Madbudget

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Kort karma: 769
Likede indlæg: 10154

Re: Madbudget

Indlægaf DetSorteCirkus » 23. jul 2016, 11:54

Wizzze skrev:Jeg tror de fleste af os har levet på SU engang og kan huske alle de måder man brugte til at strække budgettet, jeg huske både dåse ravioli til 3,95 og Aldi's røgede medister til en tier, der nok var det billigste "kød" man kunne få, og som rakte 2-3 dage, og kunne bruges til pasta, på panden, i gryderetter, i wok osv.
Alligevel tror jeg aldrig jeg er kommet ned på 300kr om måneden :8: det er 10kr om dagen til alle måltider, det godt nok ikke møj'

Det er heller ikke 300 kr. om måneden, men om ugen for to personer :)
Hvis det ikke var for mine diæthensyn og økovaner, ville jeg gerne tage udfordringen op og se, om jeg kunne leve for 150 kr. en uge. Det tvivler jeg egentlig ikke på, at jeg kunne.
0
Je suis un tableau noir.
Brugeravatar
Wizzze
Kort karma: 1143
Likede indlæg: 6727

Indlægaf Wizzze » 23. jul 2016, 12:08

DetSorteCirkus skrev:
Wizzze skrev:Jeg tror de fleste af os har levet på SU engang og kan huske alle de måder man brugte til at strække budgettet, jeg huske både dåse ravioli til 3,95 og Aldi's røgede medister til en tier, der nok var det billigste "kød" man kunne få, og som rakte 2-3 dage, og kunne bruges til pasta, på panden, i gryderetter, i wok osv.
Alligevel tror jeg aldrig jeg er kommet ned på 300kr om måneden :8: det er 10kr om dagen til alle måltider, det godt nok ikke møj'

Det er heller ikke 300 kr. om måneden, men om ugen for to personer :)
Hvis det ikke var for mine diæthensyn og økovaner, ville jeg gerne tage udfordringen op og se, om jeg kunne leve for 150 kr. en uge. Det tvivler jeg egentlig ikke på, at jeg kunne.

Det var mest for at drille Avdotja, som skrev måned ;)
Og så fordi jeg sad og brændte inde med nogle pinefulde minder om røget medister. (Jeg kan stadig få traumer, når jeg ser sådan en hestesko i køledisken :shock: )
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
FruDulle
Kort karma: 608
Likede indlæg: 3383

Indlægaf FruDulle » 23. jul 2016, 13:23

Ej det lyder simpelthen for klamt Wizz det med den medister. Har aldrig oplevet eller hørt om det før.
Jeg husker min SU mad som. Ret rimelig, men dyr fordi nærmeste var en super brugs.
0
Whatever
Brugeravatar
DetSorteCirkus

Indlægaf DetSorteCirkus » 23. jul 2016, 13:26

Wizzze skrev:Det var mest for at drille Avdotja, som skrev måned ;)
Og så fordi jeg sad og brændte inde med nogle pinefulde minder om røget medister. (Jeg kan stadig få traumer, når jeg ser sådan en hestesko i køledisken :shock: )

Den er jeg aldrig stødt på i Aldi, selvom jeg handlede der gennem hele min studietid og også stadig kommer der :D
0
Je suis un tableau noir.
Brugeravatar
Wizzze

Indlægaf Wizzze » 23. jul 2016, 13:34

FruDulle skrev:Ej det lyder simpelthen for klamt Wizz det med den medister. Har aldrig oplevet eller hørt om det før.
Jeg husker min SU mad som. Ret rimelig, men dyr fordi nærmeste var en super brugs.

Har du aldrig været på den røgede medister? Det er ellers lidt af et universal produkt, når man er på et budget :D

image.jpeg

Det kan blive til mange mange retter :)

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0
Lykke
Kort karma: 45
Likede indlæg: 718

Indlægaf Lykke » 23. jul 2016, 16:30

Vi hæver 3400 kr, til 2 voksne og en baby.
Derudover bruger vi omkring 4-500 om måneden i fødevarefællesskabet, hvor vi køber en stor grøntsagspose.

Vi har de fleste husholdningssartikler med i beløbet. Plus bleer og Modermælkserstatning.

Slik, vin, restaurant bliver betalt for andre penge for det meste.

Vi spiser meget økologisk.
Jeg glæder mig til den dag vi tjener nogle penge (jeg er på SU og manden får den der ydelse for at passe barn i eget hjem), så kunne jeg sagtens bruge mange flere penge på god mad.
0
Brugeravatar
FruDulle
Kort karma: 608
Likede indlæg: 3383

Indlægaf FruDulle » 23. jul 2016, 17:51

Wizzze skrev:
FruDulle skrev:Ej det lyder simpelthen for klamt Wizz det med den medister. Har aldrig oplevet eller hørt om det før.

Har du aldrig været på den røgede medister? Det er ellers lidt af et universal produkt, når man er på et budget :D

Never. Det er simpelthen bare ikke lækkert. Sagt meget meget pænt ;)
0
Whatever
Brugeravatar
Juki
Kort karma: 177
Likede indlæg: 2360

Indlægaf Juki » 23. jul 2016, 18:58

Wizzze skrev:

image.jpeg

Jeg har altid troet det var en slags pålæg.. :genert: Men det giver da god mening at bruge den som man ellers ville bruge pølser fx.
0
I like big beards and I cannot lie
Billede
Brugeravatar
Flora
Kort karma: 254
Likede indlæg: 4231

Indlægaf Flora » 23. jul 2016, 19:04

Juki skrev:
Wizzze skrev:

image.jpeg

Jeg har altid troet det var en slags pålæg.. :genert: Men det giver da god mening at bruge den som man ellers ville bruge pølser fx.

Det er det da også. Eller..sådan har jeg i hvert fald altid brugt den :genert:
1
Debattens sødeste :engel:
Brugeravatar
DetSorteCirkus

Indlægaf DetSorteCirkus » 23. jul 2016, 20:37

Så billig er den der medister da egentlig heller ikke :gruble: 25 kr. for 400 g., hvoraf kun 68% er kød.
0
Je suis un tableau noir.
Brugeravatar
Wizzze

Indlægaf Wizzze » 23. jul 2016, 20:43

DetSorteCirkus skrev:Så billig er den der medister da egentlig heller ikke :gruble: 25 kr. for 400 g., hvoraf kun 68% er kød.

I gamle dage (da jeg studerede i starten af 90´erne) kostede 500g i Aldi en 10´er. Jeg er så ikke helt sikker på der faktisk var kød i den :lol:
Det har nok mest været noget maskinudbenet snask :tie:
0
Brugeravatar
Bimmerdyret
Kort karma: 63
Likede indlæg: 773

Indlægaf Bimmerdyret » 23. jul 2016, 20:54

Torn skrev:I følge forbrugsoverblikket har jeg i gennemsnit over de sidste 6 måneder brugt 1.855 kr. på "mad og indkøb" pr. måned. Jeg troede, mit forbrug var i hvert fald 300 kr. mere, så jeg forsøger at finde poster, der er blevet kategoriseret forkert. Umiddelbart har jeg ikke kunnet finde dem.
?

Hvis du har danske bank, så er deres budgetkategori oversigt meget underlig....
1
Buller
Kort karma: 29
Likede indlæg: 637

Indlægaf Buller » 23. jul 2016, 23:03

vi bruger gennemsnitlig 3200 kr på dagligvarer om måneden. 2 voksne og vi køber mest muligt økologisk, kødet får vi tit leveret fra et økologisk landbrug og ellers diverse miljømærkede dagligvarer. Vi føler ikke at vi sparer på noget.

Tror vi ligger ca. på gennemsnittet men vi kunne da sagtens spare en masse hvis vi skippede økologien eller miljøvenligheden.

Vi følger vores forbrug med spiir.dk, den er ret effektiv til at holde styr på alting.

Jeg laver så en del ting fra bunden selv, det sparer man selvfølgelig også en del på. Brød er jo f.eks. ustyrligt dyrt at købe men billigt at bage selv.
0
Brugeravatar
Stars
Kort karma: 32
Likede indlæg: 607

Indlægaf Stars » 25. jul 2016, 09:25

Wizzze skrev:
DetSorteCirkus skrev:Så billig er den der medister da egentlig heller ikke :gruble: 25 kr. for 400 g., hvoraf kun 68% er kød.

I gamle dage (da jeg studerede i starten af 90´erne) kostede 500g i Aldi en 10´er. Jeg er så ikke helt sikker på der faktisk var kød i den :lol:
Det har nok mest været noget maskinudbenet snask :tie:

Det var nok ikke Stryhn's, men en diskount-udgave ;)

Jeg har ALDRIG fået det som SU-mad. Nu havde jeg kun et halvt år på SU, hvor jeg selv lavede mad, men der var spareretterne tomatsuppe af en dåse tomater, lidt løg og krydderier. Eller pasta m.ketchup. Eller brændende kærlighed.

Jeg har dog fået den enkelte gange i min barndom stegt på panden, og jeg har også brugt den som pålæg som alternativ til kødpølse.
Og så fungerer den fint i biksemad, hvis man mangler lidt kødrester :fløjt:
0
Akehurst2
Kort karma: 270
Likede indlæg: 4508

Indlægaf Akehurst2 » 25. jul 2016, 09:29

Frk._Strawberry skrev:Lige præcis.

Jeg læser jo interesseret med i, hvordan både dem med et lille og dem med et stort madbudget bruger deres penge på, netop fordi det ligger langt væk fra vores budget.

Og det giver jo god mening, når der bliver udpenslet om man handler økologisk/konventionelt, i Aldi/Irma osv.. :-)

Jeg kunne simpelthen ikke forstå brugen af ordet forarget - selv ikke i citationstegn. Forundret måske, hvis man ikke selv prioriterer som fx os madmæssigt, men forarget?
0

Tilbage til "Mad og drikke"