Debattens mødregruppe

xxx---xxx
Kort karma: 52
Likede indlæg: 165

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf xxx---xxx » 28. sep 2016, 14:44

Ja jeg lurer stadig med, og vi ses om et par måneder ;), og det er kun godt ment jeg skriver det. For jeg synes det er super ærgerligt hvis en sidder og ikke tror hendes barn sutter rigtigt hvis det faktisk gør.
Det kan kun gøre en endnu mere nervøs når man ikke aner om det man gør er rigtigt nok.

Men det er altså ikke kun pga sutte teknik. Dette er fra jordemoderforeningen

Når det gør ondt at lægge barnet til brystet, er det fristende at amme med en suttebrik, at ”trække tiden” mellem amningerne med en narresut eller give en flaske for at springe et måltid helt over - og det kan være nærliggende at smøre brystvorterne med creme eller anvende strandskaller. Disse tiltag kan ofte afhjælpe symptomerne akut, men de løser ikke problemet. Tværtimod er der risiko for, at de kan forværre situationen. Også på længere sigt.

Problemer med brystvorterne skyldes ofte, at barnet ikke har godt fat om brystet, at det ikke bliver tilbudt brystet ofte nok, og/eller at moderen er anspændt, når hun ammer.

Smerter
I de første uger oplever mange kvinder et stærkt ubehag og/eller smerter i brystvorterne, lige når barnet tager fat og begynder at sutte. Der er tale om en fysiologisk reaktion, som både kan skyldes normale hormonelle forandringer, den kraftige stimulation af brystvorten og det negative pres i mælkegangene. Smerterne kan således ikke forebygges, men de forsvinder i løbet af et par minutter og kan eventuelt lindres med dybe vejrtrækninger. Det samme gælder senere i ammeforløbet, hvor brystvorterne kan blive ømme i forbindelse med menstruationscyklus eller graviditet.

Det er vigtigt, at moderen er forberedt på, at amningen i starten kan være smertefuld. De første dage kan moderens oplevelse af smerter i brystvorterne være ekstra slem, hvis hun er særligt sårbar lige efter fødslen, og fordi amningen samtidig giver efterveer. Efter et par dage kan den fysiologiske brystspænding gøre oplevelsen endnu værre. Smerteoplevelsen er sandsynligvis også påvirket af, hvordan smerte generelt opfattes og håndteres i den aktuelle kultur.

Under alle omstændigheder er det meget vigtigt at være opmærksom på ammeteknikken fra første amning. Fortsætter smerterne efter, at mælken er begyndt at løbe, skyldes det næsten altid, at barnet ikke har godt fat om brystet. I nogle tilfælde har brystvorten tydeligt en ændret form, lige når barnet har givet slip på brystet. Har brystvorten facon som spidsen af en ny læbestift, kan det være tegn på, at barnet sutter for yderligt.

Ømme brystvorter kan også skyldes, at barnet sutter meget energisk. I starten kan brystvorterne blive ømme, fordi barnet sutter på et bryst, som kun indeholder lidt mælk.

Senere kan ømheden skyldes, at barnet bliver lagt til for sjældent og derfor er meget sultent. Eller at moderen er anspændt, og mælken derfor ikke løber så let. Samtidig kan det ikke udelukkes, at overdreven hygiejne, kunststof BH, brystvortecreme, tætte ammeindlæg og strandskaller kan gøre huden mere sårbar.

Tages smerter i brystvorterne ikke alvorligt, er der risiko for udvikling af sår og revner. Den bedste løsning er at tilbyde brystet hyppigt, prøve at slappe af og sørge for, at barnet får godt fat - og ligger helt tæt ind til mor. Hvis barnet har godt fat, og moderen er afslappet, så mælken kan løbe frit, kan barnet sutte ofte og længe, uden at brystvorterne bliver ømme.

Nogle gange er det tilstrækkeligt at ændre barnets placering i forhold til brystet. Andre gange er det nødvendigt at ”starte forfra”. Hvis problemerne skyldes, at moderen er anspændt, er det vigtigt at prøve at finde ud af hvorfor. Det kan være en god idé at stimulere nedløbsrefleksen, inden barnet lægges til. Og eventuelt malke lidt ud med hånden, hvis barnet har svært ved at få fat, fordi brystet er spændt.

Stærke smerter, som stråler fra brystvorten ind i brystet, både mens barnet sutter og mellem amningerne og beskrives som brændende/kløende/sviende, kan skyldes en svampeinfektion. Hvis moderen har en vaginal svampeinfektion i slutningen af graviditeten, kan hun smitte barnet under fødslen. Svamp kan være ledsaget af en række objektive symptomer hos både mor og barn, bl.a. trøske hos barnet, men diagnosen stilles ofte ud fra de karakteristiske smerter. Behandlingen afhænger af symptomerne, men under alle omstændigheder skal mor og barn behandles samtidig, og det er ekstra vigtigt at være meget omhyggelig med hygiejnen.
Senest rettet af xxx---xxx 28. sep 2016, 17:25, rettet i alt 1 gang.
1
Sorenspige
Kort karma: 215
Likede indlæg: 1016

Indlægaf Sorenspige » 28. sep 2016, 14:58

Primle, du er noget helt specielt - og ingen kan erstatte dig over for Bertil :kys:. Heller ikke din tåbelige svigermor, som virkelig er gået over grænsen. Det var jeg også blev sur og ked af.

Mht. mødregruppe så skubbede det også til noget i mig. Ikke i forhold til flaske denne gang, men usikkerhed og utilstrækkelighed (de synes bare, at det er så nemt). Men vi må ikke sammenligne os med andre. Vores forældre-egnethed sidder hverken ikke bryster eller overskuddet til at støvesuge, men i kærligheden og alt det, vi gør for dem.

Du er verdens bedste mor for Bertil :kys:.
0
Sorenspige

Indlægaf Sorenspige » 28. sep 2016, 15:00

Danseprinsesse skrev:
Sorenspige skrev:M gider kun kigge lidt på sig selv i et spejl. Jeg prøver ellers med det. Synes desværre, at mavetræningen er svær, selvom hun er bedre til det, end min dreng var. Jeg kan bare se, at andre babyerne er noget gladere og dermed nok også bedre til det, end hun er.

Måske bliver hun mere selvcentreret med tiden. :D

Kender du den her - måske er der nogle idéer?
http://voresborn.dk/psykologi/9-ovelser ... maven-baby

Tak :kys:. Jeg har også fået en folder af min SP med billeder af forskellige stillinger/øvelser, så jeg forsøger at variere det.
0
Sorenspige

Indlægaf Sorenspige » 28. sep 2016, 15:03

Primle, jeg håber, det hjælper Bertil, at han nu er blevet låst op i bækkenet. Skal
i afsted igen?

DP, øv med en hård nat :ae:. Det lyder til gengæld til, at han sover ret fint om dagen. M vil ikke sove i mine arme mere :genert:. - det er ellers så hyggeligt. Jeg havde også overvejet at prøve baby-bio, men det har jeg alligevel ikke mod på, når hun ikke sover længere ad gangen - og ikke rigtig gider sidde ved mig ret lang tid ad gangen.
0
Lisen82
Kort karma: 13
Likede indlæg: 37

Indlægaf Lisen82 » 28. sep 2016, 17:18

DP øv med en træls nat :( Håber det bliver bedre i nat.

Primle synes også det er synd du har det sådan med mødregruppen. Det skal være rart og hyggeligt at komme afsted og være sammen med de andre. Og ikke skulle tænke over hvad de andre synes.
Og godt du sagde fra overfor din svigermor.
Min mor ville også give L mad,men måtte også sige det er kun mig også kæresten der gør det. Hun synes vist jeg er lidt sippet men det er jeg ret ligeglad med.

Sorenspige Hvor lyder det bare sødt at M sender dig smil. Det glæder jeg mig til L gør rigtigt! :lun:
0
Lisen82
Likede indlæg: 37

Indlægaf Lisen82 » 28. sep 2016, 17:33

I nat sov L 4 timer uden at vågne :banan: Det må han gerne gøre igen i nat.

Jeg var sammen med min mødregeuppe i dag. Det gik fint. Vi er kun 4 så der er en lille gruppe. Hvor mange er i andre?

Jeg er den eneste der giver flaske. Men de forstod mit valg og sagde ikke noget til det. Jeg er også den eneste der ikke har fået kejsersnit af os. Og så er vi blandet med fler gangs fødende og første gangs mødre. Men de virker søde :)
2
primle
Kort karma: 74
Likede indlæg: 380

Indlægaf primle » 28. sep 2016, 18:37

Tak for jeres søde kommentarer :kys:

Det er nok meget tidligt at sige, men i dag er første dag i lang tid hvor vi ikke har haft flere timers skrigeri her om aftenen. Lidt pyller og utilfredshed i forbindelse med sult, men det er jo bare som det skal være.

Vi håber virkelig at det går den rigtige vej nu :kryds:

Vi skal ikke afsted igen, medmindre vi ikke synes det har hjulpet eller ikke har hjulpet nok. Så de næste par dage bliver spændende.
1
Nuttede-Nuser
Kort karma: 59
Likede indlæg: 384

Indlægaf Nuttede-Nuser » 28. sep 2016, 19:03

Åh jeg er træt i dag. Vi har haft en halv hård nat i nat. Kl 8.30 skulle vi være til børnekiropraktor og så kom farmor og farfar for at hjælpe med det sidste køkken da vil om hjem.
Er jeg den eneste som stadig ikke har en baby som ikke kan falde i søvn selv? Han er 11 uger i morgen og falder stadig i søvn hos mig hver dag. Jeg kan ikke finde ud af om jeg gør noget forkert.
0
Sorenspige

Indlægaf Sorenspige » 28. sep 2016, 19:19

Nuser, du gør ikke noget forkert. Når en baby er 11 uger gammel, skal man gøre det, der virker.

Min baby skal helst vippes i søvn/køres i barnevogn for at sove, og det gør jeg så, når det er muligt. Hellere det end skrigende baby.

Det kan sagtens ændre sig af sig selv, at din BabyM vil være hos dig. Min store dreng skulle vugges i søvn i mine arme, når han skulle sove til nat. Men pludselig en aften da han var 3-4 måneder, protesterede han helt vildt, og så ville han bare ligge selv i sin lift.
1
Sorenspige

Indlægaf Sorenspige » 28. sep 2016, 19:21

Primle, det lyder da super godt :banan:. Håber, det fortsætter.

Lisen, lækkert med 4 timer :banan: og god mødregruppe. Vi er 5, og med min dreng er vi 6.
0
Nuttede-Nuser
Kort karma: 59
Likede indlæg: 384

Indlægaf Nuttede-Nuser » 28. sep 2016, 19:31

Sorenspige skrev:Nuser, du gør ikke noget forkert. Når en baby er 11 uger gammel, skal man gøre det, der virker.

Min baby skal helst vippes i søvn/køres i barnevogn for at sove, og det gør jeg så, når det er muligt. Hellere det end skrigende baby.

Det kan sagtens ændre sig af sig selv, at din BabyM vil være hos dig. Min store dreng skulle vugges i søvn i mine arme, når han skulle sove til nat. Men pludselig en aften da han var 3-4 måneder, protesterede han helt vildt, og så ville han bare ligge selv i sin lift.

Tak for dit svar. Det er bare fordi at sp sagde at det. At ved at være tid til at han lærte at falde i søvn selv og at jeg bare skulle sætte mig for at nu var det nu. Det er bare svært når han stadig skriger sig selv i søvn på grund af smerter. Så synes jeg jo ikke at han skal ligge selv.
0
Rakel
Kort karma: 419
Likede indlæg: 3105

Indlægaf Rakel » 28. sep 2016, 19:52

Nuttede-Nuser skrev:
Sorenspige skrev:Nuser, du gør ikke noget forkert. Når en baby er 11 uger gammel, skal man gøre det, der virker.

Tak for dit svar. Det er bare fordi at sp sagde at det. At ved at være tid til at han lærte at falde i søvn selv og at jeg bare skulle sætte mig for at nu var det nu. Det er bare svært når han stadig skriger sig selv i søvn på grund af smerter. Så synes jeg jo ikke at han skal ligge selv.

Efter 3 børn får jeg virkeligt lyst til at slå de sundhedsplejersker. Du kan ikke lære så små børn dårlige vaner. De skal bare have det hele serveret i de mængder, der virker :)
2
Lilleluftballon
Likede indlæg: 273

Indlægaf Lilleluftballon » 29. sep 2016, 00:07

Nuttede-Nuser skrev:

Slap bare af. Sundhedsplejersken er bare et menneske med holdninger. Hun er ikke en ophøjet gud der kender dit barn bedre end dig. Du ved stadig bedst! Han skal da ikke ligge selv og skrige, hold du ham bare. Man kan ikke give en baby for meget kærlighed:)
2
Brugeravatar
Snowdrop
Kort karma: 81
Likede indlæg: 336

Indlægaf Snowdrop » 29. sep 2016, 06:21

Jeg kommer aldrig til at forstå at man kan have den holdning at en baby bare skal ligge og skrige... Det har gemalen også fået at vide af en. Godt nok ikke en sundhedsplejerske, men en fra hans netværk der spurgte til Freya og de snakkede lidt om at hun er utrøstelig ind i mellem om aftenen. "Så lader du hende bare skrige, så stopper det før eller siden" :rulle: :boo:
1
Lulu
Kort karma: 55
Geografisk sted: Odense
Likede indlæg: 566

Indlægaf Lulu » 29. sep 2016, 06:29

Nuttede-Nuser skrev:

Jeg vil sige det er tidligst tid når baby ikke gider at ligge ved dig mere når baby skal sove, eller når du ikke kan holde det ud mere (baby for tung, du trænger til at lave noget mens baby sover etc). Jeg syntes det var rart når Emil faldt i søvn selv og jeg kunne komme ud og lave noget. Men den periode hvor de gider at ligge og sove på en slutter virkelig hurtigt (føler man i hvert fald når de når dertil) så jeg ville bare nyde det så længe det varer.
2

Tilbage til "Forældre"