Kønsroller, hænger vi stadig fast i fortiden?

Her kan du snage løs i dine meddebattørers parforhold eller singleliv, og alt hvad der følger med.
Frk._Strawberry
Kort karma: 49
Likede indlæg: 384

Re: Kønsroller, hænger vi stadig fast i fortiden?

Indlægaf Frk._Strawberry » 14. jul 2016, 14:41

Jeg står for indkøb og madlavning størstedelen af tiden - primært fordi min kæreste ikke ved, hvad jeg køber ind til :-P

Min kæreste står for tøjvask og støvsugningen samt bilreperationer, ophængning af ting herhjemme og IT-problemer.

Sammen står vi for rengøring og opvask, så nej, jeg vil ikke umiddelbart mene, at vi er låst fast i de traditionelle kønsroller. Men det har også kostet blod, sved og tårer at komme hertil.

Jeg har forøvrigt en mellemlang videregående uddannelse og min kæreste er oprindeligt med en erhvervsakademisk uddannelse, men arbejder som noget helt andet idag..
0
Brugeravatar
Angelina
Kort karma: 302
Likede indlæg: 3922

Indlægaf Angelina » 14. jul 2016, 14:46

eks-Maupassant skrev:
Angelina skrev:Bilen lader vi autoværkstedet om - ellers er vores fordeling nok mere: den der har tid gør det... og så lidt at manden og knægten tager de mere fysisk tunge ting (gulvvask, støvsugning, hækkeklipning) - hvor jeg tilgengæld så kommer lidt mere ud i krogene.

Gulvvask og støvsugning er fysisk tunge ting ???

Ja det vejer vel næsten 3 kilo sådan en moppe :)

Det er i hvert fald mere fysisk krævende end f.eks at støve af... jeg vasker såmænd også gulv / støvsuger ind i mellem, det er bare oftere dem der gør det - og mig der tager de mindre krævende ting.
1
~indsæt smart signatur her~
Brugeravatar
billiebean
Kort karma: 23
Likede indlæg: 392

Indlægaf billiebean » 14. jul 2016, 15:28

Og på trådoverskriftens spørgsmål så tænker jeg at ja, vi hænger desværre overordnet set ret fast i de der mønstre i privatlivet. Det kræver en rigtig stor indsats at gøre op med de mønstre, for det forudsætter jo at børn af begge køn vokser op og spejler sig i forældre som aktivt har fokus på ikke at hænge fast i traditionelle roller. Dvs. en mor som agerer lidt mere som en typisk mand og en far som gør nogle af de traditionelle kvindeting. Og det er et langt sejt træk brolagt med masser af fordomme og tabuer. Masser af mænd og kvinder er jo fuldt ud overbevist om at kønnene jo er født med anlæg for at udføre visse aktiviteter fremfor andre ifht. huslige pligter. Fx at kvinder er bedre til at gøre rent end mænd - som til gengæld er bedre til at tjene penge. Hvilket er helt håbløst. Men det er samtidig klart, at det for mange kvinder er enklere at adoptere en sådan overbevisning end det er at ligge i konstant konflikt med sin mand om at få ham til at tage ansvar i hjemmet.
4
Brugeravatar
Hunkat
Kort karma: 132
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 3260

Indlægaf Hunkat » 14. jul 2016, 15:38

Jeg er nok 'manden' i mit forhold. Jeg har uddannelsen, jobbet, navnet på lejekontrakten og opsparingen til vores fælles fremtid. Det er mig der forkæler ham med ting han ønsker sig, bare fordi jeg kan og har så relativt mange flere penge end ham.
Og så er jeg jo det ældre.

Min mand laver gerne mad og tager opvasken. Rengøring deler vi. Tøjvask står jeg for. Teknik klarer han (mest fordi jeg ikke gider, teknik skal bare virke). Han smådrømmer om at gå hjemme med børn og hus, jeg kunne virkelig ikke ønske mig længere væk fra det.

Så det skal nok gå, men det bliver nok ikke ret traditionelt.
1
I'm Richard, Chief Warlock of the Brothers of Darkness, Lord of the Thirteen Hells, Master of the Bones, Emporer of the Black, Lord of the Undead Mistress of Fire, and Mayor of a little village up the coast
Brugeravatar
Studsgaard
Kort karma: 192
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 2275

Indlægaf Studsgaard » 14. jul 2016, 15:40

Jeg laver mest af det i hjemmet. Men jeg arbejder også kun deltid. Så på det område er vi meget traditionelle - jeg hjælper også gerne med at bruge de penge han tjener mere end mig
:lol:
Dog er det ikke sådan at manden ikke deltager dog i både madlavning, tøjvask og rengøring, jeg gør det bare mest eftersom jeg har bedre tid - ligesom jeg også samler møbler og var den der malede alt indvendigt sidste år da vi renoverede. Dog får han lov til at gøre det meste fysisk tunge og hårde arbejde. Og ordne det udenfor.
Bilerne der sørger vi for at ordne hver vores men manden er sød til at sørge for at tjekke vand og sprinkler m.m på min når han alligevel lige gør det på hans egen.
0
Brugeravatar
Dikus
Moderator
Kort karma: 674
Geografisk sted: Nuuk
Likede indlæg: 5856

Indlægaf Dikus » 14. jul 2016, 15:50

Der er absolut intet traditionelt over noget som helst hjemme ved mig.

Til gengæld er alle involverede - ud over min datter - universitetsuddannede.
0
HappyHippo
Kort karma: 48
Likede indlæg: 716

Indlægaf HappyHippo » 14. jul 2016, 16:07

Meget traditionelle. Dog er min kæreste en vildt god far, hvilket folk omkring ham roser ham for. Får jeg ros for at være en god mor? Nej, for det forventes jo af mig...
0
Lulu
Kort karma: 55
Geografisk sted: Odense
Likede indlæg: 563

Indlægaf Lulu » 14. jul 2016, 16:15

Nå ja forøvrigt.
Herhjemme er det mig der ordner cykler når de trænger. For det har min mand aldrig gidet at lære, og jeg var fattig studerende der blev nødt til at lære at lappe min cykel for flere år siden. Siden har jeg også lært lidt basale tricks til afhjælpning af gear problemer, samt at skifte bremseklodser og ordne kæden.
0
Brugeravatar
Sangius
Kort karma: 99
Likede indlæg: 1813

Indlægaf Sangius » 14. jul 2016, 16:17

Vi står for det meste i fællesskab. Men min mand ordner bil, cykler og slår græsset. Disse ting gør jeg aldrig. Men vi vasker begge op, vasker tøj, gør rent osv.

Jeg står dog for hovedrengøring, som f.eks. afkalkning af badeværelse. Men det er fordi det er mig der ser det, og synes det er nødvendigt. :)
0
Brugeravatar
Lone
Kort karma: 11
Likede indlæg: 194

Indlægaf Lone » 14. jul 2016, 16:20

Jeg laver mad - min kæreste laver alt det andet :P
Jeg gør da nogle gange rent, men ikke så meget som kæresten, jeg kommer måske lidt mere ud i hjørner og ind i kroge, når jeg gør det, men han klarer mindst 80% af rengøring og 95% af tøjvask.
Bilen bliver kørt på værksted, hvis den fejler noget, ellers er det mig der kører iden ,og derfor mig, der fylder sprinkler, benzin og den slags på. (Og kører den i vaskehal).
Handy-man-agtige ting ringer vi som regel efter en kammerat til at ordne - ingen af os er handy udover at kunne bore et hul til en skrue og lignende småting.
Teknik er primært kæresten - mest fordi han interesserer sig for det (som i: nørder virkelig meget med det) - jeg går mest op i, at det virker
0
Rakel
Kort karma: 418
Likede indlæg: 3071

Indlægaf Rakel » 14. jul 2016, 16:31

Jeg er ligeglad med, hvem der gør, hvad - bare hverdagen fungerer og da vi begge i perioder er alene hjemme på grund af job kan vi uden problemer få hjemmet til at køre på egen hånd.
1
Brugeravatar
Novella
Kort karma: 328
Likede indlæg: 3677

Indlægaf Novella » 14. jul 2016, 17:15

Lidt gør vi nok. Jeg stryger og syr ting på symaskine. Han borer ting op og ordner cykler. Han gør også bilen ren og fikser småting på den (= kører den over til vores service, så nogen kan fikse den). Jeg gider ikke, men jeg elsker at han nusser om den. Jeg lægger praktisk taget alt tøj sammen, og han renser afløb.

Der, hvor vi nok ikke er så traditionelle, er alt med finanser. Jeg tjener knap dobbelt så meget som han, og alt med lån, renter, budget, pensionsordning osv styrer jeg. Jeg arbejder snarere 50 end 37 timer om ugen, og han holder for med en del gange aftensmad og rengøring. Vi burde nok betale os fra rengøring, for han er også begyndt at arbejde meget, men det er foreløbig ikke blevet til noget.
0
Brugeravatar
Lathyrus
Kort karma: 11
Likede indlæg: 123

Indlægaf Lathyrus » 14. jul 2016, 19:12

Jeg synes vi har en meget lige fordeling af arbejdsbyrden i hjemmet, men vi har en ret traditionel fordeling af opgaverne.

Vi deles ligeligt om vasketøj, oprydning, støvsugning, gulvvask og indkøb.

Jeg står (oftest) for madlavning, aftørring af støv, rengøring af badeværelser, lugning af ukrudt og beskæring af planter/buske i haven.

Min mand klarer bilen, slår græsset og klipper hæk. Og alt med IT - han arbejder med IT ;)

Vi er flyttet for nylig og har begge været meget "på" i forhold til at samle møbler, hænge hylder op osv. Det har været rigrig hyggeligt at lave fællesprojekter i huset.

Vi er generelt glade for arbejdsfordelingen - dog kunne jeg ønske at han lidt oftere lavede mad.
0
Brugeravatar
eks-Maupassant
Kort karma: 140
Likede indlæg: 2079

Indlægaf eks-Maupassant » 14. jul 2016, 19:18

Dikus skrev:Der er absolut intet traditionelt over noget som helst hjemme ved mig.

Holder i så heller ikke jul? :shock: :8:
0
Brugeravatar
Dikus
Moderator
Kort karma: 674
Geografisk sted: Nuuk
Likede indlæg: 5856

Indlægaf Dikus » 14. jul 2016, 19:45

eks-Maupassant skrev:
Dikus skrev:Der er absolut intet traditionelt over noget som helst hjemme ved mig.

Holder i så heller ikke jul? :shock: :8:

Ikke traditionelt :cool:
0

Tilbage til "Forhold og sex"