Den kolde skulder - godt trick eller en bjørnetjeneste?

Her kan du snage løs i dine meddebattørers parforhold eller singleliv, og alt hvad der følger med.
Brugeravatar
Q-beben
Kort karma: 35
Likede indlæg: 561

Re: Den kolde skulder - godt trick eller en bjørnetjeneste?

Indlægaf Q-beben » 20. jul 2016, 07:49

Jeg har desværre praktiseret det i stor stil. Jeg er godt klar over, at det er en umoden og ukonstruktiv reaktion, men nogle gange føler jeg mig så forurettet og forkert behandlet lige i situationen, at jeg får lyst til at "straffe" tilbage. Det er, som om at jeg bliver så vred, at jeg ikke tænker fornuftigt. Temperamentet tar over - og det er ikke ok!

Min nuværende kæreste vil slet ikke acceptere det. Han gør lige det modsatte af, hvad jeg forventer. Han er rimelig kontant og siger, før jeg har er i stand til at kommunikere normalt, gider han ikke bruge sin tid på mig. Så han går, afslutter telefonsamtalen, lægger sig til at sove eller hvad han nu lige kan gøre i situationen. Og så er der sket det, at jeg har siddet og følt mig endnu mere forurettet, indtil mit temperament er faldet ned, og jeg selv bliver lidt flov over mig selv, og så kan vi have en ordentlig diskussion.

Han er ikke perfekt, - han har masser af dårlige sider, som vi også arbejder på. Men lige den her er han god til at tackle. Det har i hvert tilfælde gjort, at jeg er begyndt at tænke over det, - og jeg er blevet meget bedre til at bremse mig selv. For det er ikke ok at behandle ham på den måde.

I virkeligheden tror jeg, det handler om, at ingen har fortalt mig, hvor grim jeg er, når jeg opfører mig sådan. Og at jeg har et mindre værds kompleks, som gør, at jeg fra tid til anden har brug for at få bekræftet fra min partners side, at uanset, hvor grimt jeg opfører mig, så elsker han mig. Og det er selvfølgelig ikke ok...
4
Brugeravatar
Torn
Kort karma: 64
Likede indlæg: 1113

Indlægaf Torn » 20. jul 2016, 08:13

Jeg giver af og til den kolde skulder. Jeg synes, det er dumt. Både over for min kæreste og over for mig selv. Konflikten bliver i hvert fald ikke løst, i værste fald forværret. Jeg arbejder på at lade være. Den kolde skulder udspringer sig af flere ting hos mig:

a) Når jeg bliver såret, tænker jeg, at han selv burde kunne se problemet. For mig at se er det jo både tydeligt og uretfærdigt, og derfor giver jeg den kolde skulder og afventer, at han selv indser sine fejl. Han indser ofte først fejlen, når jeg fortæller om problemet, så den kolde skulder virker ikke.
b) Jeg er konfliktsky og håber, at jeg kan klare konflikten inde i mig selv. Det virker ikke og mine følelser ender med at ekskalere og jeg overtænker problemerne. Den kolde skulder fungerer slet ikke og forværrer altid konflikten
c) Jeg er såret og vred og har brug for tid og rum, så jeg kan reflektere over mine følelser og hvordan en passende reaktion bør være. Den burde virker, men pga. punkt a) og b) kan min kæreste ikke håndtere, at jeg grubler over tingene. Naturligvis.

Nu afslørede jeg lige mig selv som en rigtig strid dame. Jeg har altså også gode sider.
5
Brugeravatar
Fru Sunshine
Moderator
Kort karma: 1012
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 9141

Indlægaf Fru Sunshine » 20. jul 2016, 09:21

Der er i min verden pænt stor forskel på den kolde skulder/the silent treatment og så at blive stille.

Førstnævnte er ensbetydende med INGEN respons, når man spørger om noget eller taler til personen.
Det er INGEN reaktion på opkald eller sms'er.
Det er virkelig tavshed.

At være stille - som jeg også selv kan blive og min mand med - er ikke så aggressivt, for det indebærer at man stadig kommunikerer, men giver både sig selv og sin partner plads til eftertanken.
11
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Torn

Indlægaf Torn » 20. jul 2016, 09:33

Fru Sunshine skrev:Der er i min verden pænt stor forskel på den kolde skulder/the silent treatment og så at blive stille.

Førstnævnte er ensbetydende med INGEN respons, når man spørger om noget eller taler til personen.
Det er virkelig tavshed.

At være stille - som jeg også selv kan blive og min mand med - er ikke så aggressivt, for det indebærer at man stadig kommunikerer, men giver både sig selv og sin partner plads til eftertanken.

Okay. Det er også grelt, så. Det har jeg aldrig oplevet og vist heller aldrig praktiseret. Det er ikke sådan, jeg definerer "den kolde skulder".
0
Brugeravatar
Fru Sunshine
Moderator

Indlægaf Fru Sunshine » 20. jul 2016, 09:43

Torn skrev:
Fru Sunshine skrev:Der er i min verden pænt stor forskel på den kolde skulder/the silent treatment og så at blive stille.

Det er virkelig tavshed.

Okay. Det er også grelt, så. Det har jeg aldrig oplevet og vist heller aldrig praktiseret. Det er ikke sådan, jeg definerer "den kolde skulder".

Det er heller ikke specielt behageligt at gå rundt i.
0
Brugeravatar
Aima
Kort karma: 603
Likede indlæg: 5005

Indlægaf Aima » 20. jul 2016, 10:15

I min verden er der også milevid forskel på at man har brug for at trække sig, evt. for at få noget ro på og summe over tingene for sig selv, og til at give den kolde skulder. Jeg synes det er helt forståeligt at man ikke bare sætter grænser pr. automatik i det sekund de overskrides, og at man måske endda kan føle sig lidt handlingslammet og derfor bare trækker sig tilbage i sit sneglehus. Det er i mine øjne fuldstændigt fair. Den kolde skulder forbinder jeg nok også med passiv-aggressiv adfærd, hvor modparten tydeligt kan mærke at han/hun har gjort noget galt, men hvor den der opfører sig som den forurettede, ikke er villig til at udtrykke det på anden vis end indirekte og nonverbalt.

I mine teenageår, havde jeg en kæreste, der boede hjemme hos sine forældre, og stedmoren dér var altid pissesur uden nogen helt vidste hvorfor, og hun svarede enten med et tydeligt ironisk "nej da!" eller slet ikke, når nogen spurgte om der var noget galt, og så blev der ellers bare smækket med skabslåger og sukket opgivende i ét væk. Det var dybt ubehageligt at være i, jeg kunne holde det ud, fordi det ikke handlede om mig, men havde det været en kæreste der opførte sig sådan der, ville det gøre mig pisseutryg.
8
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
Joe
Kort karma: 170
Likede indlæg: 2406

Indlægaf Joe » 20. jul 2016, 10:18

Jeg synes det er et træls trick. Min ekskæreste holdte af at klappe i når jeg ubevidst havde såret ham, og så skulle jeg legerne gætteleg for at finde ud af, hvad jeg lige havde gjort, så jeg kunne undskylde.

Faktisk tog det mig lang tid at acceptere, at når min nuværende kæreste er stille, er det rent faktisk bare fordi, han er stille og ikke fordi at han er sur eller såret.

Men jeg gør det nogle gange selv. Ikke helhjertet, men fordi at jeg tænker at hvis jeg siger direkte fra nu, så er det stortudende, og det magter jeg ikke lige. Men problemet er at det der med at tygge på den og køle ned alene, den går ikke for mig, så jeg kommer alligevel til at græde, han kommer ind og krammer mig, og så får jeg det sagt stortudende. Sikke mange tårer jeg kunne spare ved bare at sige fra i situationen.
1
I'm Audrey Horne, and I get what I want
In_your_eyes
Kort karma: 72
Geografisk sted: Midt i Jylland
Likede indlæg: 602

Indlægaf In_your_eyes » 20. jul 2016, 11:54

Det er virkelig tavshed.

Og ved den første skal man som regel også selv gætte hvad man har gjort forkert, og gætter man forkert, får man lige the silent treatment liiidt længere (læs flere dage) :/
3
:pompom:
Brugeravatar
Fru Sunshine
Moderator

Indlægaf Fru Sunshine » 20. jul 2016, 14:28

In_your_eyes skrev:

Det er virkelig tavshed.

Og ved den første skal man som regel også selv gætte hvad man har gjort forkert, og gætter man forkert, får man lige the silent treatment liiidt længere (læs flere dage) :/

Lige indtil der så kommer en eksplosion. Og man ved godt den kommer, men ikke hvornår.
2
Brugeravatar
Sangius
Kort karma: 99
Likede indlæg: 1814

Indlægaf Sangius » 20. jul 2016, 16:03

Det ikke at give en kold skulder, er altså ikke fordi man er 'meget bedre end den gennemsnitlige dansker'. Det synes jeg ærligt er noget mærkeligt noget at skrive.

Jeg giver aldrig den kolde skulder, og kommer aldrig til det, simpelthen fordi jeg ikke KAN. Det ligger ikke i min natur. Jeg kan ikke ignorere folk. Jeg kan slet ikke leve med, at mine følelser ikke er blevet kommunikeret ud. Jeg har behov for at vide, at modparten forstår hvad jeg føler, hvorfor jeg forstår det, og præcis hvordan jeg har det. Og så har jeg behov for at vide det samme tilbage. Jeg ville aldrig, nogensinde, kunne efterlade et problem hængende i luften på den måde.

Og at tro at min fremgangsmetode konsekvent er bedre end 'den kolde skulder', det er lidt naivt. Der er personlighedsstyper som slet, slet ikke kan sammen med sådan en som mig. Som føler sig angrebet i en diskussion, fordi jeg har behov for at de skal kommunikere deres følelser ud, før de måske er klar eller har lyst. Det har jeg da været ude for før.

Vi har nok alle godt af, at tage ved lære af hinandens typer og måder at håndtere en diskussion/skænderi på. Der er ikke en universel god metode, som altid trumfer en anden.
Senest rettet af Sangius 1. aug 2016, 18:38, rettet i alt 1 gang.
4
Brugeravatar
DenSyngendeLussing
Kort karma: 89
Likede indlæg: 1461

Indlægaf DenSyngendeLussing » 20. jul 2016, 16:12

Som flere også skriver, så betyder "den kolde skulder" for mig, at man bevidst ignorerer den anden alene med det formål at straffe eller give en lærestreg - og det er pisseåndssvagt, latterligt og klart fyringsgrund.

Derimod er det noget helt andet, hvis man bliver såret eller vred, og ikke helt ved, hvordan man skal eller bør reagere. Så er det efter min mening helt fint at man tager en pause, hvor man ikke lige synes, at det er så fedt at snakke sammen. Dog er det klart optimalt, hvis man lige melder ud a la, "jeg er ked af det og har lige brug for at tænke." Det er jeg i øvrigt selv vildt dårligt til, så der er nok gået flere spæde romancer til grunde på dén konto.
7
Brugeravatar
Mangoness
Kort karma: 68
Likede indlæg: 777

Indlægaf Mangoness » 20. jul 2016, 17:53

Minou skrev:Når en person helt bevist ignorer mig så bliver jeg rasende.

x2
0
Jeg elsker dig lille sølvpapirshat-smiley :love:

Billede

Persnikedy skrev:Hvis jeg en dag føler at mine fødder er løg så skal de da være løg :lol:
Brugeravatar
Kattefjæs
Kort karma: 104
Likede indlæg: 1198

Indlægaf Kattefjæs » 20. jul 2016, 18:23

achillaxedprune skrev:Endnu en gang viser debattens medlemmer, at de er meget bedre end den almindelige dansker. :gogo:

Min automatreaktion er også tit den kolde skulder... Jeg skal tage mig sammen, og gøre noget andet end min automatreaktion, for at fortælle det med det samme. Jeg er i virkeligheden temmelig konfliktsky, og jeg vil allerhelst undgå enhver konflikt. Jeg har lært mig selv, og tvinger mig selv, til at tage konflikterne alligevel og melde ud. Men det har taget mig mange år, og det først da jeg var først da jeg var voksen, jeg vænnede mig mere til det. Jeg kan stadig den dag i dag (32) blive helt svedt og få bankende hjerte, når jeg skal sige fra... Jeg gør det, men det er ikke altid lige nemt.

Og så er der selvfølgelig nogle gange, hvor jeg ikke siger noget, fordi jeg vurderer at relationen eller situationen er så ligegyldig, at jeg ikke gider.

Jeg tror at det er meget få mennesker som ikke er konfliktsky i én eller anden grad - mon ikke aldersgennemsnittet herinde har noget med det at gøre? Jeg var i hvert fald meget mere konfliktsky engang, inden jeg sådan rigtig fik bygget min person op og mærket mine egne grænser og den slags. Indtil da fik jeg sjældent sagt fra overfor folk, for jeg brød mig ikke om konfrontationen og især havde jeg rigtig, rigtig svært ved at omsætte følelser og tanker til hele sætninger som andre rent faktisk kunne forstå. :lol:

Jeg tror jeg var 25 før jeg begyndte at lære det for alvor. Og sjovt nok har jeg lært helt utrolig meget om menneskers følelser og handlemåder ved at læse med på debatten. :genert: Fordi folk skriver meget åbent her og nogle gange sætter ord på nogle ting som jeg føler, men ikke ved hvordan man skal formulere. Eller tror at jeg er helt alene i verden om, men så er der pludselig nogen som taler om det som om det er helt normalt. Hvis det giver mening?

Dét med at vurdere en situation for ubetydelig til at gide tage konflikten - det lærer man vel også med alderen. Når først man har lært at sætte grænser, så lærer man at vælge sine kampe med omhu.

Dels tror jeg at alder betyder noget, men også at de mennesker, som opsøger en debat, generelt er interesserede i at sætte ord på tingene i en eller anden grad, så vi er nok ikke blandt de allermest konfliktsky mennesker i verden, selvom vi vel alle er det i større eller mindre grad.

Nå ja, og så er vi bare bedre mennesker end alle andre, men det vidste vi jo godt i forvejen... :slem: :lol:
8
Brugeravatar
Santopia
Kort karma: 48
Geografisk sted: Nørrebro
Likede indlæg: 406

Indlægaf Santopia » 21. jul 2016, 11:15

Jeg har først læst tråden nu, og jeg blev faktisk lidt overrasket over, at folk stejlede så meget, indtil jeg læste det her indlæg:

Det er virkelig tavshed.

For jeg tænker den kolde skulder på nogenlunde samme måde, hvor totalt ignorering ikke faldt mig ind.

Jeg kan jo fortælle lidt mere om, hvordan episoden som fik mig til at tænke over det her, bestod i:

Vi havde en stående aftale om, at vi skulle ud og rejse et par dage sammen Vi har snakket om det længe, og han vil gerne give (det hele var hans ide- vildt sødt!). Vi er nu midt inde i hans ferie, og der er bare sket nada, og tingene er blevet pisse dyre og meget er udsolgt. Pludselig skal han også alt muligt andet, så han kan faktisk kun tage afsted næste weekend, og der er stadig ikke sket noget. Jeg har sat tid af, til at vi skulle finde noget sammen, men der er bare ikke sket noget. Jeg følte nu, at det bare var en fiks ide, han havde fået, som bare ikke blev realiseret, og jeg blev møg skuffet. Jeg tog det faktisk som at han ikke ville mig nok, og jeg blev rigtigt ked af det, og nervøs for at blive for involveret. Okay, så den her følelse opstod om aftenen efter sex, hvor han syntes det var for sent at lede efter noget og sagde "imorgen tidlig", hvor jeg ligesom skulle afsted om morgenen, så det passede mig ligesom ikke.

den kolde skulder i det her tilfælde består i, at jeg bliver stille. Altså vi snakker lidt stadig sammen og nusser lidt, men slet ikke, som vi normalt ville, og han kan godt mærke, at der er noget galt. "Er der noget galt, du blev så stille." sagde han. Jeg svarede bare "nejnej" og så small talkede vi om et eller andet, nussede og lagde os til at sove. Vi endte faktisk med at have sex den nat ved 4-tiden, fordi ... æhhh..vi havde lige lyst.. men det var godt kærligt og intenst, som det plejer... Men om morgenen havde jeg så samme følelse, og selvom vi snakkede lidt, kyssede lidt, så sagde jeg, at jeg havde travlt og ikke havde tid til morgenkaffe (det har jeg ellers altid) kyssede ham farvel og smuttede hurtigt ud af døren. Han stod og så lidt paf ud, men jeg havde altså ikke lyst til at være der mere, og jeg havde ikke lyst til at snakke om det. Normalt når jeg går, så siger (mest ham) vi, at vi skrives ved, men INGEN af os sagde det eller skrev til hinanden, og jeg tænker lidt, at vi begge to har tænkt :"Ej, det er fandme den anden der er galt på den, så han/hun må komme til mig" Det resulterede i, at vi ikke skrev sammen før kl 19-stykker, hvor jeg skrev: "Jeg blev faktisk lidt ked af, at det der getaway ligesom bare ikke rigtigt sker. Det er lidt som om, at det er en af de der ting, der ligesom bare bliver ved snakken.". Han var på daværende tidspunkt ret så fuld (vidste jeg godt han ville være, men jeg måtte ud med det). Han skrev tilbage, at han savnede mig. Han endte med at sove hos mig, og det var meget hyggeligt.

Igår skrev vi så lidt sammen. I samtalen snakkede vi om weeekenden, hvor jeg skrev, at jeg skulle til en sommerfest (ikke getaway), hvortil han svarede, at den getaway der helt sikkert skulle blive til noget. Jeg svarede, at jeg ikke købte den, og så skrev vi roligt frem og tilbage om det. Om aftenen begyndte han så at kigge og sende mig links (og han opdagede hvor fucking svært det er at få noget rimeligt nu), og så sendte vi links til hinanden. Det ligner, at vi tager afsted en anden weekend, men anyways.. Men altså det er jo sådan set heller ikke den smuttur der er det centrale i det her.

Vi skriver overhovedet ikke på samme måde som vi plejer, og jeg tror, at vi lige skal have den vendt helt, når vi engang ses. Lige nu er stemningen ret lunken..

Så det var eksemplet, hvad jeg forstår ved at give den kolde skulder. Det startede med, at jeg blev stille fordi jeg blev ked af det, og ikke var parat til at åbne mig. Det udviklede sig til at blive lidt af en magtkamp med, hvem der skrev først. På intet tidspunkt ignorerede vi hinanden mens vi har sammen.
3
Brugeravatar
Torn

Indlægaf Torn » 21. jul 2016, 11:25

Jeg forstår "den kolde skulder" på samme måde og kunne have gjort mig skyldig i præcis samme adfærd. Det er ikke optimalt, men meget menneskeligt. Jeg håber, I snart er på god fod igen.
1

Tilbage til "Forhold og sex"