Påklædning til begravelse

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Lathyrus
Kort karma: 11
Likede indlæg: 123

Påklædning til begravelse

Indlægaf Lathyrus » 26. jul 2016, 19:02

Inspireret af en tråd i Mode om upassende påklædning til bryllupper og en nylig observation til en begravelse, vil jeg høre jer:
Hvordan klæder I jer på til begravelse/bisættelse?
Har I oplevet at I fandt andres påklædning upassende?

Jeg var til en bisættelse i sidste uge og observerede at sort ikke længere er så dominerende i folks påklædning. Selv vaklede jeg mellem en sort og en mørk blå kjole, begge knælange og med kort ærme. Men valgte den sorte, da jeg følte det som "et sikkert valg"
To af afdødes tre døtre var i mørk blå, så kunne sagtens have valgt den blå ;)
De fleste til bisættelsen var afdæmpet klædt i sort, mørk blå eller grå, men der var også både hvide bukser, mønstrede toppe og multifarvet blomstret kjole at spotte.
Den blomstrede kjole fandt jeg lettere upassende, mens resten vel egentlig var ok, omend jeg ikke selv ville have valgt det.

For 7-8 år siden oplevede jeg en mand komme til begravelse iført slidte jeans og en gul t-shirt med noget skrift på. Der kunne jeg godt mærke min indre "sure gamle dame" (jeg var altså kun i midten af 20'erne :lol:) få hønserøv og tænke: "Helt ærligt, vis dog lidt situationsfornemmelse"

Er jeg håbløst gammeldags når jeg synes sort, eller evt anden mørk og afdæmpet farve er et must? Og at man bør være lidt "konservativt" klædt? ;)

Har I andre også oplevet en tendens til mindre sort?
0
Rakel
Kort karma: 418
Likede indlæg: 3077

Re: Påklædning til begravelse

Indlægaf Rakel » 26. jul 2016, 19:07

Ja. Og det er ok med mig. Folk kender ofte afdødes ønske og følger det i højere grad end en norm, der udstikker en bestemt farve.

Jeg så på et tidspunkt en udsendelse fra det hollandske kongehus, hvor de små piger var i hvidt til en begravelse som symbol på, at livet går videre og på den kristne opstandelsestanke. Sådan udlagde de det og jeg fandt det meget fint.
2
Lulu
Kort karma: 55
Geografisk sted: Odense
Likede indlæg: 563

Indlægaf Lulu » 26. jul 2016, 19:08

Til begravelse ville jeg til enhver tid vælge knælang og skuldre dækket, også ved bisættelser. Farven ville ikke nødvendigvis være sort (og nok slet ikke sort i sort - aka sort kjole, sorte sko etc.), men det ville ikke være lyse farver og jeg ville ikke vælge noget "happy" altså en kjole med store sommerblomster eksempelvis, det ville jeg synes var upassende. Men er det fx. en sort kjole med en guldblomst på eller noget i den stil, ville jeg ikke tøve med at vælge det.
5
Brugeravatar
HappyPaww
Kort karma: 192
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 3417

Indlægaf HappyPaww » 26. jul 2016, 19:08

Sort i sort synes jeg ikke er nødvendigt. Mørke afdæmpede farver er fint -men jeg ser heller ikke noget galt i at have en tøjdel med farve på, fx en top under en blazer, et tørklæde eller lignende.

Synes også det kommer lidt an på afdøde. Nogle nævnte fx at Mads Holger ville have elsket hvis der kom kvinder til hans bisættelse i lange galla kjoler, fordi det elskede han. Men det ville nok ikke just være passende til Anker Jørgensens begravelse.
0
MOGA
Kort karma: 55
Likede indlæg: 542

Indlægaf MOGA » 26. jul 2016, 19:10

Jeg blander mig ikke i hvad andre gør, men gør selv det, jeg føler mig tilpas med. Det er som udgangspunkt mørkt tøj, men kan fx godt være en sort nederdel, mønstret bluse og sort cardigan.
0
Guldfisk
Kort karma: 49
Likede indlæg: 1047

Indlægaf Guldfisk » 26. jul 2016, 19:18

Jeg synes det er helt fair, at man kommer i hvad man har. Har man sort og formelt tøj, så kom i det. Har man sort, uformelt tøj, så er det fint, og ligeså med formelt ikke-sort tøj. Ejer man intet andet, så kom i lyserøde shorts og en tank top.
Jeg ejede ikke en sober, sort kjole, hverken da min farmor eller far døde. Og who cares. Jeg var ikke i shoppe-humør, og jeg kom i hvad jeg havde, der ramte nogenlunde inden for skiven.
Ved min farmor var jeg teenager, og havde en mørk trøje med et eller andet mærke på til mørkeblå jeans.
Ved min far husker jeg det ærligt talt ikke. Heller ikke hvad andre havde på der. Det var ikke det vigtige. Hvis man ikke sørger,så lad være med at møde op; hvis du sørger, så tag det på, du kan overkomme.
2
superboa
Kort karma: 28
Likede indlæg: 243

Indlægaf superboa » 26. jul 2016, 19:28

Jeg har altid valgt at komme i afdæmpet tøj. Altså minimim knælangt, ingen bare skuldre og farverne har været holdt i sort/mørk blå/grå evt. med f.x. en hvid skjorte under en mørk blazer/cardigan.
0
Brugeravatar
Sangius
Kort karma: 99
Likede indlæg: 1813

Indlægaf Sangius » 26. jul 2016, 19:31

Jeg synes ikke rigtig tøj kan være direkte upassende til en begravelse.
0
IrmaPigen
Kort karma: 74
Likede indlæg: 926

Indlægaf IrmaPigen » 26. jul 2016, 19:36

I i henhold til mit adfærdskodeks kommer man i mørkt tøj til en begravelse. Man kommer ikke i jeans. Man kommer ikke i lyst eller spraglet tøj.
1
Guldfisk

Indlægaf Guldfisk » 26. jul 2016, 19:40

Nåja, jeg vil altid have skuldrene dækket i en kirke, ikke lårkort og ikke nedringet. Men det er uanset lejligheden - konfirmation, bryllup, kirkegang, begravelse, osv.
Og jeg forstår bedre afvigelser til begravelser. Man har trods alt mindre forberedelsestid.
2
Brugeravatar
Lathyrus
Kort karma: 11
Likede indlæg: 123

Indlægaf Lathyrus » 26. jul 2016, 19:44

Guldfisk skrev:Jeg synes det er helt fair, at man kommer i hvad man har. Har man sort og formelt tøj, så kom i det. Har man sort, uformelt tøj, så er det fint, og ligeså med formelt ikke-sort tøj. Ejer man intet andet, så kom i lyserøde shorts og en tank top.
Jeg ejede ikke en sober, sort kjole, hverken da min farmor eller far døde. Og who cares. Jeg var ikke i shoppe-humør, og jeg kom i hvad jeg havde, der ramte nogenlunde inden for skiven.
Ved min farmor var jeg teenager, og havde en mørk trøje med et eller andet mærke på til mørkeblå jeans.
Ved min far husker jeg det ærligt talt ikke. Heller ikke hvad andre havde på der. Det var ikke det vigtige. Hvis man ikke sørger,så lad være med at møde op; hvis du sørger, så tag det på, du kan overkomme.

Jeg er bestemt ikke enig i at man kun skal komme hvis man sørger og at lyserøde shorts og tanktop er ok hvis det er hvad man har i skabet.
Jeg mener sagtens man kan møde op for at vise respekt for afdøde, feks en nabo eller for at vise sin omsorg for afdødes familie. Feks en kollega der har mistet sin ægtefælle, der kommer man ikke pga personlig sorg, men pga støtte/sympati/omsorg for sin kollega.
Og lyserøde shorts sender et forkert signal synes jeg, det signalerer sol/strand/"happy" og ikke hverken sorg eller respekt.

Er det ens egen nærmeste famile der er ramt af dødsfaldet, som i din situation med din far og farmor, så ved man selvfølgelig selv hvad der vil være acceptabelt, men jeg synes det vil være ganske upassende og meget uheldigt at møde op i til begravelse i en (halv)fremmed familie, feks hos en kollega i noget der "stikker meget ud"
12
Guldfisk

Indlægaf Guldfisk » 26. jul 2016, 20:23

Lathyrus skrev:
Guldfisk skrev:Jeg synes det er helt fair, at man kommer i hvad man har. Har man sort og formelt tøj, så kom i det. Har man sort, uformelt tøj, så er det fint, og ligeså med formelt ikke-sort tøj. Ejer man intet andet, så kom i lyserøde shorts og en tank top.

Jeg er bestemt ikke enig i at man kun skal komme hvis man sørger og at lyserøde shorts og tanktop er ok hvis det er hvad man har i skabet.
Jeg mener sagtens man kan møde op for at vise respekt for afdøde, feks en nabo eller for at vise sin omsorg for afdødes familie. Feks en kollega der har mistet sin ægtefælle, der kommer man ikke pga personlig sorg, men pga støtte/sympati/omsorg for sin kollega.
Og lyserøde shorts sender et forkert signal synes jeg, det signalerer sol/strand/"happy" og ikke hverken sorg eller respekt.

Er det ens egen nærmeste famile der er ramt af dødsfaldet, som i din situation med din far og farmor, så ved man selvfølgelig selv hvad der vil være acceptabelt, men jeg synes det vil være ganske upassende og meget uheldigt at møde op i til begravelse i en (halv)fremmed familie, feks hos en kollega i noget der "stikker meget ud"

Jeg tror vi er enige.
Hvis man kommer for at vise respekt - så klæder man sig respektabelt og tager ikke fokus via sin påklædning.
Er man en af de nærmeste og i sorg, så klæder man sig, så man selv synes, det er passende. Og så skal andre ikke dømme en.

Og dog: havde jeg bedt en ven komme for støtte. Og det eneste han ejede var pastelfarvede shorts. Så havde det været ganske passende at møde op i dem.
0
Brugeravatar
Pixie88
Kort karma: 132
Geografisk sted: Nordpolen
Likede indlæg: 1269

Indlægaf Pixie88 » 26. jul 2016, 20:33

Jeg tager almindeligt tøj på, ikke nødvendigvis sort eller mørkt. Til min fars bisættelse havde jeg sorte jeans og en sort skjorte med hvide prikker på, det var lidt tilfældigt og det sidste jeg gik op i.

Til min mormors begravelse for 16 år siden, kom min søster i neonpink trompetbukser. Det var ømt.
Jeg er egentlig ligeglad med hvad folk har på, men går ud fra alle kender familien og ved om de er til det formelle eller uformelle. Nogle mennesker ønsker at livet der var skal fejres, og kommer derfor i farverigt tøj.
0
I'm headin' out to South Park, gonna see if I can't unwind. Timmy, Timmy, Timmy, Timmy, Timmy, Timmy, livin' a lie TIMMY!
Brugeravatar
Anlewi
Kort karma: 28
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Likede indlæg: 387

Indlægaf Anlewi » 26. jul 2016, 20:40

Jeg kommer normalt i afdæmpet tøj i mørkere toner.
Til den sidste begravelsen jeg var til kom der flere ældre damer i hvidt tøj, hvilket virkede symbolsk og smukt.

Om kort tid skal jeg til begravelse igen (en kær ven er på hospice) her vil jeg møde op imen særlig sort kjolenog sort tørklæde med sølvstjerne, for stjernernog følg symboliserer noget vi har (endnu) sammen
0
:love: lige børn leger godt - skæve børn har det sjovere :love:
Brugeravatar
Delfin
Kort karma: 387
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 3797

Indlægaf Delfin » 26. jul 2016, 21:57

Begravelse handler ikke om påklædning, men ganske almindelige pænt tøj er mit bud, og farven er mig inderlige ligegyldig.

Til min venindes begravelse havde jeg i øvrigt en lys bluse på, som havde spillet en rolle i en af vore fælles oplevelser. Bagrunden for min påklædning kunne ingen af de andre tilstedeværende jo vide, men jeg synes, den var så fin til lejligheden.
0
14 11 14 :banan:

Tilbage til "Livets forhold"