Er datatilsynet de rene tumper ?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Jørn
Kort karma: 5
Likede indlæg: 39

Er datatilsynet de rene tumper ?

Indlægaf Jørn » 20. jul 2016, 15:54

To CD er med navne på 5 millioner mennesker (næsten hele Danmarks befolkning) er havnet hos en person i Kina !

Følsomme informationer om sygdomme - cancer, psykiske sygdomme og andet ...

To CD'er sendt u-krypteret ... (Som vist eller, normalt er et MUST for følsomme, private oplysninger, så vidt jeg da ved).

Datatilsynet tørrer fadæsen af på Post Danmark - Der afleverede brevet til en helt forkert adresse. (Sendt anbefalet).

OK det er så også tumpet !

Datatilsynet beroliger med, at den person, der modtog CD'erne bedyrer, at han ikke vil misbruge de data !

OK - fint at vide ... Så er vi alle helt rolige. Ikke sandt ?

Er Datatilsynet klovne. Er Post Danmark klovne ???

:panik:
0
Med Venlig Hilsen
_____Jørn______
Brugeravatar
Hunkat
Kort karma: 132
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 3260

Re: Er datatilsynet de rene tumper ?

Indlægaf Hunkat » 20. jul 2016, 15:57

Nu har datatilsynet ikke noget med cpr-numre at gøre, de er et overvågnings- og undersøgelsesorgan. De har udtalt sig om en sag hvor SSI har sendt de her oplysninger på ukypterede cd'er.

Det er ikke smart nej. Hvis man færdes lidt i forskningsverdenen så vil man hurtigt opdage at forskere... de bekymrer sig overraskende lidt om datasikkerhed. Det er meget uheldigt men symptomatisk.

Og så skal PostDK jo ikke aflevere den slags det forkerte sted.
1
I'm Richard, Chief Warlock of the Brothers of Darkness, Lord of the Thirteen Hells, Master of the Bones, Emporer of the Black, Lord of the Undead Mistress of Fire, and Mayor of a little village up the coast
Brugeravatar
Thitida-No-Chey
Kort karma: 29
Likede indlæg: 409

Indlægaf Thitida-No-Chey » 20. jul 2016, 16:07

Afsender skal også lære at sætte korrekt adresse på forsendelse og komme de rigtige ting i de rigtige kuverter...

Jeg har i tidernes morgen hos DHL sporet en forsendelse bestående af ret vigtige blodprøver til Australien, fordi afsender havde kommet den forkerte landekode på. Han havde da bare skrevet AU, så kom den da til Østrig. Men nej, AU er Australien, så den sendte DHL da til Australien, som de havde bedt om! Det var de meget vrede over på hospitalet, men der var ikke så meget at rafle om.
0
To comfort a grammar nazi, simply stroke them gently on the head and repeat: "there, their, they're."
Lys
Kort karma: 40
Likede indlæg: 734

Indlægaf Lys » 20. jul 2016, 16:12

Den person, der modtog cd'erne har jo oplyst at have afleveret dem hos rette modtager med det samme (uden at have kigget på dem). Hvorfor skulle det ikke være rigtigt? Hvad er odds'ne for, at sådan materiale ved en fejl skulle blive afleveret på en virksomhed, hvor modtageren vil se hvad der er på cd'erne og dernæst misbruge oplysningerne? Jeg er rimelig tryg ved, at langt størsteparten af danskerne ville gøre præcist det, der er sket her.

Dermed ikke sagt, at processen har været perfekt, og Datatilsynet har da også udtalt, at oplysningerne skulle have været krypteret. Men det er da fair nok, at myndigheden også forholder sig til, hvad der faktisk er sket (og ikke kun hvad der i værste fald kunne være sket).
1
Lys
Kort karma: 40
Likede indlæg: 734

Indlægaf Lys » 20. jul 2016, 16:13

Thitida-No-Chey skrev:Afsender skal også lære at sætte korrekt adresse på forsendelse og komme de rigtige ting i de rigtige kuverter...

Jeg har i tidernes morgen hos DHL sporet en forsendelse bestående af ret vigtige blodprøver til Australien, fordi afsender havde kommet den forkerte landekode på. Han havde da bare skrevet AU, så kom den da til Østrig. Men nej, AU er Australien, så den sendte DHL da til Australien, som de havde bedt om! Det var de meget vrede over på hospitalet, men der var ikke så meget at rafle om.

Der er da ikke noget, der tyder på, at det er tilfældet her?
0
JoyNips
Kort karma: 222
Likede indlæg: 2859

Indlægaf JoyNips » 20. jul 2016, 16:14

Nu er det jo ikke Datatilsynet, der har send cd-rommerne.

At post indimellem bliver afleveret forkert kommer næppe bag på nogen. Og nu er der jo heldigvis ingen skade sket, eftersom modtager ikke har åbnet cd-rommerne. Så jeg kan faktisk ikke rigtig hidse mig op over den pågældende sag...

Hvad jeg synes er problematisk er dog at så stor mængde cpr-numre sendes ukrypteret med postDK. Der må sgu sættes en kode på og det må sendes med kurér.
3
Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 317
Likede indlæg: 3390

Indlægaf dgd2007 » 20. jul 2016, 17:03

Ja.
2
Brugeravatar
Only Me
Kort karma: 25
Likede indlæg: 157

Indlægaf Only Me » 20. jul 2016, 17:21

Ja Polle du siger noget. :)
Senest rettet af Only Me 28. jul 2016, 17:49, rettet i alt 1 gang.
0
Altid glad for at hjælpe. :)
Brugeravatar
missme
Kort karma: 10
Likede indlæg: 110

Indlægaf missme » 20. jul 2016, 18:20

Statens Serum institut har klokket big time i det. Det er måske den danske lettere naive tillidskultur (som Berthel Haarder vil have nedfældet) der er grunden. Men en cd-rom (hvem bruger cd'er i 2016?) med os alles CPR nummre skal ikke afleveres hos Post Nord...ukrypteret. :gisp:

Og selvfølgelig vil kineserne da ikke lure i vores hemmelige data når de får muligheden. Neeeeej.....sådan er de slet ikke :fløjt:
3
Brugeravatar
billiebean
Kort karma: 23
Likede indlæg: 392

Indlægaf billiebean » 20. jul 2016, 19:09

Jeg går bare hele tiden i stå over "cd-rom". Jeg troede, at de døde engang i 2005?
Og det er helt absurd, når det oven i købet er SundhedsDATAstyrelsen (som godt nok ikke eksisterede som navngivet enhed på daværende tidspunkt - man må dog formode at det er nogenlunde de samme medarbejdere og ansvarsområde) der ikke har en sikker måde at håndtere personfølsom data på.
0
Brugeravatar
paint
Kort karma: 92
Likede indlæg: 2324

Indlægaf paint » 20. jul 2016, 20:24

For det første, er det en helt latterlig lemfældig måde at omgås person-følsomme oplysninger på. Med et samfund, som det danske, hvor alt er registreret på cpr-nr. MÅ den slags fejl, ganske enkelt ikke ske. For mig at se, peger det på at den relevante myndighed ikke er deres opgave voksen. Vil vi have en gennem-digitaliseret samfund, nytter det ikke noget at der er nøglepersoner i systemet, som sidder og brænder ukrypterede cd'er med persondata.

Hvis dén slags kan ske, må vi tilbage til papir og blyant, protokoller og A4 ark, indtil de har lært det.

Noget andet er Post Nord. Et rekommanderet brev, kan (så vidt jeg ved) kun udleveres mod underskrift af modtageren. Betror man et postbud SÅ person-følsomme oplysninger, må det være distributørens ansvar at ansætte personale, som kan finde ud af at aflevere ting de rigtige steder. Og forklaringen fra Post Nord om, at det var ”en menneskelig fejl”, kan ikke bruges til en hujende fis.
3
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Hvis vi ikke ændrer retning, ender vi der hvor vi er på vej hen
Brugeravatar
kidkomb
Kort karma: 1142
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 9606

Indlægaf kidkomb » 20. jul 2016, 21:41

Jeg er rystet over, at 5 millioner cpr-numre i det hele taget bliver brændt på en cd-rom, som var det en napster-kopi af Venga Boys.
Ukrypteret.
Altså what the actual?
Hvordan kan det ske?
Og med kurér tak.
Kan slet ikke se, hvad PostNord skal blandes ind i noget så vigtigt for.

Edit: Og så til kineserne.
Seriøst det lyder som en stand-up-joke.
Eller bestillingsarbejde.
2
Walk tall and cry with dignity.
Jeg gider ikke engang.
Give free love.
Brugeravatar
FruitFly
Kort karma: 12
Likede indlæg: 284

Indlægaf FruitFly » 23. jul 2016, 16:02

I 2016 er det da helt håbløst at data sendes afsted uden at være krypteret. Hul i hovedet.
0
Brugeravatar
Purple Haze
Kort karma: 145
Geografisk sted: Kbh. Østerport
Likede indlæg: 1902

Indlægaf Purple Haze » 23. jul 2016, 16:05

Rimelig dårlig dokument control.
0
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"