Nuttede hæklerier (og andet)

Vil du sælge dine hjemmelavede produkter, eller gamle sager fra loftet, kan du gøre det her.
Brugeravatar
Puffi
Kort karma: 309
Geografisk sted: Esbjerg-ish
Likede indlæg: 2233

Re: Nuttede hæklerier (og andet)

Indlægaf Puffi » 16. aug 2016, 12:50

Smiling_Goat skrev:Haha den har jeg også haft kig på :D (og ja, jeg kan hjælpe :D)

Hvad siger du til 75 kr.?

Jeg har googlet prisen på bogmærker, og de lidt mere specielle koster mellem 60-100 kr. Jeg vil mene, en udsplattet rotte er i det lidt mere specielle hjørne :D - og du får også selv indflydelse på farvevalg, længde osv. Så det er jo lidt en fordel.

Hvad synes du?

At det da er alt for billigt! Jeg burde krejle, det ved jeg godt, men jeg er altså ude i noget med et par hundrede :lol:
1
You had me from the start, won’t let this end
First you wanna go to the left then you wanna turn right
Wanna argue all day, make love all night
First you up then you’re down and then between
Ohh! I really want to know…
Smiling_Goat
Kort karma: 468
Likede indlæg: 5916

Indlægaf Smiling_Goat » 16. aug 2016, 13:03

Puffi skrev:
Smiling_Goat skrev:Haha den har jeg også haft kig på :D (og ja, jeg kan hjælpe :D)

Hvad siger du til 75 kr.?

Jeg har googlet prisen på bogmærker, og de lidt mere specielle koster mellem 60-100 kr. Jeg vil mene, en udsplattet rotte er i det lidt mere specielle hjørne :D - og du får også selv indflydelse på farvevalg, længde osv. Så det er jo lidt en fordel.

Hvad synes du?

At det da er alt for billigt! Jeg burde krejle, det ved jeg godt, men jeg er altså ude i noget med et par hundrede :lol:

Et par hundrede? Altså 200 kr.? Jamen dog :P

Så er det i hvert fald også inkl. porto :lol:

(Er du sikker? Altså jeg bør jo ikke bede dig betale mindre, og prisen ville egentligt også være fair nok, hvis det var et tøjdyr - der formentligt tager lige så lang tid at lave - jeg ved ikke.. Det er måske bare fordi, det er et bogmærke, jeg syntes 75 kr. var rimeligt. Jeg kan lave det først, og hvis jeg så synes, det bør koste mindre, aftaler vi bare det? - Jeg er en ret dårlig sælger :mellow:)
0
Brugeravatar
Puffi

Indlægaf Puffi » 16. aug 2016, 13:14

Altså ja :lol: Og ja, det er du virkelig ikke ret god til :lol:

Jeg sender lige en pb :danse:
1
Brugeravatar
Pixie88
Kort karma: 132
Geografisk sted: Nordpolen
Likede indlæg: 1269

Indlægaf Pixie88 » 18. aug 2016, 22:26

Jeg er altså ret sikker på der er copyright på den der rotte. Så egentligt må du ikke sælge den.
0
I'm headin' out to South Park, gonna see if I can't unwind. Timmy, Timmy, Timmy, Timmy, Timmy, Timmy, livin' a lie TIMMY!
Smiling_Goat

Indlægaf Smiling_Goat » 19. aug 2016, 05:41

Pixie88 skrev:Jeg er altså ret sikker på der er copyright på den der rotte. Så egentligt må du ikke sælge den.

Jeg har gjort de samme overvejelser omkring copyright osv. og ud fra, hvad jeg kan læse mig frem til, kan man ikke tage copyright på de færdige produkter baseret på opskrifterne - fordi de kan varieres så meget. Du kan tage copyright på den enkelte opskrift, men altså ikke produktet, der laves pba. den. Så det burde være okay for mig at lave rotten :)
0
Smiling_Goat

Indlægaf Smiling_Goat » 19. aug 2016, 05:45

In other news:

Jeg har lavet en cupcake-opskrift, og overvejer i det hele taget at kaste mig over "hæklet mad"-nichen. Kunne der være interesse for den slags?

20160819_071330.jpg

20160819_070856.jpg

Det grønne skal forestille papiret, de typisk bages i. Jeg har valgt at lave det, fordi jeg tænker, det vil gøre rollelegen bedre, men jeg ved ikke, om det bare forvirrer indtrykket.

Nåh ja, jeg laver selvfølgelig maden i garn, der kan vaskes ved 60 grader. Det synes jeg er lidt vigtigt, når det er ting, barnet typisk putter i munden :P
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0
Brugeravatar
lillebjoern
Kort karma: 197
Likede indlæg: 1981

Indlægaf lillebjoern » 19. aug 2016, 08:14

Smiling_Goat skrev:
Pixie88 skrev:Jeg er altså ret sikker på der er copyright på den der rotte. Så egentligt må du ikke sælge den.

Jeg har gjort de samme overvejelser omkring copyright osv. og ud fra, hvad jeg kan læse mig frem til, kan man ikke tage copyright på de færdige produkter baseret på opskrifterne - fordi de kan varieres så meget. Du kan tage copyright på den enkelte opskrift, men altså ikke produktet, der laves pba. den. Så det burde være okay for mig at lave rotten :)

Jeg tror godt "hækler" (den, der har lavet opskriften) må tage copyright på ting og frabede sig, at man selv tjener på dem. Det mener hende her fx:

http://garngrammatik.dk/om-garn-grammatik/copyright/

Og her står der at rotten ikke må videresælges eksempelvis: http://www.supergurumi.com/haeklet-amig ... -bogmaerke
0
If you love something, set it free. Unless it’s a tiger.
:danse:
Smiling_Goat

Indlægaf Smiling_Goat » 19. aug 2016, 09:00

lillebjoern skrev:
Smiling_Goat skrev:

Jeg tror godt "hækler" (den, der har lavet opskriften) må tage copyright på ting og frabede sig, at man selv tjener på dem. Det mener hende her fx:

http://garngrammatik.dk/om-garn-grammatik/copyright/

Og her står der at rotten ikke må videresælges eksempelvis: http://www.supergurumi.com/haeklet-amig ... -bogmaerke

Jeg har lige kigget på ophavsretsloven, og det ser ikke ud til, at der rent juridisk er noget til hinder for, at jeg sælger ting frembragt pba. andres opskrifter. Jeg hæfter mig bl.a. ved dette:

"Stk. 2. Ophavsretten til et nyt og selvstændigt værk, som er frembragt gennem fri benyttelse af et andet, er ikke afhængig af ophavsretten til det oprindelige værk."

Der står også:
"§ 4. Den, som oversætter, omarbejder eller på anden måde bearbejder et værk, herunder overfører det til en anden litteratur‑ eller kunstart, har ophavsret til værket i denne skikkelse, men kan ikke råde over det på en måde, som strider mod ophavsretten til det oprindelige værk."

Så i princippet burde jeg kunne tilføje knurhår eller et par ekstra masker, og så har jeg bare omarbejdet værket - hvis altså jeg ikke må videresælge ting baseret på den oprindelige opskrift, men det tror jeg virkelig godt, jeg må.

Der er dog et etisk aspekt, jeg selvfølgelig vil tage med i mine overvejelser, og selvom jeg ikke forstår, hvorfor man vil begrænse andres brug af ens ideer (jeg synes bare, det er fedt, hvis folk kan lide mine påfund fx,) så kan jeg selvfølgelig godt sætte mig ind i, at folk er forskellige. Så jeg vil lige summe over, hvad jeg vil gøre fremadrettet.

Hov, og nu fik jeg læst det der tales om ved supergurumi. Der står ikke, som jeg ser det, at jeg ikke må videresælge produkter baseret på opskriften, blot at jeg ikke må sige, det er min egen idé/opskrift. Dét kan jeg til gengæld godt forstå, hun ikke vil have.
1
Brugeravatar
Filipai
Kort karma: 230
Likede indlæg: 1405

Indlægaf Filipai » 19. aug 2016, 09:39

^Der står nu på supergurimis hjemmeside at man ikke må sælge produkter produceret ud fra opskriften :)
0
Brugeravatar
Puffi

Indlægaf Puffi » 19. aug 2016, 10:06

"Produkter produceret fra opskrifter på Supergurumi må ikke sælges som dine egne kreationer eller produkter".

Man må altså godt sælge dem, man må bare ikke påstå at det er ens egen opskrift. Som jeg læser det :)

EDIT: Nå, det havde geden skrevet :-D
0
Smiling_Goat

Indlægaf Smiling_Goat » 19. aug 2016, 10:29

Puffi skrev:"Produkter produceret fra opskrifter på Supergurumi må ikke sælges som dine egne kreationer eller produkter".

Man må altså godt sælge dem, man må bare ikke påstå at det er ens egen opskrift. Som jeg læser det :)

EDIT: Nå, det havde geden skrevet :-D

Ja, det er også sådan, jeg læser det, men jeg har skrevet til dem derinde, så må vi jo se, hvad de mener :)
0
Brugeravatar
Pixie88
Kort karma: 132
Geografisk sted: Nordpolen
Likede indlæg: 1269

Indlægaf Pixie88 » 19. aug 2016, 10:47

Så længe I har styr på det :-D Lige gyldigt hvad loven siger, ville jeg dog under alle omstændigheder kontakte bloggeren og forhøre mig, inden jeg ville begynde at sælge noget der er baseret på hendes idé :)
0
I'm headin' out to South Park, gonna see if I can't unwind. Timmy, Timmy, Timmy, Timmy, Timmy, Timmy, livin' a lie TIMMY!
Smiling_Goat

Indlægaf Smiling_Goat » 19. aug 2016, 11:24

Pixie88 skrev:Så længe I har styr på det :-D Lige gyldigt hvad loven siger, ville jeg dog under alle omstændigheder kontakte bloggeren og forhøre mig, inden jeg ville begynde at sælge noget der er baseret på hendes idé :)

Jeg har også skrevet til hende. Jeg havde bare ikke set den skrivelse i toppen :)
0
Smiling_Goat

Indlægaf Smiling_Goat » 19. aug 2016, 17:48

Til de interesserede kan jeg sige, at jeg har fået lov til at sælge rotten, så skulle andre være interesseret i et bogmærke, kan jeg godt klare den :D
5
Brugeravatar
Ondemand
Kort karma: 6
Geografisk sted: Udkanten
Likede indlæg: 265

Indlægaf Ondemand » 21. aug 2016, 06:10

Smiling_Goat skrev:Til de interesserede kan jeg sige, at jeg har fået lov til at sælge rotten, så skulle andre være interesseret i et bogmærke, kan jeg godt klare den :D

Jeg vil meget gerne købe en .. det er ikke noget der haster :)
0

Tilbage til "Salg"