Mere om økonomisk sikring i forhold

Smiling_Goat
Kort karma: 469
Likede indlæg: 5929

Re: Mere om økonomisk sikring i forhold

Indlægaf Smiling_Goat » 12. jul 2016, 10:36

DD_81 skrev:Summa-sumarum.
I har behov for at have en kontant opsparing inden i kan købe bolig, og han skal afdrage sin gæld.
I pendler begge to 3 timer daglig nu, og vil ifht. psyke og overskud profitere af at komme tættere på arbejdspladserne.

Grundlæggende ville det jo være smart at kigge sig om efter en lejebolig, hvor i kan se jer selv de næste 3 år ca.
I en by/område der ligger centralt ifht. arbejdspladser/ god transport logistik, og evt. med henblik på at blive i byen/området.
I kan jo evt. se jer om efter et hus til leje, så kan i jo prøve af om det er jer, med villa-volvo, vovse, hæk-klipning osv.
Og i kan budgetere med en husleje udgift der ville tilsvare hvad i ville sidde for i en villa i området i gerne vil bo i (altså se på omkostninger til bolig- og realkreditlån)

Jeg synes sagtens du kan stille som ulitmatum at han har afdraget sin gæld, - det er jo bl.a. denne der har indflydelse på hvor købestærke i vil være her og nu, og det er jo HANS disponering af økonomi der er årsag hertil, og det kan han jo grundlæggende ikke lægge dig, og din hverdagstrivsel, til last. Jeg synes du står med nogle gode kort på hånden ifht. at finde en ny og bedre placeret lejebolig, som i kan bo i, indtil i har råd til at gå ud og købe.

Han vil også selv have afdraget sin gæld, før vi køber. Han har bare ikke lyst til at flytte igen, så han er tilbøjelig til at mene, vi skal bo her til gælden er afdraget, og vi har en opsparing. Men han er jo ikke en nar, så hvis jeg siger, at jeg ikke vil pendle tre timer om dagen i tre år (min forhistorie med stress in mente) vil han jo nok ikke bare bede mig flytte selv.

Vi havde som sagt bare en hurtig, overfladisk samtale i går, to sekunder før vi sov, og den fik mig til at tænke over nogle ting :)
0
JoyNips
Kort karma: 223
Likede indlæg: 2964

Indlægaf JoyNips » 12. jul 2016, 10:47

Smiling_Goat skrev:
DD_81 skrev:Summa-sumarum.
I har behov for at have en kontant opsparing inden i kan købe bolig, og han skal afdrage sin gæld.
I pendler begge to 3 timer daglig nu, og vil ifht. psyke og overskud profitere af at komme tættere på arbejdspladserne.

Grundlæggende ville det jo være smart at kigge sig om efter en lejebolig, hvor i kan se jer selv de næste 3 år ca.
I en by/område der ligger centralt ifht. arbejdspladser/ god transport logistik, og evt. med henblik på at blive i byen/området.
I kan jo evt. se jer om efter et hus til leje, så kan i jo prøve af om det er jer, med villa-volvo, vovse, hæk-klipning osv.
Og i kan budgetere med en husleje udgift der ville tilsvare hvad i ville sidde for i en villa i området i gerne vil bo i (altså se på omkostninger til bolig- og realkreditlån)

Jeg synes sagtens du kan stille som ulitmatum at han har afdraget sin gæld, - det er jo bl.a. denne der har indflydelse på hvor købestærke i vil være her og nu, og det er jo HANS disponering af økonomi der er årsag hertil, og det kan han jo grundlæggende ikke lægge dig, og din hverdagstrivsel, til last. Jeg synes du står med nogle gode kort på hånden ifht. at finde en ny og bedre placeret lejebolig, som i kan bo i, indtil i har råd til at gå ud og købe.

Han vil også selv have afdraget sin gæld, før vi køber. Han har bare ikke lyst til at flytte igen, så han er tilbøjelig til at mene, vi skal bo her til gælden er afdraget, og vi har en opsparing. Men han er jo ikke en nar, så hvis jeg siger, at jeg ikke vil pendle tre timer om dagen i tre år (min forhistorie med stress in mente) vil han jo nok ikke bare bede mig flytte selv.

Vi havde som sagt bare en hurtig, overfladisk samtale i går, to sekunder før vi sov, og den fik mig til at tænke over nogle ting :)

I kan jo eventuelt poste de ekstra penge, I pt. bruger på transport i at afdrage på hans gæld, så I hurtigere kan nå til huskøb. Og så kan I samtidig rykke tættere på det område, I gerne vil bo i og måske på den måde spore jer lidt nærmere ind på, om der er et helt bestemt kvarter, I drømmer om.
2
avdotja
Kort karma: 64
Likede indlæg: 1060

Indlægaf avdotja » 14. jul 2016, 19:18

En ting er at skyde ekstra penge i et huskøb og få lavet en samejeoverenskomst; medmindre lejligheden/huset falder meget i værdi er man trods alt nogenlunde sikker på at få sine penge igen. Men at betale hans gæld direkte ville jeg være mere påpasselig med (læs: ikke kaste mig ud i). Det er fint nok at have et gældsbrev, men hvis manden har begrænsede betalingsevner (eller vilje) er det ikke nødvendigvis ensbetydende med at man får pengene igen.

Jeg ville også begynde at se mig om efter en ejebolig tættere på job. Ville ikke orke at gå og stresse over snart at skulle finde en ejerbolig udelukkende fordi de nuværende boligforhold var mere eller mindre umenneskelige.
0
Smiling_Goat
Kort karma: 469
Likede indlæg: 5929

Indlægaf Smiling_Goat » 17. jul 2016, 09:39

Jeg har talt med ham mere alvorligt denne gang, og det viste sig, at det virkelig bare havde været meget overfladisk sidst, for han var helt enig i mine betragtninger.

Vi vil begynde at spare op til en mere permanent lejebolig, hvorfra vi vil spare op til udbetalingen til det hus, han snakker om. Jeg tror, han selv kommer til at betale sin gæld af. Jeg har foreslået gældsbrevet, men han vil gerne have gælden helt væk og ikke bare udsætte den (det kan jeg også godt forstå,) og når det nu er ham, der drømmer om hus, er det fint med mig, at det tager lidt længere tid at købe - når vi ellers bor i en ordentlig bolig indtil da.

Det er rigtig rart at have fået styr på, og I skal have tak :)
8

Tilbage til "Privatøkonomi"