Lightroom og søgning i windows

Jailbird
Kort karma: 57
Likede indlæg: 639

Lightroom og søgning i windows

Indlægaf Jailbird » 26. jul 2016, 17:44

Jeg er ved at sætte mig ind i Adobes Lightroom og oprettelse af keywords / metadata, for at gøre søgning af billeder nemmere.

Indtil videre har jeg fundet ud af, at for at søge efter de har metadata, så skal jeg skrive "mærker: pony" f.eks. (i stedet for bare at skrive "pony" i søgefeltet) Men det går bare SÅ langsomt, altså vi snakker et sted mellem 3 - 7 minutter per søgning. Helt galt går det hvis jeg gerne vil være mere specifik og søge efter et billede som opfylder flere krav, f.eks. "Mærker: pony, hund". Faktisk er jeg slet ikke sikker på jeg kan gøre sidstnævnte, er der nogen herinde som er hajer til Lightroom og kan fortælle mig om der er en bedre måde at gøre det her på? :gruble:
0
Brugeravatar
Tobywan
Kort karma: 29
Likede indlæg: 461

Re: Lightroom og søgning i windows

Indlægaf Tobywan » 29. jul 2016, 07:21

Jailbird skrev:Jeg er ved at sætte mig ind i Adobes Lightroom og oprettelse af keywords / metadata, for at gøre søgning af billeder nemmere.

Indtil videre har jeg fundet ud af, at for at søge efter de har metadata, så skal jeg skrive "mærker: pony" f.eks. (i stedet for bare at skrive "pony" i søgefeltet) Men det går bare SÅ langsomt, altså vi snakker et sted mellem 3 - 7 minutter per søgning. Helt galt går det hvis jeg gerne vil være mere specifik og søge efter et billede som opfylder flere krav, f.eks. "Mærker: pony, hund". Faktisk er jeg slet ikke sikker på jeg kan gøre sidstnævnte, er der nogen herinde som er hajer til Lightroom og kan fortælle mig om der er en bedre måde at gøre det her på? :gruble:

I forhold til oprettelse af metadata / keywords, så se denne video

I forhold til søgetider, så vil jeg tro der mangler noget indeksering. Det er en slags "lister", som gør at søgninger kan gøres hurtigere. Det er ikke alle mapper der som standard er med, og hvis du lige har sat en ny disk i tror jeg heller ikke den tilføjes som standard.
https://www.tekrevue.com/tip/how-to-sol ... x-rebuild/

Sørg for at placeringen på din billeder er med i de placeringer der køres indeksering på.

Når den er tilføjet så gør der nok lige et øjeblik med at opbygge eller genopbygge det nye index, så giv det lige lidt tid :)
0

Tilbage til "Computere, spil og internet"