Lejebolig bliver andelsbolig?

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
Brugeravatar
Marioneta
Kort karma: 98
Likede indlæg: 497

Lejebolig bliver andelsbolig?

Indlægaf Marioneta » 18. jul 2016, 21:44

Jeg har fået en mail om at mit rækkehus skal synes og skønnes med henblik på at fastlægge dets værdi og så vil man få tilbudt at overtage på andelsbasis. Umiddelbart står der også at lejeformålet "principielt" kan fortsætte uændret.

Jeg ønsker ikke en andelsbolig. Kan de tvinge én til at købe?
0
Juliet
Kort karma: 10
Likede indlæg: 199

Re: Lejebolig bliver andelsbolig?

Indlægaf Juliet » 19. jul 2016, 04:15

Altså umiddelbart tænker jeg der gælder samme regler for lejligheder og rækkehuse på den front. I så fald, så kan du ikke tvinges hverken til at købe eller til at flytte.
Min ejendom blev solgt for nogle år siden og i den forbindelse blev vi tilbudt selv at købe. Der skal være en vis procentdel der skal købe før at det bliver til noget, det var der ikke hos os, men vi var stadig processen igennem.
Jeg vil anbefale dig at kontakte LLO og blive guidet, hos os kom de ud og holdt møde og forklarede konsekvenserne ved hhv køb og salg og var på den måde rigtig gode at have med.

Nu er det sådan hos os at vi er fortsat som lejemål, alt bliver renoveret og genudlejet til væsentlig højere pris. Min husleje er steget lidt, men der er regler for hvor meget den må stige.
Var vi blevet andele havde jeg personligt fortsat som lejer, når jeg så opsagde lejemålet ville min lejlighed blive solgt som andel, og pengene ville gå til andelsforeningen.
0
Brugeravatar
thomassneum
Kort karma: 68
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 773

Indlægaf thomassneum » 19. jul 2016, 06:03

Et lejemål er uopsigeligt, med få undtagelser som misvedligehold, eller der ellers er beskrevet en slutdato på lejemålet osv.. Så Nej.. de kan umiddelbart ikke tvinge dig til at købe andelen.
0
Med bov skal man mad lave, men...
JoyNips
Kort karma: 222
Likede indlæg: 2918

Indlægaf JoyNips » 19. jul 2016, 06:58

Marioneta skrev:Jeg har fået en mail om at mit rækkehus skal synes og skønnes med henblik på at fastlægge dets værdi og så vil man få tilbudt at overtage på andelsbasis. Umiddelbart står der også at lejeformålet "principielt" kan fortsætte uændret.

Jeg ønsker ikke en andelsbolig. Kan de tvinge én til at købe?

Nej.
0
Brugeravatar
Tux
Kort karma: 53
Likede indlæg: 704

Indlægaf Tux » 19. jul 2016, 07:21

thomassneum skrev:Et lejemål er uopsigeligt, med få undtagelser som misvedligehold, eller der ellers er beskrevet en slutdato på lejemålet osv.. Så Nej.. de kan umiddelbart ikke tvinge dig til at købe andelen.

En eventuel køber af andelen kan vel godt opsige lejemålet, hvis denne her i sinde at bebo boligen?
0
Juliet
Kort karma: 10
Likede indlæg: 199

Indlægaf Juliet » 19. jul 2016, 07:30

Tux skrev:
thomassneum skrev:Et lejemål er uopsigeligt, med få undtagelser som misvedligehold, eller der ellers er beskrevet en slutdato på lejemålet osv.. Så Nej.. de kan umiddelbart ikke tvinge dig til at købe andelen.

En eventuel køber af andelen kan vel godt opsige lejemålet, hvis denne her i sinde at bebo boligen?

Hvis det er en andelsforening der skal startes er der ingen "køber", så er det alle de andre der bor der der tager lån og køber hele ejendommen. Derfra har de så ret til at bebo en vis del, men den del som lejer bor i kan først overtages af foreningen når lejer fraflytter.
2
Brugeravatar
thomassneum
Kort karma: 68
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 773

Indlægaf thomassneum » 19. jul 2016, 07:37

Tux skrev:

Nej..

En lejeaftale er uopsigelig. Du kan ikke tvinges til opsigelse, med kun ganske få undtagelser. Hvis staten f.eks. eksproprierer, så kan man opsiges imod kompensation.

Hvis foreningen har en potientiel køber til lejemålet (andelen), så kan foreningen stadig ikke opsige lejemålet.
0
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
Thitida-No-Chey
Kort karma: 29
Likede indlæg: 411

Indlægaf Thitida-No-Chey » 19. jul 2016, 08:43

Vi sad i samme situation for år tilbage. Ejendommen vi boede til leje i blev sat til salg og et flertal af lejerne gik sammen og købte den for at gøre den til en andelsboligforening. De eneste, mener jeg, der ikke ville være med, var vores underbo, vores nabo og os. Vi boede så til leje hos andelsboligforeningen, indtil vi fandt noget andet, og da vi så flyttede ud, blev vores lejlighed lavet om til en andel.

Nu ved jeg ikke med den potentielle forening, der skulle eje din lejlighed, men vores var seriøst nogle skiderikker. Der var ikke de gestapometoder, de ikke tog i brug for at prøve at først overtale os, siden tvinge os til at købe vores lejlighed. Det var virkelig ubehageligt til sidst, men det holdt gudskelov op, da vi begyndte at snakke om politianmeldelse af chikane. Der var ikke så meget i det, men når svigerfar rent tilfældigt dukker op i fuld politiuniform, mens de står og kværulerer i opgangen, så har det en vis effekt...

Nåh, det var en anekdote... jeg tror ikke, de kan smide dig ud. Vores lejemål fortsatte i al fald som før...
0
To comfort a grammar nazi, simply stroke them gently on the head and repeat: "there, their, they're."
Brugeravatar
Marioneta
Kort karma: 98
Likede indlæg: 497

Indlægaf Marioneta » 19. jul 2016, 10:02

Tak for svar alle sammen.

Det er godt at vide, at vi ikke kan tvinges (min mor har også lige fået et rækkehus her og vil heller ikke købe), men jeg frygter lidt for fremtiden. Jeg ønsker at fortsætte med at bo her i mange år og vil ikke have råd til at købe det eller andet sted i byen. Der er i forvejen ikke mange lejeboliger og der er flere års ventetid på dem, der er. Så hvis folk ønsker andelsforening og de derefter ser skævt til os, kan jeg godt være nervøs for fremtiden. Mange i rækkehusene er par, som sikkert ville kunne få råd til at købe og med et supersygehus-byggeri fem km herfra, så kan man jo nok sælge med fordel om nogle år. Der er generel ofte udskiftning af ejere.
0

Tilbage til "Bolig"