Hvornår tror i Danmark genindfører dødsstraffen?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Anilara
Kort karma: 163
Likede indlæg: 1843

Re: Hvornår tror i Danmark genindfører dødsstraffen?

Indlægaf Anilara » 18. jul 2016, 07:28

Den dag der kommer enten et abnormt højreekstremistisk, islamistisk eller andet ekstremistisk flertal.
Jeg tvivler på jeg lever der (og jeg er ung).

Jeg er i øvrigt medlem af et borgerligt ungdomsparti. Ingen i vores afdeling er tilhænger af dødsstraf
2
Akehurst2
Kort karma: 274
Likede indlæg: 4574

Indlægaf Akehurst2 » 18. jul 2016, 08:15

Fru Sunshine skrev:Det kommer ikke til at ske.
Og selv om enkelte nordmænd har udtalt sig positivt om dødsstraf efter Breivik, så er det et meget lille antal. Nordmændene går ikke som folkefærd ind for dødsstraf, ligesom flertallet af danskere heller ikke gør.

Man kan altid få ellers besindige mennesker til at udtale alt muligt, hvis de er chokerede og i affekt - der er også mange, der mener at Lundin og Tønderfaren og sådan nogen skulle hænges og kastreres og hvad har vi, men generelt mener folk jo ikke, at der skal være dødsstraf.
2
Brugeravatar
Fru Sunshine
Moderator
Kort karma: 1019
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 9255

Indlægaf Fru Sunshine » 18. jul 2016, 08:17

Akehurst2 skrev:
Fru Sunshine skrev:Det kommer ikke til at ske.
Og selv om enkelte nordmænd har udtalt sig positivt om dødsstraf efter Breivik, så er det et meget lille antal. Nordmændene går ikke som folkefærd ind for dødsstraf, ligesom flertallet af danskere heller ikke gør.

Man kan altid få ellers besindige mennesker til at udtale alt muligt, hvis de er chokerede og i affekt - der er også mange, der mener at Lundin og Tønderfaren og sådan nogen skulle hænges og kastreres og hvad har vi, men generelt mener folk jo ikke, at der skal være dødsstraf.

Helt enig. Meget bliver sagt i affekt.
2
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
dykkersild
Kort karma: 133
Likede indlæg: 1640

Indlægaf dykkersild » 18. jul 2016, 08:34

Ikke i min levetid - jeg er 48 år.
0
JoyNips
Kort karma: 223
Likede indlæg: 2964

Indlægaf JoyNips » 18. jul 2016, 08:54

Det tror jeg næppe kommer til at ske.
0
HerErJeg
Kort karma: 13
Likede indlæg: 238

Indlægaf HerErJeg » 18. jul 2016, 09:16

Hvis det handler om at aflive en rabiat islamist med rødder i IS, så vil sådan en person vel næsten se det som en belønning, endelig at kunne blive martyr og leve på en sky med alle sine jomfruer?
0
Akehurst2

Indlægaf Akehurst2 » 18. jul 2016, 09:22

HerErJeg skrev:Hvis det handler om at aflive en rabiat islamist med rødder i IS, så vil sådan en person vel næsten se det som en belønning, endelig at kunne blive martyr og leve på en sky med alle sine jomfruer?

Sikkert - men det klarer de jo som regel selv ved at begå terror på en måde, så de kan blive skudt af politiet. Hvis det altså er dem, der er i en klase, hvor dødsstraf overhovedet ville blive overvejet af nogen.
0
Brugeravatar
ShuruQ
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 7794

Indlægaf ShuruQ » 18. jul 2016, 11:04

Er det kun mig der føler det er en kende hyklerisk at lige præcis USA er med til at opfordre Tyrkiet til ikke at genindføre dødsstraffen, når nu der er flere stater der har dødsstraf?
Senest rettet af ShuruQ 18. jul 2016, 11:07, rettet i alt 1 gang.
0
I have a dream called Palestine, Israel called a nightmare. Alas, the reality is a nightmare for those who dream.
Brugeravatar
eks-Maupassant
Kort karma: 143
Likede indlæg: 2121

Indlægaf eks-Maupassant » 18. jul 2016, 11:06

Jasmin skrev:Danmark kan ikke genindføre dødsstraf uden at overtræde to internationale konvektioner.
FN's konvention om afskaffelse af dødsstraf og Europarådets 13. tillægsprotokol til den europæiske menneskerettighedskonvention. Så Danmark kan ikke anvende dødsstraf under nogen omstændigheder. Det kan kun ske hvis man opsiger disse konventioner hvilket er utopi at tro vil ske.

Som verden ser ud i dag ja, men man ved jo ikke hvordan den ser ud i fremtiden. Der er mange scenarier hvor verden vil se meget anderledes ud om 25 år.

Man ville jo for bare fem år siden også have ment det var utopi at Frankrig var i permanent undtagelsestilstand og at Schengen ville bryde samme og at UK forlod EU osv. Måske færre mennesker mht EU, men jeg kan da huske jeg havde diskussioner med folk for en 5-6 år siden hvor det var meget svært at forklare dem at det godt ku ske EU opløsningeproblemer fordi det lå så fjernt fra deres verdensbillede som IMO mest af alt bygger på vanetænkning: Verden vil blive ved med at se ud, som den har gjort det i mit korte liv. Det er en fejl næsten hver generation af mennesker har begået siden Arilds tid :)
0
Brugeravatar
landsbytossen
Kort karma: 105
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 1531

Indlægaf landsbytossen » 18. jul 2016, 11:07

ShuruQ skrev:Er det kun mig der føler det er en kende hyklerisk at lige præcis USA opfordrer Tyrkiet til ikke at genindføre dødsstraffen, når nu der er flere stater der har dødsstraf?

Jeg synes, der er en væsentlig forskel. I USA er det ikke for at udrydde politiske modstandere.
1
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Brugeravatar
ShuruQ

Indlægaf ShuruQ » 18. jul 2016, 11:08

landsbytossen skrev:
ShuruQ skrev:Er det kun mig der føler det er en kende hyklerisk at lige præcis USA opfordrer Tyrkiet til ikke at genindføre dødsstraffen, når nu der er flere stater der har dødsstraf?

Jeg synes, der er en væsentlig forskel. I USA er det ikke for at udrydde politiske modstandere.

Udfra den vinkel har jeg lidt mere forståelse for det.
1
I have a dream called Palestine, Israel called a nightmare. Alas, the reality is a nightmare for those who dream.
Akehurst2

Indlægaf Akehurst2 » 18. jul 2016, 11:36

landsbytossen skrev:

Og der findes jo også mange dødstrafmodstandere i USA - og som du selv nævner, stater uden dødstraf. Så er gøre USA som nation til tilhænger af dødstraf er at trække den lidt langt.
2
Brugeravatar
ShuruQ

Indlægaf ShuruQ » 18. jul 2016, 11:44

Akehurst2 skrev:
landsbytossen skrev:

Og der findes jo også mange dødstrafmodstandere i USA - og som du selv nævner, stater uden dødstraf. Så er gøre USA som nation til tilhænger af dødstraf er at trække den lidt langt.

Det var heller ikke som nation. Havde i øvrigt i farten svedt ud at Obama jo fører anti-dødsstraf"kampagne".
0

Tilbage til "Livets forhold"