Smartphone opfører sig mærkeligt

Jailbird
Kort karma: 57
Likede indlæg: 655

Smartphone opfører sig mærkeligt

Indlægaf Jailbird » 22. jul 2016, 15:07

Jeg har købt en ny smartphone (min første), en Xperia Z3 Compact. Jeg har sat mit nano simkort i, tastet pinkode som den godkendte og har nu en skærm hvor jeg vælger sprog. Jeg kan ikke vælge et eneste sprog, jo, jeg markerer dansk og trykker "Udført" men ingenting sker, udover der er en kvindestemme, SOM BLIVER VED med at tale på dårligt dansk/engelsk, f.eks. ved at fortælle mig hvad klokken er :stoned: Jeg kan ikke komme væk fra den her skærm, når jeg trykker udført markeres knappen med en grøn firkant. Jeg kan ikke slukke mobilen, jeg kan ikke genstarte den, ja jeg kan ikke engang skrue ned for damen.
Hvad er det som er så smart? Hvad skal jeg gøre?
0
Jailbird

Re: Smartphone opfører sig mærkeligt

Indlægaf Jailbird » 22. jul 2016, 15:22

Nu prøvede jeg lige at taste min simkode forkert, og så kommer der en boks op, som jeg ikke kan trykke væk. Den reagerer slet ikke på knapper (udover at stemmen læser op hver gang jeg trykker et sted, "ok", "tag et billede", "sluk", "genstart", osv. men der sker ingenting på skærmen. Har prøvet at fjerne simkortet og putte det i igen, har taget livet af den ved at holde off-knappen nede med en spids genstand. Jeg har købt den via proshop, så jeg ved ikke lige hvor man kan henvende sig for at få hjælp :forvirret:

De fleste ting siger stemmen også 2 gange hver gang.
Senest rettet af Jailbird 22. jul 2016, 15:40, rettet i alt 1 gang.
0
JoyNips
Kort karma: 222
Likede indlæg: 2954

Indlægaf JoyNips » 22. jul 2016, 15:26

Jailbird skrev:Jeg har købt den via proshop, så jeg ved ikke lige hvor man kan henvende sig for at få hjælp :forvirret:

Proshop ;)
0
Jailbird

Indlægaf Jailbird » 22. jul 2016, 15:37

JoyNips skrev:
Jailbird skrev:Jeg har købt den via proshop, så jeg ved ikke lige hvor man kan henvende sig for at få hjælp :forvirret:

Proshop ;)

Sjovt nok når jeg har haft problemer med elektronik, så vasker sælger altid hænder og siger jeg skal henvende mig til f.eks. Sony. Jeg vil jo gerne vise nogen hvordan den gør.
0
JoyNips

Indlægaf JoyNips » 22. jul 2016, 15:59

Jailbird skrev:
JoyNips skrev:

Proshop ;)

Sjovt nok når jeg har haft problemer med elektronik, så vasker sælger altid hænder og siger jeg skal henvende mig til f.eks. Sony. Jeg vil jo gerne vise nogen hvordan den gør.

Men det er nu altså sælger, man skal reklamere til. At de prøver at tørre den af på producenten skal man ikke acceptere.

Det kan du fx læse nærmere om her, hvis du er i tvivl om, hvorvidt jeg har ret: http://www.forbrug.dk/Artikler/Test-og- ... 184F389847
1
Brugeravatar
Dick Longflop
Kort karma: 15
Likede indlæg: 312

Indlægaf Dick Longflop » 23. jul 2016, 03:22

Det er rigtig hvad JoyNips siger. Det er ProShop, som skal tage sig af reklamationen.

Jeg vil anbefale dig at oprette en RMA sag på hjemmesiden (med en ordentlig beskrivelse af problemet), og så blot sende telefonen tilbage til dem, så de kan teste den. Husk at skrive RMA nummeret på forsendelsen.

https://www.proshop.dk/CustomerCenter/Rma/Login
1
Fundead på DD.
Brugeravatar
HappyPaww
Kort karma: 192
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 3442

Indlægaf HappyPaww » 23. jul 2016, 08:26

Jeg har gode erfaringer med Proshops kundeservice. Min kæreste fik nogle hovedtelefoner der viste sig at være defekte (dog funktionsdygtige) - de sendte et par nye som han havde dagen efter og bad ham bare returnere de brugte.
0
Brugeravatar
Tobywan
Kort karma: 29
Likede indlæg: 461

Indlægaf Tobywan » 23. jul 2016, 11:23

Hvis du kan tage batteriet ud, så kan du genstarte telefonen på den måde. Prøv det først

Ellers så forsøg en hard reset inden du sender noget retur:
http://www.hardreset.info/devices/sony/ ... act-d5833/
0
Brugeravatar
kidkomb
Kort karma: 1151
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 9702

Indlægaf kidkomb » 23. jul 2016, 11:44

Det lyder helt forkert. Sådan har min tlf aldrig gjort (den er helt magen til din) og jeg fik den altså byttet 2 gange i starten. (Pga noget andet og noget test halløj, fordi min svoger arbejdede i butikken)
Så jeg har startet 3 tlf fra scratch og ingen har gjort sådan der.
1
Walk tall and cry with dignity.
Jeg gider ikke engang.
Give free love.
Jailbird

Indlægaf Jailbird » 23. jul 2016, 12:12

Tobywan skrev:Hvis du kan tage batteriet ud, så kan du genstarte telefonen på den måde. Prøv det først

Ellers så forsøg en hard reset inden du sender noget retur:
http://www.hardreset.info/devices/sony/ ... act-d5833/

Batteriet kan ikke tages ud.
Men den der guide kan jeg jo ikke bruge til noget, når min skærm aldrig viser andet end sprog-skærmen?
Min telefon reagerer ikke på tryk på knapper, udover den læser op hvad der står. Et par billeder af telefonen, hvor jeg ikke kan komme videre:
Hard reset må vel være det samme som nål i siden på den? Har også prøvet hvor jeg holdt powerknappen og volumen op/ned inde samtidig (som havde nøjagtig samme effekt, 3 vibrationer og så slukkede den). Men den starter op på samme måde alle gangene, med sprog-skærmen som det første.

Hvis jeg tager sim-kortet ud får jeg en login skærm, hvor jeg ved korrekt sim kommer til sprog-skærm. Ved forkert sim kommer der en "pop-up" op som siger sim er forkert, og så kan jeg ikke komme væk fra pop-up.

Nu kunne jeg sjuse mig frem til hvad damen siger i sprog-skærmen. Hun siger "dansk markeret" og "now been udført" når jeg trykker udført.
Desuden kan jeg se i youtube guides at det er meningen man har MANGE sprog at vælge imellem, jeg kan ikke bladre i mine sprog, men kun vælge dem der ses på skærmen. Youtube videoer viser også at når brugeren trykker på "udført" burde der komme en velkomstskærm.

Nu lykkedes det mig at tage screenshots med den. Det her er skærmen og den grønne firkant er når jeg trykker "udført".
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af Jailbird 23. jul 2016, 12:33, rettet i alt 2 gange.
0
Jailbird

Indlægaf Jailbird » 23. jul 2016, 12:32

HappyPaww skrev:Jeg har gode erfaringer med Proshops kundeservice. Min kæreste fik nogle hovedtelefoner der viste sig at være defekte (dog funktionsdygtige) - de sendte et par nye som han havde dagen efter og bad ham bare returnere de brugte.

Åh jeg håber sådan du har ret. Jeg har været 7år om at blive overtalt til at købe en smartphone og nu har jeg endelig smidt pengene efter en, og så er det bare ikke fedt at skulle vente 8uger på et værksted, når mit (dyre) abonnement er begyndt for længst :stoned: .
0
Jailbird

Indlægaf Jailbird » 24. jul 2016, 17:50

Nå, jeg har nu fået en mail om der går 4 uger :( Jeg havde håbet man havde andre rettigheder når den vare man køber er defekt fra starten, men jeg kan ikke finde noget på det.
0
Brugeravatar
Tiger
Kort karma: 18
Likede indlæg: 177

Indlægaf Tiger » 24. jul 2016, 18:16

Jeg kender ikke lovgivning, når den er købt på nettet. Men fx i Elgiganten får man en ny, hvis den er DOA (dead on arrival). Og det er indenfor 14 dage det gælder. Om det er deres egen politik eller om det er pga. lovgivning ved jeg ikke.
0
“Den største ære i livet ligger ikke i aldrig at falde, men i at rejse os hver gang vi falder” (Nelson Mandela)
Brugeravatar
Tiger
Kort karma: 18
Likede indlæg: 177

Indlægaf Tiger » 24. jul 2016, 18:19

Jailbird skrev:Nå, jeg har nu fået en mail om der går 4 uger :( Jeg havde håbet man havde andre rettigheder når den vare man køber er defekt fra starten, men jeg kan ikke finde noget på det.

Jeg ville ringe til dem i morgen og bede om at få en ny asap.
0
“Den største ære i livet ligger ikke i aldrig at falde, men i at rejse os hver gang vi falder” (Nelson Mandela)
JoyNips

Indlægaf JoyNips » 24. jul 2016, 19:36

Jailbird skrev:Nå, jeg har nu fået en mail om der går 4 uger :( Jeg havde håbet man havde andre rettigheder når den vare man køber er defekt fra starten, men jeg kan ikke finde noget på det.

Du har ikke andre rettigheder fordi den er defekt fra start, men 4 uger er formentlig nok mere end hvad der er rimeligt, i hvert fald hvis de ikke tilbyder en lånetelefon imens.
Det er dog dig som forbruger, der har valget mellem omlevering eller afhjælpning, så du kan godt bede om at få en ny i stedet for at de reparerer. Jeg forudsætter her, at der rent faktisk er en mangel, hvilket de naturligvis har ret til at undersøge.
0

Tilbage til "Computere, spil og internet"