Mere om økonomisk sikring i forhold

Smiling_Goat
Kort karma: 460
Likede indlæg: 5864

Mere om økonomisk sikring i forhold

Indlægaf Smiling_Goat » 12. jul 2016, 06:27

Åh altså.. Jeg har endnu et spørgsmål ang. økonomisk sikring i et forhold. Jeg håber, nogen kan hjælpe.

Min kæreste og jeg talte sammen i går, og jeg mener, vi skal fraflytte vores by så hurtigt som muligt, så vi kan bo tættere på vores respektive arbejdspladser. Den her lejlighed sagde vi kun ja til, fordi vi boede i Jylland og var desperate efter et sted at bo på Sjælland. Min kæreste siger, han ikke har lyst til at være "bolighopper," og det næste sted, vi skal bo, skal være permanent - og det passer mig fint. Han har store drømme om at købe hus (som nævnt i den anden tråd,) og jeg har sagt, vi må kigge på det med tiden. Jeg sagde videre, at jeg vil begynde at lægge alt til side, som jeg overhovedet kan, så vi kan få sparet sammen til et indskud et sted (og så har jeg ikke taget stilling til, om det skal være en leje- eller købebolig.)

Han pointerede så, at vi med hans (ret store) gæld formentligt ikke vil kunne få et lån til huskøb, fordi hans rådighedsbeløb nok ikke er stort nok. Det er sikkert også rigtig. Jeg har overvejelse om to ting:
1. Hvis vi skal købe sammen, kan vi så tage lånet pba. min økonomiske situation alene, uden jeg vil komme til at hæfte for hele beløbet? Jeg er klar over, det så vil blive et mindre beløb, vi kan låne.
2. Er der mulighed for, at jeg betaler noget af min kærestes gæld af og evt. sikres i den forstand, at han skal tilbagebetale lånet med tiden, hvis vi går fra hinanden? Jeg føler mig ret kynisk og egoistisk ved blot at overveje det, men der er ved at tegne sig et lidt grimt billede af, at jeg skal holde røven oppe på os økonomisk, og det gider jeg ikke i længden (det er også mig, der har betalt størstedelen af indskuddet til vores nuværende bolig fx) og da slet ikke, hvis vi går fra hinanden.

Jeg er ude i overvejelser om, at vi må bo hver for sig, hvis han kræver, at en flytning skal være til et købt hus, og derfor nægter at flytte før han kan låne pengene. Jeg synes, det er fuldstændigt uholdbart at bo her i årevis (vi har begge tre timers pendlen om dagen OG tilbøjelighed til stress.) Han har tilbagebetalt sin gæld om 1-1,5 år, og først derefter kan han begynde at spare sammen til boligen, og jeg har ikke lyst til at pendle tre timer om dagen i 2-3 år. Jeg synes faktisk, det er ret uansvarligt at købe hus i vores nuværende situation, og er i virkeligheden mere gearet til at flytte i en lejebolig, hvor vi har mulighed for at spare sammen over en årrække til et boligindskud, så vi ikke skal tage et kæmpelån i banken. Den idé kan jeg dog godt høre, jeg står lidt alene med.

Nå, men.. Hvad siger de kloge? Er jeg overforsigtig? Hvad er mine muligheder?

Jeg vil også lige hurtigt tage min kæreste i forsvar. Han har været en klaphat økonomisk i sin fortid (taget en masse lån til ufornuftige forbrugsgoder fx) men han var kommet på rette vej, før vi mødte hinanden, og jeg fornemmer at han kontinuerligt får en bedre forståelse for økonomi. Han er bare ikke nået helt i mål endnu, tror jeg - men det skal nok komme. Han virker til at have en vis respekt for min økonomiske sans og lytter ofte til mine råd, så jeg har forhåbninger om, at det nok skal gå.
0
Brugeravatar
Hunkat
Kort karma: 132
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 3266

Re: Mere om økonomisk sikring i forhold

Indlægaf Hunkat » 12. jul 2016, 06:35

I forhold til spørgsmål 2. så handler det vel bare om at lave et stykke papir hvor I får skrevet ned præcis hvordan du hjælper ham (låner ham x kr om måneden til afbetaling/betaler x kr på hans vegne) og hvordan, hvornår og hvor meget han skal betale tilbage. Og så underskrift.

Noget har man vel lært af luksusfælden :D
Det synes jeg ikke er egoistisk, det ville jeg faktisk ønske jeg selv havde gjort da jeg lånte penge ud. Og vil 100% gøre det i fremtiden.
4
I'm Richard, Chief Warlock of the Brothers of Darkness, Lord of the Thirteen Hells, Master of the Bones, Emporer of the Black, Lord of the Undead Mistress of Fire, and Mayor of a little village up the coast
Lys
Kort karma: 40
Likede indlæg: 740

Indlægaf Lys » 12. jul 2016, 06:37

1. Som jeg læser det er det alene et spørgsmål om, hvor mange penge I låner - og det er I jo selv herrer over. Om I kan få jeres bank til at lave regnestykket, hvor de kun inddrager din indtægt ved jeg ikke, men mon ikke?

2. Der er reelt tale om, at du låner ham pengene, og det kan du sagtens gøre - det er mere et spørgsmål om, hvor klogt det er. Særligt når du er så opmærksom på "dit og mit" og "hvad hvis I går fra hinanden". Men det må du gøre op med dig selv - bare husk talemåden om, at man ikke skal låne flere penge ud, end man har råd til miste. Hvis du gør det, så få hjælp til at få lavet et gældsbrev, hvis du ikke selv ved hvad der skal stå i sådan et.
1
Aesel82
Kort karma: 8
Likede indlæg: 135

Indlægaf Aesel82 » 12. jul 2016, 06:37

Hvis du betaler noget af hans gæld af, så husk at få lavet et gældsbrev, der kan tjene som baggrund for evt inddrivelse gennem fogedretten, og/eller sørg for, at det bliver indskrevet i jeres samejeoverenskomst, at du har bidraget med x antal kr. mere end ham, så du skal have forlods ved salg (hvis der så er et provenu ved salg).

Jeg ville i jeres situation sørge for at få betalt gælden af, inden I optager mere gæld - og det er jo ikke langt ude i fremtiden.

Mht at finde ny lejebolig mens I venter, så kan jeg sagtens forstå, at du gerne vil flytte tættere på arbejdet, men når I samtidig gerne vil spare op til ejerbolig, så ville jeg nok kun flytte, hvis det gav mening økonomisk også.
0
Brugeravatar
Tobywan
Kort karma: 29
Likede indlæg: 461

Indlægaf Tobywan » 12. jul 2016, 06:48

Da vi købte hus lavede vi en samejeoverenskomst (den har også været nævnt i din anden tråd) og er et must synes jeg.

Ved salg af huset har du i hvert fald mulighed for at sikre, at du selv får udbetalt et aftalt beløb af overskuddet inden resten deles. Så hvis du starter huskøbet med at smide 100.000,- af din opsparing, så får du 100.000 tilbage ved salg, før I deles om resten. Tal med jeres boligadvokat om detaljerne, når I når så langt.

Det forudsætter selvfølgelig, at huset kan sælges med overskud.

Jeg synes ikke du er kynisk overhovedet. Det er kun godt at tage stilling til den slags inden noget måske går galt. Det er helt legitimt at ville sikre den sum du skyder i forholdet til en start.

Du er selv på at I ikke vil kunne låne medmindre du kommer med et beløb. Godt nok er du sikret den første del af overskuddet, men I har begge fordele af det:

1. I vil slet ikke kunne låne, medmindre du kommer med en pose penge
2. Den pose penge gør at I begge vil skulle optage en mindre lån og derved enten kan købe et dyrere/bedre hus, eller kommer til at sidde billigere end ellers, da lånet bliver mindre.

Helt generelt, så skal han også tage sig sammen og få afviklet markant på den gæld i en fart. Det er noget som kommer til påvirke jer begge efter et fælles huskøb uanset hvad. Derudover skal I sørge for at I er 100% på samme bane i forhold til en fremtidig fælles økonomi. Er I ikke der endnu, så vil jeg ikke købe et hus sammen.
Senest rettet af Tobywan 12. jul 2016, 06:51, rettet i alt 2 gange.
1
Buller
Kort karma: 29
Likede indlæg: 637

Indlægaf Buller » 12. jul 2016, 06:49

Han vil gerne købe et hus og HAN har en stor gæld med sig...

Jeg ville være meget påpasselig med at flette min økonomi sammen med det der. Ved godt det ikke var det du spurgte til, men du virker som om du er i tvivl om det er strengt at synes sådan og nej, det synes jeg ikke.

Havde han selv præsteret en opsparing og ville derfor gerne have fast ejendom, jamen så var det noget helt andet. Men det her er jo decideret urealistisk fra hans side af, at han gerne vil købe igennem dig. Jeg ville bo til leje eller meget meget billigt andel/eje til vi havde fået styr på hans økonomi og til han ikke kom med udtalelser der antydede at han ikke havde lært en skid. Det synes jeg nemlig at snakke om huskøb med en stor gæld i bagagen tyder på.

Så min plan ville være: ryk tættere på, 3 timer er jo hul i hovedet! ;) Bo til leje i 3 år og giv den gas med opsparingen der...brug tiden til at se hvor i gerne vil bo og hvilken slags økonomi i kunne tænker jer at binde an på. Derfra kan i gå ud og købe hvor i vil og leve som i har ønsket.

Det er ikke bolig-hopperi, det er at være fornuftig med tid og planlægning imo.
Senest rettet af Buller 12. jul 2016, 06:55, rettet i alt 1 gang.
8
JoyNips
Kort karma: 222
Likede indlæg: 2860

Indlægaf JoyNips » 12. jul 2016, 06:49

I har været sammen i et års tid, ikke?
Så synes jeg, det mest fornuftige må være en lejebolig mens han får betalt sin gæld af og I samtidig får lidt mere anciennitet som par. At købe hus sammen på din regning efter ret kort tids forhold, når den anden part ovenikøbet bringer en del gæld og økonomisk uansvarlighed (synes jeg, at jeg kan forstå på dig?) med i forholdet, lyder som starten på et afsnit af Luksusfælden...
I den tid kan du eventuelt hjælpe ham med at afbetale gælden (husk gældsbrev og/eller få lavet samejeoverenskomst på huset når I en dag køber!), for det vil jo klart komme jer begge til gode, at der kommer styr på hans økonomi.
10
IrmaPigen
Kort karma: 74
Likede indlæg: 926

Indlægaf IrmaPigen » 12. jul 2016, 07:35

JoyNips skrev:I har været sammen i et års tid, ikke?
Så synes jeg, det mest fornuftige må være en lejebolig mens han får betalt sin gæld af og I samtidig får lidt mere anciennitet som par. At købe hus sammen på din regning efter ret kort tids forhold, når den anden part ovenikøbet bringer en del gæld og økonomisk uansvarlighed (synes jeg, at jeg kan forstå på dig?) med i forholdet, lyder som starten på et afsnit af Luksusfælden...
I den tid kan du eventuelt hjælpe ham med at afbetale gælden (husk gældsbrev og/eller få lavet samejeoverenskomst på huset når I en dag køber!), for det vil jo klart komme jer begge til gode, at der kommer styr på hans økonomi.

Fornuftige betragtninger. Er helt enig med JN.
0
Smiling_Goat

Indlægaf Smiling_Goat » 12. jul 2016, 07:35

JoyNips skrev:I har været sammen i et års tid, ikke?

Ja, det er også det, jeg tænker. Jeg skulle bare lige høre, hvordan det fungerede, hvis jeg hjælper ham med sin gæld. Gældsbrev skal jeg så lige have kigget nærmere på, kan jeg se (samejeoverenskomst hørte jeg om i min anden tråd :P.) Jeg kan sagtens se det fornuftige i, at jeg hjælper ham med gælden. Jeg er bare ikke sikker på, jeg har lyst til at forære ham et så stort beløb, hvis vi ender med at gå fra hinanden (jeg synes stadig, det lyder mega kynisk.)

Nu begynder jeg i hvert fald at lægge penge til side, og når jeg så har et tilpas beløb, må vi tage snakken igen. Det kan være, han så er nået endnu længere i sin økonomiske forståelse til den tid, at jeg er okay med at pendle eller noget helt tredje der påvirker vores ønsker, men det er i hvert fald godt nok at kende mine muligheder, så tak for det :)
0
IrmaPigen

Indlægaf IrmaPigen » 12. jul 2016, 07:40

Måske I (for sjov) skulle starte med at se, om I overhovedet kan blive godkendt til at låne hos realkreditinstitutter, og i bekræftende fald til hvor meget.

Måske det vil give manden et reality-tjek. Nu ved jeg ikke hvor meget hans gæld er, men når han siger at han ikke vil bolighoppe, hvad er det så lige at han forventer? At du går ud og køber et lille palads til ham?

Han lyder umoden. Hvor stor er hans gæld? Taler vi over en halv mio, over en mio., eller?
4
IrmaPigen

Indlægaf IrmaPigen » 12. jul 2016, 08:04

Jeg noterer mig også at "du vil lægge penge til side..."

Så du skal både låne ham, og lægge penge til side af dine penge? Eller er det dig som lægger til side af jeres fællespenge.

Det er ikke en skid kynisk at sikre sig selv økonomisk i tilfælde af et brud. Det er tvært om pisse klogt. Især når han virker temmelig økonomisk uansvarlig, og fuldstændig blottet for økonomisk sans. Så det SKAL du gøre.
1
Brugeravatar
Sangius
Kort karma: 99
Likede indlæg: 1814

Indlægaf Sangius » 12. jul 2016, 08:22

Man skal stille 5 % af købsprisen kontant når man optager lån til bolig. Det trådte i kraft i vinters, mener jeg. Så under alle omstændigheder er det da noget af en opsparing der skal til, hvis I skal købe hus lige rundt om hjørnet. Vores hus kostede 2,6 mil, så vi skulle stille 130.000 kr. Eller, det skulle vi hvis vi købte nu, men vi fik en fuld finansiering, da vi lige nåede at købe før de nye regler trådte i kraft.

Nu kan man selvfølgelig købe væsentlig billigere end 2,6, men jeg ved jo ikke lige, hvad I har i tankerne :)

Men jeg ville sige som alle de andre. Koldt vand i blodet, find en god lejebolig tættere på arbejde, og bo der i nogle år. Det er også en god måde at få en fornemmelse for stedet på - om man egentlig gerne vil købe permanent bolig der.

Jeg kan godt forstå han ikke vil bolighoppe, men altså, man ligger jo som man har redt - og det skal først ud af verden, før han kan få alt det, som han gerne vil have. :)
5
Smiling_Goat

Indlægaf Smiling_Goat » 12. jul 2016, 09:45

Sangius skrev:Man skal stille 5 % af købsprisen kontant når man optager lån til bolig. Det trådte i kraft i vinters, mener jeg. Så under alle omstændigheder er det da noget af en opsparing der skal til, hvis I skal købe hus lige rundt om hjørnet. Vores hus kostede 2,6 mil, så vi skulle stille 130.000 kr. Eller, det skulle vi hvis vi købte nu, men vi fik en fuld finansiering, da vi lige nåede at købe før de nye regler trådte i kraft.

Nu kan man selvfølgelig købe væsentlig billigere end 2,6, men jeg ved jo ikke lige, hvad I har i tankerne :)

Men jeg ville sige som alle de andre. Koldt vand i blodet, find en god lejebolig tættere på arbejde, og bo der i nogle år. Det er også en god måde at få en fornemmelse for stedet på - om man egentlig gerne vil købe permanent bolig der.

Jeg kan godt forstå han ikke vil bolighoppe, men altså, man ligger jo som man har redt - og det skal først ud af verden, før han kan få alt det, som han gerne vil have. :)

Jamen jeg er helt enig :)

Personligt har jeg altid tænkt, at jeg bare ville bo til leje. Jeg har aldrig haft behov for at eje, og jeg tror langt hen ad vejen, at folk stikker sig blår i øjnene, hvis de tror, det er en vildt smart investering. Investeringer er altid risikable, og man kan gå helt rabundus af fast ejendom.

Det glæder mig, at man skal have 5% af købsprisen. Så er der jo ikke så meget at rafle om :P

Igen var det godt, jeg lavede en tråd :D

Jeg vil også lige for god ordens skyld understrege, at min kæreste altså ikke er et kæmpe fjols - jeg føler lidt, jeg har udleveret ham. Han er bare utålmodig, fordi han er "oppe i alderen" og kan se sine venner købe hus osv. Og så tror jeg også, det er et udslag af, at han er ret sikker på "os," og så gider han ikke vente. Men han plejer da at være til at tale med, så jeg tror nu, han vil kunne se, at vi ikke skal købe hus nu.
1
Brugeravatar
Sangius
Kort karma: 99
Likede indlæg: 1814

Indlægaf Sangius » 12. jul 2016, 09:58

Smiling_Goat skrev:
Sangius skrev:Man skal stille 5 % af købsprisen kontant når man optager lån til bolig. Det trådte i kraft i vinters, mener jeg. Så under alle omstændigheder er det da noget af en opsparing der skal til, hvis I skal købe hus lige rundt om hjørnet. Vores hus kostede 2,6 mil, så vi skulle stille 130.000 kr. Eller, det skulle vi hvis vi købte nu, men vi fik en fuld finansiering, da vi lige nåede at købe før de nye regler trådte i kraft.

Jamen jeg er helt enig :)

Personligt har jeg altid tænkt, at jeg bare ville bo til leje. Jeg har aldrig haft behov for at eje, og jeg tror langt hen ad vejen, at folk stikker sig blår i øjnene, hvis de tror, det er en vildt smart investering. Investeringer er altid risikable, og man kan gå helt rabundus af fast ejendom.

Det glæder mig, at man skal have 5% af købsprisen. Så er der jo ikke så meget at rafle om :P

Igen var det godt, jeg lavede en tråd :D

Jeg vil også lige for god ordens skyld understrege, at min kæreste altså ikke er et kæmpe fjols - jeg føler lidt, jeg har udleveret ham. Han er bare utålmodig, fordi han er "oppe i alderen" og kan se sine venner købe hus osv. Og så tror jeg også, det er et udslag af, at han er ret sikker på "os," og så gider han ikke vente. Men han plejer da at være til at tale med, så jeg tror nu, han vil kunne se, at vi ikke skal købe hus nu.

Jeg synes slet ikke, at din kæreste er et kæmpe fjols! :)
Jeg kan udmærket godt forstå ham. Han har fundet damen, og nu vil have have huset og drømmen. Det er røv irriterende og blive holdt tilbage af sit fortids-jeg, nu hvor man er blevet klogere. Og hvis I holder forever and ever, så har han jo ret, så kan I sagtens bare slå pjalterne sammen, købe hus og indfrie hinandens gæld. Det er måske bare lidt sværere at se alle risiciene, når man ikke er den der tager dem - det er jo dig der økonomisk set er mest udsat her.
Jeg kunne godt have tænkt det samme som ham, hvis jeg stod i samme situation, og bare var 'klar på fremtiden', så at sige. :)
3
Brugeravatar
DD_81
Kort karma: 325
Geografisk sted: Stæævns
Likede indlæg: 3224

Indlægaf DD_81 » 12. jul 2016, 10:03

Summa-sumarum.
I har behov for at have en kontant opsparing inden i kan købe bolig, og han skal afdrage sin gæld.
I pendler begge to 3 timer daglig nu, og vil ifht. psyke og overskud profitere af at komme tættere på arbejdspladserne.

Grundlæggende ville det jo være smart at kigge sig om efter en lejebolig, hvor i kan se jer selv de næste 3 år ca.
I en by/område der ligger centralt ifht. arbejdspladser/ god transport logistik, og evt. med henblik på at blive i byen/området.
I kan jo evt. se jer om efter et hus til leje, så kan i jo prøve af om det er jer, med villa-volvo, vovse, hæk-klipning osv.
Og i kan budgetere med en husleje udgift der ville tilsvare hvad i ville sidde for i en villa i området i gerne vil bo i (altså se på omkostninger til bolig- og realkreditlån)

Jeg synes sagtens du kan stille som ulitmatum at han har afdraget sin gæld, - det er jo bl.a. denne der har indflydelse på hvor købestærke i vil være her og nu, og det er jo HANS disponering af økonomi der er årsag hertil, og det kan han jo grundlæggende ikke lægge dig, og din hverdagstrivsel, til last. Jeg synes du står med nogle gode kort på hånden ifht. at finde en ny og bedre placeret lejebolig, som i kan bo i, indtil i har råd til at gå ud og købe.
2
- tid til nyt debatnavn, - tidligere Dirtydancing, voksede fra det for læææænge siden ;)

Tilbage til "Privatøkonomi"