Kønsroller, hænger vi stadig fast i fortiden?

Her kan du snage løs i dine meddebattørers parforhold eller singleliv, og alt hvad der følger med.
Brugeravatar
Santa
Kort karma: 22
Likede indlæg: 384

Re: Kønsroller, hænger vi stadig fast i fortiden?

Indlægaf Santa » 14. jul 2016, 19:57

Bil - er min, købt af mig, det er kun mig, der kører, han har ikke nemlig ikke kørekort (københavner!).
Madlavning - primært mig, men han varmer gerne rester, laver småretter, bager pandekager, serverer madder, rydder op, vasker op, handler ind osv.
Rengøring - fælles, større omgange er mig, men det er fordi han er kommet alvorligt til skade med sit ben og ikke kan. Førhen var det primært ham.
Tøjvask - hver vasker sit, men sjovt nok er det mig, der vasker sengetøj, håndklæder og viskestykker...?
It - sorterer under ham, hvilket er naturligt, da han tidligere arbejdede professionelt som systemadministrator eller hvad det nu hed. Og så er det røvkedeligt.
Boligindretning - står jeg for, for jeg har stil! Nå.
Forsikringer og "den store opsparing" - det er mig, for jeg tjener mest og er mest ansvarlig.
Hunden - jeg står for pelspleje og alt med dyrlæger (han er en pivskid med sin baby), lange ture, mens han er legeonklen.

Lige nu har vi gang i et større projekt - at bygge nyt badeværelse, og her er det mig, som står for al kontakt til håndværkerne og indkøb og beslutninger. Tidligere har vi sat i stand sammen, og her er jeg med på lige fod; maler, sliber, pudser op, sætter fliser op og henter stumper og dimser i byggemarked. Jeg har hænderne skruet godt på, og han agerer som muskelkraft. Fin fordeling.
Men badeværelse overlader vi til proffs.
Alt i alt synes jeg at vores fordeling er fin - men vi har heller ikke børn, synes tit at det er der folk virkelig testes på deres ligestilling.
0
Lilleluftballon
Kort karma: 13
Likede indlæg: 273

Indlægaf Lilleluftballon » 14. jul 2016, 19:57

Vi har traditionelle elementer (jeg laver mad, han ordner det med skruer, søm, biler og teknik) men også mange utraditionelle elementer. På mange måder og min mand fx den traditionelle mor, der yder mest omsorg og pyller til knægten. Jeg leger vildere lege og er hårdere når det kommer til at opdrage.
Vi laver ca lige meget i hjemmet af husligt arbejde vil jeg tro, og arbejder også ca lige meget. Vi deler også barn syg, lægeaftaler og diverse sommerfester ligeligt. Han tjener mest, men er også ældst. Vi er særdeles veluddannede, jeg har dog brugt mest tid på universitetet.
0
JoyNips
Kort karma: 222
Likede indlæg: 2957

Indlægaf JoyNips » 16. jul 2016, 12:00

Min kæreste laver nærmest alt. Køber ind, gør rent, er handy, kører bil hvis vi kører sammen... Jeg har det sgu godt! :love:
2
Karkluden
Kort karma: 247
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2394

Indlægaf Karkluden » 16. jul 2016, 13:29

Ikke her.
Jeg tjener hovedparten af pengene, min kæreste står for hovedparten herhjemme. Jeg laver dog mest mad, for jeg kan bedst lide det, og er bedst til det. Men min kæreste vasker tøj, støvsuger osv.
0
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Brugeravatar
Joe
Kort karma: 170
Likede indlæg: 2411

Indlægaf Joe » 17. jul 2016, 11:21

Vi går ikke så meget op i kønsroller.
Han laver nok mad 80 procent af de gange, vi får hjemmelavet mad. Rengøring er vi fælles om, men det er ham, der bliver hysterisk når det er for rodet i hjemmet, og mig der smider tøj på gulvet.
Jeg er til gengæld minister for alt det sjove. Jeg har en mere end dobbelt så høj indkomst som ham, og det er derfor mig der inviterer ud at spise, på ferier og lignende. Selvom regningen ofte bliver lagt hos ham, når vi er på restaurant.
Pt backpacker vi i Kina, og der står jeg for de overordnede planer, han står til gengæld for at vi ikke farer vild, da han er langt bedre til at læse og følge et kort end jeg er. Det er nok en meget stereotyp fordeling.

Nogle gange foreslår jeg ham at blive hjemmegående husfar. Det gider han dog ikke.
0
I'm Audrey Horne, and I get what I want

Tilbage til "Forhold og sex"