Debattens mødregruppe

Brugeravatar
twinkle
Kort karma: 112
Likede indlæg: 1728

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf twinkle » 16. sep 2018, 09:02

Det mystiske er, at det sådan lidt er kommet snigende- det har ikke altid været sådan :gruble:

Men jeg har også taget beslutning om at begynde til yoga, som er en aften i ugen, så må min mand være den der står for aftensmad, putning osv.
0
Brugeravatar
Æble
Kort karma: 346
Likede indlæg: 4072

Indlægaf Æble » 16. sep 2018, 10:31

twinkle skrev:Det mystiske er, at det sådan lidt er kommet snigende- det har ikke altid været sådan :gruble:

Men jeg har også taget beslutning om at begynde til yoga, som er en aften i ugen, så må min mand være den der står for aftensmad, putning osv.

God beslutning. Han skal nok steppe up når han er alene med ham og du har også brug for at få en pause fra baby og hjemmet.

Tror det er en klassisk situation i står i, hvor alle lige skal finde ud af de nye roller når man er en familie og ikke blot et par. Og mænd er jo pr natur bagud fra starten mht graviditet og fødsel, så han går jo nok også selv og ikke helt kan finde ud af det. Tror vejen frem er hvis du kan guide ham lidt på en konstruktiv måde. Fx sige hvad du har brug for uden at bebrejde ham. Tror også det er hårdt at gå på arbejde fuld tid og være vant til at kunne komme hjem og slappe af, men nu skal han tage sig af sig barn og der er masser af praktiske ting man ikke bare kan vente med længere. Så han skal også have sit frirum, men måske kunne han som du siger spille når Benjamin er lagt så det “kun” er partid det går ud over.

Min mand er jo efterhånden “opdraget” her på 3. barn og han overtog fuldstændig A når han kom hjem. Så kunne jeg lave mad og ordne køkken osv (hvilket var dejligt bare at få lidt frie hænder og stå og stene med selv). Han har altid stået for alt vasketøj og det udvendige. Han handler (jeg laver seddel og planlægger madugen
Og over maden) og putning og baby er vi efterhånden helt fælles om efter jeg ikke ammer længere. Vi er meget bevidste om at give den anden frirum, fx tager han hende med ud og løbe i weekenden hvilket giver mig 40 min til at sidde alene i solen med en kop kaffe uden nogen der forstyrrer mig.

I er i den mest udfordrende tid for et forhold, så det er helt naturligt der er lidt uoverenstemmelser.
3
AgentPixie
Kort karma: 101
Likede indlæg: 1701

Indlægaf AgentPixie » 16. sep 2018, 12:04

Min kæreste har været lidt ligesom din, Twinkle. Jeg tror det handlede om at det var hårdt at være på arbejde, og at han ikke rigtig anede hvad han skulle lave med vores søn.
Tror du din mand ville være interesseret i at gå til noget med jeres dreng? Herhjemme går far og søn til musik sammen. Han tager ham også med hjem til vennerne og familien, mens jeg bliver herhjemme.
Det er vigtigt du ikke bliver helt udbrændt, og det er vigtigt de to også har noget tid sammen. Som mor kan man nemt komme til at diktere og gøre alt, fordi vi ofte har godt styr på det.
1
That awkward moment between birth and death.
JoyNips
Kort karma: 579
Likede indlæg: 8977

Indlægaf JoyNips » 16. sep 2018, 14:29

Jeg elskede at være på barsel. Og jeg elskede at vi havde de første 8 mdr sammen på barsel, det var vildt fedt.
0
godtnavn
Kort karma: 419
Likede indlæg: 3524

Indlægaf godtnavn » 16. sep 2018, 15:34

Min mand tog alle morgener den del af barslen han arbejdede :genert: Han stod op med Luna klokken lort, legede med hende og vækkede mig så så jeg lige kunne nå noget morgenmad før han tog på arbejde :) Men Luna gik også i den periode i seng allerede ved 17-tiden, så i hverdagene så han hende slet ikke hvis ikke han tog morgerne.

Jeg ville elske at være på barsel med hende nu her hvor hun er så stor, min barsel stoppede jo allerede da hun bar 11 måneder, dog fortsatte manden til hun var 15 måneder. Men synes bare det bliver mere og mere fantastisk at tilbringe tid med hende :lun:
1
Brugeravatar
Zonta
Kort karma: 153
Likede indlæg: 1631

Indlægaf Zonta » 17. sep 2018, 04:14

Min mand har faktisk overrasket positivt efter Johan blev født. Han plejede at spille ret meget computer og det har han nærmest ikke gjort siden. Han er også god til at tage ham en halv nat, hvis jeg er helt udkørt.

Det halter stadig lidt på den praktiske front i forhold til hjemmet, men hey, Rom blev jo ikke bygget på én dag og børn skal jo ikke vokse op i et alt for sterilt hjem :deer:
3
Brugeravatar
Sangius
Kort karma: 481
Likede indlæg: 10400

Indlægaf Sangius » 17. sep 2018, 07:50

Sutter! Jeg har brug for råd. Jeg ville virkelig gerne at lillebror ville tage sut. Magter ikke 2-3 års amning mere, eller jo, det gør jeg, men magter ikke at være den eneste der dur i de 2-3 år :D . Så håber at sutten kan hjælpe lidt der.

Men hvilken sut? Hvordan fik I jeres til at tage den? Min datter prøvede en masse forskellige, men suttede aldrig så meget som en eneste gang på nogen af dem. Hun fik tilbudt da hun var et par dage gammel.

Gode råd?
0
Sof
Kort karma: 21
Likede indlæg: 654

Indlægaf Sof » 17. sep 2018, 08:03

Vi gav først sut da han var 5-6 måneder, vi havde prøvet enkelte gange inden, men det sagde ham ikke noget, så han spyttede dem ud med det samme. Første gang var nok omkring da han var 2-3 uger.
Omkring de 5-6 måneder tog han dem selv i munden.

Vi har prøvet at gøre så han ikke har en sut i munden hele tiden eller tit, så han bruger den kun når han skal sove og når vi kører i bil nu (15 måneder), det har fungeret ret godt for os.

Han har prøvet en del sutter, forskellige former og materialer, men den eneste han rigtig gider er Philips Avent, hvis vi ikke lige kan finde sådan en, så er dem fra Bibs også ok, men det ligner han skal koncentrere sig en smule mere om at sutte.
1
Brugeravatar
Zinde
Kort karma: 383
Likede indlæg: 4405

Indlægaf Zinde » 17. sep 2018, 08:05

Sangius skrev:Sutter! Jeg har brug for råd. Jeg ville virkelig gerne at lillebror ville tage sut. Magter ikke 2-3 års amning mere, eller jo, det gør jeg, men magter ikke at være den eneste der dur i de 2-3 år :D . Så håber at sutten kan hjælpe lidt der.

Men hvilken sut? Hvordan fik I jeres til at tage den? Min datter prøvede en masse forskellige, men suttede aldrig så meget som en eneste gang på nogen af dem. Hun fik tilbudt da hun var et par dage gammel.

Gode råd?

Større sut end til nyfødte. En (gerne våd) finger mellem sut og mundvig. Og evt. trække lidt i sutten, så baby har noget modstand at sutte imod. Dyp gerne sutten i kogt vand, så den er våd, inden baby får den.
Og hvis alt andet slår fejl: sukkervand i lille sprøjte givet dråbevis ind ved siden af sutten.
1
Mann tracht und Gott lacht
Brugeravatar
Sangius

Indlægaf Sangius » 17. sep 2018, 08:07

Sof skrev:Vi gav først sut da han var 5-6 måneder, vi havde prøvet enkelte gange inden, men det sagde ham ikke noget, så han spyttede dem ud med det samme. Første gang var nok omkring da han var 2-3 uger.
Omkring de 5-6 måneder tog han dem selv i munden.

Vi har prøvet at gøre så han ikke har en sut i munden hele tiden eller tit, så han bruger den kun når han skal sove og når vi kører i bil nu (15 måneder), det har fungeret ret godt for os.

Han har prøvet en del sutter, forskellige former og materialer, men den eneste han rigtig gider er Philips Avent, hvis vi ikke lige kan finde sådan en, så er dem fra Bibs også ok, men det ligner han skal koncentrere sig en smule mere om at sutte.

Hun er 2 år nu, og vi har prøvet at give hende sut en million gange. Hun elsker dem, hun stopper dem ud i kinden, eller bider i håndtaget så hun kan gå og pille ved sutte-delen når den stikker ud af munden :rulle:

Denne gang vil vi prøve at sætte alle sejl ind med sutten fra start, så jeg forhåbentligt kan aflastes lidt :D
0
Brugeravatar
Minionine
Kort karma: 79
Likede indlæg: 1008

Indlægaf Minionine » 17. sep 2018, 08:08

Sangius skrev:Sutter! Jeg har brug for råd. Jeg ville virkelig gerne at lillebror ville tage sut. Magter ikke 2-3 års amning mere, eller jo, det gør jeg, men magter ikke at være den eneste der dur i de 2-3 år :D . Så håber at sutten kan hjælpe lidt der.

Gode råd?

Silja tog sut helt fra starten. Hun var ret kræsen med dem, og ville helst have dem i latex fra MAM. Senere hen, tror efter 1,5 år, er kræsenheden mærkeligt nok aftaget, og hun vil nærmest bruge hvilken som helst sut :lol2:
Anyway, jeg tror desværre ikke at der er et magisk trick. Nogle børn vil gerne, andre vil ikke og nogle kommer efter det. En fra vores mødregruppe har en dreng som først startede med at bruge sut efter han blev 1 år. Så det er vist bare om at prøve med jævne mellemrum :s

Nogle mener jo at man ikke skal introducere sutten med det samme, pga mulige ammevanskeligheder. SIlja fik dog sut allerede på sit første døgn, uden at det på nogen måde påvirkede amningen. Måske I skulle give sutten med det samme på hospitalet - det er lidt som om der er et vindue lige der i starten :gruble:
Så vidt jeg kan forstå ammer du stadig, så tænker amningen vil gå ret smooth med lillebror alligevel.
0
Brugeravatar
Sangius

Indlægaf Sangius » 17. sep 2018, 08:49

Minionine skrev:

Gode råd?

Silja tog sut helt fra starten. Hun var ret kræsen med dem, og ville helst have dem i latex fra MAM. Senere hen, tror efter 1,5 år, er kræsenheden mærkeligt nok aftaget, og hun vil nærmest bruge hvilken som helst sut :lol2:
Anyway, jeg tror desværre ikke at der er et magisk trick. Nogle børn vil gerne, andre vil ikke og nogle kommer efter det. En fra vores mødregruppe har en dreng som først startede med at bruge sut efter han blev 1 år. Så det er vist bare om at prøve med jævne mellemrum :s

Nogle mener jo at man ikke skal introducere sutten med det samme, pga mulige ammevanskeligheder. SIlja fik dog sut allerede på sit første døgn, uden at det på nogen måde påvirkede amningen. Måske I skulle give sutten med det samme på hospitalet - det er lidt som om der er et vindue lige der i starten :gruble:
Så vidt jeg kan forstå ammer du stadig, så tænker amningen vil gå ret smooth med lillebror alligevel.

Jeg får i hvert fald ikke problemer med at holde produktionen oppe, for storesøster kan bare klare det for mig :D
Men jeg kan vel altid risikere sutteforvirring, men det er jeg nok villig til at risikere. Er ret lun på ideen om den sut der :genert:
0
Brugeravatar
Minionine
Kort karma: 79
Likede indlæg: 1008

Indlægaf Minionine » 17. sep 2018, 09:04

Sangius skrev:
Minionine skrev:

Gode råd?

Jeg får i hvert fald ikke problemer med at holde produktionen oppe, for storesøster kan bare klare det for mig :D
Men jeg kan vel altid risikere sutteforvirring, men det er jeg nok villig til at risikere. Er ret lun på ideen om den sut der :genert:

Det kan jeg godt forstå. Det har sine fordele. Jeg ville også satse på at han sagtens kan finde ud af hvad der er babs og hvad der er sut :D
1
Lulu
Kort karma: 89
Geografisk sted: Odense
Likede indlæg: 1282

Indlægaf Lulu » 17. sep 2018, 10:06

Sangius, mit bedste råd angående sut er at I prøver dem I kan købe tæt på jer selv først. Det må være mega træls st finde lige præcis den sut baby gider og så er det sådan en man ikke kan få alle vegne og skal bestilles fra langtbortistan eller lignende. Specielt fordi sutter altid (ALTID!) bliver væk på ubelejlige tidspunkter.

Vi har brugt mam sutter til begge vores og har også brugt tilsvarende sutteflasker (den ældste skiftede gerne mellem bryst og sutteflaske - bare der var mad var han glad. Den yngste gik over på flaske ved 3,5 mdr). Det er praktisk når suttehovedet er relativt ens. Selvom jeg har hørt at nogle babyer foretrækker en bestemt slags sut og en anden slags sutteflaske.
Anyways, sutter fra det lokale supermarked/ nærmeste butik med babyafdeling ville være min foretrukne sut.
1
AgentPixie
Kort karma: 101
Likede indlæg: 1701

Indlægaf AgentPixie » 17. sep 2018, 11:22

Vi bruger de anatomiske sutter fra Esska, det er dem vi har bedst erfaring med. De er ret brede og falder ikke så let ud af munden, hvor jeg synes andre anatomiske sutter er enormt små.. dem har han aldrig gidet.
0
That awkward moment between birth and death.

Tilbage til "Forældre"