Påklædning til begravelse

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
icelady
Moderator
Kort karma: 553
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 10262

Re: Påklædning til begravelse

Indlægaf icelady » 26. jul 2016, 22:43

For mig er begravelses-tøj hvad jeg har.

Dvs hverdagstøj og træsko. Ikke i spraglende farver, men absolut heller ikke i decideret sort.

Edit: for min skyld kan folk have det på, de har lyst til. Der kan være ting/oplevelser/bånd mellem den afdøde og den efterladte, som netop dét stykke tøj repræsenterer, og som den efterladte bærer som en sidste slags hilsen eller respekt for den afdøde.
0
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
lillebjoern
Kort karma: 195
Likede indlæg: 1974

Indlægaf lillebjoern » 27. jul 2016, 06:33

Jeg forsøger så vidt muligt at tage noget sort eller mørkt på. Det er sådan jeg har lært det, og på en eller anden måde synes jeg også man viser respekt for den afdød og sympati med de pårørende. Selvfølgelig er disclaimers, men generelt, så klæder jeg mig sort/mørkt, ikke bare ben eller bare skuldre.
1
If you love something, set it free. Unless it’s a tiger.
:danse:
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Kort karma: 770
Likede indlæg: 10174

Indlægaf DetSorteCirkus » 27. jul 2016, 07:06

Jeg er helt i sort til begravelser og har masser af velegnet tøj at vælge imellem. Til dagiig er sort også den gennemgående farve i mine garderobe, så hvis det skal være "ekstra", skal det være helt sort.

Hvad andre tager på, er jeg ligeglad med. Det er kun, hvis jeg VED, at en person har sjusket og ikke gidet gøre sig umage for de pårørendes skyld, at jeg kan blive forarget/vred/noget andet negativt. Det der med at tænke mindre pæne ting om andre, som man ikke rigtig eller slet ikke kender og gå ud fra det værste i stedet for at tage højde for, at der kunne være rimelige årsager til deres, i dette tilfælde, tøjvalg, finder jeg småborgerligt.
2
Je suis un tableau noir.
Brugeravatar
Vira
Kort karma: 496
Likede indlæg: 1901

Indlægaf Vira » 27. jul 2016, 07:26

Sort. Altid sort. Og pænt og afdæmpet, ikke noget med bare skuldre eller en kort kjole
1
I'm not limited edition, I'm weird.
Mette
Kort karma: 2
Likede indlæg: 72

Indlægaf Mette » 27. jul 2016, 07:44

Jeg tager på hvad jeg har lyst til.
Farver, kjole, jeans, shorts, sort. Det kommer sig ikke så nøje.
Tænker det ville være upassende med et stort skrud af en art, men ellers kan folk have på hvad de har lyst til.
De flestevaf de begravelser /bisættelser jeg har været til, har folk haft het alm tøj på. Dem der plejer at have hættetrøje og kasket på, har haft det. Og dem det plejer at gå i pencilskirt og skjorte, har gjort det.
Fred være med det.
0
Brugeravatar
Thestral
Kort karma: 249
Likede indlæg: 1269

Indlægaf Thestral » 27. jul 2016, 08:55

Til min mors bisættelse i fredags havde jeg selv valgt en sort kjole med bare arme og lidt udskæring. Min søster derimod havde valgt et par knickers i cowboystof og en tunikalignende bluse. Knickers er imo ok men lige cowboystof synes jeg er lidt upassende. Alle de andre kvinder havde valgt pæne passende kjoler og bukser i forskellige ensfarvede udgaver med diverse bluser til hvor herrerne havde jakkesæt på. Min søster stak voldsomt ud. Det er i min familie kotume at vælge pænt og afdæmpet tøj til bisættelser, farven er dog underordnet. Ingen er dog mødt op i spraglet eller blomstret tøj eller cowboybukser før nu.
0
Jeg har nået den alder,
hvor jeg ved, hvad der er værd at vide
og på en god dag kan jeg også huske noget af det..
Akehurst2
Kort karma: 270
Likede indlæg: 4509

Indlægaf Akehurst2 » 27. jul 2016, 09:06

Jeg synes ikke, man skal klæde sig på en måde, så det tager opmærksomhed fra bisættelsen - men hvordan det så sikres afhænger af omstændighederne og hvem, der skal bisættes.

Foregår det i en kirke (eller andet religiøst hus) så klæder man sig så det passer til dette, fx i forhold til kjolelængde og udringning.

Jeg selv er i sort og i pænt tøj. Jeg synes det er mest passende, men vil ikke tænke dårligt om nogen, medmindre de decideret er i beskidt tøj, hullet joggingtøj, overdrevent sexet påklædt eller lignende.
1
Brugeravatar
kidkomb
Kort karma: 1150
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 9653

Indlægaf kidkomb » 27. jul 2016, 09:20

Mørke jeans og sort top har jeg som regel på.
Jeg havde før denne tråd, aldrig overvejet at jeans kunne være upassende. De er jo mørke og ensfarvede.
Jeg er lidt gammeldags og tænker at mørkt er passende til begravelser, men jeg bliver nok kun forarget, hvis folk er spraglede eller har udfordrende tøj på. Det synes jeg ikke passer sig.
0
Walk tall and cry with dignity.
Jeg gider ikke engang.
Give free love.
Brugeravatar
Flora
Kort karma: 254
Likede indlæg: 4237

Indlægaf Flora » 27. jul 2016, 10:08

Jeg plejer at komme i sort eller mørkt tøj. Det synes jeg passer sig bedst.
0
Debattens sødeste :engel:
Brugeravatar
Anne Droid
Kort karma: 38
Likede indlæg: 979

Indlægaf Anne Droid » 27. jul 2016, 11:22

Sidst jeg var til bisættelse/begravelse, var min fars bisættelse for to år siden. Jeg havde en sort kjole på og jeg har den faktisk også på i dag. Det er en der bliver brugt til alle lejligheder.
Jeg kan ikke huske hvad andre havde på og det er heller ikke noget der betyder noget for mig. Det der for mig betød noget, var at der kom en masse og sagde farvel til min far.

Jeg tror aldrig jeg har oplevet nogen til bisættelse/begravelse i upassende tøj og jeg plejer selv at tage noget neutralt, mørkt tøj på. Den eneste gang, tror jeg, jeg har haft farvestrålende tøj på, var til bisættelsen af en af de unge til FDF. Der kom vi i vores meget blå skjorter. Det var hvad familien ønskede.
1
My hovercraft is full of eels
fisken80
Kort karma: 77
Likede indlæg: 1520

Indlægaf fisken80 » 27. jul 2016, 12:15

Jeg synes godt man kan vise respekt og være ordentligt klædt på. Og nej min fætters badeshorts til min fars begravelse var sgu ikke ok. Og jeg har set ham i pænt tøj på face så det er ikke fordi han ikke ejer andet...

Jeg synes det var så respektløs over for både os og min far
0
Grissebassen
Kort karma: 33
Likede indlæg: 493

Indlægaf Grissebassen » 27. jul 2016, 12:25

Til de begravelser jeg har været til, har det været meget konservativt og sort i sort. Sidste gang følte jeg mig selv en anelse upassende, da jeg var iført en sort kjole med sort blazer udover, fordi kjolen kun gik til midt på låret. De øvrige pårørende, som jeg i øvrigt ikke kendte særlig godt, var iført sorte jakkesæt.
0
Brugeravatar
Sangius
Kort karma: 101
Likede indlæg: 1824

Indlægaf Sangius » 27. jul 2016, 14:22

Hvad er det med skuldrene? Mange skriver de ikke viser skuldre i en kirke. Det har jeg aldrig overvejet, og det ville aldrig falde mig ind, at nogen kunne blive forarget over mine skuldre.

Til min svigefars begravelse havde jeg en sort kjole på, der både viste skuldre og ben. Havde så sorte strømpebukser på, så det ikke var bare ben. :)
0
Brugeravatar
Mædem
Kort karma: 2
Likede indlæg: 85

Indlægaf Mædem » 27. jul 2016, 14:39

I begtragtning af, at jeg til dagligt ikke tænker så meget over hvad jeg har på, så er det noget jeg går meget op i, når jeg skal afsted til et arrangement eller en fest.

Til en begravelse ville jeg derfor som en selvfølge komme i mørke og afdæmpede farver, ligesom jeg til et bryllup ville klæde mig farvet og festligt. Som udgangspunkt ville jeg ikke synes det var underligt, at andre gjorde noget andet, men det er klart at noget tøj kan stikke så meget ud og være så forkert til anledningen, at det ville tiltrække en masse opmærksomhed, og altså aflede opmærksomheden fra det vigtige.
0
Brugeravatar
Fuck.exe
Kort karma: 120
Likede indlæg: 1498

Indlægaf Fuck.exe » 27. jul 2016, 14:43

For et par år siden var jeg til en venindes begravelse, og der havde jeg en afdæmpet mørkblomstret kjole på og en lang sort cardigan. Alle andre var udelukkende klædt i sort. Jeg følte faktisk at der blev kigget lidt skævt til mig, selvom det jo slet ikke havde været min mening at virke prangende. Jeg havde bare ikke tænkt, at det skulle være så mørkt, når min (unge) veninde som person var så lys og mild.

Til de begravelser jeg sidenhen har været til, har jeg været klædt udelukkende i sort. Jeg vil for alt i verden ikke skille mig ud igen, for oven i sorgen er det bare virkelig nederen at være "anderledes".
0
Gulvaber er også mennesker.

Tilbage til "Livets forhold"