# Tag afstand ! #

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Bad Samaritan
Kort karma: 132
Likede indlæg: 1505

Re: # Tag afstand ! #

Indlægaf Bad Samaritan » 29. jul 2016, 09:32

dgd2007 skrev:Når nogle efterlyser klar afstandtagen, tror jeg ikke så meget, der menes alle grønthandlere i landet ... men derimod folk, som lever af at være forkyndere og repræsentanter for troen.

De tager også ret konsekvent afstand og er ofte nogle af de første til at melde ud, når der sker terrorangreb. Men medierne ofrer ikke meget spalteplads på det - og når de gør, så er det gerne med den vinkling, at det jo nok ikke egentlig er noget, de sådan rigtig mener - for muslimer må jo gerne lyve, hvis det tjener deres profets formal, så det kan man skam ikke stole på. Jeg tror rigtig mange muslimer i Danmark efterhånden har lært at det er bedst bare at holde helt kæft. For ligegyldigt hvad de siger, så skal der nok blive læst et eller andet komplet idiotisk ind i det.

Seneste eksempel er Öslem Cekic som lige pt. bokser med en eller anden sinke fra Dansk Folkeparti, der insisterer på at fordi hun fejrer Ramadan, så må hun jo nødvendigvis sympatisere med IS. Det er simpelthen så hovedrystende åndssvagt, og selv om den gængse reaktion blandt almindelige danskere er "herregud, det er jo bare én enkelt idiot", så tror jeg ikke folk er klar over, hvor negativ en påvirkning det egentlig har på muslimer, både herhjemme og i udlandet. Her hvor jeg bor lige pt. i Østafrika, er jeg tre gange nu blevet stoppet af dansk- eller svensktalende lokale, som regner ud, hvor jeg kommer fra og afkræver mig svar på, hvordan jeg synes de skal behandle mig, sådan som vi snakker om dem hjemme i Danmark. Heldigvis er de høflige nok til at spørge først, for det er vi jo ikke engang hjemme i Danmark.

I forgårs mødte jeg en ung herre i en frisørsalon. Han var 24 år, uddannet klejnsmed og talte til mig på syngende jydsk om, hvordan han havde valgt at rykke teltpælene op, selv om både han og hans etiopiske kæreste havde gode jobs og fast indtægt. Ikke fordi de var utilfredse med Danmark som helhed, men fordi han ikke kunne se sig selv få børn og skabe sig en tilværelse i et land, hvor tonen er som den er blevet i DK. Her vil nogen nok - afhængigt af politisk ståsted - indskyde, at så kører tingene jo helt som det skal. Men jeg synes fandenfuckemig det er en nederen måde at opføre sig på, helt målrettet at genere folk ud af landet - og det kommer til at koste os dyrt. For det er skatteborgerne og de veluddannede, som skrider. Dem der er på røven og kun klarer sig på offentlig forsøgelse, rykker jo ingen steder. Men det er selvfølgelig også en måde at få ret i sine dommedagsprofetier på. Det kan jeg godt se! :sarkasme:

Men for nu at vende tilbage til emnet, så glæder det mig faktisk at se, typer som Naser Khader og Winkel-Holm endelig komme i modvind, når de fremturer med det dér grænseløst stupide ævl om, hvordan muslimer skal tage afstand fra alt muligt lort, de ikke har nogen som helst aktier i. Det er trods alt et skridt i den rigtige retning...
5
yessup
Kort karma: 0
Likede indlæg: 16

Indlægaf yessup » 30. jul 2016, 20:13

Bad Samaritan skrev:
dgd2007 skrev:Når nogle efterlyser klar afstandtagen, tror jeg ikke så meget, der menes alle grønthandlere i landet ... men derimod folk, som lever af at være forkyndere og repræsentanter for troen.

De tager også ret konsekvent afstand og er ofte nogle af de første til at melde ud, når der sker terrorangreb. Men medierne ofrer ikke meget spalteplads på det - og når de gør, så er det gerne med den vinkling, at det jo nok ikke egentlig er noget, de sådan rigtig mener - for muslimer må jo gerne lyve, hvis det tjener deres profets formal, så det kan man skam ikke stole på. Jeg tror rigtig mange muslimer i Danmark efterhånden har lært at det er bedst bare at holde helt kæft. For ligegyldigt hvad de siger, så skal der nok blive læst et eller andet komplet idiotisk ind i det.

Seneste eksempel er Öslem Cekic som lige pt. bokser med en eller anden sinke fra Dansk Folkeparti, der insisterer på at fordi hun fejrer Ramadan, så må hun jo nødvendigvis sympatisere med IS. Det er simpelthen så hovedrystende åndssvagt, og selv om den gængse reaktion blandt almindelige danskere er "herregud, det er jo bare én enkelt idiot", så tror jeg ikke folk er klar over, hvor negativ en påvirkning det egentlig har på muslimer, både herhjemme og i udlandet. Her hvor jeg bor lige pt. i Østafrika, er jeg tre gange nu blevet stoppet af dansk- eller svensktalende lokale, som regner ud, hvor jeg kommer fra og afkræver mig svar på, hvordan jeg synes de skal behandle mig, sådan som vi snakker om dem hjemme i Danmark. Heldigvis er de høflige nok til at spørge først, for det er vi jo ikke engang hjemme i Danmark.

I forgårs mødte jeg en ung herre i en frisørsalon. Han var 24 år, uddannet klejnsmed og talte til mig på syngende jydsk om, hvordan han havde valgt at rykke teltpælene op, selv om både han og hans etiopiske kæreste havde gode jobs og fast indtægt. Ikke fordi de var utilfredse med Danmark som helhed, men fordi han ikke kunne se sig selv få børn og skabe sig en tilværelse i et land, hvor tonen er som den er blevet i DK. Her vil nogen nok - afhængigt af politisk ståsted - indskyde, at så kører tingene jo helt som det skal. Men jeg synes fandenfuckemig det er en nederen måde at opføre sig på, helt målrettet at genere folk ud af landet - og det kommer til at koste os dyrt. For det er skatteborgerne og de veluddannede, som skrider. Dem der er på røven og kun klarer sig på offentlig forsøgelse, rykker jo ingen steder. Men det er selvfølgelig også en måde at få ret i sine dommedagsprofetier på. Det kan jeg godt se! :sarkasme:

Men for nu at vende tilbage til emnet, så glæder det mig faktisk at se, typer som Naser Khader og Winkel-Holm endelig komme i modvind, når de fremturer med det dér grænseløst stupide ævl om, hvordan muslimer skal tage afstand fra alt muligt lort, de ikke har nogen som helst aktier i. Det er trods alt et skridt i den rigtige retning...

Situationen taget i betragtning synes jeg faktisk vi er ret afdæmpede og nuancerede. Selvfølgelig er der de sædvanlige landsbytosser, men de findes jo alle steder. Den kritik der kommer fra politisk sted handler om muslimer som modsætter sig integration, og har holdninger der strider imod vores værdier. Ikke imod de muslimer der kommer med et positivt sind overfor den danske kultur og den danske samfundsindretning.

Nu bor du jo i Østafrika, så du kan jo sammenligne med de breddegrader. Hvis der ugentligt i Østafrika var episoder, hvor kristne angreb og dræbte muslimer, og en kristen fornylig havde kørt 84 muslimer ihjel ved en ramadanmiddag, hvordan ville reaktionen så være blandt muslimerne.

I øvrigt viser undersøgelser at mange muslimer er tilhængere af sharia, og den nylige situation med Erdogan viser jo også en bred opbakning til udemokratiske kræfter blandt eksiltyrkere i Europa. Så selvom de færreste muslimer er så ekstreme at de støtter terror så er der et udbredt problem med muslimer der vender vores samfund ryggen.
2
Brugeravatar
Bad Samaritan

Indlægaf Bad Samaritan » 30. jul 2016, 21:38

yessup skrev:Nu bor du jo i Østafrika, så du kan jo sammenligne med de breddegrader. Hvis der ugentligt i Østafrika var episoder, hvor kristne angreb og dræbte muslimer, og en kristen fornylig havde kørt 84 muslimer ihjel ved en ramadanmiddag, hvordan ville reaktionen så være blandt muslimerne.

Hvis kristne ugentligt angreb og dræbte muslimer, bombede civile og gjorde det på tidspunkter, hvor de vidste at dem de ville have ram på, var allermest sårbare - når de fejrede deres højtider og bryllupper - så forestiller jeg mig, at i hvert fald et par af dem - og i særdeleshed de mere veltrænede, velforsynede og militante af slagsen - ville gøre alt hvad de overhovedet kunne for at få hævn. Jeg forestiller mig, at de ville nære et brændende ønske om, at hvert eneste mand, kvinde og barn som bekender sig til flagene på vingerne af de fly, der kastede bomberne, eller på skuldrene af de mænd, som styrer dronerne, skulle have fornøjelsen af at gå rædselsslagne i seng bare ved tanken om, at et totalt fremmed menneske en dag pulveriserer hele deres verden med et enkelt tryk på en knap... og jeg forestiller mig, at deres politiske høge ville udnytte det momentum til at sprede deres hadefulde budskaber om, hvad kristne egentlig er for nogle størrelser, og hvad de har tænkt sig bag al snakken om næstekærlighed og medmenneskelighed.
1
Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 317
Likede indlæg: 3391

Indlægaf dgd2007 » 31. jul 2016, 13:58

De lokale muslimske ledere nægter at begrave præstemorderen.
0
Brugeravatar
eks-Maupassant
Kort karma: 140
Likede indlæg: 2079

Indlægaf eks-Maupassant » 3. aug 2016, 12:27

Indlæg i politiken fra Rune Engelbrecht som jeg vil kommentere på.

http://politiken.dk/debat/profiler/enge ... sehysteri/

Det illustrerer godt en del af problemet, nemlig at fløjen der er imod "afstandtagen" har vanskeligt ved at forstå hvad de går ud på.

Han nævner som eksempler

Eller hvad med denne her: »Hvis kristne og præster ikke tager afstand, freder de den voldelige kristendom. Det giver dem et medansvar for korstog, hekseforfølgelser, atombomberne over Japan og talløse misgerninger historien igennem«.

...

Betænk derfor situationen, da præsident Harry S. Truman kaldte det »en overvældende succes« over for sine nærmeste officerer, at atombomben var smadret ned i Hiroshima, hvorefter officererne brød ud i spontan jubel.

...

Hver eneste kristen, der ikke har taget offentlig afstand fra den kristne præsident og hans officerer, er ifølge Khaders logik medansvarlig for titusinders øjeblikkelige udslettelse.

For det første taler vi nutidige ting her, det er vel de færreste der beder muslimerne om at tage afstand fra ting der blevet begået under islams banner i 1000-tallet.

For det andet har kristendommen taget afstand fra hekseafbrændingerne allerede.

For det tredje har Hiroshima slet ikke noget at gøre i den her debat, al den stund vi kun taler om handlinger begået direkte i religionens navn, og ikke om handlinger begået af en religions (mere eller mindre helhjertede) tilhængere, med et øjemed der ikke har noget med religionen at gøre. F.eks. er der næppe nogen der beder muslimer om at undskylde for diverse massedrab i Østtimor omkring år 2000, fordi det har noget med løsrivelse og territorium at gøre, og ikke med religion. Uanset hvad man ellers mener, har Hirosthima og Østtimor intet med religion at gøre.

Det er helt basalt man har de her grundlæggende ting på plads, og det er mærkeligt REL ikke har det. Det er bizart han afkræver kristendommen en afstandtagen fra hekseafrbrændingerne, når man kan finde en sådan fra Paven fra år 2000 med en 45-sekunders google søgning.

Endvidere

At medierne overhovedet bliver ved med at køre dette endeløst tilbagevendende dogme om kollektiv synd, som om det overhovedet skulle være et seriøst og reflekteret anliggende, frem for at afklæde 'logikken' som hjernelam totalitær propaganda, fortæller hvor lavt store dele af pressen er sunket i apatisk medløberi.

Kollektiv synd er ingenlunde begrænset til dette felt, af klassikere kan vi kan nævne Tysklands synd for naziforbrydelserne og vestens for kolonitiden. Det er interessant at REL tager afstand fra det her, for som jeg kender Politiken er det ikke deres generelle linie blankt at afvise at vesten har nogen som helst skyld for kolonitiden. Det kunne være sjovt hvis han begyndte at skrive indlæg med kritik af at tyskerne rejser momumenter over holocaust, fordi de dermed bruger "hjernelam totalitær propaganda" om kollektiv synd. :)
0
Brugeravatar
Animi
Kort karma: 307
Likede indlæg: 5669

Indlægaf Animi » 3. aug 2016, 12:36

Problemet jeg ser, er at ingen endnu har givet et helt konkret svar på hvordan der skal tages mere afstand. Taler vi om de mere fremtrædende offentlige muslimer, eller taler vi om den almene muslim?
Hvis det er det sidste - hvordan skal der tages afstand? Ved flyers, ringen på dørene, badges, via facebook? Hvornår bliver det godt nok?

Jeg synes personligt at jeg ser en del afstandstagen - både fra mine egne venner på facebook, fra de offentlige personer også via facebook, og gennem arrangementer som fx fredsringen omkring synagogen som var arrangeret af en muslim, hvor flere muslimer deltog.

Det er bare som om at det aldrig er godt nok.
0
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
LaScrooge
Kort karma: 322
Likede indlæg: 2554

Indlægaf LaScrooge » 3. aug 2016, 12:41

Det er en hysterisk fokusfordrejende metadiskussion når nogen påpeger at andre ikke tager afstand og bruger tiden på at afkræve dét i stedet for at tale om substansen. Faktisk synes jeg man skal afvise et sådant krav, eller, endnu bedre: ignorere det og i stedet fortsætte samtalen om problemet. Hvis jeg tror at du er terrorist med mindre du siger at du ikke er det, så er det mig der har et problem, ikke dig, og mit smålige racistiske korstog skal ikke have lov til at erobre samtalen.
3
Brugeravatar
eks-Maupassant

Indlægaf eks-Maupassant » 3. aug 2016, 12:56

Animi skrev:Problemet jeg ser, er at ingen endnu har givet et helt konkret svar på hvordan der skal tages mere afstand. Taler vi om de mere fremtrædende offentlige muslimer, eller taler vi om den almene muslim?
Hvis det er det sidste - hvordan skal der tages afstand? Ved flyers, ringen på dørene, badges, via facebook? Hvornår bliver det godt nok?

Jeg synes personligt at jeg ser en del afstandstagen - både fra mine egne venner på facebook, fra de offentlige personer også via facebook, og gennem arrangementer som fx fredsringen omkring synagogen som var arrangeret af en muslim, hvor flere muslimer deltog.

Jeg vil da tro det er det der menes? Det giver jo ingen mening at få hver enkelt til det :)

A la hvis nogen f.eks. skulle være interesseret i at få (endnu) en slags undskyldning eller afstandtagen fra hekseafbrændingerne af "katoliscismen", så giver det mening at rette henvendelsen til Paven, biskopper, teologer og de slags, men ikke at kræve at hver enkel katolik i verden, fra Fillipinerne til Uruguay, gør det :)

Og enig, hvis man kræver adstandtagen er det mindste man kan gøre at starte med at præcisere hvem det er man henvender sig til.
1
Brugeravatar
Animi
Kort karma: 307
Likede indlæg: 5669

Indlægaf Animi » 3. aug 2016, 12:58

eks-Maupassant skrev:
Animi skrev:Problemet jeg ser, er at ingen endnu har givet et helt konkret svar på hvordan der skal tages mere afstand. Taler vi om de mere fremtrædende offentlige muslimer, eller taler vi om den almene muslim?

Jeg vil da tro det er det der menes? Det giver jo ingen mening at få hver enkelt til det :)

A la hvis nogen f.eks. skulle være interesseret i at få (endnu) en slags undskyldning eller afstandtagen fra hekseafbrændingerne af "katoliscismen", så giver det mening at rette henvendelsen til Paven, biskopper, teologer og de slags, men ikke at kræve at hver enkel katolik i verden, fra Fillipinerne til Uruguay, gør det :)

Og enig, hvis man kræver adstandtagen er det mindste man kan gøre at starte med at præcisere hvem det er man henvender sig til.

Enig - jeg ser bare mange (oftest på facebook) tale om alle muslimer generelt. At "de" ikke tager afstand, at "de" så må være for terror, osv :gruble:
0
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
eks-Maupassant

Indlægaf eks-Maupassant » 3. aug 2016, 13:01

Animi skrev:
eks-Maupassant skrev:

Enig - jeg ser bare mange (oftest på facebook) tale om alle muslimer generelt. At "de" ikke tager afstand, at "de" så må være for terror, osv :gruble:

Det bliver fandme noget af et arbejde at læse sig gennem flere 100 000 afstandtagener
1
Brugeravatar
eks-Maupassant

Indlægaf eks-Maupassant » 3. aug 2016, 14:34

LaScrooge skrev:Det er en hysterisk fokusfordrejende metadiskussion når nogen påpeger at andre ikke tager afstand og bruger tiden på at afkræve dét i stedet for at tale om substansen. Faktisk synes jeg man skal afvise et sådant krav, eller, endnu bedre: ignorere det og i stedet fortsætte samtalen om problemet. Hvis jeg tror at du er terrorist med mindre du siger at du ikke er det, så er det mig der har et problem, ikke dig, og mit smålige racistiske korstog skal ikke have lov til at erobre samtalen.

Hvis der er rigtigt mange mennesker der tror jeg er terrorist, så har jeg faktisk et stort problem, og det uanset jeg er uskyldig som et nyfødt lam.

Jvf. filmen "Jagten" hvor Mads Mikkelsen uberettiget anklages for pædofili, hvilket afgjort er et problem for ham.

Jeg mener afgjort der er en gigantisk og nødvendig PR-opgave for de relevante muslimske autoritetsfigurer at tage op her. Strategien med bare at ignorere den folkelige skepsis, når man er oppe i 75% der mener der fattes afstandtagen, ja den kan jeg ikke se ender et godt sted.
0
Petrix
Kort karma: 25
Likede indlæg: 109

Indlægaf Petrix » 3. aug 2016, 15:46

Mener også at der skal være en mere synlig fordømmelse af terrorister som slår ihjel med kniven i den ene hånd og koranen i den anden. Det er ikke den enkelte person, men mere Muslimske foreninger, fællesskaber, Imamer osv.
Terroristernes hovedformål er jo at skabe had og splittelse i vores samfund og indtil videre har de stor succes med deres forehavende.
Alle må stå sammen og genskabe fællesskabet som i efter min mening er den stærkeste fredsbevarende kraft.
1
Brugeravatar
Bad Samaritan

Indlægaf Bad Samaritan » 3. aug 2016, 19:35

Det "sjove" er jo også at cirka ingen danskere synes, at de kan tages til indtægt for alle de fucked up ting, kristne allierede styrker foretager sig i Mellemøsten (... og ja, sådan SER de det på de breddegrader - som kristne, der fucker med deres land). Tortur og ydmygelse i Abu Graibh, fejlslagne droneangreb, tæppe- og tøndebombning af hele byer, salg af våben og træning til militser, som så bruger dem til civile overgreb. Udtømning af naturlige ressourcer og årtiers krigsførsel på et helt igennem bevidst løgnagtigt grundlag (og det er ikke engang konspiration længere... det ER på vej i historiebøgerne). Intet af alt dét shit og al den elendighed det har ført med sig, skal vi tage afstand fra. Hell, vi gider ikke engang afkræve vores politikere noget nævneværdigt svar.

Er det så underligt, at selv de mest moderate muslimer ikke giver fem potter pis for al den pølsesnak om afstand, og bare passer deres egen gesjæft?
0
Petrix
Kort karma: 25
Likede indlæg: 109

Indlægaf Petrix » 3. aug 2016, 20:21

Bad Samaritan skrev:Det "sjove" er jo også at cirka ingen danskere synes, at de kan tages til indtægt for alle de fucked up ting, kristne allierede styrker foretager sig i Mellemøsten (... og ja, sådan SER de det på de breddegrader - som kristne, der fucker med deres land). Tortur og ydmygelse i Abu Graibh, fejlslagne droneangreb, tæppe- og tøndebombning af hele byer, salg af våben og træning til militser, som så bruger dem til civile overgreb. Udtømning af naturlige ressourcer og årtiers krigsførsel på et helt igennem bevidst løgnagtigt grundlag (og det er ikke engang konspiration længere... det ER på vej i historiebøgerne). Intet af alt dét shit og al den elendighed det har ført med sig, skal vi tage afstand fra. Hell, vi gider ikke engang afkræve vores politikere noget nævneværdigt svar.

Er det så underligt, at selv de mest moderate muslimer ikke giver fem potter pis for al den pølsesnak om afstand, og bare passer deres egen gesjæft?

Jeg mener da bestemt, at der bliver taget afstand fra mange af de forfærdelige hændelser der er foregået i Mellemøsten udført af amerikanere og deres allierede.
Men der er jo egentlig ikke det, som det hele drejer sig om. De fleste af de herboende muslimer, er enten opvokset i dette land eller flygtet fra borgerkrig, hvor de har været bange for at blive slået ihjel af "deres egne"
Jeg tror grunden til at mange ikke ytrer sig negativt og offentligt imod, ISIS, andre terror organisationer, Sharia lov og kvindeundertrykkelse skyldes at folk inderst inde er bange for at det vil få konsekvenser for dem.
0
Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 317
Likede indlæg: 3391

Indlægaf dgd2007 » 3. aug 2016, 20:54

Petrix skrev:[...]
Jeg tror grunden til at mange ikke ytrer sig negativt og offentligt imod, ISIS, andre terror organisationer, Sharia lov og kvindeundertrykkelse skyldes at folk inderst inde er bange for at det vil få konsekvenser for dem.

Hovedet på sømmet!
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"