Kup i Tyrkiet

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
eks-Maupassant
Kort karma: 141
Likede indlæg: 2105

Re: Kup i Tyrkiet

Indlægaf eks-Maupassant » 16. jul 2016, 17:25

Ligner for mig Tyrkiet har valgt side i deres evindelige eksistenskrise om vesten/asien - det bliver til Iran light.
0
Brugeravatar
paint
Kort karma: 94
Likede indlæg: 2356

Indlægaf paint » 16. jul 2016, 17:34

eks-Maupassant skrev:Ligner for mig Tyrkiet har valgt side i deres evindelige eksistenskrise om vesten/asien - det bliver til Iran light.

Der er, i hvert fald for mig, ingen tvivl om at Erdogan bruger netop Europas frygt for en muslimsk totalitær stat, i egen baghave til egen fordel.
Han er ikke dummere end at han er klar over frygtens eksistens og han forstår at bruge den, ved at vifte lidt med muligheden af og til.

Dét lukker munden på den værste kritik, som f.eks lige nu.
2
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Hvis vi ikke ændrer retning, ender vi der hvor vi er på vej hen
Lismaens
Kort karma: 84
Likede indlæg: 468

Indlægaf Lismaens » 16. jul 2016, 19:24

Nu kræver han Gülen udleveret af Obama. Og dødsstraf genindført.
Senest rettet af Lismaens 16. jul 2016, 20:06, rettet i alt 1 gang.
0
Lismaens
Kort karma: 84
Likede indlæg: 468

Indlægaf Lismaens » 16. jul 2016, 19:37

Jeg har lige set en voldsom video af soldater, unge knægte på 18-25 år blive slået, banket med kæmpe køller, sparket i hovederne, snittet med knive, alt i mens de prøver at dække for hinandens hoveder, der på jorden. Af civile mennesker. Dette kup er jo ikke de unge knægtes skyld, de har bare pareret ordrer og stillet op.
De 1650 der er tilfangetagne, overlever ikke en dag i fængslerne.
Det er så væmmeligt. Det er Tyrkiets nedgang, jeg føler at det er Saddam om igen. Det bliver blodigt og vil efterlade et land, med ellers så mange muligheder, i total kaos og uorden.
1
Brugeravatar
eks-Maupassant

Indlægaf eks-Maupassant » 16. jul 2016, 19:50

En anden lidt suspekt ting er at den eneste vigtige offentlige bygning der er blevet stærkt beskadiget tilsyneladende er parlamentet? "Hov i kan desværre ikke forsamles i et stykke tid, fordi bygningen er i stykker."

Kan også være tilfældigt meeeen...
1
yessup
Kort karma: 0
Likede indlæg: 16

Indlægaf yessup » 16. jul 2016, 19:55

paint skrev:
eks-Maupassant skrev:Ligner for mig Tyrkiet har valgt side i deres evindelige eksistenskrise om vesten/asien - det bliver til Iran light.

Der er, i hvert fald for mig, ingen tvivl om at Erdogan bruger netop Europas frygt for en muslimsk totalitær stat, i egen baghave til egen fordel.
Han er ikke dummere end at han er klar over frygtens eksistens og han forstår at bruge den, ved at vifte lidt med muligheden af og til.

Dét lukker munden på den værste kritik, som f.eks lige nu.

At have Erdogan siddende ved magten er jo at have en muslimsk totalitær stat i baghaven. Erdogan er en moderat islamist indtil de islamiske kræfter er stærke nok til at træde åbent frem, derefter ryger det moderate.

Som han selv siger: "Demokratiet er en sporvogn: Man står på, og kører med, indtil man når der hvor man gerne vil hen. Derefter stiger man af."
0
Brugeravatar
eks-Maupassant

Indlægaf eks-Maupassant » 16. jul 2016, 22:21

Lismaens skrev:Nu kræver han Gülen udleveret af Obama. Og dødsstraf genindført.

Hvis vi nu har ret i at det er et fake kup som Gülen ikke har noget at gøre med - så er det en af de her dumme fejl som får ansvarlige militærfolk til at kromme tæer.

John Kerry har sagt, at de udleverer Gülen hvis

“We fully anticipate that there will be questions raised about Mr. Gulen,” Mr. Kerry said at a brief news conference here in Luxembourg. “And obviously, we invite the government of Turkey, as we always do, to present us with any legitimate evidence that withstands scrutiny, and the United States will accept that and look at it and make judgments about it appropriately.”
http://www.nytimes.com/live/turkey-coup ... lah-gulen/

Jeg går ud fra at Erdogan ikke kan finde legitimate evidence that withstands scrutiny på Gülen og USA derfor ikke udleverer ham - og så har han dummet sig igen, fordi han kommer med bombastiske krav, der bare bliver afvist. Og fordi at han skubber en vigtig allieret fra sig.

Mht dødsstraffen vil den så vidt jeg er orienteret få al tilnærmelse til EU til at stoppe, samt stoppe hans aftale med EU om at han beholder de syriske flygtninge mod at tyrkerne får nemmere visaadgang til EU. Der var også nogen demokratikrav med i den aftale, og jeg tror dødsstraf ligger ret fjernt fra de krav :)

De ting han vil, og den måde han agerer på, er bare ikke noget der passer godt med et tæt forhold til vesten. Jeg tror heller ikke det spiller på sigt at have en NATOpartner man ikke kan stole på, og som kan finde på at rage uklar med Rusland pga. præsidentens ego, man samler ikke just på alliancepartnere med det formål at de eskalerer konfliktniveauet med Rusland pga præsidentens egofjollerier.

Han går vel ud fra at de ting Tyrkiet kan tilbyde NATO, stor hær, strategisk placering osv. giver ham snor nok.
1
Brugeravatar
eks-Maupassant

Indlægaf eks-Maupassant » 16. jul 2016, 22:26

John Kerry om kuppet :)

John Kerry on How Not to Stage a Coup

I must say it does not appear to be a very brilliantly planned or executed event.
1
Brugeravatar
eks-Maupassant

Indlægaf eks-Maupassant » 16. jul 2016, 22:53

Det her ser også fake ud for mig

Knap 3.000 militærfolk er i løbet af det seneste døgn blevet anholdt for at have haft del i kupforsøget. Flere medier citerer den tyrkiske avis Hurriyet for at skrive, at en del af soldaterne, som blev anholdt i i Istanbuls Ataturk-lufthavn, har forklaret, at de troede, at de tog del i en militær øvelse.

De vidste med andre ord slet ikke, at de var en del af et militært kup, skriver avisen.

Mange af soldaterne i Istanbul overgav sig med det samme, da politiet kom for at anholde dem.

http://jyllands-posten.dk/international ... kupmagere/
1
Brugeravatar
Wizzze
Kort karma: 1154
Likede indlæg: 6757

Indlægaf Wizzze » 16. jul 2016, 23:02

eks-Maupassant skrev:Det her ser også fake ud for mig

Knap 3.000 militærfolk er i løbet af det seneste døgn blevet anholdt for at have haft del i kupforsøget. Flere medier citerer den tyrkiske avis Hurriyet for at skrive, at en del af soldaterne, som blev anholdt i i Istanbuls Ataturk-lufthavn, har forklaret, at de troede, at de tog del i en militær øvelse.

De vidste med andre ord slet ikke, at de var en del af et militært kup, skriver avisen.

Mange af soldaterne i Istanbul overgav sig med det samme, da politiet kom for at anholde dem.

Det er også noget at det der han undret mig, at hovedparten af soldaterne virker til at have været almindelige værnepligtige. Hvis du planlagde et kup, ville du så ikke bruge de professionelle karriere soldater der tænkte som dig? :gruble:
Hvor var specialtropperne i det her? Det ville være dem man brugte først, til alle nøglemålene, og så rekrutterne bagefter til mere low key ting.
2
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
eks-Maupassant

Indlægaf eks-Maupassant » 16. jul 2016, 23:31

Wizzze skrev:
eks-Maupassant skrev:Det her ser også fake ud for mig

Det er også noget at det der han undret mig, at hovedparten af soldaterne virker til at have været almindelige værnepligtige. Hvis du planlagde et kup, ville du så ikke bruge de professionelle karriere soldater der tænkte som dig? :gruble:
Hvor var specialtropperne i det her? Det ville være dem man brugte først, til alle nøglemålene, og så rekrutterne bagefter til mere low key ting.

Jeg ved ikke om jeg ville bruge specialtropper, men jeg ville i hvert fald være sikker på at dem jeg satte til f.eks. at holde en lufthavn ikke var så pushover at politiet kunne fjerne dem.

Jeg ville også fortælle dem de var i gang med et kup fordi

a) De har jo brug for at kunne handle hurtigt, så det er vigtigt der ikke opstår forvirring hvis de får ordre til f.eks. at skyde på politiet.
b) Jeg har også brug for at de kun tager mod ordrer fra mig og mine kupvenner. Hvis de ikke en gang ved der er et kup igang, kan de jo fjernes ved at en hvilken som helst officer der har høj nok rang beordrer dem til at gå hjem og tage sig et bad.
c) Jeg har også brug for at motivere dem nok så de er villige til at skyde effektivt på f.eks. politiet eller civile (det kan jo være deres venner og familie). Og hertil er intet så godt som at du nok får dødsstraf hvis du fucker op, og du er ved at redde hele landets politiske fremtid og blablabla

...den måde det her kup blev lavet på ligner mere en kompliceret måde at begå selvmord på. Kup er jo lidt "succes eller du bliver henrettet". Virker mærkelig på mig at proffe militærfolk der godt ved det, og godt ved hvor stærke de styrke de smider ind er er ligeglade med det.

Jeg ved sq ikke om man kan finde nogen kup hvor soldaterne ikke vidste hvad de lavede? A la de har bare fået ordre på at storme præsidentpaladset hvor de samtidige stadig er loyale overfor præsidenten?
1
Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 319
Likede indlæg: 3430

Indlægaf dgd2007 » 16. jul 2016, 23:35

Kan I så holde op med de konspirationsteorier :naughty:

:)
0
Brugeravatar
eks-Maupassant

Indlægaf eks-Maupassant » 16. jul 2016, 23:38

dgd2007 skrev:Kan I så holde op med de konspirationsteorier :naughty:

:)

Et kup er jo en konspiration, om det er fake eller ægte :fløjt: :)
0
Brugeravatar
eks-Maupassant

Indlægaf eks-Maupassant » 16. jul 2016, 23:45

From 1945 through 1985, 357 attempted coups d’état occurred in the Third World, and 183 succeeded.

Succesrate 51,3 % på de kanter.
1
Brugeravatar
eks-Maupassant

Indlægaf eks-Maupassant » 17. jul 2016, 01:44

2 ting flere for fake kup teorien

1: Der blev sendt kamphelikoptere af sted for at bombe det hotel Erdogan befandt sig på. Men de ankom 2 timer for sent, og bombede et Erdoganløst hotel. Det er så amatøragtigt jeg virkeligt fristes af fake-teorien nu. Nr 1 man skal er at nakke præsidenten - så hvad man vil gøre er at sende kamphelikopterne afsted i al stilhed og bombe ud af det blå, og når de så melder tilbage at hotellet er et hul i jorden, SÅ går man i gang med resten. Du starter ikke kuppet i gang så Erdogan advares og prøver at bombe ham bagefter.

Hvis man i det hele taget kan ramme et hotel så hårdt med kamphelikoptere at man kan være sikker på at han er død?

2: Ham Gülen Erdogan påstår er kupmager - han er 75 og har boet i Pennsylvania siden 1999. Det virker lidet troværdigt på mig at en 75-årig smider tøflerne og starter et kup for nu er det fame på tide han bliver diktator :) Men hvad der er helt langt ude, det er at Gülen skulle starte et kup uden at sige det er ham der gør det, og uden selv at tage til Tyrkiet. Han skulle have millioner af tilhængere stadigvæk. Hvad han burde gøre ville være at gå på TV, på en plads i Tyrkiet, og sige at nu laver jeg et kup, støt mig, kan mine tilhængere venligst strømme ud på gaderne og hjælpe med.

Vi skal tro på at kupmagerne havde et par millioner af tilhængere - og de valgte at sige "LOL dem gider vi da ikke bruge, herregud, et par millioner mennesker der hjælper os, fuck det, vi klarer os fint uden dem, det er langt vigtigere at Gülen får et chilled kup, så han bliver bare hjemme i sengen i Pennsylvania." No way.

3: Når Erdogan så bruger Gülen som syndebuk - så betyder det formentlig at der slet ikke er nogen egentlig bagmand bag kuppet. Det er underligt lederløst - det eneste navn på kup-topledelse vi har fået er Gülen.
1

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"