Sous vide

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
Angelina
Kort karma: 302
Likede indlæg: 3965

Sous vide

Indlægaf Angelina » 12. jul 2016, 16:53

Fortæl mig alt jeg bør vide om det for at vide hvad jeg skal smide mine penge efter...

Jeg ved 0 om det i forvejen, andet end at jeg døde lidt af mundorgasme da jeg fik en omgang 63 degree egg - og er nu nød til at leve af æg til mine dages ende (eller finde ud af hvad jeg ellers kan lave i sådan en :D )
0
~indsæt smart signatur her~
Brugeravatar
Tobywan
Kort karma: 29
Likede indlæg: 461

Re: Sous vide

Indlægaf Tobywan » 12. jul 2016, 17:04

Det er vigtigt du får en som er temperaturstabil. De billige kan godt svinge 2-3 grader, hvilket er en for stor usikkerhed. 3 grader er i hvert fald en markant forskel på under eller overtilberedt på både kød, æg og meget andet.

Grundlæggende findes der 2 typer.

Modellen hvor alt er indbygget
Modellen hvor man køber cirkulator/varmeelement seperat og benytter en anden beholder eller gryde.

Hvis du køber en hvor alt er indbygget, så lad være med at købe for småt. Jeg har selv en Sous Vide Supreme (den store på ~11 liter) og er fint tilfreds. Den kan fint tage stege på 2-3kg. Den mindre af samme mærke vil være for lille til mange typer tilberedinger. Den svinger med 0,2 grader og opleves generelt som rigtig stabil. Så køb en ordenlig størrelse fra starten, medmindre du er sikker på den ikke skal bruges til andet end æg eller en enkelt bøf.
Se evt. på denne pakke: http://www.sousvide.dk/produkter/59-pak ... kketilbud/

Du kan også købe modeller, hvor man nøjes med at købe varmeelementet, og så bruger en gryde eller anden beholder. Fordel er at du kan nøjes med en mindre gryde, hvis du ikke har brug for stor kapacitet. Har ikke selv erfaring med disse, men vil antage de isolerer dårligere og muligvis kan være følsomme overfor temperaturudsving (alt efter model og beholder selvfølgelig). Alt efter hvor stor eller lille beholder du vælger, skal enheden kunne klare den mængde vand, og selvfølgelig stadig være stabil i temperaturen.

Man kan få nogle virkelig fede modeller af denne type, men så er prisen også et godt stykke over 5000,- for cirkulator alene.
http://www.sousvide.dk/produkter/5-sous ... irkulator/
Kan evt. kombineres med et rigtigt "kar" og isoleringskugler:
http://www.sousvide.dk/produkter/30-sou ... -18-liter/

Regn en vaccumpakker af god kvalitet med i budgettet.

Jeg bruger primært min til kød, men der er rigtig mange muligheder med grønsager også. På sigt vil jeg gerne kombinere mit setup med en løs cirkulator, så jeg kan tilberede mindre ting seperat, eller samme type kød ved 2 forskellige temperaturer samtidigt.

Go for it... det er super nemt og sjovt.
5
Brugeravatar
Filipai
Kort karma: 231
Likede indlæg: 1406

Indlægaf Filipai » 12. jul 2016, 19:53

Generelt kød hvor du normal ville stege det godt igennem grundet bakterier, er sous vide mega awesome til. Ikke noget med at kyllingen eller andet bliver saftigt i midten, og tørt i kanten.

Jeg har ikke selv, men det står højt på ønskelisten, efter at have arbejdet med sådan noget maskineri til flere fødevareforsøg :D
1
Juliet
Kort karma: 10
Likede indlæg: 199

Indlægaf Juliet » 12. jul 2016, 21:01

Jeg ELSKER min sous vide. Jeg har en anova der er en af dem hvor du får varmelegeme og cirkulation, men hvor du bruger egen beholder. Det er virkelig smart synes jeg, så kan man bruge en mindre beholder ved små ting og en større ved store.
Den holder også temperaturen vildt godt (tror det er indenfor 0,1-0,2 grader). Og så har den wifi, dvs den kan tændes fra arbejde, hvilket er ret praktisk.
Hvis du køber en fast en, så være sikker på den kan cirkulere, det er med til at holde temperaturen konstant.

Generelt er det bare en genial maskine sådan en sous vide.
1
Brugeravatar
kidkomb
Kort karma: 1152
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 9728

Indlægaf kidkomb » 12. jul 2016, 21:28

Juliet skrev:Jeg ELSKER min sous vide. Jeg har en anova der er en af dem hvor du får varmelegeme og cirkulation, men hvor du bruger egen beholder. Det er virkelig smart synes jeg, så kan man bruge en mindre beholder ved små ting og en større ved store.
Den holder også temperaturen vildt godt (tror det er indenfor 0,1-0,2 grader). Og så har den wifi, dvs den kan tændes fra arbejde, hvilket er ret praktisk.
Hvis du køber en fast en, så være sikker på den kan cirkulere, det er med til at holde temperaturen konstant.

Det lyder virkelig godt! :love:
Hvor har du købt den?
Jeg synes ikke jeg kan se noget på google andet end amerikanske sider.
1
Walk tall and cry with dignity.
Jeg gider ikke engang.
Give free love.
Juliet
Kort karma: 10
Likede indlæg: 199

Indlægaf Juliet » 13. jul 2016, 05:47

kidkomb skrev:
Juliet skrev:Jeg ELSKER min sous vide. Jeg har en anova der er en af dem hvor du får varmelegeme og cirkulation, men hvor du bruger egen beholder. Det er virkelig smart synes jeg, så kan man bruge en mindre beholder ved små ting og en større ved store.

Det lyder virkelig godt! :love:
Hvor har du købt den?
Jeg synes ikke jeg kan se noget på google andet end amerikanske sider.

Det er min kæreste der har stået for indkøbet, men som jeg husker det så kan man via deres amerikanske side bestille til EU på en sådan måde at man undgår told - eller altså man undgår det ikke, de står bare for at betale det eller lignende, fordi det så sendes fra England. Man skal bare være obs på at man skal bestille med EU -stik.
1
Brugeravatar
kidkomb

Indlægaf kidkomb » 13. jul 2016, 08:50

Juliet skrev:Det er min kæreste der har stået for indkøbet, men som jeg husker det så kan man via deres amerikanske side bestille til EU på en sådan måde at man undgår told - eller altså man undgår det ikke, de står bare for at betale det eller lignende, fordi det så sendes fra England. Man skal bare være obs på at man skal bestille med EU -stik.

Det var nemlig også det jeg kom frem til.
Fedt, tak :kys:
Jeg læste i øvrigt en anmeldelse af den der hedder Sousmatic, som er samme slags som Anova. Altså en slags dypkoger og påhængsmotor i ét :lol:
Og den skulle åbenbart være næsten lige så god.
Den skal jeg også lige have tjekket ud.
Den kan efter sigende købes i DK nemlig, Angie :D
-Og jeg er jævnt glad for danske forbrugerrettigheder :banan:
2
Walk tall and cry with dignity.
Jeg gider ikke engang.
Give free love.
Brugeravatar
kidkomb