Argumentum ad Populum - det mest brugte folkeargument!

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Wizzze
Kort karma: 1156
Likede indlæg: 6805

Re: Argumentum ad Populum - det mest brugte folkeargument!

Indlægaf Wizzze » 25. jul 2016, 18:04

gnostic skrev:
Flora skrev:Jeg tror egentlig ikke at folk generelt mener at "flertallet siger det er sådan, derfor må det være sådan". Der er måske tendens til at (nogle) mennesker gør det samme som flertallet, fordi mennesket nok har en naturlig trang til at "passe ind". Men dermed ikke sagt at folk ikke kan tænke selv og vælge modsat af flertallet hvis de ønsker det.

I dit eksempel med Hvem vil være millionær kan folk ganske rigtig spørge publikum, men hvis de vælger at følge svaret er det jo ikke fordi de nødvendigvis tror at så må deres svar være det rigtige. Nok mere at hvis mange uafhængigt af hinanden mener X er svaret, så er sandsynligheden for at det er det nok større end hvis kun nogle få mener det. Men deltagerne ved jo godt det ikke er en garanti for at få et rigtigt svar.

Jeg tror heller ikke flertallet tror på en gud eller spøgelser. Ikke i Danmark i hvert fald. Men selv hvis de gjorde, så vil der da altid være nogen der ikke gør og dermed mener disse jo ikke at flertallet nødvendigvis har ret.

I USA kan man miste sit arbejde, sin familie og sociale netværk, hvis man er ateist. Man bliver også sat på FBI og CIA's overvågningsliste, hvis man er ateist, fordi man er ateist.

Jeg er ikke ateist, men jeg har langt mere respekt for ateister, end for div. religiøse grupper.

Det skyldes alt sammen, at i USA er det normalt at være religiøs (kristen eller jøde), og dem som ikke er det, er pr. definition forkerte mennesker.

Amerikanerne er religiøse, "fordi alle andre også er det". Du kan ikke blive amerikansk præsident, hvis du ikke tror på Gud.

Jeg hader virkelig den tilgang.

Hvad er din kilde på det?

Ca. hver fjerde i USA tror ikke rigtig på noget, ud af USAs ca. 300millioner mennesker er det ca. 75mio. tror du virkelig FBI/CIA har alle dem under overvågning?? CIA må i øvrigt ikke operere i USA, kun udenfor landet!

http://www.pewforum.org/religious-landscape-study/
4
Do as I say! :whip:
gnostic
Kort karma: 83
Likede indlæg: 191

Indlægaf gnostic » 25. jul 2016, 18:16

Jeg kunne godt nok ikke finde noget om CIA eller FBI omkring ateister, men jeg fandt dette:

https://en.wikipedia.org/wiki/Discrimin ... ted_States

In the United States, seven state constitutions include religious tests that would effectively prevent atheists from holding public office, and in some cases being a juror/witness, though these have not generally been enforced since the early twentieth century.[63][64][65] The U.S. Constitution permits an affirmation in place of an oath to allow atheists to give testimony in court or to hold public office.

...

Atheists and atheist organizations have alleged discrimination against atheists in the military,[86][87][88][89][90][91] and recently, with the development of the Army's Comprehensive Soldier Fitness program, atheists have alleged institutionalized discrimination.[92][93] In several child custody court rulings, atheist parents have been discriminated against, either directly or indirectly. As child custody laws in the United States are often based on the subjective opinion of family court judges, atheism has frequently been used to deny custody to non-religious parents on the basis that a parent's lack of faith displays a lack of morality require to raise a child.

Arkansas:

Article 19, Section 1
"No person who denies the being of a God shall hold any office in the civil departments of this State, nor be competent to testify as a witness in any Court."[103]

Maryland:

Article 37
"That no religious test ought ever to be required as a qualification for any office of profit or trust in this State, other than a declaration of belief in the existence of God; nor shall the Legislature prescribe any other oath of office than the oath prescribed by this Constitution."[104]

Mississippi:

Article 14, Section 265
"No person who denies the existence of a Supreme Being shall hold any office in this state."[105]

North Carolina:

Article 6, Section 8
"The following persons shall be disqualified for office: First, any person who shall deny the being of Almighty God."[106]

South Carolina:

Article 17, Section 4
"No person who denies the existence of a Supreme Being shall hold any office under this Constitution."[107]

Tennessee:

Article 9, Section 2
"No person who denies the being of God, or a future state of rewards and punishments, shall hold any office in the civil department of this state."[108]

Texas:

Article 1, Section 4
"No religious test shall ever be required as a qualification to any office, or public trust, in this State; nor shall any one be excluded from holding office on account of his religious sentiments, provided he acknowledge the existence of a Supreme Being."[109]

An eighth state constitution affords special protection to theists.

Pennsylvania:

Article 1, Section 4
"No person who acknowledges the being of a God and a future state of rewards and punishments shall, on account of his religious sentiments, be disqualified to hold any office or place of trust or profit under this Commonwealth."[110]

0
Brugeravatar
Tux
Kort karma: 53
Likede indlæg: 705

Indlægaf Tux » 25. jul 2016, 18:19

Hvis du ikke lærer kildekritik, og at man i øvrigt ikke bare kan ekstrapolere en tilfældig observation op og i samme omgang lægge lidt ekstra på, så bliver du aldrig taget seriøst..
4
gnostic

Indlægaf gnostic » 25. jul 2016, 18:20

Tux skrev:

Hvis du ikke lærer kildekritik, og at man i øvrigt ikke bare kan ekstrapolere en tilfældig observation op og i samme omgang lægge lidt ekstra på, så bliver du aldrig taget seriøst..

Prøv at læse indlægget over dit.
0
Brugeravatar
Flora
Kort karma: 258
Likede indlæg: 4270

Indlægaf Flora » 25. jul 2016, 18:20

gnostic skrev:
Flora skrev:
gnostic skrev:
Flora skrev:Jeg tror egentlig ikke at folk generelt mener at "flertallet siger det er sådan, derfor må det være sådan". Der er måske tendens til at (nogle) mennesker gør det samme som flertallet, fordi mennesket nok har en naturlig trang til at "passe ind". Men dermed ikke sagt at folk ikke kan tænke selv og vælge modsat af flertallet hvis de ønsker det.

I dit eksempel med Hvem vil være millionær kan folk ganske rigtig spørge publikum, men hvis de vælger at følge svaret er det jo ikke fordi de nødvendigvis tror at så må deres svar være det rigtige. Nok mere at hvis mange uafhængigt af hinanden mener X er svaret, så er sandsynligheden for at det er det nok større end hvis kun nogle få mener det. Men deltagerne ved jo godt det ikke er en garanti for at få et rigtigt svar.

Jeg tror heller ikke flertallet tror på en gud eller spøgelser. Ikke i Danmark i hvert fald. Men selv hvis de gjorde, så vil der da altid være nogen der ikke gør og dermed mener disse jo ikke at flertallet nødvendigvis har ret.

I USA kan man miste sit arbejde, sin familie og sociale netværk, hvis man er ateist. Man bliver også sat på FBI og CIA's overvågningsliste, hvis man er ateist, fordi man er ateist.

Jeg er ikke ateist, men jeg har langt mere respekt for ateister, end for div. religiøse grupper.

Det skyldes alt sammen, at i USA er det normalt at være religiøs (kristen eller jøde), og dem som ikke er det, er pr. definition forkerte mennesker.

Jeg hader virkelig den tilgang.

Ok, det har jeg ikke hørt om. Har du et link der underbygger den påstand?

http://www.patheos.com/blogs/friendlyat ... the-south/

That shit happens all the time in super-religious parts of the country. Neil’s not alone; I’ve heard from plenty of teachers who are afraid of drawing any attention to their atheism while their colleagues walk around holding bibles and wearing cross necklaces.

Men her er der jo tale om meget religiøse dele af landet, ikke U.S.A som helhed. Så vidt jeg kan se står der heller ikke at man bliver fyret for at være ateist. Skulle dette finde sted er jeg da enig med dig i at det er forkert. Det tror jeg der er mange der vil være enige i det er.

At man bliver overvåget af CIA og FBI siger linket ikke noget om. Det har jeg nu også svært ved at forestille mig sker. Jeg tænker de har vigtigere ting at tage sig til.
1
Debattens sødeste :engel:
gnostic

Indlægaf gnostic » 25. jul 2016, 18:23

Flora skrev:Men her er der jo tale om meget religiøse dele af landet, ikke U.S.A som helhed. Så vidt jeg kan se står der heller ikke at man bliver fyret for at være ateist. Skulle dette finde sted er jeg da enig med dig i at det er forkert. Det tror jeg der er mange der vil være enige i det er.

At man bliver overvåget af CIA og FBI siger linket ikke noget om. Det har jeg nu også svært ved at forestille mig sker. Jeg tænker de har vigtigere ting at tage sig til.

viewtopic.php?f=39&t=4243&p=240669#p240662
0
gnostic

Indlægaf gnostic » 25. jul 2016, 18:26

Syv stater i USA har ligefrem skrevet i deres grundlov, at ateister ikke må besidde offentligt embed.
0
Brugeravatar
Tux
Kort karma: 53
Likede indlæg: 705

Indlægaf Tux » 25. jul 2016, 18:30

gnostic skrev:
Tux skrev:

Prøv at læse indlægget over dit.

Mit indlæg er stadig fuldt gældende, og du springer i øvrigt elegant over den sætning i dit eget indlæg der siger at disse paragraffer ikke er blevet håndhævet i halvtreds år..
1
JoyNips
Kort karma: 222
Likede indlæg: 2937

Indlægaf JoyNips » 25. jul 2016, 18:39

Du er simpelthen nødt til at holde op med ukritisk at tro på alt du finder på nettet...
3
Brugeravatar
Flora
Kort karma: 258
Likede indlæg: 4270

Indlægaf Flora » 25. jul 2016, 18:45

gnostic skrev:Syv stater i USA har ligefrem skrevet i deres grundlov, at ateister ikke må besidde offentligt embed.

Jeg tror Tux har ret I at det ikke længere er noget der håndhæves, men selv hvis det gør, så har det ikke rigtig noget at gøre med argumentet "flertallet mener det, derfor er det rigtigt". Engang har man ment at ateister ikke burde besidde offentlige embeder og har skrevet det ind i loven. På et tidspunkt har nogen ment at det var forkert og man er holdt op med at håndhæve det eller man har ændret loven. Nøjagtig som man gør på så mange andre områder. Det er ikke så længe siden man ikke kunne blive gift i den danske folkekirke hvis man var homoseksuel. Det kunne man ikke fordi flertallet engang mente at det var forkert at gifte sig som homoseksuel. Så var der nogle der mente at det var forkert man ikke kunne det og de overbeviste nogle flere om det indtil flertallet mente at det måtte man godt. At noget står i en lov er ikke det samme som at flertallet altid har ret og dem der mener noget andet er forkerte. Det er bare et spørgsmål om at flertallet har ment det der står i loven dengang loven blev lavet og i et demokratisk samfund er det nu engang flertallet der bestemmer.
0
Debattens sødeste :engel:
Brugeravatar
Wizzze

Indlægaf Wizzze » 25. jul 2016, 18:51

gnostic skrev:Syv stater i USA har ligefrem skrevet i deres grundlov, at ateister ikke må besidde offentligt embed.

https://en.wikipedia.org/wiki/Supremacy_Clause
0
Brugeravatar
Wizzze

Indlægaf Wizzze » 25. jul 2016, 19:20

Artikel 6 af den amerikanske forfatning

Article VI
All debts contracted and engagements entered into, before the adoption of this Constitution, shall be as valid against the United States under this Constitution, as under the Confederation.

This Constitution, and the laws of the United States which shall be made in pursuance thereof; and all treaties made, or which shall be made, under the authority of the United States, shall be the supreme law of the land; and the judges in every state shall be bound thereby, anything in the Constitution or laws of any State to the contrary notwithstanding.

The Senators and Representatives before mentioned, and the members of the several state legislatures, and all executive and judicial officers, both of the United States and of the several states, shall be bound by oath or affirmation, to support this Constitution; but no religious test shall ever be required as a qualification to any office or public trust under the United States.

Sidst en stat forsøgte at hævde deres stats forbud mod "ugudelige" var i 1961, men USA´s højesteret sagde rend og hop (på en pæn og høflig måde :D )
"We repeat and again reaffirm that neither a State nor the Federal Government can constitutionally force a person "to profess a belief or disbelief in any religion." Neither can constitutionally pass laws or impose requirements which aid all religions as against nonbelievers, and neither can aid those religions based on a belief in the existence of God as against those religions founded on different beliefs.

In upholding the State's religious test for public office, the highest court of Maryland said:
"The petitioner is not compelled to believe or disbelieve, under threat of punishment or other compulsion. True, unless he makes the declaration of belief, he cannot hold public office in Maryland, but he is not compelled to hold office."

The fact, however, that a person is not compelled to hold public office cannot possibly be an excuse for barring him from office by state-imposed criteria forbidden by the Constitution. This was settled by our holding in Wieman v. Updegraff, 344 U. S. 183. We there pointed out that, whether or not "an abstract right to public employment exists," Congress could not pass a law providing " . . . that no federal employee shall attend Mass or take any active part in missionary work."

This Maryland religious test for public office unconstitutionally invades the appellant's freedom of belief and religion, and therefore cannot be enforced against him.
The judgment of the Court of Appeals of Maryland is accordingly reversed, and the cause is remanded for further proceedings not inconsistent with this opinion.

https://supreme.justia.com/cases/federa ... /case.html

Siden da har teksten i staternes forfatninger kun været "pynt" og af historisk interesse, de har ingen gyldighed.
3
Rakel
Kort karma: 420
Likede indlæg: 3108

Indlægaf Rakel » 25. jul 2016, 20:33

Man kan se spøgelser alle vegne... hvis man vil.
2
Brugeravatar
Dikus
Moderator
Kort karma: 677
Geografisk sted: Nuuk
Likede indlæg: 5902

Indlægaf Dikus » 25. jul 2016, 20:57

Det er jo netop en kendt fejlslutning, så det er maaaaaange år siden, "man" stoppede med at bruge det.
0
gnostic

Indlægaf gnostic » 26. jul 2016, 09:55

Dikus skrev:Det er jo netop en kendt fejlslutning, så det er maaaaaange år siden, "man" stoppede med at bruge det.

Jeg tror den bliver brugt i den amerikanske valgkamp - af Trump-tilhængerne.
0

Tilbage til "Livets forhold"