Er det farligt at indregne børnepengene i husholdningen?

Brugeravatar
Animi
Kort karma: 307
Likede indlæg: 5704

Re: Er det farligt at indregne børnepengene i husholdningen?

Indlægaf Animi » 20. jul 2016, 20:42

Nu har jeg ikke selv børn, men børnepengene for mine søskende og jeg, blev indregnet i husholdningen. Vi var mange børn, så de penge fik hurtige ben at gå på, til mad, tøj, osv. Jeg var nærmest også den eneste i min omgangskreds uden en børneopsparing, som de andre havde fået igennem deres børnepenge, men det var fint nok, jeg klarede den trods alt alligevel :P
0
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Fru Sunshine
Moderator
Kort karma: 1016
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 9198

Indlægaf Fru Sunshine » 20. jul 2016, 20:44

Her blev de indregnet i budgettet.
Det gav mest mening for mig.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Tux
Kort karma: 53
Likede indlæg: 701

Indlægaf Tux » 21. jul 2016, 06:52

Kan slet ikke se meningen i at det skulle stå på en separat konto, pengene er jo ikke øremærket til f.eks. Tøj eller legetøj, men gives for at kompensere en smule for de udgifter der er ved at have barn, og derigennem gøre det lidt lettere at have dem. Og ret beset gives de jo slet ikke til barnet, men til familien heraf navnet 'børnefamilieydelse'..

Her ryger de ind på vores opsparing når de kommer, som så kan bruges på både børnerelaterede og ikke børnerelaterede ting. Det kunne være større anskaffelser til barnet såvel om en ferie eller en ny vaskemaskine. Og i øvrigt bruger vi som de fleste andre langt mere på den lille, end hvad børnefamilieydelsen beløber sig til..
4
Brugeravatar
achillaxedprune
Kort karma: 346
Likede indlæg: 2369

Indlægaf achillaxedprune » 21. jul 2016, 07:09

Nåh ja... Børnepenge. Det havde jeg slet ikke tænkt på. Tænk at man får penge, uden man skal gøre noget for det. Hvilket herligt land vi lever i. :love:

Pengene her vil gå ind på vores budgetkonto... Der vil ikke blive oprettet en særskilt konto, da penge til udgifter til barnet vil blive brugt, når behovet opstår.
1
Hvis man vil behandle folk ens, skal man behandle dem forskelligt.
Citat: Ukendt morfar.
JoyNips
Kort karma: 222
Likede indlæg: 2910

Indlægaf JoyNips » 21. jul 2016, 08:41

Tux skrev:Og ret beset gives de jo slet ikke til barnet, men til familien heraf navnet 'børnefamilieydelse'..

Det hedder da" børne- og ungeydelse"?
2
Akehurst2
Kort karma: 270
Likede indlæg: 4514

Indlægaf Akehurst2 » 21. jul 2016, 08:51

Jeg forstår det simpelthen ikke. Det er ligesom at sige, at det er farligt at indregne lønnen i budgettet.

Faste indtægter er faste indtægter.
6
Brugeravatar
icelady
Moderator
Kort karma: 553
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 10262

Indlægaf icelady » 21. jul 2016, 08:53

Om det kaldes børne/unge-ydelse, børnefamilieydelse, eller børnecheck er vel underordnet ift den skal dække nogle af de ekstraudgifter der er ved at have børn.
6
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
icelady
Moderator
Kort karma: 553
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 10262

Indlægaf icelady » 21. jul 2016, 08:54

Akehurst2 skrev:Jeg forstår det simpelthen ikke. Det er ligesom at sige, at det er farligt at indregne lønnen i budgettet.

Helt enig.

Problemet for nogle kan dog være, at de mister den faste indtægt når deres børn runder 18 år. Men dét ved man jo, og kan indrette sig efter det.
3
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Akehurst2

Indlægaf Akehurst2 » 21. jul 2016, 09:05

icelady skrev:
Akehurst2 skrev:Jeg forstår det simpelthen ikke. Det er ligesom at sige, at det er farligt at indregne lønnen i budgettet.

Helt enig.

Problemet for nogle kan dog være, at de mister den faste indtægt når deres børn runder 18 år. Men dét ved man jo, og kan indrette sig efter det.

Ja, men det er jo ikke anderledes end at man en dag går fra løn til pension.

Har man fx boet i lejebolig som enlig forsørger med lav indtægt er det selvfølgelig et betydeligt beløb, man mister, og det skal man som du skriver indrette sig på.
2
Brugeravatar
Delfin
Kort karma: 389
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 3847

Indlægaf Delfin » 21. jul 2016, 09:11

icelady skrev:
Helt enig.

Jeg forberedte mig på det, men det blev min oplevelse, at det endte med at udligne sig selv med færre udgifter i budgettet, da tøsen flyttede hjemmefra.
3
14 11 14 :banan:
Brugeravatar
BlueBunny
Kort karma: 40
Likede indlæg: 750

Indlægaf BlueBunny » 21. jul 2016, 09:13

Når ydelsen bortfalder ved 18årsalderen, så bortfalder forsørgerpligten også. Barnet er blevet myndigt. Forældrene har ikke pligt til at dække tøj, mad mv. Den 18årige modtager istedet SU, løn eller anden indtægt.
Så der burde ikke være vanskeligheder. Med mindre man ikke lader den 18årige bidrage og ikke selv kan dække udgifterne.
2
Akehurst2

Indlægaf Akehurst2 » 21. jul 2016, 09:16

BlueBunny skrev:Når ydelsen bortfalder ved 18årsalderen, så bortfalder forsørgerpligten også. Barnet er blevet myndigt. Forældrene har ikke pligt til at dække tøj, mad mv. Den 18årige modtager istedet SU, løn eller anden indtægt.
Så der burde ikke være vanskeligheder. Med mindre man ikke lader den 18årige bidrage og ikke selv kan dække udgifterne.

Man kan jo være nødt til at flytte, når boligsikringen også falder, men igen - det har jo ikke noget at gøre med om man har indregnet børnepengene i budgettet eller ladet dem stå på en konto for sig.
1
Brugeravatar
BlueBunny
Kort karma: 40
Likede indlæg: 750

Indlægaf BlueBunny » 21. jul 2016, 09:20

Akehurst2 skrev:
BlueBunny skrev:Når ydelsen bortfalder ved 18årsalderen, så bortfalder forsørgerpligten også. Barnet er blevet myndigt. Forældrene har ikke pligt til at dække tøj, mad mv. Den 18årige modtager istedet SU, løn eller anden indtægt.

Man kan jo være nødt til at flytte, når boligsikringen også falder, men igen - det har jo ikke noget at gøre med om man har indregnet børnepengene i budgettet eller ladet dem stå på en konto for sig.

Nej det er en anden problematik :) som forælderen bør være opmærksom på
0
Brugeravatar
Stars
Kort karma: 32
Likede indlæg: 607

Indlægaf Stars » 21. jul 2016, 09:28

Med det forbehold, at der er et slip på op til 3 måneder, fra barnet fylder 18, til det er SU-berettiget, og SU for 18-19 årige på ungdomsuddannelser er forældre-indtægts-bestemt.

Min 19-årige får 2.600 kr/md og betaler de 1000 kr til mig (hvoraf de 400 er kompensation for lavere boligsikring grundet hans indtægt) og får til gengæld kost og logi (men betaler selv tøj, telefon, transport, lommepenge osv.)
0
Brugeravatar
Tux
Kort karma: 53
Likede indlæg: 701

Indlægaf Tux » 21. jul 2016, 09:33

JoyNips skrev:
Tux skrev:Og ret beset gives de jo slet ikke til barnet, men til familien heraf navnet 'børnefamilieydelse'..

Det hedder da" børne- og ungeydelse"?
Aar ja det er det nye navn, frem til 2010 hed det børnefamilieydelse. Men min pointe er stadig den samme..
1

Tilbage til "Forældre"