs - automatiserede .

Hvis bare halvdelen af de skøn de vilde forudsigeler holder sandt, tror jeg der er en fidus i at vi holder arbejdstiden nede. og alle sammen lærer min. PLC eller bare assembler og relæer at kende.
0
"She stands before you naked. You can see it, you can taste it, And she comes to you light as the breeze.
Now you can drink it or you can nurse it, It don't matter how you worship. As long as you're Down on your knees."
Akehurst2
Kort karma: 274
Likede indlæg: 4574

Indlægaf Akehurst2 » 11. aug 2016, 15:12

kokkenok skrev:Gode pointer. DK kendesigner vist også ved at have meget lille arbejdsløshed - også sammenlignet med resten af verden, så der er reelt ikke mange hænder at sprede det udover. Men jeg kan stadig ikke se hvorfor virksomheder ikke skal have valget. Det er jeg ikke sikker på at de har i dag?

Man kan jo godt være på nedsat tid i dag, så de har selvfølgelig valget.
1
Brugeravatar
FruDulle
Kort karma: 618
Likede indlæg: 3488

Indlægaf FruDulle » 11. aug 2016, 16:38

En af mine bedste veninder er folketingskandidat for Alternativet. Jeg selv er konservativ. Og vi respekterer hinandens overbevisning. Det synes jeg i den grad der er mangel på i den her tråd. Fint nok at i ikke er enige, men at latterliggøre og tale ned til folk som ikke er enige, det er altså ikke særligt cool. Rummelighed og respekt er en god ting.

Jeg er ikke for Alternativet, men synes da at mange af deres tanker er smukke og verden ville da være super hvis nogle af tingene blev gennemført. Jeg synes blot at meget er luftkasteller og at de dækker sig ind af "vi ønsker". Vi hr alle en masse ønsker, men det skal også være realistisk.
6
Whatever
Brugeravatar
Bad Samaritan
Kort karma: 135
Likede indlæg: 1573

Indlægaf Bad Samaritan » 11. aug 2016, 22:50

FruDulle skrev:En af mine bedste veninder er folketingskandidat for Alternativet. Jeg selv er konservativ. Og vi respekterer hinandens overbevisning. Det synes jeg i den grad der er mangel på i den her tråd. Fint nok at i ikke er enige, men at latterliggøre og tale ned til folk som ikke er enige, det er altså ikke særligt cool. Rummelighed og respekt er en god ting.

Jeg er ikke for Alternativet, men synes da at mange af deres tanker er smukke og verden ville da være super hvis nogle af tingene blev gennemført. Jeg synes blot at meget er luftkasteller og at de dækker sig ind af "vi ønsker". Vi hr alle en masse ønsker, men det skal også være realistisk.

... og udover dine fine pointer ovenfor, så er det da også lidt spøjst at når snakken går på vælgere, som stemmer Dansk Folkeparti i protest, så er der nærmest ingen ende på, hvor meget forståelse vi skal finde for, at det altså er "rigtige mennesker med rigtige problemer", som skal respekteres i hoved og røv fordi de tilsyneladende gør noget som alle andre ikke tør ved at stemme på landets næststørste parti (er de vist blevet). Men Uffe Elbæk og hans meningsfællers oplevelse af manglende økonomisk/økologisk/social bæredygtighed som de udfordringer, der udfordrer vores land mest, er tilsyneladende ikke noget, som bør respekteres i nogen nævneværdig grad.
3
Brugeravatar
Bimmerdyret
Kort karma: 63
Likede indlæg: 785

Indlægaf Bimmerdyret » 11. aug 2016, 23:13

kokkenok skrev:
Wizzze skrev:

Men de svenske forhold omhandler jo ikke privatpraktiserende læger så vidt jeg er orienteret.
Eksempelvis Bornholm har haft lægemangel i flere år. Med en høj gennemsnitsalder og gennemsnitlig 3 kroniske sygdomme for alle over 17 år, så vil det ikke ligefrem bedre situationen.
Et andet eksempel er den katastrofale mangel på speciallæger indenfor børnepsykiatrien.
0
Brugeravatar
Bimmerdyret

Indlægaf Bimmerdyret » 11. aug 2016, 23:21

fisken80 skrev:Nej PUHA det KAN ikke lade sig gøre: http://nyheder.tv2.dk/udland/2015-10-01 ... arbejdsdag

Bemærk lige at der er ret stor forskel på den model de forsøger i Sverige, og den model som Alternativet foreslår.
Den væsentligste forskel er finansieringen.
I Sverige får man 8 timer løn for 6 timers arbejde.

Alternativet mener at folk skal have 8 timers løn for 6 timers arbejde, der finansieres ved at folk så ikke får lønstigning.

:/ Altså jeg har nok fået bob-bob 400 krs stigning brutto i alt i min månedsløn over de sidste 7 år, så det er da godt nok ikke fra mig og ligesindede at finansieringen kommer fra.

Dertil kommer, at hvis man skal have 8 timers løn for 6 timers arbejde, hvem skal så betale for at ansætte nogen til at varetage de sidste 2 timers arbejde. I forvejen løber omsorgspersonale rundt som høns uden hoveder, hvis kommuner mv ikke har nogen økonomisk gevinst sådan konkret, så forsvinder der jo arbejdstid med opgaver der skal varetages.

Eksempelvis:
En arbejdsgiver har 3 ansatte der i dag abejder 8 timer om dagen = 24 timers arbejder pr dag. Med 6 timers arbejdsdag vil det kræve yderligere en ansat for at få ligemange arbejdstimer (4x6)´.
Arbejdsgveren har dog ikke nogen ekstra ressourcer at gøre godt med, da de 3 ansatte går ned i tid, men bevarer lønnen. ERgo må arbejdsgiveren så ansætte en person mere, og øger dermed sine lønudgifter med 33%.
Hvormange arbejdsgivere vil øge sin lønudgift med 33 % uden at få mere arbejde udført :forvirret:
0
Brugeravatar
Bimmerdyret

Indlægaf Bimmerdyret » 11. aug 2016, 23:33

Bare lige...
Hvad vil der så egentlig ske med alle de medarbejdere der pt. arbejder 30 timer og kun får løn for 30 timer.
De skal vel så have en lønstigning, hvis dem på 37 timer skal arbejde 30 timer, men få løn for 37.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"