Er det forkert at kramme sin terapeut?

Åbent forum hvor alle kan deltage, også dig der ikke har oprettet en bruger.
Brugeravatar
LadyFox
Kort karma: 422
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 5962

Re: Er det forkert at kramme sin terapeut?

Indlægaf LadyFox » 16. jul 2016, 12:32

paint skrev:
LadyFox skrev:
dgd2007 skrev:
LadyFox skrev:Der er da ingen der argumentere for at man skal kramme folk der ikke har lyst, terapeut eller ej. Hvis begge parter finder et kram passende i den givne situation, hvorfor så være tilbageholdende med det?

Fordi det er utrolig forskelligt, hvad folk (klienten) lægger i et kram.

Og fordi klienten skal kunne tale uden at tænke på, om behandleren "kan lide mig", som Paint også er inde på i indlægget lige før.

Men er alle patienter en samlet masse?

Når det drejer sig om grundlæggende, basal kommunikation (også non-verbal) er mennesker faktisk ret end (psykologisk set)

Kunne du forestille dig at komme til en gynækologisk undersøgelse, hos en mandlig gynækolog og så han lagde ud med at give dig et ordentlig kram?

Det afhænger af situationen. Men som udgangspunkt er det ikke noget jeg ville være imod.
0
I don't mean to be a diva, but some days you wake up and you're Barbara Streisand.
Karkluden
Kort karma: 247
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2394

Indlægaf Karkluden » 16. jul 2016, 13:27

paint skrev:
LadyFox skrev:
dgd2007 skrev:
LadyFox skrev:Der er da ingen der argumentere for at man skal kramme folk der ikke har lyst, terapeut eller ej. Hvis begge parter finder et kram passende i den givne situation, hvorfor så være tilbageholdende med det?

Fordi det er utrolig forskelligt, hvad folk (klienten) lægger i et kram.

Og fordi klienten skal kunne tale uden at tænke på, om behandleren "kan lide mig", som Paint også er inde på i indlægget lige før.

Men er alle patienter en samlet masse?

Når det drejer sig om grundlæggende, basal kommunikation (også non-verbal) er mennesker faktisk ret ens (psykologisk set)

Kunne du forestille dig at komme til en gynækologisk undersøgelse, hos en mandlig gynækolog og så han lagde ud med at give dig et ordentlig kram?

Jeg krammede min mandlige gynækolog sidst jeg var der? Han har fjernet 90% af de daglige smerter jeg gik rundt med. Jeg elsker ham en lille smule. Jeg spurgte først om jeg måtte give ham et kram, det måtte jeg gerne.

Jeg er selv sygeplejerske. Hvis patient har brug for et kram eller at blive holdt i hånden gør jeg det.
3
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Brugeravatar
Avino
Kort karma: 105
Likede indlæg: 450

Indlægaf Avino » 16. jul 2016, 13:56

paint skrev:Umiddelbart, synes jeg ikke at krammeri, hører hjemme hos en terapeut. En terapeut, i hvert fald i skikkelse af en psykolog, skal ikke kramme klienten. Det er ikke et 'krammeforhold', man har til en klient. Man er empatisk, forstående men frem for alt objektiv. Der skal holdes en professionel distance, mellem klient og psykolog. Det skal ikke udvikle sig til et personligt forhold, hvor psykologen opfattes som en god ven eller lignende.

Grunden til det, er primært funderet i at klienten, skal have maksimal mulighed for at kunne sige ALT også ting, som man ikke engang ville sige til en god ven, fordi man måske ville bekymre sig for, hvad vennen ville tænke om én. Klienten, må ikke sidde med en følelse af at blive vurderet og at psykologen måske vurderer én negativt, hvis man siger dette eller hint (pinlige, flove etc.)

Har klienten denne 'venskabsfølelse' overfor en psykolog, opstår også behovet for at præsentere sig sig i det bedst mulige lys (og dermed undlade at sige visse ting). Dét må ikke ske – derfor 'professionel distance' med empati og tillid i ascendanten.

Jeg kan sagtens følge dig..... (Jeg krammer heller ikke min læge, når han har stillet diagnosen).. Men... Kan det ikke være sådan- at personen/klienten føler det så befriende, at tale om alle de ting der fylder, at vedkommende bare bliver så glad for at få lov til at tale - uden fordømmelse?

Jeg kunne godt forestille mig, at man bagefter har lyst til at give et kram.
0
Brugeravatar
Purple Haze
Kort karma: 145
Geografisk sted: Kbh. Østerport
Likede indlæg: 1903

Indlægaf Purple Haze » 17. jul 2016, 16:28

paint skrev:Umiddelbart, synes jeg ikke at krammeri, hører hjemme hos en terapeut. En terapeut, i hvert fald i skikkelse af en psykolog, skal ikke kramme klienten. Det er ikke et 'krammeforhold', man har til en klient. Man er empatisk, forstående men frem for alt objektiv. Der skal holdes en professionel distance, mellem klient og psykolog. Det skal ikke udvikle sig til et personligt forhold, hvor psykologen opfattes som en god ven eller lignende.

Grunden til det, er primært funderet i at klienten, skal have maksimal mulighed for at kunne sige ALT også ting, som man ikke engang ville sige til en god ven, fordi man måske ville bekymre sig for, hvad vennen ville tænke om én. Klienten, må ikke sidde med en følelse af at blive vurderet og at psykologen måske vurderer én negativt, hvis man siger dette eller hint (pinlige, flove etc.)

Har klienten denne 'venskabsfølelse' overfor en psykolog, opstår også behovet for at præsentere sig sig i det bedst mulige lys (og dermed undlade at sige visse ting). Dét må ikke ske – derfor 'professionel distance' med empati og tillid i ascendanten.

Har været til samtaler hos en læge der var 'professionelt distanceret', og en psykolog der var venlig og familiær, jeg kan ikke huske om jeg krammede psykologen, men det ville ikke være unaturligt hvis jeg havde.

Jeg fik absolut ikke noget ud af at tale med lægen, psykologen reddede nok mit liv.

Så synes ikke man kan tale om at man SKAL noget som helst - udover at være professionel som behandler. Og hvis det indebærer at man er varm, familiær og krammer sine klienter (hvis det er naturligt for behandler og klient) så er det da det de skal gøre.
1
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Jammerdalen
Kort karma: 5
Likede indlæg: 34

Indlægaf Jammerdalen » 17. jul 2016, 20:52

Jeg har normalt ikke noget imod at kramme, men da jeg mødte min psykolog første gang og kun krammede mig, syntes jeg det var ret sært. Det fik mig næsten til at overveje at finde en ny. Jeg ved ikke hvorfor det føltes så grænseoverskridende for mig. Jeg er som sagt ikke berøringsangst normalt. Det krævede en del mod at sige til hende den efterfølgende gang, at jeg helst ikke ville kramme.

Hvorom alting er, så er hun en virkelig dygtig psykolog, så jeg er meget glad for, at jeg beholdt hende trods hendes k rammeri :-) Når jeg slutter hos hende, vil jeg ikke have noget imod at give hende et kram, men så kender jeg hende jo også :)
0
Brugeravatar
Purple Haze
Kort karma: 145
Geografisk sted: Kbh. Østerport
Likede indlæg: 1903

Indlægaf Purple Haze » 17. jul 2016, 21:45

Jammerdalen skrev:Jeg har normalt ikke noget imod at kramme, men da jeg mødte min psykolog første gang og kun krammede mig, syntes jeg det var ret sært. Det fik mig næsten til at overveje at finde en ny. Jeg ved ikke hvorfor det føltes så grænseoverskridende for mig. Jeg er som sagt ikke berøringsangst normalt. Det krævede en del mod at sige til hende den efterfølgende gang, at jeg helst ikke ville kramme.

Hvorom alting er, så er hun en virkelig dygtig psykolog, så jeg er meget glad for, at jeg beholdt hende trods hendes k rammeri :-) Når jeg slutter hos hende, vil jeg ikke have noget imod at give hende et kram, men så kender jeg hende jo også :)

Det var da også sært.
Bryder mig heller ikke om at kramme fremmede mennesker, og slet ikke nogen jeg skal indgå i et ikke-venskabeligt forhold til.
0
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 317
Likede indlæg: 3407

Indlægaf dgd2007 » 18. jul 2016, 01:14

Jeg synes altid, når det ikke er et "lige" forhold - chef/ansat, lærer/elev, behandler/patient osv. - at den "magtfulde" i forholdet bør være meget varsom med den slags.
1
Brugeravatar
Aima
Kort karma: 611
Likede indlæg: 5029

Indlægaf Aima » 18. jul 2016, 06:32

Jeg synes det er meget fornuftigt, at man lige overvejer det en ekstra gang, inden man går på krammefod med sine patienter og klienter. I visse sociale sammenhænge, eksempelvis når der er tale om en behandler/patient-relation, tror jeg det er ret vigtigt at positionerne er åbenlyse og faste for begge parter, men nok især patienten. Naturligvis bør man stadig kunne signalere troværdighed, autoritet og professionalisme selvom man krammer, men det er alligevel en balancegang der er værd at være opmærksom på, tror jeg.

Jeg har set min psykolog i otte år efterhånden, vi krammer ikke hver gang, men vi har før givet 'god jul' og 'god ferie'-kram og den slags.
0
I'll stick with hell no's and headphones...

Tilbage til "Åbent forum"