Er det forkert at kramme sin terapeut?

Åbent forum hvor alle kan deltage, også dig der ikke har oprettet en bruger.
Anne
Likede indlæg: 268

Er det forkert at kramme sin terapeut?

Indlægaf Anne » 15. jul 2016, 17:01

Min veninde fortalte mig lige at hun og hendes terapeut altid giver hinanden et kram, efter deres samtaler.
Jeg synes det lyder helt vildt unormalt, må de overhovedet det de terapeuter? jeg har ihvertfald aldrig haft indtryk af at en terapeut ønskede at kramme mig de gange jeg har gået hos en.
Er det ikke amoralsk?
0
Brugeravatar
Rapfisk
Kort karma: 530
Likede indlæg: 4284

Re: Er det forkert at kramme sin terapeut?

Indlægaf Rapfisk » 15. jul 2016, 17:09

Det synes jeg ikke, altså at det er amoralsk. For nogle kan det være med til at skabe en tryg stemning. Så længe terapeuten kun krammer dem, der har brug for det, kan jeg ikke se problemet.
5
Søger job inden for projektledelse, sekretariat, politik eller andet, man kan bruge et skarpt hoved til. Skriv PB :blomst:
Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 319
Likede indlæg: 3422

Indlægaf dgd2007 » 15. jul 2016, 18:12

Hmm ... det er nok svært at lave helt præcise regler for sådan noget. Men umiddelbart ville jeg anbefale det, når man tænker på, at det er et møde mellem en, der formodentlig er skrøbelig, og en, der formodes at være den klippefaste. Jeg ville nok som hovedregel anbefale, at man lod være.
0
Brugeravatar
Sophaya
Kort karma: 394
Likede indlæg: 3777

Indlægaf Sophaya » 15. jul 2016, 18:24

Det er noget man føler sig frem med, synes jeg. I alle de samtaleforløb jeg har haft som "terapeut" -jeg er ikke færdiguddannet psykolog endnu- har jeg givet hånd indtil klienten har taget initiativ til kram. Så krammer jeg også gerne. En stor del af, at terapi virker, er relationen, også kaldet den terapeutiske alliance. Hvis patient/klient er typen der har det bedst med håndtryk kan man oftest mærke det, og ligeså med kram. Som udgangspunkt forsøger jeg at aflæse personen og følge dennes cues ifht at kramme - altså når de initierer det.

Jeg er enormt glad for de mennesker der kommer til samtaler hos mig og har endnu ikke haft en, jeg ikke ville kunne give et kram hvis de selv har lyst. Noget af det jeg giver dem er anerkendelse og omsorg i det at lytte og kere for dem - så derfor synes jeg godt at kram kan være helt naturligt.
Senest rettet af Sophaya 23. jul 2016, 17:47, rettet i alt 2 gange.
5
x
Brugeravatar
LadyFox
Kort karma: 423
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 6005

Indlægaf LadyFox » 15. jul 2016, 20:59

Jeg har haft flere forskellige "terapeuter" (i gåseøjne fordi det har været alt i mellem psykologer, socialrådgivere, psykiatere og sygeplejesker inden for psykiatrien) og nogle har fået et kram, andre har ikke, det har handlet om kemi og selve forløbet, nogle af dem er bare nået helt under huden på mig, og hvor der har været en særlig "forbindelse" og så har de fået et knus. Nogle behandlere har bare lige det ekstra.

Ofte er det jo ret dybe ting og personlige ting der er grunden til man er i kontakt med en behandler, så det er jo svært at undgå at det ikke bliver personligt. Så hvis lysten er gensidigt til det, så kan jeg slet ikke se problemet i at give en patient kram, tvært imod. Altså det er jo et fag der bunder i omsorg.
2
I don't mean to be a diva, but some days you wake up and you're Barbara Streisand.
Brugeravatar
Joe
Kort karma: 170
Likede indlæg: 2409

Indlægaf Joe » 16. jul 2016, 10:22

Jeg synes virkelig det ville være en mærkelig ting at gøre forbudt. Det tænker jeg folk selv må finde ud af med hinanden, om de har lyst til. Jeg har endnu ikke haft en terapeutlignende type, jeg har krammet - jeg er generelt ikke det store røre-menneske. Det tætteste jeg kommer på er at jeg gav min studievejleder fra gym et kram, da jeg så ham et halvt år efter, jeg var blevet student. Men han var nok også ret meget medvirkende til, at det overhovedet lykkedes mig at blive student uden at blive smidt ud, komme op i fuld pensum, eller lignende.
1
I'm Audrey Horne, and I get what I want
Brugeravatar
Flora
Kort karma: 256
Likede indlæg: 4259

Indlægaf Flora » 16. jul 2016, 10:36

Jeg synes heller ikke der er noget forkert i at kramme sin terapeut. Jo mere klinisk en relation er jo sværere er det at åbne op tror jeg. Et kram kan være med til at gøre situationen tryg, så patienten åbner mere op og derved bedre kan hjælpes. Så hvis begge har lyst til det, synes jeg da kun det er positivt.
0
Debattens sødeste :engel:
Brugeravatar
Jasmin
Kort karma: 17
Likede indlæg: 252

Indlægaf Jasmin » 16. jul 2016, 10:42

Hvis det føles naturligt for begge, så hvorfor ikke.
1
“Frihed består i at kunne alt det, som ikke skader andre”
Den franske erklæring om menneskerettigheder 1789
Brugeravatar
dgd2007

Indlægaf dgd2007 » 16. jul 2016, 12:10

Nu er det jo også meget forskelligt, hvor meget folk "er til" at kramme i det hele taget. Og der er også lidt mode i det åbenbart, som nogle har taget til sig og andre ikke. Jeg ville stadig opfordre til tilbageholdenhed med det.
0
Brugeravatar
paint
Kort karma: 94
Likede indlæg: 2356

Indlægaf paint » 16. jul 2016, 12:15

Umiddelbart, synes jeg ikke at krammeri, hører hjemme hos en terapeut. En terapeut, i hvert fald i skikkelse af en psykolog, skal ikke kramme klienten. Det er ikke et 'krammeforhold', man har til en klient. Man er empatisk, forstående men frem for alt objektiv. Der skal holdes en professionel distance, mellem klient og psykolog. Det skal ikke udvikle sig til et personligt forhold, hvor psykologen opfattes som en god ven eller lignende.

Grunden til det, er primært funderet i at klienten, skal have maksimal mulighed for at kunne sige ALT også ting, som man ikke engang ville sige til en god ven, fordi man måske ville bekymre sig for, hvad vennen ville tænke om én. Klienten, må ikke sidde med en følelse af at blive vurderet og at psykologen måske vurderer én negativt, hvis man siger dette eller hint (pinlige, flove etc.)

Har klienten denne 'venskabsfølelse' overfor en psykolog, opstår også behovet for at præsentere sig sig i det bedst mulige lys (og dermed undlade at sige visse ting). Dét må ikke ske – derfor 'professionel distance' med empati og tillid i ascendanten.
7
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Hvis vi ikke ændrer retning, ender vi der hvor vi er på vej hen
Brugeravatar
LadyFox

Indlægaf LadyFox » 16. jul 2016, 12:16

dgd2007 skrev:Nu er det jo også meget forskelligt, hvor meget folk "er til" at kramme i det hele taget. Og der er også lidt mode i det åbenbart, som nogle har taget til sig og andre ikke. Jeg ville stadig opfordre til tilbageholdenhed med det.

Der er da ingen der argumentere for at man skal kramme folk der ikke har lyst, terapeut eller ej. Hvis begge parter finder et kram passende i den givne situation, hvorfor så være tilbageholdende med det?
0
I don't mean to be a diva, but some days you wake up and you're Barbara Streisand.
Brugeravatar
dgd2007

Indlægaf dgd2007 » 16. jul 2016, 12:24

LadyFox skrev:Der er da ingen der argumentere for at man skal kramme folk der ikke har lyst, terapeut eller ej. Hvis begge parter finder et kram passende i den givne situation, hvorfor så være tilbageholdende med det?

Fordi det er utrolig forskelligt, hvad folk (klienten) lægger i et kram.

Og fordi klienten skal kunne tale uden at tænke på, om behandleren "kan lide mig", som Paint også er inde på i indlægget lige før.
0
Brugeravatar
LadyFox

Indlægaf LadyFox » 16. jul 2016, 12:26

dgd2007 skrev:
LadyFox skrev:Der er da ingen der argumentere for at man skal kramme folk der ikke har lyst, terapeut eller ej. Hvis begge parter finder et kram passende i den givne situation, hvorfor så være tilbageholdende med det?

Og fordi klienten skal kunne tale uden at tænke på, om behandleren "kan lide mig", som Paint også er inde på i indlægget lige før.

Men er alle patienter en samlet masse?
0
Brugeravatar
paint
Kort karma: 94
Likede indlæg: 2356

Indlægaf paint » 16. jul 2016, 12:29

LadyFox skrev:
dgd2007 skrev:

Men er alle patienter en samlet masse?

Når det drejer sig om grundlæggende, basal kommunikation (også non-verbal) er mennesker faktisk ret ens (psykologisk set)

Kunne du forestille dig at komme til en gynækologisk undersøgelse, hos en mandlig gynækolog og så han lagde ud med at give dig et ordentlig kram?
1
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Hvis vi ikke ændrer retning, ender vi der hvor vi er på vej hen
Brugeravatar
dgd2007

Indlægaf dgd2007 » 16. jul 2016, 12:31

LadyFox skrev:Men er alle patienter en samlet masse?

Nej, men det er da også en god grund til at være "tilbageholdende" med det.
0

Tilbage til "Åbent forum"