Hvad forstår du ikke?

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
Dirtylittledevil
Kort karma: 869
Likede indlæg: 11694

Re: Hvad forstår du ikke?

Indlægaf Dirtylittledevil » 26. jul 2016, 22:22

Jeg forstår heller ikke rigtigt de der bowls, til gengæld forstår jeg godt at man pynter dem smukt med striber af frugt og andet dims, for selve den "grød" nedenunder ser ofte ret nasty ud.
2
The more I eat the butter I feel
Brugeravatar
Santopia
Kort karma: 54
Geografisk sted: Nørrebro
Likede indlæg: 427

Indlægaf Santopia » 26. jul 2016, 22:27

Koldbrygget kaffe er fantastisk! Grunden er, at når man bruger koldt vand trækker det ikke så meget bitterhed ud af bønnerne (jo varmere vand, jo mere bitterhed trækkes der ud. Det er også derfor, at vand til kaffe ikke skal være alt for varmt). Det er altså selve smagen, der er anderledes end "bare koldt kaffe". Processen er enkel. Man tager bønner kværmet til stempelkande, og sætter det i vand natten over. Jeg lader det stå alt mellem 12-24 timer. Næste morgen putter jeg det i en stempelkande og sier det på den måde. Resten stiller jeg ind i køleskabet, så der altid er koldbrygget kaffe på køl.
1
Brugeravatar
Bimmerdyret
Kort karma: 63
Likede indlæg: 780

Indlægaf Bimmerdyret » 26. jul 2016, 22:58

Santopia skrev:Koldbrygget kaffe er fantastisk! Grunden er, at når man bruger koldt vand trækker det ikke så meget bitterhed ud af bønnerne (jo varmere vand, jo mere bitterhed trækkes der ud. Det er også derfor, at vand til kaffe ikke skal være alt for varmt). Det er altså selve smagen, der er anderledes end "bare koldt kaffe". Processen er enkel. Man tager bønner kværmet til stempelkande, og sætter det i vand natten over. Jeg lader det stå alt mellem 12-24 timer. Næste morgen putter jeg det i en stempelkande og sier det på den måde. Resten stiller jeg ind i køleskabet, så der altid er koldbrygget kaffe på køl.

Til det markerede...

nej, vandet have en temp på omkring 90-94 grader ved rigtig kaffebrygning, det er ikke vandets temperatur, men faktisk hvor lang tid det varme vand er i kontakt med kaffebønnerne der afgør hvor bitter den bliver, sammen med hvor hårdt kaffebønnen er blevet ristet.
Bitterheden skyldes antioxidanter der fremkommer ved ristningen og der er 2 slags, alt efter om man rister let (alm.kaffe) eller om det er til espresso (hård ristning).
Det har derfor ikke noget med vandets temperatur at gøre.

:)
3
godtnavn
Kort karma: 211
Likede indlæg: 1212

Indlægaf godtnavn » 27. jul 2016, 10:30

Bimmerdyret skrev:Vegetarers underlige "grøntsagserstatningsretter" for kødretter - altså sådan noget tofu-kyllinge/andebryst..
Det smager ikke at kylling/and og (jeg kender en af slagsen) hvis man aldrig har smagt kylling eller and, så skal man ikke påstå at det smager som det.
Desuden, hvorfor så simulere at man er kødspiser???

Det fatter jeg heller ikke, og jeg er vegetar. Jeg frygter den dag hvor en person laver den slags til mig, tror seriøst ikke jeg ville kunne få det ned.
1
Brugeravatar
Santopia

Indlægaf Santopia » 27. jul 2016, 11:00

Bimmerdyret skrev:
Santopia skrev:Koldbrygget kaffe er fantastisk! Grunden er, at når man bruger koldt vand trækker det ikke så meget bitterhed ud af bønnerne (jo varmere vand, jo mere bitterhed trækkes der ud. Det er også derfor, at vand til kaffe ikke skal være alt for varmt). Det er altså selve smagen, der er anderledes end "bare koldt kaffe". Processen er enkel. Man tager bønner kværmet til stempelkande, og sætter det i vand natten over. Jeg lader det stå alt mellem 12-24 timer. Næste morgen putter jeg det i en stempelkande og sier det på den måde. Resten stiller jeg ind i køleskabet, så der altid er koldbrygget kaffe på køl.

Til det markerede...

nej, vandet have en temp på omkring 90-94 grader ved rigtig kaffebrygning, det er ikke vandets temperatur, men faktisk hvor lang tid det varme vand er i kontakt med kaffebønnerne der afgør hvor bitter den bliver, sammen med hvor hårdt kaffebønnen er blevet ristet.
Bitterheden skyldes antioxidanter der fremkommer ved ristningen og der er 2 slags, alt efter om man rister let (alm.kaffe) eller om det er til espresso (hård ristning).
Det har derfor ikke noget med vandets temperatur at gøre.

:)

Altså jeg er ikke super teknisk omkirng det, men der er noget af bitterheden, som ikke bliver trukket ud i samme grad, når det trækker i koldt vand. Det her er fra peter larsens side:

"De fleste hader jo kold, bitter kaffe, men KOLDBRYG giver en helt anden smagsoplevelse. Der er tale om friskristet, økologisk kaffe, der har ligget i koldt vand i over 16 timer. Derefter bliver den filtreret, og resultatet er en blød og sød kaffe, der samtidig er opkvikkende.
Under KOLDBRYG-processen bliver kaffebønnen aldrig udsat for høje temperaturer og skaber derfor en anderledes kemisk profil end ved konventionelt brygning. Koldbrygning udtrækker meget smag, og meget koffein fra kaffebønnerne, men undlader utallige bitre olier og fedtsyrer"
0
Brugeravatar
Santopia

Indlægaf Santopia » 27. jul 2016, 11:03

Bimmerdyret skrev:Vegetarers underlige "grøntsagserstatningsretter" for kødretter - altså sådan noget tofu-kyllinge/andebryst..
Det smager ikke at kylling/and og (jeg kender en af slagsen) hvis man aldrig har smagt kylling eller and, så skal man ikke påstå at det smager som det.
Desuden, hvorfor så simulere at man er kødspiser???

haha nåååh jamen.. Altså da jeg var vegetar, var jeg vildt glad for køderstatninger, og kan stadig finde på at bruge dem. Jeg var nu også vegetar af etiske årsager, så det gav meget god mening for mig. Første gang jeg smagte quorn, kyllingeerstatter, troede jeg at boden havde givet mig en forkert sandwich, fordi jeg jo "havde bedt om vegetar", så de gør det faktisk meget godt :D
0
Brugeravatar
Santopia

Indlægaf Santopia » 27. jul 2016, 16:22

Når det kommer til snacking, så forstår jeg simpelthen ikke folk, der kan nøjes med "et par". En håndfuld chips, et par vingummier, et par stykker chokolade osv. Det virker så meningsløst i min verden.
17
Brugeravatar
Tobywan
Kort karma: 29
Likede indlæg: 461

Indlægaf Tobywan » 27. jul 2016, 17:13

Santopia skrev:Når det kommer til snacking, så forstår jeg simpelthen ikke folk, der kan nøjes med "et par". En håndfuld chips, et par vingummier, et par stykker chokolade osv. Det virker så meningsløst i min verden.

Derudover skal man helst tvangspise det hele, da en lille portion af rester senere, ender med at blive for lidt.
5
Brugeravatar
Santopia

Indlægaf Santopia » 27. jul 2016, 18:22

Tobywan skrev:
Santopia skrev:Når det kommer til snacking, så forstår jeg simpelthen ikke folk, der kan nøjes med "et par". En håndfuld chips, et par vingummier, et par stykker chokolade osv. Det virker så meningsløst i min verden.

Derudover skal man helst tvangspise det hele, da en lille portion af rester senere, ender med at blive for lidt.

Det er jo faktisk helt igennem rigtigt. Eller hvis der er rester, og man ikke bor alene, så man risikerer, at andre guffer det. Det holder ikke. Åh hvor jeg husker nogle sure miner sendt til min eks på den bekostning.
6
Brugeravatar
ManicNinja
Kort karma: 571
Likede indlæg: 5086

Indlægaf ManicNinja » 27. jul 2016, 19:38

Forkert tråd - indlæg flyttet
0
"Even the biggest failure, even the worst, most intractable mistake beats the hell out of never trying".
Brugeravatar
Juki
Kort karma: 179
Likede indlæg: 2368

Indlægaf Juki » 27. jul 2016, 19:43

Folk der ikke kan lide vand Billede

Og lidt i samme boldgade, så forstår jeg ikke dem der kan leve med kun at have lunkent vand, som erstatning for både koldt og varmt vand, i vandhanerne :gisp: Men jeg elsker også iskoldt vand som drikkelse. Måske det er derfor de ikke drikker vand?

Jeg er med på at især i sommerhalvåret og/eller at det ikke altid er til, hvis man fx bor på 4. sal, men så kan man jo have en kande/flaske vand stående i køleskabet eller nogle isterninger i fryseren. Det er så nederen at få serveret et glas lunken vand :genert:
7
I like big beards and I cannot lie
Billede
Muin
Kort karma: 5
Likede indlæg: 44

Indlægaf Muin » 27. jul 2016, 19:47

Jeg forstår (endnu) ikke det lækre ved muslinger.

Jeg har kun smagt muslinger to gange - som "moules frites", og dampede blåmuslinger. Jeg synes konsistensen er mærkelig, og at de ser ret klamme ud... og så smager de ikke rigtig af noget.

Men jeg er dog villig til at give det nogle flere forsøg.
0
Brugeravatar
Sophies-mor
Kort karma: 200
Likede indlæg: 1341

Indlægaf Sophies-mor » 27. jul 2016, 20:08

Glasur på kanelsnegle....
2
Billede SÅ kom bananen!

:sur: Hævnrødbede :-D
Brugeravatar
Dirtylittledevil
Kort karma: 869
Likede indlæg: 11694

Indlægaf Dirtylittledevil » 27. jul 2016, 20:15

Rosiner i boller, kager og gryderetter. Jeg synes det er lusket.
10
The more I eat the butter I feel
Brugeravatar
Venus222
Kort karma: 21
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Likede indlæg: 332

Indlægaf Venus222 » 27. jul 2016, 20:28

Juki skrev:Folk der ikke kan lide vand Billede

Og lidt i samme boldgade, så forstår jeg ikke dem der kan leve med kun at have lunkent vand, som erstatning for både koldt og varmt vand, i vandhanerne :gisp: Men jeg elsker også iskoldt vand som drikkelse. Måske det er derfor de ikke drikker vand?

Jeg er med på at især i sommerhalvåret og/eller at det ikke altid er til, hvis man fx bor på 4. sal, men så kan man jo have en kande/flaske vand stående i køleskabet eller nogle isterninger i fryseren. Det er så nederen at få serveret et glas lunken vand :genert:

Da eg boede i Malmø smagte vandet i hanerne af død gnu, og det var uanset hvor koldt det var. Det var så nasty :tie: Jeg tror muligvis det var overfladevand....

Ellers så forstår jeg ikke hvorfor der skal chokolade i alt. Jeg synes virkelig det er nitte. :wacko:
0

Tilbage til "Mad og drikke"