Hvorfor siger man "Politisk korrekt" ?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Jørn
Kort karma: 5
Likede indlæg: 39

Hvorfor siger man "Politisk korrekt" ?

Indlægaf Jørn » 25. jul 2016, 14:32

Jeg er træt af tillægsordet "Politisk korrekt" ...

Som jo bliver sagt med afsky ...

Og de, der siger det, mener jo, netop IKKE at det er "politisk korrekt", for det er ikke noget, de bryder sig om, at folk er !

Men hvad er "politisk korrekt" og hvad er "politisk ukorrekt" ?

Eller "Politiken segmentet" ... Også anvendt for at nedgøre ....

:fløjt:
0
Med Venlig Hilsen
_____Jørn______
Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 317
Likede indlæg: 3413

Re: Hvorfor siger man "Politisk korrekt" ?

Indlægaf dgd2007 » 25. jul 2016, 15:49

Jeg er enig i, det efterhånden bliver brugt i tide og utide.
Men det er selvfølgelig også oprindeligt ment negativt - om folk, der kommer med (undertiden lidt søgte) forklaringer for at undgå at sige noget, der kunne opfattes som upassende/ukorrekt - og vel også tit for at undgå en bestemt virkning i den bredere befolkning: fx prøv at undgå at sige, morderen var var fra Afghanistan, for så blive folk bare racistiske og mindre indstillet på at modtage flygtninge.

Noget i den stil opfatter jeg det som. Men du har ret i, at det efterhånden slynges ud til højre og venstre.
1
Brugeravatar
Bad Samaritan
Kort karma: 132
Likede indlæg: 1529

Indlægaf Bad Samaritan » 25. jul 2016, 21:19

Al snakken om politisk korrekthed bygger på en antagelse om, at der findes en form for 'ukorrekthed', som (underforstået: alt for længe) har været trådt under fode. Lige i forhold til indvandrerdebatten er det selvfølgelig noget sludder, i og med at emnet vedvarende har været det mest omdebatterede både i Folketinget og medierne siden begyndelsen af firserne, og at landets mest indvandrerkritiske parti også er et af de absolut største. Men i virkeligheden er det bare et billigt retorisk trick, som er designet til at forfladige lidt for velrettet kritik, og samtidig vender skytset mod ophavsmanden med den indbyggede og underforståede pointe, at hun/han i virkeligheden ikke siger noget klogt eller velfunderet, men bare lader sig styre af, hvad alle de andre gør.

Højrefløjens fascination med begrebet hænger ikke kun sammen med, at det er det nemmest tænkelige kort at trække i en potentielt farlig diskussion for mennesker, hvis samlede viden om det de kloger sig på, sikkert kunne stå på bagsiden af en mælkekarton. Den skyldes også, at postulatet om den politiske korrekthed går så fint i sving med den perlerække af dikotomier, som højrepopulismen bygger på. Således bliver "opgøret med den politiske korrekthed" også den lille mands opgør med den store, dumme verden. Kedeldragten mod den højhalsede. Livets skolemester mod akademikersnuden. Den lavtuddannedes opgør med den højtuddannede. Hjemmehjælperens kamp mod djøfferen. Jydens opgør med københavneriet. Und so weiter und so weiter...

Der hvor den kommer til kort - påstanden om den politiske korrekthed - er, at den hen ad vejen bliver til en ny politisk korrekthed, som med tiden også vil komme under angreb. Det er her, hvor mit indlæg kommer ind i billedet - og det fede ved det hele er, at når mine sædvanlige kritikere lige om lidt lander med deres... well... nye politiske korrekthed, så kan jeg bare gøre dem opmærksom på den - og vupti! Så behøver jeg slet ikke argumentere for noget som helst længere! Jeg kan bare sætte mig tilbage og sole mig i mine egne fede holdningers lys, mens de andre bliver helt gasblå i hovedet af at måtte have et synspunkt, som simpelthen er FOR korrekt til at jeg gider høre på det.

Fedt, 'ing? :lol:
4
LaScrooge
Kort karma: 322
Likede indlæg: 2561

Indlægaf LaScrooge » 26. jul 2016, 10:25

Når nogen beskylder andre for at være politisk korrekte beskylder de dem for at udlade at sige tingene som de i virkeligheden er. Sandhedsvidnet, der påpeger den politiske korrekthed, "afslører" derefter hvordan virkeligheden i virkeligheden er, og virkelighedens årsagssammenhænge viser sig altid at være dybt forsimplede. Alle de der bortforklaringer der har grundlag i sociale, økonomiske og kulturelle indsigter, der gør, at der aldrig bare er simple, ligetil svar på komplekse problemer, tjener til bevidst at forplumre sagerne. Hvorfor? Af en eller anden paranoid og/eller populistisk årsag, hvad der nu passer ind i sandhedsvidnets kram.

"Sig det nu bare som det er - indvandrere ER mere kriminelle end danskere! Hvorfor ikke bare forholde sig til statistikkerne?! HVAD ER DET I VIL SKJULE FOR BEFOLKNINGEN."
Når det er så nemt gider man nemlig ikke se på sådan noget som sammenhængen mellem racisme, ringe opvækstvilkår og svigt som årsag til kriminalitet, næh, det er nemmere at tænke på det som en defekt ved en importeret kultur og dermed som et argument for begrænsning af indvandring, plus det eroderer den sympati der skal være til stede for at man har lyst til at poste penge i at facilitere mønsterbrydning blandt vores indfødte borgere af anden etnisk herkomst.

Anklager om politisk korrekthed er også en måde af afværge at forholde sig til sin egen internaliserede racisme og sexisme, som eksempler. Når andre problematiserer noget nedværdigende der reproducerer problematiske antagelser om X, så skal man pludselig til at forholde sig til sig selv og tackle den grimme følelse af at være blevet misforstået, bare fordi man slet ikke mente det så grimt som det lød og verden bare havde forandret sig omkring een uden at man lige havde lagt mærke til det. Det gør ondt og så er angreb det bedste forsvar: "Lad nu være med at være så politisk korrekt, din humorforladte leverpostejmad på speltbrød. Hvad skulle der nu være galt med at kalde en neger for en neger? Det har jeg altid gjort og se, jeg har ikke taget skade af det!"
2
Brugeravatar
dgd2007

Indlægaf dgd2007 » 26. jul 2016, 17:00

Bad Samaritan skrev:Al snakken om politisk korrekthed bygger på en antagelse om, at der findes en form for 'ukorrekthed', som (underforstået: alt for længe) har været trådt under fode. Lige i forhold til indvandrerdebatten er det selvfølgelig noget sludder, i og med at emnet vedvarende har været det mest omdebatterede både i Folketinget og medierne siden begyndelsen af firserne, og at landets mest indvandrerkritiske parti også er et af de absolut største.
[...]

Ah, det er nu at projicere nutiden lidt langt bagud i tiden. Jeg kan forsikre dig, at før ca. årtusindskiftet var det særdeles politisk ukorrekt at snakke om problemer i forb.m. indvandring.
1
Brugeravatar
Delfin
Kort karma: 389
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 3851

Indlægaf Delfin » 26. jul 2016, 22:37

dgd2007 skrev:
Bad Samaritan skrev:Al snakken om politisk korrekthed bygger på en antagelse om, at der findes en form for 'ukorrekthed', som (underforstået: alt for længe) har været trådt under fode. Lige i forhold til indvandrerdebatten er det selvfølgelig noget sludder, i og med at emnet vedvarende har været det mest omdebatterede både i Folketinget og medierne siden begyndelsen af firserne, og at landets mest indvandrerkritiske parti også er et af de absolut største.
[...]

Ah, det er nu at projicere nutiden lidt langt bagud i tiden. Jeg kan forsikre dig, at før ca. årtusindskiftet var det særdeles politisk ukorrekt at snakke om problemer i forb.m. indvandring.

Ej, det blev da allerede debatteret helt tilbage i 80erne
0
14 11 14 :banan:
Brugeravatar
Bad Samaritan

Indlægaf Bad Samaritan » 26. jul 2016, 22:56

Delfin skrev:
dgd2007 skrev:
[...]

Ej, det blev da allerede debatteret helt tilbage i 80erne

... og også dengang var der masser af stemmer at hente på indvandrerkritiske holdninger og offermentalitet, hver gang de anfægtedes.
1
Brugeravatar
dgd2007

Indlægaf dgd2007 » 26. jul 2016, 23:06

Delfin skrev:Ej, det blev da allerede debatteret helt tilbage i 80erne

Ja, men ikke i de bedre kredse. Det var kun Mogens Glistrup, der lige kom ud af spjældet og stod og bablede om at sende muhammedanerne tilbage til Muhammedanien :)

Da Ellemann var formand for Venstre (dvs. indtil 98) ville de ikke høre tale om det. Og de socialdemokratiske borgmestre i de kommuner, hvor det var begyndt at give problemer, blev voldsomt skammet ud som racister, hvis de nævnte noget om det.
2
Brugeravatar
Delfin

Indlægaf Delfin » 26. jul 2016, 23:26

dgd2007 skrev:
Delfin skrev:Ej, det blev da allerede debatteret helt tilbage i 80erne

Ja, men ikke i de bedre kredse. Det var kun Mogens Glistrup, der lige kom ud af spjældet og stod og bablede om at sende muhammedanerne tilbage til Muhammedanien :)

Da Ellemann var formand for Venstre (dvs. indtil 98) ville de ikke høre tale om det. Og de socialdemokratiske borgmestre i de kommuner, hvor det var begyndt at give problemer, blev voldsomt skammet ud som racister, hvis de nævnte noget om det.

Der er blevet diskuteret siden de første gæstearbejdere kom til landet. Javist er var der da nogle, som råbte racist, akkurat som i dag, men diskussionen er altså ikke ny. Da jeg boede i ghetto sidst i 80'erne gik bølgerne også højt.
1
Brugeravatar
dgd2007

Indlægaf dgd2007 » 26. jul 2016, 23:58

Delfin skrev:Der er blevet diskuteret siden de første gæstearbejdere kom til landet. Javist er var der da nogle, som råbte racist, akkurat som i dag, men diskussionen er altså ikke ny. Da jeg boede i ghetto sidst i 80'erne gik bølgerne også højt.

Men nu snakkede vi ikke om, om det overhovedet blev diskuteret rundt omkring. Klart nok gjorde det det. Men vi snakkede om, at det blev betragtet som politisk ukorrekt at tale højt om evt. problemer med det. Eller det var i hvert fald det, jeg snakkede om :)
0
Brugeravatar
Delfin

Indlægaf Delfin » 27. jul 2016, 04:30

dgd2007 skrev:
Delfin skrev:Der er blevet diskuteret siden de første gæstearbejdere kom til landet. Javist er var der da nogle, som råbte racist, akkurat som i dag, men diskussionen er altså ikke ny. Da jeg boede i ghetto sidst i 80'erne gik bølgerne også højt.

Men nu snakkede vi ikke om, om det overhovedet blev diskuteret rundt omkring. Klart nok gjorde det det. Men vi snakkede om, at det blev betragtet som politisk ukorrekt at tale højt om evt. problemer med det. Eller det var i hvert fald det, jeg snakkede om :)

Jeg har læst indlæggene i rækkefølge flere gange nu, og jeg tror ikke, jeg fatter, hvad det er du vil sige. Måske er jeg bare træt.
0
Brugeravatar
Bad Samaritan

Indlægaf Bad Samaritan » 27. jul 2016, 05:58

Delfin skrev:
dgd2007 skrev:

Jeg har læst indlæggene i rækkefølge flere gange nu, og jeg tror ikke, jeg fatter, hvad det er du vil sige. Måske er jeg bare træt.

Noget med at vi slet ikke talte om den slags engang for ikke alt for længe siden. Som et sjovt lille kuriosum beskriver antropologen Peter Hervik I sin bog "Mediernes Muslimer", hvordan en nærmere gennemgang af dagsordenerne fra folketingsmøder helt tilbage til midt-70'erne viser, at indvandrerpolitik konsekvent har været det mest omdiskuterede emne blandt danske politikere overhovedet. Det kunne være interessant at se en lignende analyse af mediebilledet i nogle af landets største aviser, for jeg er pænt sikker på at resultatet vil være det samme,

Den ydre højrefløj har haft stort held med at skabe et narrativ om, at problemer med indvandring er noget som de alene har sat på det politiske landkort - at de er de eneste som tør, og de eneste med konkrete løsninger - og det har stået stort set uimodsagt hen siden årtusindskiftet, hvor de for alvor fik vind i sejlene. Man kan undres over, at folk så velvilligt køber ind i den pølsesnak, selv i dag hvor mediebilledet domineres totalt af negative indvandrerhistorier og Dansk Folkeparti er landets næststørste parti.

Herviks bog - som er et partsindlæg og ikke et forskningsprojekt - er i øvrigt anbefalelsesværdig for enhver med interesse i, hvordan dikotomier og fjendebilleder opbygges. Især afsnittet, hvor han blotlægger Naser Khaders karaktérmord på Mona Sheikh og andre unge politikere med indvandrerbaggrund i kampen om præmieperker-titlen, giver et fremragende indblik i, hvor møgbeskidt dansk politik er blevet - og hvilken rolle landets muslimer er tiltænkt i dét spil.
3
Brugeravatar
dgd2007

Indlægaf dgd2007 » 27. jul 2016, 13:28

Delfin skrev:Jeg har læst indlæggene i rækkefølge flere gange nu, og jeg tror ikke, jeg fatter, hvad det er du vil sige. Måske er jeg bare træt.

Jeg anholdt bare Samaritanens beskrivelse af, at hvad man kunne sige offentligt om indvandringsproblemer - politisk korrekthedsmæssigt - havde været, som det er nu, i de sidste 40 år, eller hvor meget det nu var, han mente.

Det, mener jeg, er helt forkert. Der skete et kæmpe skred på det område op til årtusindskiftet. Det er fint nok, man har forskellige meninger og løsningsforslag. Men jeg er altid lidt utryg ved, at man har helt forskellig opfattelse af de underliggende facts ;)

For tyve år siden skulle man nærlæse artiklen for at se, om der var nævnt noget med "fætre", for at regne ud, om det var nogen ovre fra ghettoen, der havde begået forbrydelsen, og landets statsminister stod på Folketingets talerstol og erklærede DF for "ikke stuerene" osv. osv. Så nej, der er ikke det samme klima omkring den diskussion nu og for 20-30-40 år siden. Og jeg forstår ikke helt, hvorfor Samaritan hævder, at der var. :gruble:
0
Brugeravatar
Delfin

Indlægaf Delfin » 27. jul 2016, 17:26

dgd2007 skrev:
Delfin skrev:Jeg har læst indlæggene i rækkefølge flere gange nu, og jeg tror ikke, jeg fatter, hvad det er du vil sige. Måske er jeg bare træt.

Jeg anholdt bare Samaritanens beskrivelse af, at hvad man kunne sige offentligt om indvandringsproblemer - politisk korrekthedsmæssigt - havde været, som det er nu, i de sidste 40 år, eller hvor meget det nu var, han mente.

Det, mener jeg, er helt forkert. Der skete et kæmpe skred på det område op til årtusindskiftet. Det er fint nok, man har forskellige meninger og løsningsforslag. Men jeg er altid lidt utryg ved, at man har helt forskellig opfattelse af de underliggende facts ;)

For tyve år siden skulle man nærlæse artiklen for at se, om der var nævnt noget med "fætre", for at regne ud, om det var nogen ovre fra ghettoen, der havde begået forbrydelsen, og landets statsminister stod på Folketingets talerstol og erklærede DF for "ikke stuerene" osv. osv. Så nej, der er ikke det samme klima omkring den diskussion nu og for 20-30-40 år siden. Og jeg forstår ikke helt, hvorfor Samaritan hævder, at der var. :gruble:

Ok, men der er jeg meget på linje med samaritanen. Jeg husker det anderledes end dig
0
Brugeravatar
dgd2007

Indlægaf dgd2007 » 27. jul 2016, 17:35

Delfin skrev:Ok, men der er jeg meget på linje med samaritanen. Jeg husker det anderledes end dig

Ok, det kan jeg jo så ikke lave om på.

Men hvordan forklarer I så, at både Mette F. og Pia Dyhr efter Köln-balladen var ude at beklage/indrømme, at deres partier vist havde været lidt for uvillige til at snakke åbent om problemer med indvandring i 90'erne, hvis de ikke havde været det? :gruble:
Og er I ikke enige i, at Fogh kørte valgkamp på bl.a. udlændingespørgsmålet ved 2001, mens Uffe Ellemann og forgængerne ikke havde gjort det før?
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"