Må pædagogen kysse dit barn?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Lys
Kort karma: 40
Likede indlæg: 740

Re: Må pædagogen kysse dit barn?

Indlægaf Lys » 11. jul 2016, 15:22

Animi skrev:
Luffegås skrev:Og hvornår skal det stoppe? Nogen af jer nævner folkeskolen også var meget hyggelig og med fysisk kærtegn, hvornår skal det stoppe? Må en mandlig lære kysse en 9. klasses elev, og hvorfor ikke?

Hvis eleven ikke har noget i mod det, så ja selvfølgelig :)

Og igen; de fleste voksne mennesker har vel en udmærket fornemmelse for, hvornår det er socialt acceptabelt at give en elev et kindkys eller et kys på håret eller et langt, tæt kram - og om modtageren er indforstået hermed. Og ofte vil situationen vel opstå sjældnere med en elev i 9. klasse end med et børnehavebarn. Problemet opstår for mig at se, når man forsøger at opstille firkantede regler for den slags - hvad enten det så er forbud mod kys eller obligatoriske kys. Alles grænser skal selvfølgelig respekteres.
2
Brugeravatar
Tanten
Kort karma: 94
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 1055

Indlægaf Tanten » 11. jul 2016, 16:19

Luffegås skrev:
Sangius skrev:Jeg kan ikke se problemet. Pædagoger må gøre med mine børn, hvad de finder nødvendigt og naturligt for, at mine børn trives sammen med dem. :)

Hvordan kan et kys nogensinde blive nødvendigt, for at et barn kan trives med nogen?
Til alle jer der siger "i trøste-situationer" - man kan vel sagtens trøste med et dejligt omsorgsfuldt kram, sige de rigtige ting, puste, og tage sig af situationen? Jeg har aldrig følt mig mindre trøstet, eller mindre elsket fordi en pædagog ikke kyssede mig, for det var deres personligheder og varme der gennemskinnede alting. Vi lærer børn man skal ikke gøre noget ved andre når man ikke har spurgt dem først, men vi må åbenbart kysse dem uden at spørge dem?

Jeg tror ikke, der er nogen, der argumenterer for at man SKAL kysse eller ikke respektere, hvis børnene ikke ønsker det?
2
Brugeravatar
Tanten
Kort karma: 94
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 1055

Indlægaf Tanten » 11. jul 2016, 16:25

Luffegås skrev:Og hvornår skal det stoppe? Nogen af jer nævner folkeskolen også var meget hyggelig og med fysisk kærtegn, hvornår skal det stoppe? Må en mandlig lære kysse en 9. klasses elev, og hvorfor ikke?

De fleste teenagere er kommet over fasen med kys og kram med voksne autoriteter.

Hvis en normalt fungerende 9. klasses elev m/k ønsker at kysse med en lærer, så vil enhver normalt fungerede lærer m/k afvise det, fordi kys i den alder normalt forbindes med noget seksuelt - det gør det jo ikke med et barn under 10, f.eks.

Men jeg håber da, at lærerne stadig vil lægge en støttende hånd på skulderen af en 9. klasses elev, der er vred eller ked af det.
1
Brugeravatar
Sangius
Kort karma: 101
Likede indlæg: 1818

Indlægaf Sangius » 11. jul 2016, 17:23

Luffegås skrev:
Sangius skrev:Jeg kan ikke se problemet. Pædagoger må gøre med mine børn, hvad de finder nødvendigt og naturligt for, at mine børn trives sammen med dem. :)

Hvordan kan et kys nogensinde blive nødvendigt, for at et barn kan trives med nogen?
Til alle jer der siger "i trøste-situationer" - man kan vel sagtens trøste med et dejligt omsorgsfuldt kram, sige de rigtige ting, puste, og tage sig af situationen? Jeg har aldrig følt mig mindre trøstet, eller mindre elsket fordi en pædagog ikke kyssede mig, for det var deres personligheder og varme der gennemskinnede alting. Vi lærer børn man skal ikke gøre noget ved andre når man ikke har spurgt dem først, men vi må åbenbart kysse dem uden at spørge dem?

Jeg synes du overdriver meget, og læser alt muligt ind i mit indlæg som jeg ikke har skrevet :) . Nej da. Det er ikke nødvendigt. Men hvis man finder det naturligt i forhold til at mit barn skal trøstes, så kan jeg virkelig ikke se problemet. Det er latterligt at lovgive omkring :)
2
Brugeravatar
milisa
Kort karma: 103
Likede indlæg: 1014

Indlægaf milisa » 11. jul 2016, 20:18

Animi skrev:Tak for svar begge to :) Jeg kan godt forestille mig at det har meget med ens "kultur" at gøre i ens familie. Vi kysser nemlig meget i vores familie, så tanken om ikke at kysse sine børn ligger mig bare meget fjernt :P

Måske ikke så meget kultur, men mere personlighed? Min familie har altid kysset på mund, og jeg har altid hadet det. Jeg kysser heller ikke mit barn på munden, jeg bryder mig simpelthen ikke om det. Hun overkysses så i resten af fjæset, og det bliver jeg ved med, til hun selv siger fra. Og jeg håber, jeg er i stand til at få banket ind i knolden på hende, at det er helt ok at sige fra - lige som det er helt ok, og ikke en personlig fornærmelse, når andre siger fra over for ens kærtegn. Jeg ville fx have det EKSTREMT svært ved, at en vildt fremmed unge skulle insistere på at kysse mig nogen steder. Børn skal have lov til at vise begejstring og kærlighed ja, men børn skal også lære, at der er noget, der hedder grænser.

Nå til emnet:

De må knuskysseelske hende alt det de vil, så længe HUN vil. Mit barn skal ikke tvinges til knus, kram eller kys, hvis hun ikke vil. Men hun skal dælme have alle dem, hun bliver tilbudt, som hun har lyst til!

Og hvor er det dog TRIST, at vi åbenbart bare snart skal ansætte robotter (uden køn!!) i vores daginstitutioner. Min unge skal fanderme ikke gå i en børnehave, hvor der er restriktioner på, hvad mændene må og ikke må, eller hvor hun ikke kan få de kærtegn, hun efterlyser. Jøsses altså.
3
Tally-ho
Brugeravatar
eks-Maupassant
Kort karma: 140
Likede indlæg: 2079

Indlægaf eks-Maupassant » 11. jul 2016, 21:47

Taler vi med tungen helt inde eller uden tunge?
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"