Må pædagogen kysse dit barn?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
JoyNips
Kort karma: 222
Likede indlæg: 2916

Re: Må pædagogen kysse dit barn?

Indlægaf JoyNips » 11. jul 2016, 07:01

Ja. Men jeg synes i det hele taget, det er lidt ulækkert med børnekys på munden og jeg tror ikke, mit eget barn kommer til at blive kysset på munden.
Jeg tvivler endda på, at det kommer til at få lov at drikke af mit glas. Børnemunde er altså lidt ulækre. Der er alt for meget spyt og de efterlader dykænder... :lol:
Senest rettet af JoyNips 11. jul 2016, 08:50, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
Kattefjæs
Kort karma: 104
Likede indlæg: 1198

Indlægaf Kattefjæs » 11. jul 2016, 08:28

Jeg kysser gerne mine nevøer og niecer på kinden, panden, håret - nusser og krammer og kilder og alt sådan noget... Kys på munden har jeg ikke lyst til, børn er bakteriebomber og lugter af makrel. :lol:

Jeg kan dog ikke se noget forkert ved det hvis en pædagog, som trods alt er både voksen, fornuftig og veluddannet, accepterer at modtage søde børns trutfjæs. Børn er kærlige størrelser og har ikke de samme hæmninger som voksne. Jeg håber at pædagogerne giver masser af kram, nus, kys i håret/panden/på kinden osv. på børnenes opfordring, men når det kommer til munden, tænker jeg at de må gøre op med sig selv om det er noget de har lyst til. Der er ikke noget i vejen med at lære børn at den slags hører hjemmet til, men det er også helt OK at tage imod hvis man ikke føler at det overskrider ens egen personlige grænse.

Hvis jeg var pædagog, så ville jeg sætte grænsen ved munden pga. hygiejne - men det har jo ikke noget med pædofiliforskrækkelse at gøre.
5
Brugeravatar
TheAuthor
Kort karma: 52
Likede indlæg: 403

Indlægaf TheAuthor » 11. jul 2016, 08:36

Kattefjæs skrev:Jeg kysser gerne mine nevøer og niecer på kinden, panden, håret - nusser og krammer og kilder og alt sådan noget... Kys på munden har jeg ikke lyst til, børn er bakteriebomber og lugter af makrel. :lol:

Jeg kan dog ikke se noget forkert ved det hvis en pædagog, som trods alt er både voksen, fornuftig og veluddannet, accepterer at modtage søde børns trutfjæs. Børn er kærlige størrelser og har ikke de samme hæmninger som voksne. Jeg håber at pædagogerne giver masser af kram, nus, kys i håret/panden/på kinden osv. på børnenes opfordring, men når det kommer til munden, tænker jeg at de må gøre op med sig selv om det er noget de har lyst til. Der er ikke noget i vejen med at lære børn at den slags hører hjemmet til, men det er også helt OK at tage imod hvis man ikke føler at det overskrider ens egen personlige grænse.

Hvis jeg var pædagog, så ville jeg sætte grænsen ved munden pga. hygiejne - men det har jo ikke noget med pædofiliforskrækkelse at gøre.

Enig! Børn er sammen med pædagoger 6-7-8-9 timer dagligt. Jeg HÅBER faktisk at mine børn får bare en smule fysisk omsorg også i institutionen, uanset om det så er i form af kram/nus/sidde på skødet/kys (på kind/hår/pande, tænker jeg).
Jeg tænker også, at de ansatte i mine børns institution er ganske søde og kompetente mennesker, som sagtens kan vurdere om de vil/bør kramme/kysse det enkelte barn.
Det er en individuel vurdering fra pædagog til pædagog og barn til barn, som jeg er sikker på de sagtens kan finde ud af.
3
Everyone Deserves Their Happy Ending ..
Brugeravatar
Anlewi
Kort karma: 28
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Likede indlæg: 389

Indlægaf Anlewi » 11. jul 2016, 08:44

Ja selvfølgelig, men ikke på munden
0
:love: lige børn leger godt - skæve børn har det sjovere :love:
Buller
Kort karma: 29
Likede indlæg: 641

Indlægaf Buller » 11. jul 2016, 09:55

nu har jeg ikke børn endnu, men jeg vil da håbe at ALLE som ikke er klamme pædofiler vil (og må) kysse og kramme og sidde på knæet og give mit barn så meget kærlighed og omsorg som de overhovedet orker.

Modgang skal de nok få, det har verden rigeligt af så lad os nu ikke prøve aktivt at begrænse omsorgen.
0
Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 317
Likede indlæg: 3413

Indlægaf dgd2007 » 11. jul 2016, 10:22

Men hvorfor skal pædagoger pludselig kysse børnene? Er det den nye mode, oder was? :gruble:
0
Brugeravatar
Kattefjæs

Indlægaf Kattefjæs » 11. jul 2016, 10:25

dgd2007 skrev:Men hvorfor skal pædagoger pludselig kysse børnene? Er det den nye mode, oder was? :gruble:

Det er da heller ikke noget nyt eller pludseligt? Det nye er at de IKKE skulle have lov til det mere, fordi det for visse personer forbindes med pædofili.
0
Brugeravatar
dgd2007

Indlægaf dgd2007 » 11. jul 2016, 10:48

Kattefjæs skrev:Det er da heller ikke noget nyt eller pludseligt? Det nye er at de IKKE skulle have lov til det mere, fordi det for visse personer forbindes med pædofili.

OK - men jeg prøvede bare at tænke tilbage ... jeg synes da aldrig, jeg har set pædagoger kysse børnene. (Det var ca. midt-80'ere til start-90'ere, at vores børn gik i vuggestue og børnehave).
0
Brugeravatar
Kattefjæs

Indlægaf Kattefjæs » 11. jul 2016, 10:52

dgd2007 skrev:OK - men jeg prøvede bare at tænke tilbage ... jeg synes da aldrig, jeg har set pædagoger kysse børnene. (Det var ca. midt-80'ere til start-90'ere, at vores børn gik i vuggestue og børnehave).

Jeg gik i børnehave i 80'erne og i skole i 90'erne og blev kysset og krammet, sad på skødet og sov lur med pædagogerne... Både mænd og kvinder. Og de kom hjem til os til børnefødselsdage og fladede ud i sofaer med os uden at nogen holdt øje på dén måde. Min klasselærer indtil 5. klasse havde også en administrativ rolle og derfor eget kontor på skolen, og det var ret normalt at vi fulgte efter ham ind på hans kontor i frikvartererne og kravlede op og satte os på hans skød mens han arbejdede, for han var jo "onkel Poul".

Det ved jeg så heller ikke om var gået i dag...
1
Brugeravatar
dgd2007

Indlægaf dgd2007 » 11. jul 2016, 11:17

Kattefjæs skrev:Jeg gik i børnehave i 80'erne og i skole i 90'erne og blev kysset og krammet, sad på skødet og sov lur med pædagogerne... Både mænd og kvinder. Og de kom hjem til os til børnefødselsdage og fladede ud i sofaer med os uden at nogen holdt øje på dén måde. Min klasselærer indtil 5. klasse havde også en administrativ rolle og derfor eget kontor på skolen, og det var ret normalt at vi fulgte efter ham ind på hans kontor i frikvartererne og kravlede op og satte os på hans skød mens han arbejdede, for han var jo "onkel Poul".

:shock: Så har de åbenbart gjort det, når forældrene ikke så det :D :D :D

Nej, jeg har på fornemmelsen, at der er en del hysteri for tiden (især vedr. mandlige pædagoger). Men jeg troede faktisk ikke, de havde kysset.
0
Lys
Kort karma: 41
Likede indlæg: 755

Indlægaf Lys » 11. jul 2016, 11:46

dgd2007 skrev:
Kattefjæs skrev:Jeg gik i børnehave i 80'erne og i skole i 90'erne og blev kysset og krammet, sad på skødet og sov lur med pædagogerne... Både mænd og kvinder. Og de kom hjem til os til børnefødselsdage og fladede ud i sofaer med os uden at nogen holdt øje på dén måde. Min klasselærer indtil 5. klasse havde også en administrativ rolle og derfor eget kontor på skolen, og det var ret normalt at vi fulgte efter ham ind på hans kontor i frikvartererne og kravlede op og satte os på hans skød mens han arbejdede, for han var jo "onkel Poul".

:shock: Så har de åbenbart gjort det, når forældrene ikke så det :D :D :D

Nej, jeg har på fornemmelsen, at der er en del hysteri for tiden (især vedr. mandlige pædagoger). Men jeg troede faktisk ikke, de havde kysset.

Det er vel heller ikke sådan, at der er blevet kysset børn i vildskab og "bare fordi". Og det er vel heller ikke det, der er budskabet nu, ligesom jeg ikke læser nogle krav om at pædagogerne skal kysse børnene ind nogen steder. Det springende punkt er vel, at pædagogerne skal yde omsorg for børnene, og at dette også naturligt omfatter kram og anden almindelig fysisk berøring i relevant omfang. Og for nogle pædagoger er det så naturligt, at der kan falde et kys på kinden eller håret i den forbindelse, og det er da ærgerligt og unødvendigt at forbyde det. Det burde være helt uproblematisk. Det er ikke det samme som at pædagoger, der ikke ønsker at kysse børnene, skal gøre det alligevel. De trøster vel og viser omsorg på en anden måde, antager jeg. Lad os da have tiltro til, at pædagogerne er professionelle og at de kan håndtere både egne og børnenes grænser på fornuftig vis.
2
Brugeravatar
Luffegås
Kort karma: 43
Geografisk sted: Fyn
Likede indlæg: 503

Indlægaf Luffegås » 11. jul 2016, 14:47

Sangius skrev:Jeg kan ikke se problemet. Pædagoger må gøre med mine børn, hvad de finder nødvendigt og naturligt for, at mine børn trives sammen med dem. :)

Hvordan kan et kys nogensinde blive nødvendigt, for at et barn kan trives med nogen?
Til alle jer der siger "i trøste-situationer" - man kan vel sagtens trøste med et dejligt omsorgsfuldt kram, sige de rigtige ting, puste, og tage sig af situationen? Jeg har aldrig følt mig mindre trøstet, eller mindre elsket fordi en pædagog ikke kyssede mig, for det var deres personligheder og varme der gennemskinnede alting. Vi lærer børn man skal ikke gøre noget ved andre når man ikke har spurgt dem først, men vi må åbenbart kysse dem uden at spørge dem?
2
Brugeravatar
Luffegås
Kort karma: 43
Geografisk sted: Fyn
Likede indlæg: 503

Indlægaf Luffegås » 11. jul 2016, 14:49

Og hvornår skal det stoppe? Nogen af jer nævner folkeskolen også var meget hyggelig og med fysisk kærtegn, hvornår skal det stoppe? Må en mandlig lære kysse en 9. klasses elev, og hvorfor ikke?
0
Brugeravatar
Animi
Kort karma: 308
Likede indlæg: 5724

Indlægaf Animi » 11. jul 2016, 15:02

Luffegås skrev:Hvordan kan et kys nogensinde blive nødvendigt, for at et barn kan trives med nogen?
Til alle jer der siger "i trøste-situationer" - man kan vel sagtens trøste med et dejligt omsorgsfuldt kram, sige de rigtige ting, puste, og tage sig af situationen? Jeg har aldrig følt mig mindre trøstet, eller mindre elsket fordi en pædagog ikke kyssede mig, for det var deres personligheder og varme der gennemskinnede alting. Vi lærer børn man skal ikke gøre noget ved andre når man ikke har spurgt dem først, men vi må åbenbart kysse dem uden at spørge dem?

Det er ikke nødvendigt nej, men for nogen (fx mig) føles det bare som en naturlig ting :) Det er ikke fordi jeg har overkyssey børnene, men det er da sket at de har fået et kys i håret/på panden/kinden.
De børn jeg har arbejdet sammen med har også altid selv ville give møssere - og når hverken de eller jeg har noget imod det, kan jeg ikke se problemet :)
Jeg spurgte heller ikke om lov når jeg gav dem et knus - er det også forkert?
0
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Animi
Kort karma: 308
Likede indlæg: 5724

Indlægaf Animi » 11. jul 2016, 15:02

Luffegås skrev:Og hvornår skal det stoppe? Nogen af jer nævner folkeskolen også var meget hyggelig og med fysisk kærtegn, hvornår skal det stoppe? Må en mandlig lære kysse en 9. klasses elev, og hvorfor ikke?

Hvis eleven ikke har noget i mod det, så ja selvfølgelig :)
1
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"