CV - Layout og den slags

Brugeravatar
Bad Samaritan
Kort karma: 132
Likede indlæg: 1509

CV - Layout og den slags

Indlægaf Bad Samaritan » 17. jul 2016, 16:33

Bum bum...

Jeg skal have opdateret mit CV og har besluttet mig for at der skal gøres noget ud af det denne gang. Der er kommet en del på siden sidst, som skyldes ny uddannelse og karriereskift - og det må gerne træde i forgrunden, tænker jeg. Spørgsmålet er bare, hvordan. Jeg har absolut nada erfaring med andet end de dér standard-skabeloner fra job-net og what not, som er circa lige så spændende og indbydende som en lunken kop kaffe.

Når jeg googler ser det ud til at man er nødt til at smide lidt dollars efter de rigtig lækre skabeloner - og det har jeg som sådan heller ikke noget problem med. Men tænkte jeg lige ville høre herinde, hvad andre har gjort?

Så'eh... Hvordan har I opbygget jeres? Har I brugt en skabelon? Har I fået hjælp til det visuelle? Kom frisk, kom glad! Øs af jeres erfaring! :)
0
Lulu
Kort karma: 55
Geografisk sted: Odense
Likede indlæg: 563

Re: CV - Layout og den slags

Indlægaf Lulu » 17. jul 2016, 16:41

Min side et af mit cv er et billede, personlige oplysninger, motivation for netop at søge det job, en kort faglig introduktion af mig og en kort personlig introduktion.
Efterfølgenden er det bygget op i erhvervserfaring, uddannelse, frivilligt arbejde, kurser/diverse kunnen (sprog, it etc).

Men husk at tænk over billedet, så vidt jeg husker er du i udlandet endnu, og i DK er et billedet kærkomment, i USA er et billede på cv og ansøgning et absolut no-go, så hvis du søger i udlandet så forhør dig om det er normen med et billede.
1
JoyNips
Kort karma: 222
Likede indlæg: 2860

Indlægaf JoyNips » 17. jul 2016, 16:44

Jeg kiggede lidt på de skabeloner, der lå imit skriveprogram. Der var en ret fed skabelon til et nyhedsbrev i neutrale farver som jeg har rettet til. På den måde er mit CV blevet lidt grafisk lækkert uden at være for smart i en fart. Og fordi der er kolonner kan det faktisk holdes på én side selvom der er mange informationer. Jeg har arbejde i midterkolonnen med størst skrift, sprog osv i højre kolonne og personlige informationer herunder skolegang i venstre. Eftersom det er et nyhedsbrev er der over kolonnerne en underrubrik, hvor jeg kort har præsenteret/opsummeret mig selv.
4
Brugeravatar
Bad Samaritan

Indlægaf Bad Samaritan » 17. jul 2016, 18:23

Lulu skrev:Min side et af mit cv er et billede, personlige oplysninger, motivation for netop at søge det job, en kort faglig introduktion af mig og en kort personlig introduktion.
Efterfølgenden er det bygget op i erhvervserfaring, uddannelse, frivilligt arbejde, kurser/diverse kunnen (sprog, it etc).

Men husk at tænk over billedet, så vidt jeg husker er du i udlandet endnu, og i DK er et billedet kærkomment, i USA er et billede på cv og ansøgning et absolut no-go, så hvis du søger i udlandet så forhør dig om det er normen med et billede.

Vigtige pointer - især den dér kontekst med billedet, som jeg ikke lige havde tænkt over. Nu er det ikke til ét job specifikt. I min branche sendes CV'er ud vidt og bredt, og cirkulerer ofte mellem arbejdsgivere, som så typisk hapser folk med lige præcis den specifikke profil, de har brug for. Så det skal mere være sådan et "all-round" CV, uden alt for meget fluff og med et stærkt fokus på helt specifikke kompetencer - og så er udpensling af ens operative erfaring også noget, som skal i forgrunden (ifølge de kollegaer, jeg snakker med).

Mht billedet har jeg tænkt mig at smide lidt knaster efter et proff. profilfoto, når jeg kommer hjem. Indtil da klarer jeg mig uden, tror jeg.

JoyNips skrev:Jeg kiggede lidt på de skabeloner, der lå imit skriveprogram. Der var en ret fed skabelon til et nyhedsbrev i neutrale farver som jeg har rettet til. På den måde er mit CV blevet lidt grafisk lækkert uden at være for smart i en fart. Og fordi der er kolonner kan det faktisk holdes på én side selvom der er mange informationer. Jeg har arbejde i midterkolonnen med størst skrift, sprog osv i højre kolonne og personlige informationer herunder skolegang i venstre. Eftersom det er et nyhedsbrev er der over kolonnerne en underrubrik, hvor jeg kort har præsenteret/opsummeret mig selv.

Mit forrige CV var noget lignende - og det var faktisk ret vellykket, hvilket jeg også fik direkte at vide, både af min forrige og nuværende arbejdsgiver. Problemet er, at jeg - efter at have konverteret til pdf - fik slettet words-filen, og nu kan jeg ikke redigere det. Desværre! :(
0
Brugeravatar
FruDulle
Kort karma: 608
Likede indlæg: 3380

Indlægaf FruDulle » 17. jul 2016, 19:10

Jeg er tidligere HR dulle og har lavet utallige cv'er og set 100vis fra ansøgere. Det er lidt besværligt at sidde og forklare en opsætning. Det kommer også an på hvad man er. Min man er ingeniør og hans CV er langt og udpenslet i projekter osv. Mit er kort og specifikt.

Jeg vil gerne se på det hvis det er? Eller du kan se vores og tage den derfra- det er vel egentligt nemmere- for mig :D
4
Whatever
Brugeravatar
Ballademager
Kort karma: 348
Likede indlæg: 3451

Indlægaf Ballademager » 19. jul 2016, 10:30

JoyNips skrev:Jeg kiggede lidt på de skabeloner, der lå imit skriveprogram. Der var en ret fed skabelon til et nyhedsbrev i neutrale farver som jeg har rettet til. På den måde er mit CV blevet lidt grafisk lækkert uden at være for smart i en fart. Og fordi der er kolonner kan det faktisk holdes på én side selvom der er mange informationer. Jeg har arbejde i midterkolonnen med størst skrift, sprog osv i højre kolonne og personlige informationer herunder skolegang i venstre. Eftersom det er et nyhedsbrev er der over kolonnerne en underrubrik, hvor jeg kort har præsenteret/opsummeret mig selv.

Det lyder som en god opsætning. Kan jeg få lov at se det? Evt. i en pb?
0
Forstadskedelig :love:

I'll never know what I'm capable of, if I don't go where I'm scared to be lost...
JoyNips
Kort karma: 222
Likede indlæg: 2860

Indlægaf JoyNips » 21. jul 2016, 08:46

Ballademager skrev:

Det må du egentlig godt, men min computer er død og jeg har ikke lige fået nogen til at prøve at redde indholdet endnu.
0
Brugeravatar
Ballademager
Kort karma: 348
Likede indlæg: 3451

Indlægaf Ballademager » 21. jul 2016, 08:49

JoyNips skrev:
Ballademager skrev:

Det må du egentlig godt, men min computer er død og jeg har ikke lige fået nogen til at prøve at redde indholdet endnu.

Fair nok. Skulle den genopstå, så send en pb, så kan du få min mail :)
0
Forstadskedelig :love:

I'll never know what I'm capable of, if I don't go where I'm scared to be lost...
Smiling_Goat
Kort karma: 460
Likede indlæg: 5863

Indlægaf Smiling_Goat » 31. jul 2016, 14:27

Jeg gav CV og ansøgning samme overskrift, så der var sammenhæng mellem de to. Samtidig satte jeg et billede på af mig selv i øverste højre side. Bare et taget derhjemme i rolige omgivelser, hvor jeg smiler og ser helt normal ud :P

I øverste venstre hjørne, altså ud fra billedet, skrev jeg basal formalia om mig (navn, adresse osv.)

Dernæst opbyggede jeg CV'et ud fra relevans. Jeg har ikke så meget erhvervserfaring endnu, så min uddannelsesmæssige baggrund er vigtigst - så den stod først (med gennemsnit ved hver uddannelse i parentes.)
Under den var afsnittet med erhvervserfaring.
I mit arbejde er det godt at kunne flere sprog, så under erhverserfaring skrev jeg mine sprogkompetencer.
Dernæst skrev jeg frivilligt arbejde på
Derpå personlige kvalifikationer
Under det kom en kort beskrivelse af mig selv, fritidsinteresser osv.
Og til sidst skrev jeg yderligere oplysninger - såsom villighed til at flytte, helbred osv.

De mere pladskrævende sektioner opførte jeg i spalter for at spare plads. Nå ja, og så brugte jeg også humor et sted, hvor det gav mening og ikke virkede forceret - det har jeg fået meget positiv feed-back på til jobsamtalerne, så det vil jeg anbefale.
0
Brugeravatar
Medd
Kort karma: 8
Likede indlæg: 73

Indlægaf Medd » 9. aug 2016, 10:55

Da jeg var nyuddannet sidste sommer og søgte job, startede jeg også ud med et standard, halvkedeligt opsat cv, men lavede det om et par måneder inde i jobsøgningen. Jeg fik meget positiv respons på mit nye cv.

Jeg søgte inspiration på nettet og på pinterest (der kan man faktisk få rigtig meget inspiration), men jeg tog lidt fra flere forskellige skabeloner/cv'er og satte det op på min egen måde. Så ingen bestemt skabelon er brugt.

I toppen af hver side har jeg en "hoved-bar", hvor der er lidt grafik, en kasse med basale informationer + link til linkedin samt et billede. Mit cv fylder 2 sider og baren er gennemgående, så den både findes på side 1 og side 2.

Efter den øverste bar har jeg lavet en tidslinje, som går fra venstre side af papiret og til højre side af papiret. Her jeg jeg sat punkter ind med min uddannelseshistorik.

Under tidslinjen er resten af papiret inddelt i 2 kolonner, hvor jeg har listet Relevant erfaring, Fritidsjobs"(da det var mit første job efter uddannelse - muligvis mindre relevant nu), Kurser og Frivilligt arbejde op.

På side 2 har jeg beskrevet mine kompetencer, inddelt i it-kompetencer, personlige kompetencer, faglige kompetencer, sprog og ekstra info.
Kompetencerne er vist grafisk med 5 prikker. Antallet af udfyldte prikker symboliserer kompetenceniveauet.
0
Brugeravatar
Luffegås
Kort karma: 43
Geografisk sted: Fyn
Likede indlæg: 503

Indlægaf Luffegås » 9. aug 2016, 12:22

Helt ærligt, jeg bruger en fra denne side: https://cvmkr.com/

Og så har jeg lavet nogen hvor der står resumé på, nogen uden, og nogen mere relevante for en brance og en for en anden branche, .
0
Brugeravatar
Bad Samaritan

Indlægaf Bad Samaritan » 10. aug 2016, 15:41

Jeg har lige siddet med ved jobsamtaler til en stilling under det projekt, jeg pt. styrer - og det er netop gået op for mig, at CV'er her hvor jeg arbejder (og søger flere stillinger lige pt.) er totalt anderledes fra vores. Hvert eneste af CV'erne var 4-5 sider lange, enormt detaljerede og med en alenlang liste af referencer. Så nu har jeg udviklet to forskellige ud fra input fra flere af jer (især tak til jer, der tog sig tid til at sende PB'er), og indtil videre har de landet mig tre indledende jobsamtaler og to shortlistings - så det må siges at have givet et godt afkast. :D
4

Tilbage til "Job"