Er overvægt/fedme arveligt? Eller er det en skrøne?

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Brugeravatar
Thitida-No-Chey
Kort karma: 29
Likede indlæg: 411

Re: Er overvægt/fedme arveligt? Eller er det en skrøne?

Indlægaf Thitida-No-Chey » 20. jul 2016, 10:04

Som Annione er jeg også af den opfattelse, at det nok mere er dårlige vaner, der nedarves, end det er fedmen selv.

Gennem mine teenageår var jeg en tynd spirrevip, men lige så snart jeg flyttede ud, begyndte de vaner, jeg var vokset op med, at manifestere sig i mit eget forhold til mad og motion. Jeg kommer fra et hjem, hvor min mor har været overvægtig al den tid jeg husker, og min far var en bette splejs. Det var min mor, der bestemte, hvilke retter der stod på bordet, og det var sjældent af den sundere slags (hvilket måske også lidt er min fars skyld, for han var noget traditionelt anlagt på det punkt, og hvis min mor prøvede noget nyt, var han ofte meget kritisk over for det... )

Min far var altid out and about og lavede noget, og min mor var vant til fra barnsben at sidde hjemme på sofaen foran TVet med en pose chips.

Jeg "arvede" mit forhold til mad og motion fra min mor. Det er nemmere og sjovere at sidde på sofaen og æde chips, og det der med at gå ud og lave noget, det gjorde man kun, hvis man var nødt til det. Jeg slås stadig mentalt med det i dag, og det endte da også med at resultere i en overvægt, som var fuldkomment vanvittig. Jeg er blevet bedre til at styre, hvad jeg propper indenbords, men den der med at komme ud og lave noget og være aktiv... den halter stadig lidt... (Så er det godt man har Netflix og en motionscykel :D )
0
To comfort a grammar nazi, simply stroke them gently on the head and repeat: "there, their, they're."
Brugeravatar
Fru Sunshine
Moderator
Kort karma: 1018
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 9232

Indlægaf Fru Sunshine » 20. jul 2016, 10:12

Jeg er vokset op i en familie med almindelige sunde madvaner. Vi har alle tendens til overvægt, fordi vi ikke har den der mæthedsfornemmelse, som andre har.

Jeg røg så yderligere ud i BED og blev fed.

Først efter jeg blev gastric bypass-opereret, lærte jeg hvad "mæt" betyder. Jeg havde aldrig haft den fornemmelse før , så jeg blev temmelig forskrækket første gang.

Nu er min krop så stabil, og jeg skal bestemt også tænke over mit kalorieindtag, hvis jeg ikke vil være en af de opererede, der tager det hele på igen.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
DenSyngendeLussing
Kort karma: 91
Likede indlæg: 1505

Indlægaf DenSyngendeLussing » 20. jul 2016, 11:54

Til syvende og sidst, så er der ingen genetisk make-up, stofskiftelidelser eller sygdomme i verden, der gør dig fed (pånær Prader-Willis syndrom, hvor det ganske enkelt ikke er muligt for den syge at styre sin voldsomme spisestrang).

Der findes ikke ét eneste menneske i verden, der ikke kan tabe sig, hvis han/hun spiser efter sit TDEE (Total Daily Energy Expenditure, eller på godt dansk, daglige energiforbrug). Jeg ved godt, at jeg nok får nogle på nakken nu, for det er en enormt populær og udbredt misforståelse, at der findes mennesker, for hvem det er fysisk umuligt at tabe sig. Men det passer ganske enkelt ikke. Det ville være et direkte brud på termodynamikkens 1. lov.

Til gengæld findes der dårlige kost- og motionsvaner, ofte nedarvede. Der findes muligvis folk, der er mere genetisk disponerede for overvægt. Der findes medicin, der pludselig nedsætter dit stofskifte, så du ikke længere kan spise, som du gjorde før. Der findes lidelser som PCOS, der kan føre til let(!)overvægt, hvis man spiser forkert. Der findes psykisk afhængighed og traumer, som gør, at overspisning bliver til en krykke og en coping-mekanisme.

Alle mennesker er fysisk i stand til at tabe sig, hvis de spiser den rigtige kost og/eller ikke overspiser. Nogle er måske mere udfordrede af den ene eller anden grund, men de KAN. Til gengæld kunne jeg aldrig drømme om at påstå, at det er nemt for alle. Overvægt og fedme er for rigtigt mange mennesker blot et symptom på det virkelige problem.
8
Brugeravatar
DenSyngendeLussing

Indlægaf DenSyngendeLussing » 20. jul 2016, 12:04

I øvrigt, så bliver påstanden om, at fedme er arveligt jo alene tilbagevist af det faktum, at fedme og overvægt først inden for de sidste 20-30 år er blevet en regulær folkesygdom. Sådan fungerer genetik altså ikke.
0
Brugeravatar
kidkomb
Kort karma: 1152
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 9703

Indlægaf kidkomb » 20. jul 2016, 12:17

DenSyngendeLussing skrev:Til syvende og sidst, så er der ingen genetisk make-up, stofskiftelidelser eller sygdomme i verden, der gør dig fed (pånær Prader-Willis syndrom, hvor det ganske enkelt ikke er muligt for den syge at styre sin voldsomme spisestrang).

Der findes ikke ét eneste menneske i verden, der ikke kan tabe sig, hvis han/hun spiser efter sit TDEE (Total Daily Energy Expenditure, eller på godt dansk, daglige energiforbrug). Jeg ved godt, at jeg nok får nogle på nakken nu, for det er en enormt populær og udbredt misforståelse, at der findes mennesker, for hvem det er fysisk umuligt at tabe sig. Men det passer ganske enkelt ikke. Det ville være et direkte brud på termodynamikkens 1. lov.

Til gengæld findes der dårlige kost- og motionsvaner, ofte nedarvede. Der findes muligvis folk, der er mere genetisk disponerede for overvægt. Der findes medicin, der pludselig nedsætter dit stofskifte, så du ikke længere kan spise, som du gjorde før. Der findes lidelser som PCOS, der kan føre til let(!)overvægt, hvis man spiser forkert. Der findes psykisk afhængighed og traumer, som gør, at overspisning bliver til en krykke og en coping-mekanisme.

Alle mennesker er fysisk i stand til at tabe sig, hvis de spiser den rigtige kost og/eller ikke overspiser. Nogle er måske mere udfordrede af den ene eller anden grund, men de KAN. Til gengæld kunne jeg aldrig drømme om at påstå, at det er nemt for alle. Overvægt og fedme er for rigtigt mange mennesker blot et symptom på det virkelige problem.

Til det markerede:
Det er nok det vigtigste punkt i diskutioner som denne her.
Min påstand er, at næsten alle tilfælde af overvægt er psykisk betinget.
Og altså derfor utrolig svært at have med at gøre.
Derfor er det så svært at tabe sig og derfor er der så få, der lykkes med det, på en varig og sund måde.

Når det er sagt, så ER alle kroppe forskellige. Og generne har en stor del at sige mht til kropsform.
Nogle kropsformer ser tykke ud, selvom de egentlig ikke er det og andre ser tynde ud, selvom de egentlig ikke er det.
Det har også meget at sige, om man ser kraftig ud i ansigtet/hovedet eller ej.
2
Walk tall and cry with dignity.
Jeg gider ikke engang.
Give free love.
Brugeravatar
DenSyngendeLussing

Indlægaf DenSyngendeLussing » 20. jul 2016, 12:25

Summa summarum, jeg er helt med på, at der kan være andre problemer, der skal identificeres og overkommes, før man kan opnå et vægttab. Men der er intet, der gør det fysisk umuligt for nogen i verden at tabe sig. Og ligesom flere andre i tråden allerede har været inde på, så bliver "gener" og diverse lidelser gerne brugt som en sovepude.

Det er jo altid rarere, hvis man kan lægge ansvaret helt fra sig og sige, "det er altså ikke min skyld, at jeg er fed, det er min medicin/mine p-piller/mit stofskifte/min PCOS/mine gener" og så videre. Men energi kan altså ikke opstå ud af ingenting, og fedt er intet andet end lagret energi. Hvis du vejer for meget, så er den fysiske årsag, at du indtager mere energi, end du forbrænder. Så simpelt ER det faktisk.

Og så kan det så sagtens være, at du som overvægtig har trukket det korte strå, så du af enten medicinske eller naturlige årsager ikke kan spise så meget som andre mennesker kan, uden at du tager på. Det kan også være, at du har psykiske problemer, du skal slås med, eller mange års dårlige vaner, der først skal gøres op med. Det kan være hårdt og en kamp, og det forstår jeg. For nogle ER den eneste løsning for eksempel også en gastric bypass, fordi de simpelthen har brug for den hjælp, det giver. Det forstår jeg også.

Men derfor er altså det stadig ikke fysisk umuligt for nogen at tabe sig. Det kan altid lade sig gøre.
Senest rettet af DenSyngendeLussing 20. jul 2016, 12:48, rettet i alt 2 gange.
2
Brugeravatar
DenSyngendeLussing

Indlægaf DenSyngendeLussing » 20. jul 2016, 12:27

kidkomb skrev:
DenSyngendeLussing skrev:Alle mennesker er fysisk i stand til at tabe sig, hvis de spiser den rigtige kost og/eller ikke overspiser. Nogle er måske mere udfordrede af den ene eller anden grund, men de KAN. Til gengæld kunne jeg aldrig drømme om at påstå, at det er nemt for alle. Overvægt og fedme er for rigtigt mange mennesker blot et symptom på det virkelige problem.

Til det markerede:
Det er nok det vigtigste punkt i diskutioner som denne her.
Min påstand er, at næsten alle tilfælde af overvægt er psykisk betinget.
Og altså derfor utrolig svært at have med at gøre.
Derfor er det så svært at tabe sig og derfor er der så få, der lykkes med det, på en varig og sund måde.

Når det er sagt, så ER alle kroppe forskellige. Og generne har en stor del at sige mht til kropsform.
Nogle kropsformer ser tykke ud, selvom de egentlig ikke er det og andre ser tynde ud, selvom de egentlig ikke er det.
Det har også meget at sige, om man ser kraftig ud i ansigtet/hovedet eller ej.

Jamen helt sikkert, det er jo netop derfor, jeg gør så meget ud af at skære det ud i pap. Fysisk er der ingen hindring for nogen, hvis de vil tabe sig. Psykisk er det til gengæld en anden snak. :)
0
Grissebassen
Kort karma: 33
Likede indlæg: 501

Indlægaf Grissebassen » 20. jul 2016, 12:34

Jeg tror også, at gener spiller en større rolle, end man umiddelbart skulle tro.
Jeg har selv små fem kilo for meget på kroppen, som er virkelig svære for mig at komme af med, med mindre jeg tager ekstreme metoder i brug. Resten af min familie vejer mindst 10 kg for meget.
Jeg er vokset op uden sovs på bordet, smør på brødet og hvor slik var noget, man kun spiste om fredagen. Min familie bestræbte sig i høj grad på at være selvforsynende og leve af det, ville selv kunne dyrke i haven. Vi cyklede alle på arbejde og i skole ca. 10 km hver vej. Min mor havde en sygdom i maven, som, efter hun blev opereret for den, gjorde at hun havde problemer med at spise. Siden hendes operation for 15 år siden, har jeg aldrig set hende spise mere end to små måltider om dagen. Hun cykler stadig ca. 20 km dagligt, men vejer stadig 10-15 kg for meget. Hendes bror, min onkel, lever også i høj grad også selvforsynende. Han løber maraton et par gange om året, og er, på trods af at han er 70 år, en stor mand der vejer mindst 20 kg for meget, sikkert i bedre fysisk form end mig, der ellers er ung og forsøger at passe nogenlunde på formen.
En af mine gode venner, gik med en drøm om at komme i militæret. Han blev kasseret, fordi han var for undervægtig. Det tog ham en enorm indsats på en streng diæt at tage nok på til at komme ind. Jeg har altid undret mig over, at der er mange mennesker der ikke kan tage på. Men når overvægtige mennesker har svært ved at tabe sig, er det altid dem selv man bebrejder. I min optik er det ganske logisk, at hvis man kan være undervægtig og have næsten umuligt svært ved at tage på - hvorfor kan det omvendte så ikke også være gældende, uden det nødvendigvis skyldes dårlig livsstil?
Kroppe og måden hvorpå den lager fedt MÅ være genetisk betinget. Selvfølgelig kan man ved hjælp af den rette livsstil ændre på det. Men det er generne der afgør, hvor nemt/svært det er, samt hvad der skal til.
Senest rettet af Grissebassen 21. jul 2016, 10:49, rettet i alt 1 gang.
5
Brugeravatar
De Suspekte Bryster
Kort karma: 68
Likede indlæg: 386

Indlægaf De Suspekte Bryster » 20. jul 2016, 14:22

DenSyngendeLussing skrev:I øvrigt, så bliver påstanden om, at fedme er arveligt jo alene tilbagevist af det faktum, at fedme og overvægt først inden for de sidste 20-30 år er blevet en regulær folkesygdom. Sådan fungerer genetik altså ikke.

Det gør det da, hvis det er deres krops reaktion på, at vi i den vestlige verden generelt bevæger os meget mindre, sover mindre og har et helt vanvittigt udvalg af mad. Der er nogle, der aldrig bliver overvægtige uanset hvor meget de spiser, fordi deres krop justerer forbrændingen og så er der nogle, der skal holde sig til lavkalorie-diæt for ikke at tage på. 1200 kcal, som Studsgaard skriver, hun er nødt til at holde sig på, ville for langt de fleste betyde at de tabte sig. Det handler ikke om psykologi.

Det er ikke sådan, at har du et gen, så kommer det også til udtryk og det ved vi jo godt. For vi ved jo alle, at vi kan have recessive gener, som fx. genet for blå øjne, der ikke kommer til udtryk hos os, fordi vi også har det dominante gen for brune øjne. (Nej, sådan fungerer det ikke helt, men til første approksimation). På samme måde er der gener, der først kommer til udtryk, når der er noget, der aktiverer dem og indtil da, gør genet ingenting. Det med gener og overvægt er så komplekst at man ikke kan sige, at der er et fedme-gen, men så vidt jeg ved, er der ret mange studier, der viser, at genetik spiller en rolle i et eller andet omfang.

Jeg tror, at det en dag vil være sådan at alle får fastlagt deres gener og dermed får at vide, hvad de er disponeret for og hvad de skal være påpasselige med. Det vil selvfølgelig også betyde at nogle får at vide, at de formentlig ikke vil blive særlig gamle, men det er en helt anden diskussion om det er godt eller skidt.

Ja, mennesker uden særlige ekstreme sygdomme kan tabe sig, hvis de spiser mindre, men det betyder jo ikke at vi alle kan få samme krop. Det er synd, hvis nogle bruger "vi har jo tendens til overvægt", som en sovepude i stedet for at se det som en fælles udfordring.

En lille "sidenote":
Mad er blevet helt ufatteligt tilgængeligt. Jeg tror ikke, folk tænker over det så tit, men prøv at stoppe op en dag i supermarkedet, kig på udvalget og SE det. Se, hvor meget mad og hvor meget forskelligt mad, der ligger fremme. Det er bevist flere gange at jo større udvalget er, jo mere spiser folk. Folk spiser mere i en buffet. Folk spiser flere M&Ms, når de har forskellige farver end hvis de er ensfarvede.
3
Brugeravatar
DenSyngendeLussing

Indlægaf DenSyngendeLussing » 20. jul 2016, 14:41

De Suspekte Bryster skrev:
DenSyngendeLussing skrev:I øvrigt, så bliver påstanden om, at fedme er arveligt jo alene tilbagevist af det faktum, at fedme og overvægt først inden for de sidste 20-30 år er blevet en regulær folkesygdom. Sådan fungerer genetik altså ikke.

Det gør det da, hvis det er deres krops reaktion på, at vi i den vestlige verden generelt bevæger os meget mindre, sover mindre og har et helt vanvittigt udvalg af mad. Der er nogle, der aldrig bliver overvægtige uanset hvor meget de spiser, fordi deres krop justerer forbrændingen og så er der nogle, der skal holde sig til lavkalorie-diæt for ikke at tage på. 1200 kcal, som Studsgaard skriver, hun er nødt til at holde sig på, ville for langt de fleste betyde at de tabte sig. Det handler ikke om psykologi.

Det er ikke sådan, at har du et gen, så kommer det også til udtryk og det ved vi jo godt. For vi ved jo alle, at vi kan have recessive gener, som fx. genet for blå øjne, der ikke kommer til udtryk hos os, fordi vi også har det dominante gen for brune øjne. (Nej, sådan fungerer det ikke helt, men til første approksimation). På samme måde er der gener, der først kommer til udtryk, når der er noget, der aktiverer dem og indtil da, gør genet ingenting. Det med gener og overvægt er så komplekst at man ikke kan sige, at der er et fedme-gen, men så vidt jeg ved, er der ret mange studier, der viser, at genetik spiller en rolle i et eller andet omfang.

Jeg tror, at det en dag vil være sådan at alle får fastlagt deres gener og dermed får at vide, hvad de er disponeret for og hvad de skal være påpasselige med. Det vil selvfølgelig også betyde at nogle får at vide, at de formentlig ikke vil blive særlig gamle, men det er en helt anden diskussion om det er godt eller skidt.

Ja, mennesker uden særlige ekstreme sygdomme kan tabe sig, hvis de spiser mindre, men det betyder jo ikke at vi alle kan få samme krop. Det er synd, hvis nogle bruger "vi har jo tendens til overvægt", som en sovepude i stedet for at se det som en fælles udfordring.

En lille "sidenote":
Mad er blevet helt ufatteligt tilgængeligt. Jeg tror ikke, folk tænker over det så tit, men prøv at stoppe op en dag i supermarkedet, kig på udvalget og SE det. Se, hvor meget mad og hvor meget forskelligt mad, der ligger fremme. Det er bevist flere gange at jo større udvalget er, jo mere spiser folk. Folk spiser mere i en buffet. Folk spiser flere M&Ms, når de har forskellige farver end hvis de er ensfarvede.

Men det er altså stadig ikke gener, der gør dig fed - og det er DET, jeg mener med, at sådan fungerer genetik ikke. Uanset om der (måske) findes et fedme-gen, der hidtil har været recessivt og først inden for de sidste par årtier er begyndt at vise sig, fordi den moderne livsstil bevirker, at vi sover mindre og bevæger os mindre, og at mad er tilgængelig overalt, så er det stadig basalt fordi du indtager mere energi end du forbrænder, hvis du er overvægtig. Der er ikke lige pludselig opstået en gen-defekt, som gør, at moderne mennesker ikke kan tabe sig. Og det er den slags udbredte misforståelser, som jeg meget gerne ser, at vi som samfund kommer til livs.

Udover det er jeg sådan set enig. Det er et sammenspil af flere forskellige faktorer, der gør, at fedme er blevet en folkesygdom i den vestlige verden - og heraf er alene mængden og tilgængeligheden af mad, især sukker og fedtholdig mad, en stor del af forklaringen. Psykiske problemer og overvægt fandtes jo også for hundrede år siden, men dengang havde folk jo ikke mulighed for at trøstespise i et omfang, der tilnærmelsesvis ligner det, vi har i dag.

Dertil kommer, at vi er blevet langt mere stillesiddende. Og så er der den årsag, som ifølge min erfaring også er den, som folk reagerer mest negativt på at blive konfronteret med; alt for meget og alt for udbredt pseudo-videnskab, vrøvl, uvidenhed og misforståelser om principperne bag vægttab.
2
Brugeravatar
DenSyngendeLussing

Indlægaf DenSyngendeLussing » 20. jul 2016, 14:52

Anyways, min pointe er kort og godt: selv hvis der findes et fedme-gen og du har det, så er du ikke skæbnebestemt til at blive overvægtig. Du vil aldrig nogensinde blive overvægtig, hvis du forbrænder mere energi, end du indtager.

På trods af dette ser jeg alligevel hele tiden i kommentarspor og i debatter, at der er folk, der påstår, at de "kunne sulte sig i ugevis og stadigvæk ikke tabe sig." Til dem plejer jeg gerne at sige, at jeg i så fald kender en forsker eller to, der gerne vil have fingrene i dem for at finde ud af, hvordan de dog har formået at skabe energi ud af ingenting. :)
2
Brugeravatar
De Suspekte Bryster
Kort karma: 68
Likede indlæg: 386

Indlægaf De Suspekte Bryster » 20. jul 2016, 16:20

DenSyngendeLussing skrev:..., så er det stadig basalt fordi du indtager mere energi end du forbrænder, hvis du er overvægtig. Der er ikke lige pludselig opstået en gen-defekt, som gør, at moderne mennesker ikke kan tabe sig. Og det er den slags udbredte misforståelser, som jeg meget gerne ser, at vi som samfund kommer til livs.

Helt enig.

Til det oprindelige spørgsmål vil jeg fortsat svare ja. Der er også genetiske faktorer med i afgørelsen af, om du, med din livsstil, bliver overvægtig. At man så kan ændre på nogle ting i livsstilen for at undgå det/tabe sig, er der vel ingen, der er i tvivl om.

Jeg er ikke enig i, at det er arveligt på den måde, at man så intet kan gøre og bare skal læne sig tilbage og spise sovs til.
1
Brugeravatar
DenSyngendeLussing

Indlægaf DenSyngendeLussing » 20. jul 2016, 16:21

Jamen så er vi helt på bølgelængde!

Men jo, det er der tilsyneladende rigtigt, rigtigt mange mennesker, der er i tvivl om, om de rent faktisk kan tabe sig - ikke her i tråden, men sådan generelt. Jeg støder i hvert fald meget ofte på alle mulige sjove søforklaringer på overvægt og mærkværdige påstande, som ganske enkelt er fysisk umulige. Og det skyldes efter min mening til dels, at folk vader rundt i alle mulige og umulige kostråd, selvbestaltede vægttabseksperter og dårlige artikler fra dårlige journalister, der læser om et nyt fedmestudie og fuldstændig misser pointen, og den slags. Derudover kommer så, at der altså også - når alt er sagt og gjort - findes en god portion overvægtige mennesker, som ganske enkelt bare spiser for meget og rører sig for lidt (fordi, let's face it, det er rart at æde og sidde stille i sofaen, knap så fedt at løbe og droppe pizzaen fredag aften).

Måske er disse mennesker bare uvidende eller misinformerede. Måske synes de ikke, at det er rart at blive konfronteret med, at de selv står med ansvaret for deres overvægt. Måske kan de ikke overskue tanken om en ny livsstil, mindre mad og mere motion. Fedme og ekstra kilo er jo for langt de fleste et helt vildt følsomt emne, som er svært og hårdt at dykke ned i. Og så er det altså ikke alene nemt, men også helt vildt menneskeligt i stedet at æde en røverhistorie om gener og arvelig fedme, så man bedre kan forlige sig med tanken om, at man altså bare er fed, fordi sådan er man født, og dét er ikke noget at gøre ved. Og så bruger man den forklaring over for sine familie og venner, som måske også er overvægtige - og som så igen bruger forklaringen over for andre.

Og dét er ikke alene noget skidt for den generelle folkesundhed. Det er også videnskabeligt forkert. :)
Senest rettet af DenSyngendeLussing 20. jul 2016, 16:47, rettet i alt 4 gange.
3
Brugeravatar
Sangius
Kort karma: 101
Likede indlæg: 1843

Indlægaf Sangius » 20. jul 2016, 16:28

Det er sjovt, som det gen der giver fedme, kun er udbredt i de lande, hvor folk æder sig halvt ihjel... :P

Ej. Selvfølgelig er fedme ikke arvelig. En tendens til at blive fed er arvelig, eller en lavere tolerance for for mange kalorier. Men der findes altså ikke et gen, som får kalorier til at flyve ind i kroppen på folk, og forhindrer dem i at blive brændt igen. I sidste ende handler det om, hvor meget man indtager, og hvor meget man forbrænder.
4
Oddinary
Kort karma: 19
Likede indlæg: 254

Indlægaf Oddinary » 20. jul 2016, 16:49

Jeg ved ikke, om der findes et fedmegen eller fedmegener, og jeg har ikke undersøgt det tilnærmelsesvis godt nok, men hvad tænker I så om tarmfloraens indflydelse? :)

http://www.nature.com/ajgsup/journal/v1 ... 0125a.html
0

Tilbage til "Helbred"