Den der ideelle økologiske verden? Kan den findes?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Oveditlevsen
Kort karma: 21
Likede indlæg: 416

Re: Den der ideelle økologiske verden? Kan den findes?

Indlægaf Oveditlevsen » 10. jul 2016, 19:47

HerErJeg skrev:Meget muligt at der reelt produceres nok mad på markerne til at kunne affodre hele verden. Problemet er så bare, at markedet og pengemændene der trækker i trådene hellere vil overprocucere og smide hele skidtet i havet, fremfor at forære eller sælge varer til dumpingpriser til dem der ikke kan forsyne sig selv.
Så hvis det halve af Afrika er truet på livet, tough luck, ingen penge, ingen mad.

Mht økologien, mange steder er der græshoppesværme som æder ALT på deres vej, dertil kommer sygdomme i planter og andre dyr der stikker og gør mennesker syge. Det er bare noget vi aldrig kan stoppe med at bekæmpe.

Det er også fint nok, men problemet er at man ikke man forære fødevarer og andre ting til Afrika for evigt.
Gratis varer eller nogle til dumpingpriser vil smadre det lokale marked.
0
Brugeravatar
Sangius
Kort karma: 101
Likede indlæg: 1828

Indlægaf Sangius » 10. jul 2016, 20:04

HerErJeg skrev:Meget muligt at der reelt produceres nok mad på markerne til at kunne affodre hele verden. Problemet er så bare, at markedet og pengemændene der trækker i trådene hellere vil overprocucere og smide hele skidtet i havet, fremfor at forære eller sælge varer til dumpingpriser til dem der ikke kan forsyne sig selv.
Så hvis det halve af Afrika er truet på livet, tough luck, ingen penge, ingen mad.

Mht økologien, mange steder er der græshoppesværme som æder ALT på deres vej, dertil kommer sygdomme i planter og andre dyr der stikker og gør mennesker syge. Det er bare noget vi aldrig kan stoppe med at bekæmpe.

Netop min pointe, egentlig. Det handler ikke om, om man kan få nok mad til folk, om der er nok afgrøder og plads at dyrke det på. Det handler om at ændre markedet. Det er bare ikke et sted, som er særlig populært at lægge fokus på. Den vestlige verden vil hellere snakke om overpopulation og mangel på mad, end de vil snakke om dyrere fødevarer og mindre kød på bordet. :/
1
Brugeravatar
LadyFox
Kort karma: 422
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 5997

Indlægaf LadyFox » 10. jul 2016, 20:11

Bimmerdyret skrev:
LadyFox skrev:At ikke alle går mætte i seng om aftenen tror jeg egentlig ikke handler om at der ikke er mad nok, eller at der ikke sagtens kunne blive det. Men om at ressourcerne er fordelt meget skævt. Mens nogen sulter ihjel i nogle dele af verden, så æder folk sig helt ihjel i andre dele af verden. Udover at spise meget mere end hvad der er nødvendigt, så smider vi også uhørte mængder mad ud hver dag, ofte som ikke fejler noget. Det er jo helt vildt hvor meget mad der bliver fremstillet til skraldespanden.

Jeg tror sagtens godt at man kunne brødføde hele verden med økologisk mad, hvis man var villig til at betale prisen for det, og her snakker jeg ikke kun om penge, men også ting som simpelthen at spise mindre mad, bruge rå-varende mere optimalt, spise mere fornuftigt fremfor at fremstille så meget mad der hverken er sundt, eller mætter særlig meget, ikke at smide fin mad ud fordi det har overskredet "mindst holdbar til" med 12 timer osv.
Men det kræver jo igen at folk er engageret i det.

Jeg spiser ikke selv overvejende økologisk, det er lidt hip som haps hvad der ryger i indkøbskurven, og det sker da også at noget når at blive for gammelt før det bliver brugt i mit køkken, og jeg spiser også mere end jeg strengt taget behøver, og jeg indtager også mange tomme kalorier, så det er slet ikke fordi jeg er hellig eller noget, jeg tror bare ikke på at det er helt umuligt, hvis viljen var der globalt.

Måske er det bare mig og mine erfaringer, men ok.. jeg er åben.
I de fleste afrikanske lande, landsbyer osv er produktionen økologisk (min erfaring 3 lande i Afrika og 1 i Asien)
De formår at brødføde sig selv og familie, og måske tjene en skilling på det lokale marked.
Slår vejret om, slår høsten fejl = katastrofe...

Det, som dem jeg kender dyrker, er ikke noget der kan brødføde dem på sigt og de er godt nok langt flere om det vegetariske end vi er herhjemme.
Selv i de fattigste lande er der folk der er klinisk fede, der overspiser - det er er kulturel ting, det er noget der symboliserer rigdom - ikke som i USA, hvor det typisk er overvægt og fejlernæring der er et problem.

Jeg synes personligt selv i mit lokalområde at det er kvalmt at man i en radius af 3 km har 8 supermarkeder...ja, at dø at sult gør man ikke her.. men man kan heller ikke leve sundere eller billigere fordi det er samme koncerner der står for fodertruget

Men jeg mener jo netop at det ville kræve en ret stor omvæltning i måden at gøre tingene på, og måden hvor på hver enkelt menneske tænker og spiser. Det vil jo kræve at folk for det første er villige til at ofre sig for sagen, men jeg tror også det ville kræve at vi var langt mere solidariske med hinanden på kryds og tværs. Så folk netop ikke gik nedenom af en dårlig høst.

Jeg er slet ikke fortaler for bare at vælte det hele og gøre tingene anderledes så hele verden kan gå øko, det er slet ikke er jeg er. Jeg tror bare ikke på at det i praksis ville være helt umuligt. I det her tilfælde tror jeg det handler mest om om viljen er der, og det forstår jeg faktisk godt at den ikke er.
0
I don't mean to be a diva, but some days you wake up and you're Barbara Streisand.
HerErJeg
Kort karma: 13
Likede indlæg: 236

Indlægaf HerErJeg » 10. jul 2016, 20:17

Sangius skrev:

Netop min pointe, egentlig. Det handler ikke om, om man kan få nok mad til folk, om der er nok afgrøder og plads at dyrke det på. Det handler om at ændre markedet. Det er bare ikke et sted, som er særlig populært at lægge fokus på. Den vestlige verden vil hellere snakke om overpopulation og mangel på mad, end de vil snakke om dyrere fødevarer og mindre kød på bordet. :/

Der kommer bare aldrig nogensinde en ændring. Penge har altid, og vil altid være drivkraften. Who cares omkring CO2? Mr. Tesla som skal sælge os god samvittighed, gør det kun for penge. Vi er bare så dumme at vi føler os grønne og miljørigtige når vi spenderer, uden at tænke på hvad 'det grønne' har kostet planeten.
0
Brugeravatar
Sangius
Kort karma: 101
Likede indlæg: 1828

Indlægaf Sangius » 10. jul 2016, 20:20

HerErJeg skrev:
Sangius skrev:

Der kommer bare aldrig nogensinde en ændring. Penge har altid, og vil altid være drivkraften. Who cares omkring CO2? Mr. Tesla som skal sælge os god samvittighed, gør det kun for penge. Vi er bare så dumme at vi føler os grønne og miljørigtige når vi spenderer, uden at tænke på hvad 'det grønne' har kostet planeten.

Jeg tror da på, at det kan ændres. Folk er generelt enormt pessimistiske når det handler om verdens fremtid. Men vi bevæger os da fremad i mange hensigter, og vi bliver bedre hver dag til at passe på vores miljø. Jeg tror sagtens, vi kan gøre det bedre, og jeg tror også, vi kommer til det. :)

Brug 10 minutter herinde hver dag, og læs lidt op på, hvor langt man er nået i de forskellige ting, i forhold til tidligere. Bare for at opveje de normale nyheder lidt, som altid fokuserer kun på negativitet

http://verdensbedstenyheder.dk/
Senest rettet af Sangius 10. jul 2016, 20:34, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
Bimmerdyret
Kort karma: 63
Likede indlæg: 781

Indlægaf Bimmerdyret » 10. jul 2016, 20:32

Sangius skrev:
HerErJeg skrev:
Sangius skrev:

Jeg tror da på, at det kan ændres. Folk er generelt enormt pessimistiske når det handler om verdens fremtid. Men vi bevæger os da fremad i mange hensigter, og vi bliver bedre hver dag til at passe på vores miljø. Jeg tror sagtens, vi kan gøre det bedre, og jeg tror også, vi kommer til det. :)

Brug 10 minutter herinde hver dag, og læs lidt op på, hvor langt man er nået i de forskellige ting, i forhold til tidligere. Bare for at opveje de normale nyheder lidt, så altid fokuserer kun på negativitet

http://verdensbedstenyheder.dk/

Helt enig;)

JEg synes det er vigtigt at spare på vand, el, varme og gør da også mit til det (bruger 44 m3 vand årligt (4 personer,hus, have). Jeg gør det fordi det giver mening, det kan bevises - men samtidig så får jeg f.. en dårlig smag i munden når man regeringsmæssigt (uanset farve) opfordrer til mådehold, og så sætter prisen op...
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"