Den kolde skulder - godt trick eller en bjørnetjeneste?

Her kan du snage løs i dine meddebattørers parforhold eller singleliv, og alt hvad der følger med.
Brugeravatar
Santopia
Kort karma: 58
Geografisk sted: Nørrebro
Likede indlæg: 452

Den kolde skulder - godt trick eller en bjørnetjeneste?

Indlægaf Santopia » 19. jul 2016, 16:36

Jeg sidder i den situation, at jeg har givet min fling den kolde skulder, efter jeg blev ret skuffet over noget han gjorde, eller rettere sagt - ikke gjorde, igår aftes. Da han spurgte hvorfor jeg pludselig blev så stille, svarede jeg den klassiske med: "der er ikke noget..", og i morges smuttede jeg ret så hurtigt. Nå, men siden da har vi ikke haft nogen kontakt. Man kan vel egentlig sige, at vi begge giver hinanden en kold skulder og ser, hvem der caver ind først.
Det fik mig til at tænke på, at det er en mærkelig taktik, mange nok har stiftet bekendtskab med på den ene eller anden måde. Og det er jo pokkers barnligt, et eller andet sted, men det bliver jo nærmest en fjollet form for mindre magtkamp. Hvad tænker I om "den kolde skulder"? Og hvad er jeres erfaringer med det?

.. Jeg kan i øvrigt fortælle, at jeg endnu ikke ved, hvad jeg har lyst til at sig til ham, så jeg kommer i hvert fald ikke til at skrive til ham før, jeg har noget at sige.
0
Brugeravatar
Sophies-mor
Kort karma: 200
Likede indlæg: 1342

Re: Den kolde skulder - godt trick eller en bjørnetjeneste?

Indlægaf Sophies-mor » 19. jul 2016, 16:40

Den kolde skulder er efter min mening tåbelig. Og ja, jeg bruger den selv. Ikke bevidst. Men fordi jeg er såret.
Bedste løsning og luk munden op og sig hvad der er galt.
5
Billede SÅ kom bananen!

:sur: Hævnrødbede :-D
Brugeravatar
Kattefjæs
Kort karma: 104
Likede indlæg: 1198

Indlægaf Kattefjæs » 19. jul 2016, 16:40

Jeg synes at det er barnligt og gider ikke spilde tid på nogen som gør sådan. Livet er for kort til magtkampe.

Hvis man giver mig den kolde skulder, så viser man at man ikke gider mig, og så lader jeg selvfølgelig vedkommende være. Jeg har ikke tænkt mig at rende efter nogen som i opførsel og kropssprog viser at de ikke ønsker mit selskab. Så er der sjovere mennesker derude som man kan hygge sig med.
16
Brugeravatar
ShuruQ
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 7794

Indlægaf ShuruQ » 19. jul 2016, 16:48

En ting er at handle i affekt og ubevidst gøre det fordi man er såret, tror jeg egentligt de fleste kan komme til. Men at gøre det for at lave et statement er virkelig teenageagtigt i mit hoved. Og det samme er "der er ikke noget", jeg tror simpelthen ikke på at der er ret mange der er tankelæsere, så hvis man bliver såret, føler sig forbigået osv og man bliver spurgt hvad der er galt, jamen så åben sgu da munden og få snakket ud i stedet for bagefter demonstrativ at komme med "silent-treatment".

Beklager hvis det lyder lidt hårdt, men jeg synes det er en barnlig opførsel og jeg synes også det er at gøre sig selv en bjørnetjeneste at sidde og dampe over tingene, får man ikke snakket ud, får man ofte kørt det helt ud af proportioner fordi tankerne kører inde i en selv igen og igen og måske ender det hele med at føles værre end det egentligt var.
Senest rettet af ShuruQ 19. jul 2016, 16:58, rettet i alt 4 gange.
13
I have a dream called Palestine, Israel called a nightmare. Alas, the reality is a nightmare for those who dream.
JoyNips
Kort karma: 222
Likede indlæg: 2923

Indlægaf JoyNips » 19. jul 2016, 16:52

Kommunikation mellem mennesker er nemmere, hvis man bruger ord. Magtkampe og tavshed derimod fordrer på ingen måde gensidig forståelse.
10
Brugeravatar
Fru Sunshine
Moderator
Kort karma: 1017
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 9225

Indlægaf Fru Sunshine » 19. jul 2016, 17:01

Som en, der alt for tit er blevet straffet på den måde, kan jeg kun anbefale at lade være!

Fortæl ham, hvad han har gjort galt.
5
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Aima
Kort karma: 611
Likede indlæg: 5033

Indlægaf Aima » 19. jul 2016, 17:04

Jeg har vist aldrig selv praktiseret det. Hvis min adfærd afspejler at der er noget galt, eksempelvis fordi jeg bliver stille, og jeg så bliver spurgt ind til det, så kan jeg slet ikke finde ud af at holde kæft med det. Og det kan jeg egentligt heller ikke, selvom jeg ikke bliver spurgt. Hvis nogen gør mig vred eller ked af det, siger jeg det. Jeg kan dog godt fravælge at ville bruge energi på diskussion eller forklaring, sommetider er jeg da stødt på opførsel der var så idiotisk at det ikke var min tid og energi værd, og hvor jeg aktivt har trukket mig og først er blevet god igen, når der er faldet en undskyldning, altså uden at jeg selv skulle argumentere for at få den.

Jeg tror ikke selv, jeg er stødt på silent treatment. Jeg tror faktisk ikke, jeg ville opdage det, hvis det skete, men fandt jeg ud af at nogen havde lagt mig på is, fordi jeg på en eller anden måde havde påvirket dem negativt, ville jeg nok synes det var noget pjat.

Generelt er min holdning, at man altid må markere sine grænser og sige det, hvis man føler sig uretfærdigt behandlet. Det der med at straffe tilbage ved at ignorere og blive kold, forestiller jeg mig der meget sjældent er nogen der får noget godt ud af.
6
I'll stick with hell no's and headphones...
Lulu
Kort karma: 55
Geografisk sted: Odense
Likede indlæg: 566

Indlægaf Lulu » 19. jul 2016, 17:13

Jeg kan godt komme til at gøre det overfor min mand. Ikke fordi jeg bruger det som straf, men indimellem er jeg ikke klar til at tale om det og så bliver mit svar netop "ikke noget".
Efter mange års forhold har min mand dog lært at jeg nok skal komme og fortælle hvad ad der er galt når jeg er klar til at tale om det.
1
Brugeravatar
Æble
Kort karma: 167
Likede indlæg: 891

Indlægaf Æble » 19. jul 2016, 17:16

Hvad er det så han skal gøre? Du er sur på ham, men han må ikke få det at vide?

Synes ikke det lyder videre konstruktivt. Hvad med du ringer/skriver til ham noget i stil med: "Undskyld jeg blev lidt stille. Det er fordi ikke gad hente den pizza, og det blev jeg ked af. Jeg kan nemlig rigtig godt lide når nogen henter pizza til mig. Håber du snart har lyst til at ses igen".
2
Grissebassen
Kort karma: 33
Likede indlæg: 499

Indlægaf Grissebassen » 19. jul 2016, 17:16

Personligt finder jeg det ret barnligt og arrogant, og der kommer intet andet ud af det end en tåbelig magtkamp, som i sidste ende kommer til at overskygge det egentlige problem. Dermed ikke sagt, at jeg kan sige mig fri for nogensinde at have gjort det i afmagt og frustration. Jeg plejer at sige til vedkommende, at jeg har brug for tid alene og vil vende tilbage, når jeg er klar til at snakke. Så har jeg ro og fred til at køle ned og tænke over, hvordan jeg vil tage hånd om problemet. Men ja, i teorien ville det da være skønnere, hvis jeg kunne vende fornærmet om på hælen og være pigesur, og min drømmemand kom løbende undskyldende efter mig med blomster, idet han straks selv indså, hvad han havde gjort galt.

Min eks var meget god til at komme kravlende og få mig til at føle prinsesseagtig, når jeg gav ham den kolde skulder. Men det var langt fra altid, han indså, hvad jeg var vred over. Det var også en del nemmere, eftersom vi boede sammen, så det var lidt mere tydeligt, hvad der foregik. The silent treatment kan hjælpe med bygge uendelig meget irrationel vrede op, hvis man går i dagevis og stirrer på sin telefon.
En anden fling var faktisk også enormt sød - de første par gange. Jeg kan endda huske et par gange, hvor jeg gik udenfor alene for at få luft, og han straks kom rendende efter mig for at se, om jeg var okay og om han havde gjort noget galt.
Derefter endte det i nogle grimme magtkampe, hvor vi utallige gange var ved at rive hovederne af hinanden. Jeg er ret overbevist om, at det var en ret afgørende faktor for, at vi aldrig blev seriøse kærester. Men hey - det var han altså selv lidt ude om, når han kom rendende de første par gange og fik mig til at føle mig speciel, og så ændrede taktik senere :genert:
En anden fling fik pisset mig noget så grusomt af, på et tidspunkt hvor vi endnu ikke kendte hinanden så godt. Jeg bad om at være alene i 10 minutter, og kom derefter tilbage og fortalte, hvad han havde gjort. Det fik mig ikke til at føle mig speciel og prinsesseagtig, men vi fik en ret fin dialog ud af det, og efter lidt tid, da mit humør var stabiliseret igen, fortsatte vi en fantastisk date.
Senest rettet af Grissebassen 19. jul 2016, 17:27, rettet i alt 2 gange.
2
Brugeravatar
Lurende Peber
Kort karma: 214
Geografisk sted: Langt ude
Likede indlæg: 1981

Indlægaf Lurende Peber » 19. jul 2016, 17:21

Jeg holder nogen gange kæft, fordi det alligevel ikke nytter noget at tale ..... på det tidspunkt.
Men så er vedkommende med 99% sikkerhed godt klar over, hvad jeg er utilfreds med.
(blandt andet at tale ikke nytter)
3
Registreret Gammel Gris :genert:
IrmaPigen
Kort karma: 76
Likede indlæg: 934

Indlægaf IrmaPigen » 19. jul 2016, 17:27

Det gad jeg ikke, det dér...

Hvad er det, du gerne vil opnå med den opførsel?
Senest rettet af IrmaPigen 19. jul 2016, 20:52, rettet i alt 1 gang.
1
Brugeravatar
Sangius
Kort karma: 101
Likede indlæg: 1828

Indlægaf Sangius » 19. jul 2016, 17:29

Jeg gør det aldrig selv, og bliver arrig og meget pågående, hvis nogen forsøgte at gøre det med mig. Jeg fortrækker at tale om problemer, og jeg mener ikke, at man har ret til at være vred på mig, hvis jeg ikke får at vide, hvorfor man er det.
Hvis man giver en kold skulder, så har jeg har jo ikke en jordisk chance for enten
a) at rette op på min fejl
eller;
b) forklare mig selv, hvis jeg ikke mener jeg har gjort fejl.

Så jeg ville sige det er at skyde sig selv i foden, skabe unødvendig dårlig stemning, og elendig konflikthåndtering at give 'en kold skulder'. :)
1
Brugeravatar
Orchidea
Kort karma: 17
Likede indlæg: 419

Indlægaf Orchidea » 19. jul 2016, 17:36

Det kan jeg slet ikke finde ud af, hvis jeg er sur, skuffet eller whatever er jeg nødt til at sige det. Jeg bliver selv frygtelig frustreret hvis jeg får den behandling, men det er heldigvis ikke noget vi praktiserer i vores familie.

Du skriver at du ikke ved hvad du skal sige til ham og jeg tænker at det sagtens kan være måden at bryde tavsheden på: "hey Preben, jeg ved ikke helt hvad jeg skal sige men.... " så kommer resten nok af sig selv.

Hvis man skal overkomme skuffelser, misforståelser, vrede, irritationer osv, så gælder det om at sætte ord på. Man behøver hverken at råbe og skrige eller at tale alt ihjel, men der skal altså ord på. Det er frygteligt ikke at vide, hvor man har hinanden og jeg tror at den kolde skulder nemt føre mere lort med sig, end der egentlig var i spanden til at starte med.
4
Smiling_Goat
Kort karma: 467
Likede indlæg: 5894

Indlægaf Smiling_Goat » 19. jul 2016, 17:36

Jeg gør det nogle gange, hvis jeg skal regne ud, om mine følelser er reelle eller hormonelt betingede, og hvordan jeg, i fald de er reelle, skal formidle min utilfredshed.

Jeg har ikke lyst til at belyse en irritation, der kun er der, fordi jeg er hormonelt udfordret. Det virker fjollet.

Men jeg gør det aldrig som en slags følelsesmæssig "chicken," om hvem der først søger kontakt. Det kan vel være underordnet, hvis man vil hinanden lige meget? Er der et reelt problem, og man er sammen med én, man godt vil være sammen med længe, er det vel kun godt at få talt problemerne igennem så hurtigt som muligt?
2

Tilbage til "Forhold og sex"