Slut med Benzin & Diesel biler fra 2025

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
kokkenok
Indlæg: 172
Tilmeldt: 27. jan 2016, 15:13
Kort karma: 8
Likede indlæg: 73

Re: Slut med Benzin & Diesel biler fra 2025

Indlægaf kokkenok » 14. jul 2016, 22:22

eks-Maupassant skrev:Problemet med brint er at det kan

Billede


Så jeg er sgutte tryk ved at der skulle køre et par millioner biler rundt med en masse brint i sig. El er vejen frem!

:D[/quote]

Så længe hydrogenet ikke kan danne forbindelsesig med ilt, så undgår vi eksplosiv vanddannelse.
Som for.eks Hindenburg og flere andre luftskibe.

Men Hindeburg var og er ekstrem og en brændsel celle er så lille at jeg ikke kan se det ske...heller ikke selv om man har 700 af dem i en serie-forbindelse for at drive en hydrogen-elektrisk bil. Den elsploderede iøvrigt heller ikke. Den brændte bare relativt hurtigt.

Min anke med hydrogn er at, man i mange tilfælde, først skal spalte vand(elektrolyse) udvinde og måske opbevare det - Så det bliver meget lidt energi effektivt.
Medmindre man tænker det ind i en overskudproduktion af El. Som man for.eks se det i Danmark om natten og den strøm kan man lige så godt putte i batterier.
Senest rettet af kokkenok 14. jul 2016, 22:53, rettet i alt 1 gang.
1
"She stands before you naked. You can see it, you can taste it, And she comes to you light as the breeze.
Now you can drink it or you can nurse it, It don't matter how you worship. As long as you're Down on your knees."
Brugeravatar
kokkenok
Indlæg: 172
Tilmeldt: 27. jan 2016, 15:13
Kort karma: 8
Likede indlæg: 73

Re: Slut med Benzin & Diesel biler fra 2025

Indlægaf kokkenok » 14. jul 2016, 22:48

eks-Maupassant skrev:Heh ja lithiumbatterier giver nogen gode knald også.

Men det er vel meget sværere at få dem til at eksplodere end brint?

Det er nok også mere DTU der får gjort noget ved elbilerne end Alternativet.



Nope. Lithium reagerer med luft - hvis der er fugt i luften - hvilket der altid er og kræver bare adgang til molekylet. Lige som andre alkaliske metaller. Så brændfaren(og eksplosionsfaren) ved Lithium er størst. Lithium findes i øvrigt ikke frit i naturen, men kun i forbindelse og rent lithium opbevares i olier.

Hydrogen kræver tænding for at danne forbindelse med vand og i de tilfælde eksploderer de ikke, medmindre det sker i en tryk beholder.
Du kan skyde, hakke, kaste dem hårdt ned i jorden uden der sker noget. Der skal simpelthen en gnist til først og brændfaren aftager hurtigt fordi gassen forsvinder hurtigt. Selv i extreme tilfælde, er der et et vist antal celler i en brændselscelle, så vil hvis de blev perforeret eller antæt på samme tid vil eksplosionen være lille og i hvertfald mindre end hvis man brugte en stor brændselscelle - hvilket næppe sker på grund af energien der dannes.
1
"She stands before you naked. You can see it, you can taste it, And she comes to you light as the breeze.
Now you can drink it or you can nurse it, It don't matter how you worship. As long as you're Down on your knees."
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 924
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 68
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 774

Re: Slut med Benzin & Diesel biler fra 2025

Indlægaf thomassneum » 15. jul 2016, 05:58

Vlad Kalashnikov skrev:
thomassneum skrev:Det er da et forslag med perspektiv i.
Det kan jo strengt taget godt lade sig gøre. Det vil jo komme før eller siden, så hvorfor ikke. :)
Fordi det er unødvendigt. Jeg er en stor fan af elbiler (benzindrevne biler minder mest om alt af victoriansk teknologi, på tide vi kom videre fra dampmaskiner, og sådan). Men elbiler bliver først udbred på det tidspunkt hvor det i sig selv er et bedre valg end bezindrevne biler. Den tid skal nok komme, 2025 er måske et meget godt gæt, og så skal omstillingen nok komme helt af sig selv uden diverse statslige tvangsfantasier man kunne forestille sig fra Alternativets side.

Hvis de virkelig ønskede at fremme omstillingen kunne de investerer i (det superkapitalistiske) Tesla. Sjovt som løsningen på de økologiske problemer altid kommer fra den side af økonomien der ligger Alternativet fjernest.


Det kan være en god idé at være på forkant.
Og politisk indgriben, kan også fremrykke processen, præcist som dem der ønsker lavere afgifter, så bilparken kan udskiftes.
0
Med bov skal man mad lave, men...
HerErJeg
Indlæg: 404
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 13
Likede indlæg: 238

Re: Slut med Benzin & Diesel biler fra 2025

Indlægaf HerErJeg » 15. jul 2016, 06:03

Jeg er bange for at batterier her, der og alle vegne er et gigantisk fejlskud.
Med den efterspørgsel der synes at vokse uden for enhver fatteevne, så løber vi simpelthen tør for råstoffer inden for 20-30 års sigt.
En ting er lithium til batterierne, der anslår visse rapporter op til 40-50 år hvis efterspørgslen bare stiger og stiger. Lithium skal også efterbehandles ganske utroligt meget for at få et brugbart batteri ud af det. Jeg har set tal der viser at et stort batteri der koster 10.000$ kun indeholder råstoffer for 100$. Resten er forædling og forarbejdning og naturligvis en rigtig god profit undervejs.
Et større problem er det magnetiske materiale der bruges i el-motorer. Det er allerede en mangelvare, vindmølleindustrien aftager rigtig meget, og prisen er høj. Dernæst kommer at sjældne mineraller der skal udvindes typisk kræver et uhyggeligt miljøsvineri med voldsomt giftige kemikalier. Det er kineserne verdensmestre i, at er totalt pis hamrende ligeglade.
Så det kan godt være at CO2 udledningen bremser op, men hvad er det for en alternativ pris vi kommer til at betale? Der vil aldrig være en medalje uden en bagside, spørgsmålet er bare hvad der egentligt er værst?

Den her artikel i den grad være at læse: http://www.lydogbillede.dk/nyheter/tekn ... aa-jorden/
For at opsummere miljøbelastningen:
I 2016 kommer Kina til at passere en udvinding på 130.000 tons sjældne jordarter. Og for hver ton, som udvindes, udledes mellem 10.000 og 12.000 kubikmeter røggas, bestående af støv, flussyre, svovldioxid og svovlsyre. Dertil kommer 75 kubikmeter syreholdigt spildevand og en ton radioaktivt affald.
Vi ser med andre ord en uophørlig strøm af giftigt sjap, som løber ud i en gigantisk ødemark lige uden for Batou.
0
Brugeravatar
Vlad Kalashnikov
Indlæg: 429
Tilmeldt: 3. sep 2015, 09:49
Kort karma: 19
Likede indlæg: 472

Re: Slut med Benzin & Diesel biler fra 2025

Indlægaf Vlad Kalashnikov » 15. jul 2016, 07:40

Vi er på ingen måde i fare for at løbe tør for lithium - og selv hvis vi var, så er vi om 20-30 år fuld igang med miner på asteroider, hvoraf blot en enkelt vil have mere lithium end alle jordens miner tilsammen. Også stærkt tvilvsomt om lithiumbatterier vil være teknologien om 20-30 år. Der er en mænge andre lovende teknologier på spring.

Sjældne jordarter er kun sjældne fordi det ikke har været rentable af frembringe dem, men derudover har forbruget af dem i elmotorer allerede været for stærkt nedadgående, de bliver faset helt ud inden længe. Honda præsenterede lige i denne uge en hybrid uden nogen som helst af de mineraler.
0
Brugeravatar
eks-Maupassant
Indlæg: 3235
Tilmeldt: 28. dec 2015, 18:52
Kort karma: 141
Likede indlæg: 2117

Re: Slut med Benzin & Diesel biler fra 2025

Indlægaf eks-Maupassant » 15. jul 2016, 17:41

HerErJeg skrev:Jeg er bange for at batterier her, der og alle vegne er et gigantisk fejlskud.
Med den efterspørgsel der synes at vokse uden for enhver fatteevne, så løber vi simpelthen tør for råstoffer inden for 20-30 års sigt.
En ting er lithium til batterierne, der anslår visse rapporter op til 40-50 år hvis efterspørgslen bare stiger og stiger. Lithium skal også efterbehandles ganske utroligt meget for at få et brugbart batteri ud af det. Jeg har set tal der viser at et stort batteri der koster 10.000$ kun indeholder råstoffer for 100$. Resten er forædling og forarbejdning og naturligvis en rigtig god profit undervejs.
Et større problem er det magnetiske materiale der bruges i el-motorer. Det er allerede en mangelvare, vindmølleindustrien aftager rigtig meget, og prisen er høj. Dernæst kommer at sjældne mineraller der skal udvindes typisk kræver et uhyggeligt miljøsvineri med voldsomt giftige kemikalier. Det er kineserne verdensmestre i, at er totalt pis hamrende ligeglade.
Så det kan godt være at CO2 udledningen bremser op, men hvad er det for en alternativ pris vi kommer til at betale? Der vil aldrig være en medalje uden en bagside, spørgsmålet er bare hvad der egentligt er værst?

Den her artikel i den grad være at læse: http://www.lydogbillede.dk/nyheter/tekn ... aa-jorden/
For at opsummere miljøbelastningen:
I 2016 kommer Kina til at passere en udvinding på 130.000 tons sjældne jordarter. Og for hver ton, som udvindes, udledes mellem 10.000 og 12.000 kubikmeter røggas, bestående af støv, flussyre, svovldioxid og svovlsyre. Dertil kommer 75 kubikmeter syreholdigt spildevand og en ton radioaktivt affald.
Vi ser med andre ord en uophørlig strøm af giftigt sjap, som løber ud i en gigantisk ødemark lige uden for Batou.


CO2-udledningen er værst. På helt langt sigt ville det formentlig være bedre for menneskeheden at gå tilbage til stenalderteknologi i stedet for at fortsætte med CO2-udledningen. Ingen ved hvad max for gennemsnitligt overflade temperatur er på jorden hvis vi brænder alle fossiler op der er lagret op. Det kan være 200 grader celcius.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"