Har du PMS symptomer, og hvis ja, hvilke?

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Brugeravatar
DenSyngendeLussing
Kort karma: 91
Likede indlæg: 1505

Har du PMS symptomer, og hvis ja, hvilke?

Indlægaf DenSyngendeLussing » 18. jul 2016, 09:46

Jeg snakkede med et par veninder om PMS og hvor forskelligt det er fra kvinde til kvinde. Én er for eksempel nærmest ved at gå til af kramper og humørsvingninger hver måned, mens en anden nærmest ingenting mærker.

Personligt lider jeg ikke voldsomt af PMS, men der er nogle enkelte gener, der er sikre som amen i kirken. Jeg bliver altid vildt træt et par dage op til min menstruation, hvor jeg nærmest føler, at jeg kunne sove døgnet rundt. Kombineret med, at jeg generelt sover meget dårligt lige op til og under mens betyder det, at jeg ligner og føler mig som en hængt kat en uges tid.

Derudover bliver jeg øm i mine lår og lægge, og bliver noget mere tudevorn og følsom, end jeg ellers er normalt. Der skal en del mindre til at vælte læsset på de dage! Og så er der for mit vedkommende helt klart noget sandhed i klichéen om den evigt sultne, PMS-ramte kvinde. Jeg får som regel kørt væsentligt mere mad ned deromkring, og gerne fedt, sukker og salt. :D

Hvad med jer?
0
Brugeravatar
ShuruQ
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 7794

Re: Har du PMS symptomer, og hvis ja, hvilke?

Indlægaf ShuruQ » 18. jul 2016, 09:53

Lige udover lidt muren i maven lige optil har jeg aldrig selv bidt mærke i noget.

Jeg er heller aldrig blevet i den virkelige verden blevet beskyldt for at udvise humørmæssige ændringer i mine forhold, så jeg tror ikke jeg lider af det.

Jeg havde en bekendt, der var transkønnet, da hun blev sat i hormonbehandling, mærkede hun markante ændringer og undskyldte alt med PMS og mente jeg måtte kende det, jeg var ikke den rigtige at snakke med det om, dels fordi jeg virkelig ikke kunne genkende de ting hun nævnte og dels fordi jeg ikke bryder mig om når kvinder undskylder generel dårlig opførsel med "det er jo bare fordi jeg er PMS". Det er fair nok at sige fx "ja, jeg er lidt "uligevægtig" pga PMS" og erkende det, men det skal ikke være en undskyldning for at opfører sig dårligt :P.
0
I have a dream called Palestine, Israel called a nightmare. Alas, the reality is a nightmare for those who dream.
Brugeravatar
Torn
Kort karma: 64
Likede indlæg: 1128

Indlægaf Torn » 18. jul 2016, 10:06

Jeg får små kramper og lidt ondt i maven. Og ømme inderlår! Jeg bliver meget træt og lidt mere følsom. Måske endda grådlabil. Jeg bliver hverken sulten, irritabel eller får voldsomme kramper.
0
Oddinary
Kort karma: 19
Likede indlæg: 254

Indlægaf Oddinary » 18. jul 2016, 10:16

Jeg får ret intense kramper i nedre del af maven. Jeg bliver ligeledes mere træt/hurtigere udmattet, og er generelt mere sensitiv. Måske kan jeg godt reagere lidt ustabilt følelsesmæssigt, fordi jeg er mere sart, men jeg tror ikke, det er så udtalt, at de fleste bemærker det.
0
HappyHippo
Kort karma: 48
Likede indlæg: 716

Indlægaf HappyHippo » 18. jul 2016, 11:08

Ja. Jeg får vildt meget vand i kroppen, og sveder det så ud om natten :tie: jeg får depressionslignende symptomer og er konstant sulten og træt.

Heldigvis er det kun et par dage. Når jeg er på p-piller er det konstant, så dem har jeg droppet igen.
0
Brugeravatar
zembra1986
Kort karma: 78
Likede indlæg: 1145

Indlægaf zembra1986 » 18. jul 2016, 11:19

Jeg synes jeg er begyndt at døje mere og mere med PMS jo ældre jeg bliver :(

Jeg oplever tit følgende:

En depressionslignende tilstand hvor alt bare er gråt/trist
En pludselig lyst til at tude
En voldsom vrede/irritation på andre mennesker. Er det særligt slemt, har jeg bare lyst til at kvæle enhver der bare irritere mig en lille smule :genert:
At jeg blæser tingene op, f.eks kan jeg virkelig gå helt i selvsving i vrede og irritation over små ting, som hvis jeg f.eks taber noget på gulvet eller det regner, normalvis ville det ikke påvirke mig så meget, men i denne periode bliver 1 fjer virkelig til 5 høns

Af de fysiske symptomer oplever jeg ofte: træthed (en følelse af at være helt slatten, uden kræfter eller overskud) svimmelhed, oppustet mave, svedeture og at miste appetiten fuldstændig (udover til søde sager)
0
Brugeravatar
Mi55y
Kort karma: 165
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 2559

Indlægaf Mi55y » 18. jul 2016, 12:58

zembra1986 skrev:Jeg synes jeg er begyndt at døje mere og mere med PMS jo ældre jeg bliver :(

En voldsom vrede/irritation på andre mennesker. Er det særligt slemt, har jeg bare lyst til at kvæle enhver der bare irritere mig en lille smule :genert:
At jeg blæser tingene op, f.eks kan jeg virkelig gå helt i selvsving i vrede og irritation over små ting, som hvis jeg f.eks taber noget på gulvet eller det regner, normalvis ville det ikke påvirke mig så meget, men i denne periode bliver 1 fjer virkelig til 5 høns

Af de fysiske symptomer oplever jeg ofte: træthed (en følelse af at være helt slatten, uden kræfter eller overskud) svimmelhed, oppustet mave, svedeture og at miste appetiten fuldstændig (udover til søde sager)

Jeg oplever meget af det samme - som også er kommet med alderen:

Jeg bliver trist, grådlabil og ekstremt nærtagende og hyperfølsom. Af fysiske gener får jeg mavekramper og migrænelignende hovedpiner, der varer et døgns tid. Jeg må ofte gå hjem fra job pga. hovepine en enkelt dag i starten af menstruationen.
0
Frisk på brætspil i Midtjylland? viewtopic.php?f=5&t=5802

Frisk på at prøve en sjov og anderledes holdsport i Århus? Tjek Kin-Ball ud - gratis 4 første træninger :)
Brugeravatar
Ado
Kort karma: 815
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 8427
Kontakt:

Indlægaf Ado » 18. jul 2016, 13:04

Jeg tuder over alt. Det er et helvede.
0
That awkward moment when you leave a store without buying anything and all you can think is "act natural, you're innocent".
Brugeravatar
Mi55y
Kort karma: 165
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 2559

Indlægaf Mi55y » 18. jul 2016, 13:07

Mi55y skrev:

Jeg bliver trist, grådlabil og ekstremt nærtagende og hyperfølsom. Af fysiske gener får jeg mavekramper og migrænelignende hovedpiner, der varer et døgns tid. Jeg må ofte gå hjem fra job pga. hovepine en enkelt dag i starten af menstruationen.

Og så bliver jeg i øvrigt også vildt liderlig - og min kæreste er ikke lige med på den der med sex under menstruation, hvilket godt kan resultere i, at jeg bliver fornærmet og opfører mig som et forkælet lille barn, der ikke må få is :genert:
1
Frisk på brætspil i Midtjylland? viewtopic.php?f=5&t=5802

Frisk på at prøve en sjov og anderledes holdsport i Århus? Tjek Kin-Ball ud - gratis 4 første træninger :)
Brugeravatar
ShuruQ
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 7794

Indlægaf ShuruQ » 18. jul 2016, 13:13

Mi55y skrev:
Mi55y skrev:

Og så bliver jeg i øvrigt også vildt liderlig - og min kæreste er ikke lige med på den der med sex under menstruation, hvilket godt kan resultere i, at jeg bliver fornærmet og opfører mig som et forkælet lille barn, der ikke må få is :genert:

Det gør jeg faktisk også, altså jeg er det temmelig meget alligevel, men det bliver lige lidt vildere i de dage. Min mand har det heldigvis sådan "fuck det, det er blod, det kan vaskes væk". Jeg tror faktisk ikke jeg har kendt mænd der var afvisende af den årsag, det har mere været mig selv der i sin tid skulle over den barriere.
0
I have a dream called Palestine, Israel called a nightmare. Alas, the reality is a nightmare for those who dream.
Smiling_Goat
Kort karma: 468
Likede indlæg: 5917

Indlægaf Smiling_Goat » 18. jul 2016, 14:45

Jeg oplever nogenlunde det samme som Mi55y og Zembra. Det er et helved (som Ado siger.)

Det er især et helved, fordi jeg har mens hver 14. dag, så jeg er nærmest hormonel non-stop. Der går ikke engang en uge imellem hver blødningsomgang. I disse "røde" perioder bliver jeg så typisk voldsomt hysterisk, der er simpelthen ikke noget bedre ord for det. Der skal intet til for at gøre mig splintrende (urimeligt og uhensigtsmæssigt) arrig, og jeg plejer at isolere mig selv i et par dage, når det er værst faktisk. Det er slet ikke til at holde ud, og jeg kan slet ikke kende mig selv. Jeg tuder også konstant - og over de mest åndssvage ting. Nogle gange oplever jeg svedeture og andre gange kan jeg få kvalme og føle afsky over bestemte lugte. En overgang var jeg nødt til at blive vegetar i den "røde" periode, fordi jeg ikke kunne klare lugten og smagen af kød.

Alt det her skulle dog hænge sammen med min prævention, så jeg krydser fingre for, at det går i sig selv, om en måneds tid. Og så skal jeg aldrig nogensinde på hormonbetinget prævention på noget som helst tidspunkt i mit liv igen. Det er bare på ingen måde det værd.
0
Brugeravatar
Ballademager
Kort karma: 355
Likede indlæg: 3525

Indlægaf Ballademager » 18. jul 2016, 16:39

Jeg får mega ondt i maven op til en uge før. Det gør ikke ondt hele tiden, men der kommer sådan nogle voldsomme jag, hvor det føles som om, at mit underliv står knuder på sig selv. Første gang, det skete, endte jeg med at ringe 1813, fordi det gjorde helt vanvittigt ondt. Sad på Herlev den halve nat, fordi lægerne troede, at det var nyresten.
0
Forstadskedelig :love:

I'll never know what I'm capable of, if I don't go where I'm scared to be lost...
D.itsen
Kort karma: 173
Geografisk sted: Vest-Sjælland
Likede indlæg: 1386

Indlægaf D.itsen » 18. jul 2016, 18:23

Jeg var to-dags depressiv lige op til menstruation den sidste tid jeg var på p-piller. Jeg var overbevist om at ingen kunne lide mig, jeg tudede i et væk og jeg lå og gloede op i loftet om morgenen, for der var alligevel ingen pointe i at stå op.
Så jeg droppede p-pillerne og fik hormonspiral i stedet. Tror stadig jeg er ekstra følsom optil menstruation, men ikke noget volds. Havde det ikke hjulpet at droppe ppillerne var min gynækolog begyndt at snakke om antidepressiv til de slemme dage
0
UH UH UH UH KORT :love:
Brugeravatar
Filipai
Kort karma: 230
Likede indlæg: 1405

Indlægaf Filipai » 18. jul 2016, 20:05

zembra1986 skrev:Jeg synes jeg er begyndt at døje mere og mere med PMS jo ældre jeg bliver :(

Jeg er præcis på samme måde.
0
chokoladegris
Kort karma: 6
Likede indlæg: 108

Indlægaf chokoladegris » 19. jul 2016, 20:45

Jeg får kramper i underlivet eller ondt i lænden, kan også godt føle mig lidt oppustet og træt. Men det er også det :-) har heldigvis aldrig haft ekstreme symptomer, såsom humørsvingninger, voldsomme smerter, ædeflip og den slags.
0

Tilbage til "Helbred"