SSD drev (stationær PC)

Jailbird
Kort karma: 57
Likede indlæg: 653

SSD drev (stationær PC)

Indlægaf Jailbird » 23. jul 2016, 20:15

Jeg har en stationær PC med et 120GB SSD drev og et 1 TB almindeligt drev.
På SSD drevet har jeg Windows styresystemet, Adobe programmer og WOW installeret. Desværre har Blizzard efterhånden lavet så mange fancy opdateringer til spillet at SSD-drevet nu er for lille. Derfor forsøgte jeg i nat at afinstallere WOW og installere det på det almindelige drev i stedet.
Men det kører håbløst langsomt. Både at starte spillet op, men også at loade grafikken i spillet bliver ved med at være et problem selvom man har haft spillet kørende noget tid.

Spørgsmål: Kan jeg købe et nyt SSD kort og sætte ind i min PC? Og kan jeg gøre det selv?
Spørgsmål 2: Vil det have betydning for WOWs præstation hvis styresystemet ligger på det lille SSD drev og WOW ligger på det store SSD drev? Fordi lige nu har jeg jo de obligatoriske programmapper på det lille SSD drev, og ofte kan man jo ikke komme udenom at ting installeres dér i et eller andet omfang (ligesom man ofte ikke får lov til at bestemme hvor ting skal installeres henne, fordi programmapperne er standard).
Spørgsmål 3: Det der sidder i nu hedder "Kingston SSD V300 120GB". Det jeg ønsker at sætte i hedder "Kingston SSDNow UV400 SSD - 480GB". Er der nogle faldgruber jeg skal være opmærksom på? Er der noget i vejen for at have 3 drev hvor de 2 er SSD og skal de hedde noget bestemt for at det hele går op i en højere enhed?
0
Brugeravatar
Tobywan
Kort karma: 29
Likede indlæg: 461

Re: SSD drev (stationær PC)

Indlægaf Tobywan » 23. jul 2016, 20:35

Du kan sagtens sætte en SSD mere i. Det er meget simpelt. 2 stik skal monteres og de kan ikke vendes forkert. Du vil kun opleve forbedret ydelse i forhold til en ældre mekanisk disk, og det betyder ikke noget at filerne ligger seperat fra styresystemet.
Kontroller lige at du har tilgængelig kabler, for ellers så skal de lige bestilles med. Typisk kommer sådan en disk uden kabler som standard.

Jeg har selv samme udfordring og skal også have en ny SSD i på et tidspunkt. WoW fylder nemlig alt fo rmeget :)
1
Jailbird

Indlægaf Jailbird » 24. jul 2016, 08:16

Har lige haft skilt bæstet ad. Er det ikke bare det her jeg skal købe så? Jeg kunne dog ikke lige gennemskue hvor den anden ende af stikket skal ind henne.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0
Brugeravatar
Tobywan

Indlægaf Tobywan » 24. jul 2016, 08:29

Rammen til at montere disken i er fin. Kablet du linker til ser forkert ud

SATA kabel ser således ud: https://www.av-cables.dk/sata-300-kabel/
(kontroller også lige, at der er et ledigt stik på dit bundkort)
Billede

Strømkabel er der nok et ekstra af via strømforsyningen i din computer, men kontroller lige.

Hvis ikke skal du have fat i en splitter, så du kan montere begge diske på samme strømkabel.
https://www.avxperten.dk/sata-kabel/sat ... cwodBHINcQ
Billede
0
Jailbird

Indlægaf Jailbird » 28. jul 2016, 11:58

Tobywan skrev:Rammen til at montere disken i er fin. Kablet du linker til ser forkert ud

Strømkabel er der nok et ekstra af via strømforsyningen i din computer, men kontroller lige.

Hvis ikke skal du have fat i en splitter, så du kan montere begge diske på samme strømkabel.

Jeg har monteret disken nu med hhv. en splitter og sådan et SATA-kabel. SATA-kablet satte jeg over det andet SATA-kabel i bundkortet. Men det dukker ikke op i "denne computer" - hvorfor ikke? (Billede vedhæftet er fra før jeg satte disken i, som viser et ledigt stik).
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0
Brugeravatar
Tobywan

Indlægaf Tobywan » 28. jul 2016, 12:04

Jailbird skrev:
Tobywan skrev:Rammen til at montere disken i er fin. Kablet du linker til ser forkert ud

Jeg har monteret disken nu med hhv. en splitter og sådan et SATA-kabel. SATA-kablet satte jeg over det andet SATA-kabel i bundkortet. Men det dukker ikke op i "denne computer" - hvorfor ikke? (Billede vedhæftet er fra før jeg satte disken i, som viser et ledigt stik).

Du skal først i disk manager og initialize og formattere den nye disk før den er klar til brug:

1. In Windows 7 and earlier, open 'Disk Management' by right clicking on 'Computer' and selecting 'Manage', then 'Disk Management'. In Windows 8, move the mouse to the lower left corner of your desktop and right-click on the Start Icon, then select Disk Management.
2. When Disk Management opens, a pop-up should appear and prompt you to initialize the SSD.
3. Select MBR (Master Boot Record) and click OK
4. Right click in the area that says Unallocated and select New Simple Volume...
5. The New Simple Volume Wizard will open, click Next
6. Leave the Specify Volume Size as the maximum (default value) and click Next
7. Select a Drive Letter and click Next
8. In the Format Partition screen, decide on a Volume label (the name you want to give the drive) and click Next

You will see the message “The drive is now formatted and ready for use.”
1
Brugeravatar
Tobywan

Indlægaf Tobywan » 28. jul 2016, 12:07

Jailbird skrev:

Her er en videoguide
0
Jailbird

Indlægaf Jailbird » 28. jul 2016, 12:15

Tobywan skrev:Du skal først i disk manager og initialize og formattere den nye disk før den er klar til brug:

1. In Windows 7 and earlier, open 'Disk Management' by right clicking on 'Computer' and selecting 'Manage', then 'Disk Management'. In Windows 8, move the mouse to the lower left corner of your desktop and right-click on the Start Icon, then select Disk Management.
2. When Disk Management opens, a pop-up should appear and prompt you to initialize the SSD.
3. Select MBR (Master Boot Record) and click OK
4. Right click in the area that says Unallocated and select New Simple Volume...
5. The New Simple Volume Wizard will open, click Next
6. Leave the Specify Volume Size as the maximum (default value) and click Next
7. Select a Drive Letter and click Next
8. In the Format Partition screen, decide on a Volume label (the name you want to give the drive) and click Next

You will see the message “The drive is now formatted and ready for use.”

Åh tak, jeg vidste slet ikke hvad jeg skulle Google efter :klap: :gogo:
Så var jeg kun halvt blondinedum, nu virker det :D
1

Tilbage til "Computere, spil og internet"