Hvornår tror i Danmark genindfører dødsstraffen?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
landsbytossen
Kort karma: 105
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 1531

Re: Hvornår tror i Danmark genindfører dødsstraffen?

Indlægaf landsbytossen » 17. jul 2016, 18:52

ShuruQ skrev:
landsbytossen skrev:Det er ikke til at vide.

Sidste gang dødsstraf blev indført i Danmark var det med tilbagevirkende kraft. Det kan ske igen.

Tilgiv mig, jeg har været vågen siden klokken 4 i morges og kun fået lidt søvn, hvilket nok betyder jeg er er mere tungnem end sædvanlig, men dødsstraf med tilbagevirkende kraft, hvordan skal den forstås?

Hvad trådens emne angår, var der ikke noget med at at den aldrig helt blev afskaffet? Der var noget i stil med at det kan ske hvis landet er i krig og man dømmes for landsforræderi eller noget i den dur. Udover det, skal man aldrig sige aldrig men jeg må indrømme jeg ikke umiddelbart finder det ret sandsynligt det vil ske nogensinde.

Efter afslutningen af 2. verdenskrig blev der vedtaget en særlov, hvor landsforrædere blev idømt dødsstraf. Jeg mener, det var 46, der blev dømt. Det foregik ved skydning, hvor danske betjente - 5 eller 6 stk - afgav skud samtidig, så ingen vidste, hvem der afgav det dræbende skud.

Dødsstraffen er afskaffet både i den civile og militære straffelov.
2
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Brugeravatar
ShuruQ
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 7794

Indlægaf ShuruQ » 17. jul 2016, 18:55

landsbytossen skrev:
ShuruQ skrev:

Sidste gang dødsstraf blev indført i Danmark var det med tilbagevirkende kraft. Det kan ske igen.

Tilgiv mig, jeg har været vågen siden klokken 4 i morges og kun fået lidt søvn, hvilket nok betyder jeg er er mere tungnem end sædvanlig, men dødsstraf med tilbagevirkende kraft, hvordan skal den forstås?

Hvad trådens emne angår, var der ikke noget med at at den aldrig helt blev afskaffet? Der var noget i stil med at det kan ske hvis landet er i krig og man dømmes for landsforræderi eller noget i den dur. Udover det, skal man aldrig sige aldrig men jeg må indrømme jeg ikke umiddelbart finder det ret sandsynligt det vil ske nogensinde.

Efter afslutningen af 2. verdenskrig blev der vedtaget en særlov, hvor landsforrædere blev idømt dødsstraf. Jeg mener, det var 46, der blev dømt. Det foregik ved skydning, hvor danske betjente - 5 eller 6 stk - afgav skud samtidig, så ingen vidste, hvem der afgav det dræbende skud.

Tak for opklaringen. Det er nok de ting jeg har fået blandet lidt sammen, altså det at det blev særskilt genindført i forbindelse med krig.
0
I have a dream called Palestine, Israel called a nightmare. Alas, the reality is a nightmare for those who dream.
Brugeravatar
ShuruQ
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 7794

Indlægaf ShuruQ » 17. jul 2016, 18:56

icelady skrev:
ShuruQ skrev:

Det blev kaldt Landsforræderloven og blev indført i 1945, så man kunne give dødsstraf til folk, der havde begået landsforræderi under besættelsen.

Overvejer om det samme kunne ske igen skulle DK ende i krigstilstand, jeg er på en måde tilbøjelig til at tro det.
0
I have a dream called Palestine, Israel called a nightmare. Alas, the reality is a nightmare for those who dream.
Brugeravatar
Tux
Kort karma: 53
Likede indlæg: 705

Indlægaf Tux » 17. jul 2016, 18:58

Ikke inden for nogen overskuelig fremtid, din frygt bunder i en (meget) alternativ virkelighed end min..
4
gnostic
Kort karma: 83
Likede indlæg: 191

Indlægaf gnostic » 17. jul 2016, 19:13

icelady skrev:
ShuruQ skrev:

Det blev kaldt Landsforræderloven og blev indført i 1945, så man kunne give dødsstraf til folk, der havde begået landsforræderi under besættelsen.

Dødsstraffen i Danmark blev endeligt afskaffet i 1994.
1
Rakel
Kort karma: 422
Likede indlæg: 3111

Indlægaf Rakel » 17. jul 2016, 19:18

gnostic skrev:Tyrkiet er på vej til at genindføre dødsstraffen efter kup.

Med al den terror i vor tid, hvornår tror i så, at lande som Frankrig, Belgien og Danmark genindfører dødsstraffen, og hvilke metoder tror i der vil blive taget i anvendelse?

Personligt tror jeg det sker i Danmark inden for de næste 25 max 50 år. Det er måske endda for højt sat. Måske kun inden for de næste 10-15 år.
Et par terrorangreb, og så er dødsstraffen på plads.

Det var iøvrigt derfor mange briter ville forlade EU, fordi det er for besværligt at indføre dødsstraf som EU-medlem selvom de havde en del strafferetslige undtagelser. Jeg er sikker på at Storbritannien genindfører hængning inden der er gået 5 år.

Frankrig er jeg sikker på vil indføre skydning inden der er gået 10 år.

Jeg tror henrettelsesmetoden i Danmark bliver skydning eller hængning efter militær- og terrorlov, sprøjte efter civil.

Jeg tror, at inden der er gået 100 år er det blevet almindeligt i Danmark at henrette mordere, voldtægtsmænd, og terrorsympatisører.

Jeg vil lige bemærke at dette er en frygt-tråd. Det er ikke en "jeg-ønsker-mig"-tråd.

Mange britere ønskede sig ud af EU for at indføre dødsstraf? Dokumentation, tak. Jeg bor meget af årrt i UK og jeg har ikke hørt en eneste brite bruge det argument.

Jeg tror ikke, at DK indfører dødsstraf ej hellere på, at UK indfører hængning inden der er gået 5 år. Overhovedet.
6
Brugeravatar
lulu-p
Kort karma: 54
Likede indlæg: 842

Indlægaf lulu-p » 17. jul 2016, 19:39

Det kommer ikke til at ske. Mit bedste bud er, at det heller ikke kommer til at ske i Tyrkiet.
2
... Look to the light, Leland, find the light. Into the light, Leland, into the
light. Into the light, Leland... into the light... Don't be afraid. ...
Brugeravatar
Fru Sunshine
Moderator
Kort karma: 1019
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 9236

Indlægaf Fru Sunshine » 17. jul 2016, 19:42

Det kommer ikke til at ske.
Og selv om enkelte nordmænd har udtalt sig positivt om dødsstraf efter Breivik, så er det et meget lille antal. Nordmændene går ikke som folkefærd ind for dødsstraf, ligesom flertallet af danskere heller ikke gør.
2
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
paint
Kort karma: 96
Likede indlæg: 2381

Indlægaf paint » 17. jul 2016, 19:56

gnostic skrev:
icelady skrev:
ShuruQ skrev:

Dødsstraffen i Danmark blev endeligt afskaffet i 1994.

Ja. I den militære straffelov. (i den borgerlige var den afskaffet længe inden)

Den sidste der blev henrettet i fredstid efter den almindelige straffelov, var Jens Nielsen i 1892
3
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Hvis vi ikke ændrer retning, ender vi der hvor vi er på vej hen
Brugeravatar
eks-Maupassant
Kort karma: 141
Likede indlæg: 2115

Indlægaf eks-Maupassant » 17. jul 2016, 20:30

Det er umuligt at sige. De næste 25-30 år tror jeg ikke, bagefter måske måske ikke. Det er jo umuligt at sige noget om tingen til den tid.

Hvis ny teknologi gør en ensom lone wolf terroist kan slå f.eks. 5000 mennesker ihjel, med en eller anden fremtidsting, så kan det da godt være.
0
IrmaPigen
Kort karma: 76
Likede indlæg: 944

Indlægaf IrmaPigen » 17. jul 2016, 21:04

Aldrig.
0
Brugeravatar
Jasmin
Kort karma: 17
Likede indlæg: 252

Indlægaf Jasmin » 17. jul 2016, 21:44

Danmark kan ikke genindføre dødsstraf uden at overtræde to internationale konvektioner.
FN's konvention om afskaffelse af dødsstraf og Europarådets 13. tillægsprotokol til den europæiske menneskerettighedskonvention. Så Danmark kan ikke anvende dødsstraf under nogen omstændigheder. Det kan kun ske hvis man opsiger disse konventioner hvilket er utopi at tro vil ske.
3
“Frihed består i at kunne alt det, som ikke skader andre”
Den franske erklæring om menneskerettigheder 1789
Brugeravatar
tjald62
Kort karma: 46
Geografisk sted: Randers NV
Likede indlæg: 492

Indlægaf tjald62 » 17. jul 2016, 21:52

landsbytossen skrev:
ShuruQ skrev:

Populært kaldet for landssviger loven :)
1
Babsoman :ivrig: :slem:

Dagens ord: "anmeller"
Brugeravatar
Jasmin
Kort karma: 17
Likede indlæg: 252

Indlægaf Jasmin » 17. jul 2016, 22:09

gnostic skrev:Når Rusland angriber NATO er jeg ligeledes sikker på, at Danmark indfører døsstraf ved skydning til militærnægtere.
Rusland har ikke styrken til at besejre Vesteuropa, meget mindre NATO. Det ved russerne godt, og de er ikke dumme.
Starte en krig, der vil resultere i at få en kugle i hovedet er ikke en del af Putins plan. Rusland kunne ikke engang besejre et forenet EU. EU er det største industrielle center i Europa med flere mennesker, rigdom, teknologi og potentiale end Rusland.

Og så vil EU ikke stå alene. Ethvert angreb på EU er reelt et angreb på alle lande i NATO og ethvert angreb på NATO indebærer også et potentielt angreb på Commonwealth, som effektivt trækker Australien, New Zealand og sandsynligvis et par andre lande med ind.
1
“Frihed består i at kunne alt det, som ikke skader andre”
Den franske erklæring om menneskerettigheder 1789
stina
Kort karma: 0

Indlægaf stina » 18. jul 2016, 07:19

Aldrig.
0

Tilbage til "Livets forhold"