Er overvægt/fedme arveligt? Eller er det en skrøne?

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Brugeravatar
DenSyngendeLussing
Kort karma: 91
Likede indlæg: 1503

Re: Er overvægt/fedme arveligt? Eller er det en skrøne?

Indlægaf DenSyngendeLussing » 20. jul 2016, 16:54

Oddinary skrev:Jeg ved ikke, om der findes et fedmegen eller fedmegener, og jeg har ikke undersøgt det tilnærmelsesvis godt nok, men hvad tænker I så om tarmfloraens indflydelse? :)

http://www.nature.com/ajgsup/journal/v1 ... 0125a.html

Jeg tænker det samme, som jeg hele tiden har tænkt. Det kan godt være, at der er flere forskellige faktorer, der har indflydelse på, hvor meget energi du optager og forbrænder, heriblandt tarmflora. Det ændrer dog ikke ved, at hvis du overholder dit daglige energibudget, så bliver du ikke fed. Det kan simpelthen ikke fysisk lade sig gøre.

At nogle mennesker så har trukket sorteper og står tilbage med et dagligt energiforbrug, der er uretfærdigt meget lavere end det gennemsnitlige (f.eks. Studsgaard her i tråden, der med sit TDEE på 1200 ligger cirka 800 kalorier lavere end den gængse kvinde), dét er så en anden snak. :)
1
Brugeravatar
DenSyngendeLussing

Indlægaf DenSyngendeLussing » 20. jul 2016, 17:21

En anden meget udbredt skrøne er forresten "starvation mode," hvor alt for mange især kvinder lider under den vildfarelse, at kroppen straks går i alarmberedskab og tror at den sulter, hvis den er i kalorieunderskud - og som konsekvens derfor "holder fast" på fedtdepoterne, så det bliver umuligt at tabe sig. Denne misforståelse stammer fra et ældre studie, hvor nogle ellers slanke, sunde mænd blev sat på en lavenergidiæt på 500 kalorier om dagen, imens de motionerede ved høj intensitet i flere timer dagligt.

Resultatet var, at kroppens forbrændingsevne generelt dykkede med omkring 40%. På den måde er det sådan set rigtigt nok, at evnen til at forbrænde fedt kan nedsættes drastisk, men folk glemmer altså flere ting her. For det første var der tale om et studie med både en voldsomt kaloriefattig "sultediæt" og store mængder hård fysisk aktivitet - med andre ord, omstændigheder, der må betegnes som ekstreme og derfor ikke kan omsættes til den gennemsnitlige livsstil, ej heller en dedikeret slankekur med kalorierestriktion.

For det andet, selvom det er rigtigt nok, at dit stofskifte bliver lavere, når du taber dig, fordi en mindre krop kræver mindre energi, så stopper dit vægttab altså ikke lige pludselig - det går måske bare en smule langsommere. Men du VIL fortsat tabe dig, så længe du indtager mindre energi, end du forbrænder.

For det tredje, testpersonerne var normalvægtige og i god fysisk form til at begynde med, og de 40% nedgang blev målt efter slutningen på forløbet, hvor mændenes fedtprocent lå på 6-8%. Det er en meget lav fedtprocent, som de færreste mennesker kan prale af. Det siger næsten sig selv, at din forbrænding vil gå markant langsommere, når kroppen har meget lidt fedt at tage af.

Kort sagt, menneskekroppen går ikke i "starvation mode" bare sådan uden videre. :)
Senest rettet af DenSyngendeLussing 21. jul 2016, 07:53, rettet i alt 4 gange.
2
Brugeravatar
Fru Sunshine
Moderator
Kort karma: 1017
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 9225

Indlægaf Fru Sunshine » 20. jul 2016, 17:26

Og så er det nok lige værd at tage i betragtning, at når man taber sig mere end 25 kg. så begynder hjernen at spille en puds, fordi den tror man sulter kroppen.
Fedtdepoter kan tømmes, men de bliver ikke mindre, og når de er tomme vil kroppen gerne have dem fyldt igen.

Det har jeg fra den overlæge, der undersøgte mig på kryds og tværs, inden han godkendte mig til fedmekirurgi.
Jeg skal forresten også holde mig under 1200 kcal, hvis jeg ikke vil tage på.
2
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
selfie
Kort karma: 0
Likede indlæg: 15

Indlægaf selfie » 20. jul 2016, 17:28

Jeg tror gener spiller en rolle. Men det kan ikke stå alene. Som andre har skrevet, så kan alle tabe sig, hvis de vil.
Jeg er selv overvægtig og kommer fra en overvægtig familie. Men samtidig ved jeg godt, at jeg heller ikke har spist ordentligt og at motion har været nærmest ikke-eksisterende det meste af mit liv. Så gener kan ikke bruges som undskyldning på den måde. Måske bliver jeg 'nemmere' tyk end nogle andre, men jeg var blevet tyk uanset.

Dog spiller andre ting jo også ind. Forbrænding, sygdom, medicin, alt sådan noget. Det er ikke så sort og hvidt.
0
:fløjt:
Brugeravatar
DenSyngendeLussing

Indlægaf DenSyngendeLussing » 20. jul 2016, 17:37

Fru Sunshine skrev:Og så er det nok lige værd at tage i betragtning, at når man taber sig mere end 25 kg. så begynder hjernen at spille en puds, fordi den tror man sulter kroppen.
Fedtdepoter kan tømmes, men de bliver ikke mindre, og når de er tomme vil kroppen gerne have dem fyldt igen.

Det har jeg fra den overlæge, der undersøgte mig på kryds og tværs, inden han godkendte mig til fedmekirurgi.
Jeg skal forresten også holde mig under 1200 kcal, hvis jeg ikke vil tage på.

Det er bestemt værd at tage med. Og som jeg startede med at sige allerførst: jeg tror helt sikkert ikke, at det er lige nemt for alle mennesker at tabe sig. Jeg ved bare, at det fysisk altid kan lade sig gøre at tabe sig.
0
Brugeravatar
Lemonella
Kort karma: 251
Likede indlæg: 3558

Indlægaf Lemonella » 20. jul 2016, 17:38

Min kæreste er overvægtig og har altid været det. Det samme gælder for hans mor og lillesøster.
Hans far og hans lillebror er slanke og har altid været det.
Der blev altid spist det samme i deres hjem.
Min kæreste dyrkede lidt motion. Hans lillesøster gjorde også, samt drønede ud med aviser. Hans lillebror dyrkede ikke meget motion.

Min kæreste og jeg spiser sundt. Jeg er slank og min kæreste stadig overvægtig. Jeg dyrker ikke meget motion. Går lidt ture og tager nogen ture på min cross-trainer ca. hver dag. Min kæreste går lange ture hver eneste dag.

Kærestens læge, som også er hans mors læge og også var hans lillesøsters læge, siger meget klart, at deres problem er stofskifte-relateret. Jeg ved ikke, hvad og hvorfor, men det gør i hvert fald, at de lider af yoyo-vægt.
Både min kæreste, hans mor og søster, kan sagtens tabe sig. De tager det bare på igen.

Jeg kan voldæde slik og kager uden, at tage på. Det kan min kæreste ikke. Så derfor spises der ikke meget slik og kager i hverdagen.

Jeg bliver nogen gange lidt stram i betrækket, hvis folk kommer med dumme kommentarer som "de kan jo bare tage sig sammen og spise sundt og dyrke motion". For nogen hjælper det bare ikke, at gøre det. De taber sig altså ikke meget af det alligevel.
0
I'm not supposed to be normal.
I'm supposed to be me.
HerErJeg
Kort karma: 13
Likede indlæg: 236

Indlægaf HerErJeg » 21. jul 2016, 07:36

Det værste må simpelthen være, hvis børnene begynder at blive fede, og de egentlig kun får den mad som der serveres i hjemmet.
Alarmklokkerne burde ringe rigtigt højt, for hvem ønsker at ens børn skal gennemleve en barndom og ungdom med alt for mange kilo?
Så vil jeg måske også sige at det er de resourcesvage som ikke sætter foden ned, og gør noget seriøst for at få vendt skuden.
Det må være så svært at være familiens læge, og så skal stikke til overvægten når muligheden byder sig. Sandsynligheden for at budskabet tages fortrydeligt op og man bliver sur er nok desværre rigtig høj.

Jeg kender desværre 2 børn i 8-10 års alderen i samme familie, og de er rigtig meget for overvægtige. Jeg tør ikke gætte på nogen vægt, men en 50-60 kilo for den yngste? Det er så bekymrende at der ikke gøres noget, men det er i hvert fald et sted, hvor man skal vare sin mund.
1
Brugeravatar
kidkomb
Kort karma: 1150
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 9669

Indlægaf kidkomb » 21. jul 2016, 07:46

DenSyngendeLussing skrev:
Oddinary skrev:Jeg ved ikke, om der findes et fedmegen eller fedmegener, og jeg har ikke undersøgt det tilnærmelsesvis godt nok, men hvad tænker I så om tarmfloraens indflydelse? :)

Jeg tænker det samme, som jeg hele tiden har tænkt. Det kan godt være, at der er flere forskellige faktorer, der har indflydelse på, hvor meget energi du optager og forbrænder, heriblandt tarmflora. Det ændrer dog ikke ved, at hvis du overholder dit daglige energibudget, så bliver du ikke fed. Det kan simpelthen ikke fysisk lade sig gøre.

At nogle mennesker så har trukket sorteper og står tilbage med et dagligt energiforbrug, der er uretfærdigt meget lavere end det gennemsnitlige (f.eks. Studsgaard her i tråden, der med sit TDEE på 1200 ligger cirka 800 kalorier lavere end den gængse kvinde), dét er så en anden snak. :)

Men mon ikke det oftest er dét, der menes, når folk snakker om, hvorvidt det kan "ligge i generne" at man er overvægtig?
For hvis man "hat trukket sorteper" så ja, så er man vel overvægtig. For hvis man spiser helt normalt og i øvrigt sundt og næringsrigt, så rammer man altså pænt over 1200kcal.
-Hvis det så ligger til familien, så er det jo sandt et eller andet sted, at "det ligger i generne"?

Eller misforstår jeg dig?
0
Walk tall and cry with dignity.
Jeg gider ikke engang.
Give free love.
Brugeravatar
DenSyngendeLussing

Indlægaf DenSyngendeLussing » 21. jul 2016, 08:06

kidkomb skrev:
DenSyngendeLussing skrev:

Men mon ikke det oftest er dét, der menes, når folk snakker om, hvorvidt det kan "ligge i generne" at man er overvægtig?
For hvis man "hat trukket sorteper" så ja, så er man vel overvægtig. For hvis man spiser helt normalt og i øvrigt sundt og næringsrigt, så rammer man altså pænt over 1200kcal.
-Hvis det så ligger til familien, så er det jo sandt et eller andet sted, at "det ligger i generne"?

Eller misforstår jeg dig?

Nej, du har helt ret. Anlæg for fedme kan formentlig meget vel være arveligt, ligesom din risiko for at blive overvægtig kan øges, hvis du udvikler en stofskiftesygdom, eller kommer på forskellige former for medicin, der nedsætter stofskiftet - såfremt du ikke justerer dit energiindtag herefter. Så langt, så godt.

Problemet er, at alt for mange mennesker læser den slags bogstaveligt som "fedme er arveligt" eller "din medicin gør dig fed" - og det er ikke bare hvad jeg vil kalde en stramning, det er lodret forkert. Det er til syvende og sidst KUN det faktum, at du spiser mere, end din krop forbrænder, der gør dig fed. Igen, med alle mulige disclaimere, som jeg allerede har skrevet. Det er ikke "nemt" at tabe sig for alle, der kan være forskellige psykiske eller endda fysiske barrierer (et usædvanligt lavt stofskifte, som først skal diagnosticeres, f.eks.), der står i vejen for et vægttab. Hvis det VAR skidenemt, så ville mange flere jo sikkert gøre det, ikke?

Der er sikkert også mange mennesker, der er helt med på, at dine gener eller din medicin alene ikke kan gøre dig fed. Men min personlige oplevelse er, at der dælme også er mange mennesker derude, der har fået tingene helt galt i halsen, enten fordi de simpelthen ikke har forstået det, eller fordi de med vilje er lidt i benægtelse. Og den slags misinformation skal luges ud med hård hånd, for vi har problemer nok med overvægt og svær fedme i den vestlige verden i forvejen. Det bliver aldrig bedre, hvis alt for mange forledes til at tro, at deres vægt er fuldstændig ude af deres egne hænder.
5
Nacaw
Kort karma: 3
Likede indlæg: 21

Indlægaf Nacaw » 21. jul 2016, 20:28

DR1 sendte for nyligt dokumentaren "Det store slanke eksperiment" i tre dele. Her var både genetik og epi-genetik medregnet som en af hovedfaktorerne, og i stedet for lavt stofskifte var fokus på manglende mæthedsfornemmelse. I følge dette program, kunne man både finde fysiologiske (i generne) og psykologisk forklaringer på hvorfor folk er overvægtige. Et kort referat:
http://www.bbc.co.uk/guides/z3ddwmn

Om man vil tror på et forsøg som ikke er hverken double-blind eller placebo kontrolleret, med en stærk motiverede ydre påvirkning (tv-kamaraet), er sådan set op til ens egen kildekritik. Men de gjorde i hvert fald et seriøst forsøg på at nuancer en debat der tit ender med kalorier ind og kalorier ud :)
0
muffe
Kort karma: 2
Likede indlæg: 1

Indlægaf muffe » 3. aug 2016, 17:08

Arveligt - genetisk osv?
Jeg er selv en af dem, der fører den mest forbistrede kamp imod vægten, som bare stiger. :8:
Jeg ved nøjagtig, hvad jeg gør, for jeg har brugt det meste af mit liv til strukturerede, nedskrevne forsøg.

Jeg er vokset op på slankemad - lige fra babyalderen. Teenårene var et løb fra den ene slankelæge til den anden - og sluttelig anoreksi.
Til trods for, at jeg er en muskeltype, som altid skal af med varme, hurtigt får kondi og har det bedst, når jeg bevæger mig OG har fået målt en høj forbrænding (kammerforsøg), har jeg altid skullet ned på 7-800 kcal for at tabe mig, - ligesom da jeg blev indlagt som 10-årig og måtte ned på 750 kcal før der ganske langsomt skete lidt.
En diætist fortalte mig senere, at man godt kan have en målt god forbrændingsevne og alligevel have en lousy fedtforbrænding. :panik:
Det målte stofskiftetal fortæller nemlig ikke noget om, hvordan stofskiftehormonerne bliver brugt, eller ikke, i cellerne.

Lige nu har jeg nogle måneder levet på 1200 kcal GI kost, cyklet, lavet havearbejde, så jeg til sidst blev helt udmattet - og har taget på.
Det har jeg prøvet før - inkluderet 15-16 timers energisk motion om ugen. Det var et forsøg (mit eget), der viste, at tog jeg på af de 16-1700 kcal, jeg egentlig havde det bedst med.
Det rimer jo ikke særlig godt. Lige nu undersøger jeg de mere snedige mekanismer i stofskiftet.

Jeg kan se, at jeg ligner kvinderne i min fars familie - nogle små tætte typer med tendens til overvægt.

Jo, jeg tror på den med de tarvelige gener!
1

Tilbage til "Helbred"