Må pædagogen kysse dit barn?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Sangius
Kort karma: 99
Likede indlæg: 1813

Re: Må pædagogen kysse dit barn?

Indlægaf Sangius » 10. jul 2016, 12:00

Animi skrev:
Allmost_Famous skrev:
fisken80 skrev:
Lilleluftballon skrev:Ja, det ville da være forfærdeligt hvis de ikke kyssede lidt fra tid til anden. Min to-årige nægter at forlade et hus uden at have placeret et smækkys på munden af samtlige tilstedeværende. Det ville jeg da være ked af hvis han ikke måtte mere. Heldigvis har jeg aldrig oplevet den der regel i praksis, møder kun dejlige pædagoger der nusser, kysser og krammer ligeså meget som barnet har brug for.

Jeg er muligvis sippet, men din søn fik ikke lov til at kysse mig på munden. Jeg vil ikke kysses på munden af børn (jeg har ingen selv), hverken af børn jeg kender eller børn jeg ikke kender.

Så er jeg endnu mere sippet. Jeg vil ikke engang kysses på munden af mit eget barn.

Til emnet: ja, såfremt knægten selv lægger op til at ville kindkysses, er det fint med mig.

Jeg er lidt nysgerrig - hvad er grunden til at du ikke vil kysses på munden af dit barn? :)

Jeg tror heller ikke jeg vil. Det falder mig ikke naturligt. I hele mit liv har jeg kun kysset folk på munden, som jeg har været romantisk interesseret i. :)
3
Brugeravatar
Animi
Kort karma: 307
Likede indlæg: 5676

Indlægaf Animi » 10. jul 2016, 12:02

Sangius skrev:Jeg tror heller ikke jeg vil. Det falder mig ikke naturligt. I hele mit liv har jeg kun kysset folk på munden, som jeg har været romantisk interesseret i. :)

Allmost_Famous skrev:At kys på munden altid har betydet noget seksuelt i mit liv, og jeg derfor slet ikke forbinder det med børn.

Tak for svar begge to :) Jeg kan godt forestille mig at det har meget med ens "kultur" at gøre i ens familie. Vi kysser nemlig meget i vores familie, så tanken om ikke at kysse sine børn ligger mig bare meget fjernt :P
1
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Rakel
Kort karma: 418
Likede indlæg: 3079

Indlægaf Rakel » 10. jul 2016, 12:25

Ja, alt det de gider.

Jeg vil ikke have kys af fremmede børn på munden. Og forstår godt, hvis pædagoger har grænser - mit indtryk er, at det foregår stille og roligt, hvor vores børn er passet.
2
fisken80
Kort karma: 76
Likede indlæg: 1512

Indlægaf fisken80 » 10. jul 2016, 12:32

Allmost_Famous skrev:
Animi skrev:
Tak for svar begge to :) Jeg kan godt forestille mig at det har meget med ens "kultur" at gøre i ens familie. Vi kysser nemlig meget i vores familie, så tanken om ikke at kysse sine børn ligger mig bare meget fjernt :P

Jeg gider ikke engang kramme ret mange i min familie :lol:

Jeg er heller ikke krammetypen, og vi har aldrig krammet specielt meget i min familie. Dog har min mor udviklet sig til en notorisk krammer efter min fars død, og jeg nænner ikke at afvise hende, men jeg finder det ofte ret akavet det må jeg indrømme. Men jeg gør det, for værre er det jo heller ikke.
0
Brugeravatar
Tanten
Kort karma: 94
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 1055

Indlægaf Tanten » 10. jul 2016, 12:45

Mine unger måtte kysse på, hvem de ville, da de var små, og jeg har aldrig tænkt, det kunne være et problem, hvis en pædagog eller medhjælper m/k kyssede igen. Jeg synes, det har taget totalt overhånd med de der nærhedsforskrækkede regler, der forhindrer naturlig kontakt mellem børn og de voksne, der passer dem 8-9 timer om dagen 5 dage om ugen, og jeg tænker, det bliver endnu mere opbevaring og mindre omsorg, hvis man ikke længere må give en krammer eller et kys på håret.
16
Lilleluftballon
Kort karma: 13
Likede indlæg: 273

Indlægaf Lilleluftballon » 10. jul 2016, 12:56

Rakel skrev:Ja, alt det de gider.

Jeg vil ikke have kys af fremmede børn på munden. Og forstår godt, hvis pædagoger har grænser - mit indtryk er, at det foregår stille og roligt, hvor vores børn er passet.

Klart nok, men så drejer man da bare lige hovedet 3 cm og får et kys på kinden i stedet. Ingen skal have overskredet grænser, men små børn skal da have lov at vise den kærlighed og glæde de har indeni.
1
Brugeravatar
Bimmerdyret
Kort karma: 63
Likede indlæg: 766

Indlægaf Bimmerdyret » 10. jul 2016, 13:28

Lilleluftballon skrev:

Klart nok, men så drejer man da bare lige hovedet 3 cm og får et kys på kinden i stedet. Ingen skal have overskredet grænser, men små børn skal da have lov at vise den kærlighed og glæde de har indeni.

Jo, men fordi man er pædagog har man vel også grænser, og hvis man som pædagog ikke vil kysse alskens unger på daglig basis, der eksempelvis kan smitte, har ædt sand, har 11 taller - så må børnenes kærlighed og glæde vige.
2
Brugeravatar
Delfin
Kort karma: 387
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 3803

Indlægaf Delfin » 10. jul 2016, 13:30

De må hjertens gerne kysse og kramme. Børn skal have masser af kram, og jeg tror såmænd ikke, at man behøver lave særregler om kys på munden. Der siger de fleste pædagoger vist selv fra. Både jeg og mine kolleger drejede i hvert fald lige hovedet, hvis barnet lagde op til en babyspytklasker
0
14 11 14 :banan:
Brugeravatar
Delfin
Kort karma: 387
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 3803

Indlægaf Delfin » 10. jul 2016, 14:12

Bimmerdyret skrev:
Jo, men fordi man er pædagog har man vel også grænser, og hvis man som pædagog ikke vil kysse alskens unger på daglig basis, der eksempelvis kan smitte, har ædt sand, har 11 taller - så må børnenes kærlighed og glæde vige.

Selvfølgelig skal pædagogen have lov at sige fra. Det er mindst lige så vigtigt at lære børn, at mennesker har forskellige grænser, og at de/man har ret til at få respekteret sine grænser. Så kan man fx sige noget i retning af: "Jeg kan ikke så godt lide kys, men jeg vil gerne ..." sæt noget andet i stedet.
1
14 11 14 :banan:
Brugeravatar
Jørn
Kort karma: 5
Likede indlæg: 39

Indlægaf Jørn » 10. jul 2016, 14:39

Jeg har, som pædagogmedhjælper, og uddannet pædagog i børnehave og vuggestue A*L*D*R*I*G kysset nogen børn.
Mener det er hører til privatlivet. Blandt familie og nærmeste venner.
Kan huske en, som jeg arbejde sammen med, nogle år. Hun kyssede i tide, og navnlig i utide. Og så var hun storryger. Lugtede altid af tobak fra sin kyssemund.
Hun var på en anden stue. Og jeg fik aldrig sagt noget imod det. Men, rent ud sagt, så var det da ulækkert. Efter min mening.
0
Med Venlig Hilsen
_____Jørn______
Lulu
Kort karma: 55
Geografisk sted: Odense
Likede indlæg: 563

Indlægaf Lulu » 10. jul 2016, 15:11

Pædagogerne i min søns institution må kysse på håret og kramme ligeså tosset de vil. Hvis min søn vil give kys på kinden eller munden til pædagogerne, så må han gøre det, i det omfang pædagogerne føler det er ok. Men jeg synes ikke at pædagogerne skal lægge op til at de kysser på munden, mere at de er ok med at modtage et kys på munden hvis han gerne vil.
Jeg har dog kun set kram, og kys i håret ved trøstning, eller når jeg har hentet et sløjt barn.
0
Rakel
Kort karma: 418
Likede indlæg: 3079

Indlægaf Rakel » 10. jul 2016, 15:59

Lilleluftballon skrev:

Vores Lillesøster skal man sige nej til/give en anden mulighed ellers skal hun nok få plantet det smækkys!
0
Brugeravatar
Bimmerdyret
Kort karma: 63
Likede indlæg: 766

Indlægaf Bimmerdyret » 10. jul 2016, 16:14

Delfin skrev:
Bimmerdyret skrev:

Selvfølgelig skal pædagogen have lov at sige fra. Det er mindst lige så vigtigt at lære børn, at mennesker har forskellige grænser, og at de/man har ret til at få respekteret sine grænser. Så kan man fx sige noget i retning af: "Jeg kan ikke så godt lide kys, men jeg vil gerne ..." sæt noget andet i stedet.

:) vi er helt enige
1
Brugeravatar
Miss_no_More
Kort karma: 44
Geografisk sted: Nordjylland
Likede indlæg: 946

Indlægaf Miss_no_More » 10. jul 2016, 20:38

Jeg arbejder med børn og det kan tælles på én hånd, hvor mange jeg har kysset på kinden. Jeg kysser aldrig på mund, mest pga. smittefaren. Og egentlig helst heller ikke på kinder af samme grund :ninja:
HAR et barn nu taget tilløb til et ordentligt smækkys, modtager jeg det, fremfor at vende mig væk/afvise barnet. Men jeg ser mig helst fri.
0
HYTTEOST SAVES THE DAY :slem:
Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 317
Likede indlæg: 3392

Indlægaf dgd2007 » 11. jul 2016, 01:24

Nu er de jo omkring 30, så det ... :)

Nej, men kysse ville jeg nok have syntes, var lidt overdrevet. Klappe på hovedet eller sidde på skødet i vuggestuealderen var selvfølgelig helt ok.
1

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"