At fortælle eller ikke fortælle om abort

Her kan du snage løs i dine meddebattørers parforhold eller singleliv, og alt hvad der følger med.
Brugeravatar
Animi
Kort karma: 313
Likede indlæg: 5788

At fortælle eller ikke fortælle om abort

Indlægaf Animi » 19. jul 2016, 15:25

Et hypotetisk dilemma jeg kom til at tænke på :)

Bør man fortælle manden det, hvis man er gravid men vil have en abort? Her taler vi ikke om når man er i et forhold med ham, men hvis man er blevet gravid med en man ikke er sammen med mere, og evt ikke skal tale med eller se igen.

Kvinder: Ville I/synes I man bør fortælle manden det?
Mænd: Ville I gerne have det at vide?
0
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Sangius
Kort karma: 101
Likede indlæg: 1858

Re: At fortælle eller ikke fortælle om abort

Indlægaf Sangius » 19. jul 2016, 15:27

Jeg er kvinde:
Hvis man er fast besluttet, så kan jeg ikke se, hvorfor det skulle være nødvendigt at fortælle det til manden. Hvis man er bare det mindste i tvivl, så synes jeg, man skal snakke med manden. Det kunne jo være, at han havde en rigtig, rigtig god grund til enten at beholde eller abortere - og hvis der er en lille chance for at man kunne finde på at beholde, så synes jeg, at det er vigtigt at manden også får lov at give sit besyv med.
0
Brugeravatar
Torn
Kort karma: 65
Likede indlæg: 1130

Indlægaf Torn » 19. jul 2016, 15:31

Jeg synes, at man som kvinde *bør fortælle faderen/manden om graviditeten uanset om man kender manden godt eller ej, om kvinden beholder barnet eller ej. Naturligvis undtaget ekstreme tilfælde, fx voldtægt.

*men jeg synes også, at det er et vildt individuelt spørgsmål, hvor et 'bør' skal ses som svaret i en sort/hvid verden.
3
Brugeravatar
LadyFox
Kort karma: 428
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 6122

Indlægaf LadyFox » 19. jul 2016, 15:50

Som udgangspunkt så ja, så synes jeg det er det rigtige at sige det. Man er trods alt to om at have sex, og to om at gøre gravid, og jeg tænker det ikke nødvendigvis er helt uden betydning for manden at vide.
0
I don't mean to be a diva, but some days you wake up and you're Barbara Streisand.
Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 320
Likede indlæg: 3472

Indlægaf dgd2007 » 19. jul 2016, 15:54

Animi skrev:[...]
Kvinder: Ville I/synes I man bør fortælle manden det?
Mænd: Ville I gerne have det at vide?

Altså forudsat, man alligevel ikke skal ses eller være sammen mere, så:
Til det første: nej
Til det andet: ja ;)
2
Brugeravatar
Dikus
Moderator
Kort karma: 682
Geografisk sted: Nuuk
Likede indlæg: 5930

Indlægaf Dikus » 19. jul 2016, 15:59

I en sort/hvid verden bør manden have det at vide. Om ikke andet, så har han godt af at vide, at hans adfærd kunne have medført et barn.
5
Akehurst2
Kort karma: 274
Likede indlæg: 4574

Indlægaf Akehurst2 » 19. jul 2016, 16:02

Hvis manden på et senere tidspunkt får svært ved at få børn kan det have betydning for ham at vide, at han på et tidspunkt har kunnet gøre en kvinde gravid. Af den grund synes jeg, man bør sige det til ham.

(Har han allerede børn er det selvfølgelig ikke nødvendigt at sige det af den grund.)
1
Brugeravatar
DenSyngendeLussing
Kort karma: 91
Likede indlæg: 1506

Indlægaf DenSyngendeLussing » 19. jul 2016, 16:21

Jeg tror, jeg ville fortælle det, men jeg synes ikke, at man nødvendigvis SKAL.

Jeg har faktisk diskuteret den hypotetiske problemstilling før med både mandlige og kvindlige venner. Der var overvejende enighed om, at man ikke behøver fortælle det.

Jeg har nok personligt den holdning, at hvis man ikke har behov for, at han ved det, og man VED, at man aldrig skal have noget med ham at gøre mere (hvorfor en hemmelig abort ikke kan komme til at påvirke forholdet), så synes jeg sgu, at det er okay at lade være. Det må være op til den enkelte kvinde at afgøre med sig selv.

Med det sagt, så var jeg faktisk overrasket over, at mændende generelt havde holdningen, "jeg kan jo hverken gøre fra eller til alligevel, og så vil jeg egentlig helst forblive uvidende." Men det er nok fordi, at jeg har det sådan, at hvis JEG var en mand og havde gjort en kvinde gravid, så ville jeg sgu gerne vide det - uanset om det rent faktisk endte med et barn eller ej.
1
Brugeravatar
Fru Sunshine
Moderator
Kort karma: 1019
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 9260

Indlægaf Fru Sunshine » 19. jul 2016, 17:04

Jeg tror ikke, jeg ville sige noget.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Smiling_Goat
Kort karma: 470
Likede indlæg: 5955

Indlægaf Smiling_Goat » 19. jul 2016, 17:20

Jeg tror helt ærligt, jeg ville føle mig helt vildt fjollet ved at sige det, hvis jeg alligevel var helt sikker på at få en abort. Hvad skulle han bruge oplysningen til? Så kan han stå der og sige nå, og jeg kan træde mig selv over tæerne af akavethed.
8
Brugeravatar
Flora
Kort karma: 259
Likede indlæg: 4292

Indlægaf Flora » 19. jul 2016, 17:25

Hvis man er helt sikker på at man vil have en abort, så kan jeg ikke se pointen i at fortælle det. Hvis nu manden faktisk er imod abort og gerne ville have haft barnet, så kan han gå at have det elendigt over det og hvis han er enig i at der skal foretages en abort, hvilken forskel har det så gjort at han vidste det?
6
Debattens sødeste :engel:
Brugeravatar
Aima
Kort karma: 611
Likede indlæg: 5035

Indlægaf Aima » 19. jul 2016, 17:31

Jeg har ingen faste principper, hvad det angår, det ville 100% afhænge af mit forhold til manden og en vurdering af hele situationen.

Jeg har prøvet at frygte, jeg var gravid med en mand, jeg havde et løst, men længere, forhold til. Forholdet blev aldrig til mere, fordi vi fra starten vidste, vi ikke ville det samme. Han skulle ud at rejse i længere tid, men vi sås i et halvt års tid op til og havde et kærestelignende forhold. Lige, som i en uges tid, inden han skulle rejse, fik jeg stærk mistanke om, jeg var blevet gravid. Jeg gik i nogle dage og turde nærmest ikke tage en test, fordi jeg nærmest havde fået mig selv overbevist. Da jeg fik afklaring om at det ikke var tilfældet, fortalte jeg ham om min frygt og om, hvor bekymret jeg havde været. Han spurgte mig, hvad jeg ville have gjort, og da jeg svarede at jeg ville have fået en abort (uden at involvere ham), blev han simpelthen rasende på mig. Han syntes nærmest det var moralsk forkasteligt at jeg overhovedet kunne overveje det uden at få afklaret, om han var cool med abort. Jeg forstod det slet ikke, han ville befinde sig på den anden side af jorden, og jeg havde uanset valgt at jeg ikke ville have et barn, men han mente bare ikke, det kun var op til mig at bestemme.

Før hans reaktion, troede jeg nærmest at mit hypotetiske valg om ikke at 'belemre' ham, var at gøre ham en tjeneste, men han så åbenbart helt anderledes på det. Det overraskede mig meget.

Skulle det ske, at jeg blev gravid med en mand der ikke var min kæreste, og skulle have foretaget en abort, ville jeg kun involvere ham, hvis det på nogen måde gjorde noget for mig. Hvis jeg vurderede at han kunne være en støtte igennem processen, og jeg ellers antog, han accepterede mit valg og kunne være nogenlunde afslappet med det, ville jeg nok fortælle det. Hvis jeg frygtede, han ville være uenig eller blive sentimental omkring det, ville jeg ikke sige noget, og det ville jeg i øvrigt heller ikke af hensyn til ham ellers, altså at han evner at gøre en kvinde gravid, ser jeg ikke som min moralske pligt at informere ham om.
2
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
Ado
Kort karma: 818
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 8459
Kontakt:

Indlægaf Ado » 19. jul 2016, 17:32

Jeg kan ikke forestille mig, at jeg ville sige noget.
0
That awkward moment when you leave a store without buying anything and all you can think is "act natural, you're innocent".
Brugeravatar
Viskelæder
Kort karma: 463
Likede indlæg: 4109

Indlægaf Viskelæder » 19. jul 2016, 17:37

Jeg tror ikke selv, jeg ville sige noget.
0
Brugeravatar
icelady
Moderator
Kort karma: 556
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 10356

Indlægaf icelady » 19. jul 2016, 17:47

Jeg ville holde mund.
0
....