Debattens mødregruppe

Nuttede-Nuser
Kort karma: 59
Likede indlæg: 385

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Nuttede-Nuser » 20. jul 2016, 16:26

Danseprinsesse skrev:
Nuttede-Nuser skrev:
BabyM var også på early feeding det første døgn, dog på grund af BS. Og der fik vi heller ikke selv liv at give ham. Min teori er at det er for at holde lidt styr på hvor meget de små pus for inden bords. Fik Knud også på kop eller på sprøjte, for her var det på kop og da vi efter 11/2 døgn eller sådan noget selv fik lov at give ham fandt jeg ud af hvor svært der faktisk er at give dem på kop. Kæft der røg meget ved siden af. Men jeg kan godt forstå at du syntes det er rarere at afslutte måltidet selv, sådan har jeg det også.
Vi har nærmest heller ingen til i str 50 og han svømmer også bare i 56. :LOL:

Jamen de har nok en årsag til det, jeg synes bare det var sådan lidt.. invaderende. Især efter det første døgn, hvor det jo mest handlede om at få ham mæt.

Ja, han fik fra sådan et lille snapseglas - det har vi også brugt siden vi kom hjem. Men min kæreste har købt nogle 5 ml sprøjter på apoteket i dag, og det fungerer langt bedre - det andet gav ham hikke hver gang, med sprøjten kommer mælken meget mere roligt ned.

Ej, da jeg ammede her for lidt siden, der gylpede han en lille smule op med blod i. Du godeste, hvor kan man blive glad for, at ens brystvorte bløder, bare fordi det så ikke kommer fra ham. :blush2:

Ja jeg ved hvad du mener. Nu er det her lille liv kommet og så må man ikke engang selv give mad. Vi giver eftermad på flaske fordi han slet slet ikke får nok ved mig. Men bare han tager lidt så er jeg glad.
2
primle
Kort karma: 74
Likede indlæg: 380

Indlægaf primle » 20. jul 2016, 16:36

Jeg læser med og glæder mig til at være med herinde :) Og dine indlæg Danseprinsesse bekræfter mig bare i min egen fornemmelse af, at det er det rigtige for os at tage hjem så hurtigt som muligt denne gang. Man kan meget selv og ved at stole på sin mavefornemmelse/instinkter :)
1
Brugeravatar
Danseprinsesse
Kort karma: 285
Likede indlæg: 2111

Indlægaf Danseprinsesse » 20. jul 2016, 16:50

Nuttede-Nuser skrev:
Ja jeg ved hvad du mener. Nu er det her lille liv kommet og så må man ikke engang selv give mad. Vi giver eftermad på flaske fordi han slet slet ikke får nok ved mig. Men bare han tager lidt så er jeg glad.

Det kan jeg godt forstå du er, når nu du troede, du slet ikke kunne.

Jeg håber stadig på at kunne amme helt, så vi undgår med vilje at give ham flaske lige nu.
0
Brugeravatar
Danseprinsesse

Indlægaf Danseprinsesse » 20. jul 2016, 16:52

primle skrev:Jeg læser med og glæder mig til at være med herinde :) Og dine indlæg Danseprinsesse bekræfter mig bare i min egen fornemmelse af, at det er det rigtige for os at tage hjem så hurtigt som muligt denne gang. Man kan meget selv og ved at stole på sin mavefornemmelse/instinkter :)

Ja, det slog mig, at jeg "spurgte om lov" til forskellige ting. Havde vi været hjemme, havde jeg jo bare mærket efter.

Kan godt forstå du glæder dig til snart at rykke herover. :kys:
0
Brugeravatar
Danseprinsesse

Indlægaf Danseprinsesse » 20. jul 2016, 17:09

Vi får besøg af sundhedsplejersken i morgen.

Egentlig synes jeg, alt fungerer ret godt - men er jo bekymret for, om han tager på, så det bliver godt at få en snak om.

Han kan sove nogle virkelig lange lure, hvis vi ikke vækker ham, kan han sagtens tage 4-5 timer - og der skal en del til at vække ham efter 3. Så spiser han gerne længe( og meget), når han er vågen, han kan sutte en time og tage erstatning bagefter, så et måltid strækker sig over 1,5 time.
Men det betyder, at han ikke kan spise hver 3. time og ikke når op på de 8 måltider i døgnet.
Og jeg er sådan i tvivl, om vi bare skal lade ham følge sin egen rytme og ignorere tallene fra diverse brochurer, som de var meget fokuserede på, da vi var indlagt.

Han virker tilpas, han melder sig tydeligt ved sult - også med skrig, hvis vi er for langsomme, han har lange vågne øjeblikke, hvor han kigger og reagerer på indtryk, han skider og han tisser.

En amning er meget mere effektiv og rolig, hvis den ikke er tvunget frem efter 3 timer, men kommer, når han selv beder om det.

Hvad tænker I?
0
Lilleluftballon
Kort karma: 13
Likede indlæg: 273

Indlægaf Lilleluftballon » 20. jul 2016, 17:57

Danseprinsesse kan du ligge ham til mens han sover måske? Jeg ville være bekymret for din mælkemængde, specielt når du også giver Modermælkserstatning. Hvis du gerne vil amme fuldt på sigt er det bedst at få tømt brystet oftere end hver 4-5 time. Alternativt kunne du jo malke ud efter et par timer og så give ham din udmærkede mælk i stedet for erstatning?
Hvis du er ok med at skulle supplere er det jo fint, tænker ikke at din søn tager skade hvis han ellers tager fint på. Det er mere det med at sørge for at der er mælk nok?
0
Lulu
Kort karma: 55
Geografisk sted: Odense
Likede indlæg: 567

Indlægaf Lulu » 20. jul 2016, 18:22

@dp
Emil havde sin egen rytme fra start og spiste aldrig 8 gange i døgnet.

Emil spiste langsomt så en ammesession tog typisk op mod 40 min.
Hyggespisning på 1,5 timer er dog ikke så godt. Du får problemer med at få den fede mælk frem som jo er den han skal have. Så når han går fra at spise til at hyggesutte så er det bedre at tage ham væk evt give ham sutten eller putte din finger i hans mund hvis du synes det kunne være hyggeligt. Så må du tilbyde bryst oftere i stedet. Men det vil din sp nok også sige i morgen.

Dog er der måske også andet i det pt når det er så varmt fordi de jo også bruger mælken til at slukke tørsten så måske det lige nu her i varmen er lidt anderledes.
0
Brugeravatar
Danseprinsesse

Indlægaf Danseprinsesse » 20. jul 2016, 18:52

Tak for jeres svar. :)

Altså, hvis vi vækker ham for at spise, så starter vi med at pusle for at vække ham - og der skal som nævnt en del stimulering til for at gøre ham bare lidt vågen. Det er som regel min kæreste der gør det, når baby så er godt vågen, får jeg ham over.
Og så kan han sutte i 30 sekunder for så at falde i søvn igen. Vi kan kun holde ham i gang ved at stimulere sutterefleksen i fødderne konstant under amningen, så snart min kæreste stopper med at massere, falder han i søvn igen. Efter 10 minutter skal vi starte helt forfra for at holde ham i gang.

Når jeg har prøvet at vente, til han selv vågner og begynder at bede om mad, har det været en helt anden amning.
Så er han vågen med åbne øjne et kvarters tid, hvor han selv aktivt sutter. Når han begynder at falde hen, tager jeg ham fra til en bøvsepause, og så plejer han at tage en god, aktiv suttetur igen.

Men uanset hvad kan han godt ligge 15-20 minutter og sutte sporadisk i søvne. Hvis jeg tager ham fra, søger han efter mad, så han er tydeligt ikke mæt. Hvis han har suttet aktivt ved brystet i over 1/2 time, så giver jeg ham erstatning der, for at få afsluttet måltidet.

Det var da en god idé at overveje at malke ud. Jeg har lånt en brystpumpe, så det er i hvert fald muligt. :)

Nå, jeg må se, hvad sundhedsplejersken foreslår i morgen..
0
Lilleluftballon
Kort karma: 13
Likede indlæg: 273

Indlægaf Lilleluftballon » 20. jul 2016, 19:44

Jeg håber sundhedsplejersken kan hjælpe lidt. Du skrev også at du havde sår på brysterne og blødte (eller husker jeg galt)? Måske sutter han ikke helt effektivt?
0
Sorenspige
Kort karma: 215
Likede indlæg: 1017

Indlægaf Sorenspige » 20. jul 2016, 21:11

Nuttede-Nuser, jeg kan godt forstå, du er stolt af storebror :gogo:. Han er da også bare for sej!

DP, jeg ved jo desværre ikke så meget om amning. Jeg tænker mest, at I er heldige, at han sover så længe -især om natten. Men det går selvfølgelig ikke, hvis han ikke tager nok på.

Umiddelbart tænker jeg, om han kunne sove, hvis han ikke er mæt?

Her spiser M hver 2,5-3,5 time.
1
Sorenspige
Kort karma: 215
Likede indlæg: 1017

Indlægaf Sorenspige » 20. jul 2016, 21:12

Min krop tror stadig den er højgravid - så snart der blev varmt i dag, kom vandet tilbage i ben og fødder - og især det højre er igen ramt. Dey gider jeg faktisk ikke.
0
Brugeravatar
Bøtte
Kort karma: 524
Likede indlæg: 2436

Indlægaf Bøtte » 20. jul 2016, 21:20

DP, så snart de tager på og er over fødselsvægten (og ikke har tegn på gulsot) må de regulere det selv, fik vi at vide med S. Tror vi havde 14 dage, hvor vi vækkede, men hun havde også gulsot og var præmatur, så derfor var det længere end normalt.

Jeg ville lade ham sove om natten, tænker jeg, og så måske fylde mere på om dagen. Men det du beskriver med kort/lang amning synes jeg egentlig viser at han har rimeligt styr på det selv.

Men ellers har din sp helt sikkert en ide til hvad I skal.

Det er i øvrigt vildt, som man kan blive autoritetstro af at blive mor, det forløb du beskriver på sygehuset kontra derhjemme, tror jeg er helt almindeligt :kys:
1
S :lun:
V :lun:
Nuttede-Nuser

Indlægaf Nuttede-Nuser » 20. jul 2016, 23:28

Danseprinsesse skrev:
Nuttede-Nuser skrev:

Det kan jeg godt forstå du er, når nu du troede, du slet ikke kunne.

Jeg håber stadig på at kunne amme helt, så vi undgår med vilje at give ham flaske lige nu.

Det lyder fornuftigt så for han sig ikke vænnet til det :)
0
Nuttede-Nuser

Indlægaf Nuttede-Nuser » 20. jul 2016, 23:56

DP tror du ikke bare at han har et andet spise mønster end det som er gennensnitlig? Hvis han ikke er sløv og deltager aktivt når han selv melder sig tænker jeg at han bare selv kan finde ud af at regulerer. Her kan jeg også glemme at fæ BabyM til at sutte hvis han er den mindste smule træt eller ikke sulten nok. Kan godt forstå at du glæder dig til sp, det gør jeg godt nok også. Alle de spørgsmål.
1
Brugeravatar
Danseprinsesse

Indlægaf Danseprinsesse » 21. jul 2016, 04:22

Lilleluftballon skrev:Jeg håber sundhedsplejersken kan hjælpe lidt. Du skrev også at du havde sår på brysterne og blødte (eller husker jeg galt)? Måske sutter han ikke helt effektivt?

Jeg blødte lidt i går, ellers har der ikke været noget.
Men ja, han har svært ved at få rigtig fat, mine bryster er rigtig svære at arbejde med, jeg skal holde det for ham hele tiden, for at han sidder rigtig på brystvorten. Bruger også drikkebrik på den ene side.
0

Tilbage til "Forældre"