Madbudget

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
Torn
Kort karma: 79
Likede indlæg: 1378

Re: Madbudget

Indlægaf Torn » 27. jul 2016, 11:42

Akehurst2 skrev:Når jeg skriver havregryn, så handler det helt konkret om mig, for det er det, jeg oftest spiser til aftensmad til hverdag. Det handler ikke om nogen andre.

Men når du skriver om, at lave budgetter ikke giver plads til udskejelser til gæster, skriver du konkret om os med lave madbudgetter? Du har ret i, at gæstemaden ikke er dyr, men derfor kan den vel godt være spændende eller udskejende?
0
Akehurst2
Kort karma: 470
Likede indlæg: 9104

Indlægaf Akehurst2 » 27. jul 2016, 12:00

Torn skrev:
Akehurst2 skrev:Når jeg skriver havregryn, så handler det helt konkret om mig, for det er det, jeg oftest spiser til aftensmad til hverdag. Det handler ikke om nogen andre.

Men når du skriver om, at lave budgetter ikke giver plads til udskejelser til gæster, skriver du konkret om os med lave madbudgetter? Du har ret i, at gæstemaden ikke er dyr, men derfor kan den vel godt være spændende eller udskejende?

Altså, alt andet lige, så indebærer gæster jo, at der skal være mere mad. Hvis ens budget så er lagt an på at sørge for at bespise husstanden, så vil gæster være en ekstraudgift.

De meget lave budgetter, der er beskrevet, er jo netop med udgangspunkt i en konkret husholdning.

Men ja, når jeg har gæster bliver der drukket mere vin, mere spiritus, mere kaffe, serveret flere retter, danskvand/kildevand i stedet for postevand og så videre - alt sammen noget, der adskiller det fra mit daglige madforbrug, og til alt fra 2 til 10 flere personer. Det er alt sammen noget, der selv med billige råvarer, gode tilbud m.v. vil være en udgift. Som jeg så ikke ville kunne passe inde i de meget lave budgetter, der er nogen, der skitserer i tråden.

Men få det endelig til at lyde som om, jeg tror i serverer slæbesild for gæsterne. Det er overhovedet ikke, hvad jeg hverken skrive eller mener. Men at servere mad til flere = større udgift end mad til færre. Sådan er det jo.
1
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Kort karma: 981
Likede indlæg: 16706

Indlægaf DetSorteCirkus » 27. jul 2016, 12:05

FruDulle skrev:Hvad faen er slæbesild?

Det er madder, hvor der er ført en sild henover. Så kan man være heldig, at lidt af smagen er hængt ved :D
4
"For det første er jeg ikke dyretæmmer, og for det andet står jeg MIDT i en opvask!!!"
Brugeravatar
Lone
Kort karma: 14
Likede indlæg: 260

Indlægaf Lone » 29. jul 2016, 16:54

Vi er to og overfører i alt 5000 kr/mdr til husholdningsbudgettet. Det dækker alt, hvad der købes i supermarkeder samt specialbutikker (typisk kaffe, vin, øl, spiritus, kød).
Det bruger vi nemt, men vi har også med tiden fået halvdyre vaner (økologi og indkøbene i specialbutikker) og desuden har vi ofte gæster, hvilket betyder større indkøb i specialbutikkerne.
Vi går ret meget op i øl, vin og spiritus og det betyder, at det er dyrere indkøb end da vi som studerende kun havde råd til "slave"udgaverne... der er ikke meget Gordon's gin eller dansk pilsner over vores indkøb længere.

Vi kunne nemt skære ned, men har ikke lyst.
Vi går stadig op i at minimere vores madspild, men med dyrere varer bliver vores madbudget bare markant højere end det var, da vi havde færre penge til rådighed.

Restaurantbesøg kører som oftest over en anden konto, mens take away næsten altid er på husholdningsbudgettet.
0

Tilbage til "Mad og drikke"