Påklædning til begravelse

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
OberstNasig
Kort karma: 43
Likede indlæg: 398

Re: Påklædning til begravelse

Indlægaf OberstNasig » 27. jul 2016, 14:44

Jeg kan godt lide de traditioner, der er forbundet med en begravelse. Det giver en sidste værdig afslutning på livet. Derfor værner jeg også om de traditioner, hvad angår påklædning, så jeg har som regel altid sort på og har jeg ikke det, så har jeg mørkt tøj på. Jeg synes ikke at farvestrålende tøj eller afslørende eller direkte sexet tøj er passende. Også fordi det er et helligt rum og selvom jeg ikke er troende, synes jeg at man bør respektere et sted, som for andre kan betyde meget.

Jeg har iøvrigt ikke bemærket nogen, som har klædt sig upassende til en begravelse. Jeg har kun deltaget i nogle få gudskelov, men det har alene været med familie og venner til afdøde og der har alle klædt sig i mørkt tøj.

Hvis jeg er i udlandet og ved, at jeg skal besøge en kirke, så klæder jeg mig også derefter og tager en jakke med til at tage over de bare skuldre. selvom det er meget varmt.

Jeg kan huske en veninde, der havde en bluse på, hvor der stod "Fuck" på med glitrende bogstaver. Den havde hun på til sin lillesøsters dåb i kirken :lol:
3
Brugeravatar
Sophies-mor
Kort karma: 200
Likede indlæg: 1344

Indlægaf Sophies-mor » 27. jul 2016, 15:08

OberstNasig skrev:Jeg kan godt lide de traditioner, der er forbundet med en begravelse. Det giver en sidste værdig afslutning på livet. Derfor værner jeg også om de traditioner, hvad angår påklædning, så jeg har som regel altid sort på og har jeg ikke det, så har jeg mørkt tøj på. Jeg synes ikke at farvestrålende tøj eller afslørende eller direkte sexet tøj er passende. Også fordi det er et helligt rum og selvom jeg ikke er troende, synes jeg at man bør respektere et sted, som for andre kan betyde meget.

Jeg har iøvrigt ikke bemærket nogen, som har klædt sig upassende til en begravelse. Jeg har kun deltaget i nogle få gudskelov, men det har alene været med familie og venner til afdøde og der har alle klædt sig i mørkt tøj.

Hvis jeg er i udlandet og ved, at jeg skal besøge en kirke, så klæder jeg mig også derefter og tager en jakke med til at tage over de bare skuldre. selvom det er meget varmt.

Jeg kan huske en veninde, der havde en bluse på, hvor der stod "Fuck" på med glitrende bogstaver. Den havde hun på til sin lillesøsters dåb i kirke
n :lol:

Enig.

Til det markerede:
Groft humoristisk set....så er lillesøster der jo, fordi far og mor har gjort dét, der står på blusen :-D

Men det synes jeg så er upassende at have på i en kirke.
0
Billede SÅ kom bananen!

:sur: Hævnrødbede :-D
Brugeravatar
Pyjamas
Kort karma: 21
Likede indlæg: 180

Indlægaf Pyjamas » 27. jul 2016, 15:46

Jeg synes, man til begravelser bør være tækkeligt klædt i sort. Jeg forstår dog godt, man tager et stykke tøj på, som har betydning for relationen til den afdøde, det er en fin tanke at tage det på. Jeg tror ikke, jeg ville tænke så meget over de andre pårørendes påklædning, hvis det da ikke er en "Fuck"-bluse, som der nævnes :D
0
Brugeravatar
Fru Sunshine
Moderator
Kort karma: 1019
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 9236

Indlægaf Fru Sunshine » 27. jul 2016, 16:43

Afdæmpet påklædning. Ikke nødvendigvis sort eller meget mørkt, men bare dæmpet.

Mine to kusiner bar begge beige dragter til deres mors begravelse, og det forekom passende.
Og sorgen sidder jo ikke i påklædningen.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Dikus
Moderator
Kort karma: 677
Geografisk sted: Nuuk
Likede indlæg: 5910

Indlægaf Dikus » 27. jul 2016, 17:13

Jeg tager altid sort på.

Men da min datter var under ti år, gik jeg ikke ud og købte nyt begravelsestøj til hende. Det ville føles SÅ mærkeligt at se hende helt i sort - så der nøjedes jeg med neutralt og afdæmpet. Hvis nogen fandt det mærkeligt, så måtte de selv rode med det.

Da hun som 6-årig deltog i begravelsen til en venindes far, havde hun samme slags tøj på. Og det havde veninden i øvrigt også.

Jeg tror, jeg ville have det skidt med et lille barn, helt klædt i sort. Det værste, jeg kan komme i tanke om er netop et barn i så dyb sorg, så det er passende. Og jeg håber inderligt at alle afdøde gerne ser børn i mindre sorg end det. Her ser jeg faktisk den knap så mørke farve lidt symbolsk som et tegn på, at barneglæden vender tilbage og livet fortsætter.
3
Brugeravatar
Lathyrus
Kort karma: 11
Likede indlæg: 123

Indlægaf Lathyrus » 27. jul 2016, 18:44

Dikus skrev:Jeg tager altid sort på.

Men da min datter var under ti år, gik jeg ikke ud og købte nyt begravelsestøj til hende. Det ville føles SÅ mærkeligt at se hende helt i sort - så der nøjedes jeg med neutralt og afdæmpet. Hvis nogen fandt det mærkeligt, så måtte de selv rode med det.

Da hun som 6-årig deltog i begravelsen til en venindes far, havde hun samme slags tøj på. Og det havde veninden i øvrigt også.

Jeg tror, jeg ville have det skidt med et lille barn, helt klædt i sort. Det værste, jeg kan komme i tanke om er netop et barn i så dyb sorg, så det er passende. Og jeg håber inderligt at alle afdøde gerne ser børn i mindre sorg end det. Her ser jeg faktisk den knap så mørke farve lidt symbolsk som et tegn på, at barneglæden vender tilbage og livet fortsætter.

Jeg vil bestemt ikke forvente små børn i sort - slet ikk :) Men vil stadig tænke at noget afdæmpet er passende. Kan sagtens forestille mig små piger i enkle hvide kjoler vil være smukt og fint, som en anden nævner. Men som med voksne vil jeg mene tøjet skal være afdæmpet, feks ikke en pink bluse med "Fuck" ;)
2
fisken80
Kort karma: 77
Likede indlæg: 1537

Indlægaf fisken80 » 27. jul 2016, 20:40

icelady skrev:For mig er begravelses-tøj hvad jeg har.

Dvs hverdagstøj og træsko. Ikke i spraglende farver, men absolut heller ikke i decideret sort.

Edit: for min skyld kan folk have det på, de har lyst til. Der kan være ting/oplevelser/bånd mellem den afdøde og den efterladte, som netop dét stykke tøj repræsenterer, og som den efterladte bærer som en sidste slags hilsen eller respekt for den afdøde.

Jeg er slet ikke enig. Jeg synes det mindste man kan gøre er at vise bare lidt respekt for de pårørende. Fair nok, hvis der virkelig er tale om en bestemt ting mellem efterladte og afdøde, men så véd de andre pårørende det som regel også.

Og det var bestemt ikke tilfældet mellem min fætter og min far. De havde måske set hinanden maks fem gange de seneste 10 år. At vælge at møde op i badeshorts er bare respektløst ud over alle grænser i mine øjne. Ja, der var 27 grader den dag, men seriøst, begravelsen varede under en time, og kirken er kølig og min fætter var i bil, så kan man sgu godt have passende tøj på og så skifte til strandoutfit bagefter.

Og ellers kan man lade være med at møde op, som sagt var der ikke noget specielt tæt forhold mellem min fætter og min far, og jeg går ud fra, at når han alligevel valgte at deltage i begravelsen, så er det netop af respekt for min far og os hans nærmeste? Men det afspejlede påklædningen bare slet ikke, den fik mere mig til at tænke på, at han skulle skynde sig mod stranden bagefter... og at min fars begravelse bare lige skulle klares på vejen...
1
Brugeravatar
icelady
Moderator
Kort karma: 555
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 10304

Indlægaf icelady » 27. jul 2016, 21:14

fisken80 skrev:
Jeg er slet ikke enig. Jeg synes det mindste man kan gøre er at vise bare lidt respekt for de pårørende. Fair nok, hvis der virkelig er tale om en bestemt ting mellem efterladte og afdøde, men så véd de andre pårørende det som regel også.

Og det var bestemt ikke tilfældet mellem min fætter og min far. De havde måske set hinanden maks fem gange de seneste 10 år. At vælge at møde op i badeshorts er bare respektløst ud over alle grænser i mine øjne. Ja, der var 27 grader den dag, men seriøst, begravelsen varede under en time, og kirken er kølig og min fætter var i bil, så kan man sgu godt have passende tøj på og så skifte til strandoutfit bagefter.

Og ellers kan man lade være med at møde op, som sagt var der ikke noget specielt tæt forhold mellem min fætter og min far, og jeg går ud fra, at når han alligevel valgte at deltage i begravelsen, så er det netop af respekt for min far og os hans nærmeste? Men det afspejlede påklædningen bare slet ikke, den fik mere mig til at tænke på, at han skulle skynde sig mod stranden bagefter... og at min fars begravelse bare lige skulle klares på vejen...

Jeg ser sådan på en begravelse/bisættelse, at jeg er der for at sige et sidste farvel til afdøde; ergo er det relationen til ham/hende, jeg tager hensyn til, og i meget mindre grad de efterladte.
1
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
Sophies-mor
Kort karma: 200
Likede indlæg: 1344

Indlægaf Sophies-mor » 27. jul 2016, 21:38

Minou skrev:
fisken80 skrev:

Dvs hverdagstøj og træsko. Ikke i spraglende farver, men absolut heller ikke i decideret sort.

Edit: for min skyld kan folk have det på, de har lyst til. Der kan være ting/oplevelser/bånd mellem den afdøde og den efterladte, som netop dét stykke tøj repræsenterer, og som den efterladte bærer som en sidste slags hilsen eller respekt for den afdøde.

Ville din far have haft noget imod at han havde badeshorts på?

Nu kan jeg ikke svare for fisken, men... jeg ville være fortørnet, hvis min far døde og min bror (som jeg ikke har) kom i badeshorts. Og hvis jeg døde og min datter kom i badetøj, øj jeg ville være fortørnet.
Der findes en "anstændig" adfærd i en kirke. Og der hører badetøj, lårkort, bare skuldre og jeans ikke til. IMHO.
Andre må gerne synes noget andet, men på samme måde, som man klæder sig pænt på, når man går ud at spise, i teatret, til foredrag osv. gør man også i en kirke.
3
Billede SÅ kom bananen!

:sur: Hævnrødbede :-D
Brugeravatar
Dikus
Moderator
Kort karma: 677
Geografisk sted: Nuuk
Likede indlæg: 5910

Indlægaf Dikus » 27. jul 2016, 21:50

Jeg synes i den grad en begravelse er for de efterladte. Jeg er f.eks. Ret sikker på den afdøde er fløjtende ligeglad med kort til bårebuletter og den slags.
3
Brugeravatar
Zombie
Kort karma: 215
Likede indlæg: 2279

Indlægaf Zombie » 28. jul 2016, 04:31

Jeg går ikke op i valg af farve, mønster og snit. Men jeg synes, at man skal være passende tildækket hvis det foregår i et religiøst hus (kirke, moské osv.) og jeg synes, man skal have noget tøj på, der er lidt pænere end normalt. Det er trods alt den allersidste hilsen og det kan godt betyde noget for de nærmeste efterladte, at man lige tager sig sammen den ene dag.
5
fisken80

Indlægaf fisken80 » 28. jul 2016, 07:18

Minou skrev:
fisken80 skrev:

Ville din far have haft noget imod at han havde badeshorts på?

Ja det KAN jeg forsikre dig for, at han ville. Min far gik op i at vise respekt og opføre sig efter den situation man befandt sig i. Så han ville også have fundet det både respektløst og upassende.
2
fisken80

Indlægaf fisken80 » 28. jul 2016, 07:23

Minou skrev:Jeg går til begravelse eller bisættelse, hvis jeg har et behov for at sige farvel til den afdøde. Jeg tager ikke afsted for de pårørendes skyld, med mindre de beder mig komme.

Det synes jeg faktisk er en virkelig nederen holdning, må jeg indrømme. Og faktisk også vildt egoistisk. De nærmeste efterladte, f.eks. familien, står i en hård situation, hvor de ikke bare har skullet taget afsked med et menneske, der måske har betyder alverden for dem, men de har samtidig skullet tage stilling til en masse ting vedrørende begravelsen, bedemand og en masse andre praktiske ting, der kommer oveni sorgen. Og så vælger du at komme "valsende" og være fuldkommen ligeglad med dem, for det er DIT behov, der er det vigtige.

Sorry, men gud hvor er det en lav og egoistisk tankegang. Ærlig talt, det mindste man kan forlange i den situation er da en smule respekt.
6
Brugeravatar
Anne Droid
Kort karma: 39
Likede indlæg: 989

Indlægaf Anne Droid » 28. jul 2016, 07:32

Minou skrev:Jeg går til begravelse eller bisættelse, hvis jeg har et behov for at sige farvel til den afdøde. Jeg tager ikke afsted for de pårørendes skyld, med mindre de beder mig komme.

De fleste jeg har været til, har i høj grad været for pårørendes skyld. Og de har sat stor pris på at jeg gjorde det, selvom jeg ikke nødvendigvis kendte afdøde ret godt.
5
My hovercraft is full of eels
Brugeravatar
mariannaa
Kort karma: 71
Likede indlæg: 362

Indlægaf mariannaa » 28. jul 2016, 07:34

Jeg tager den slags tøj på som jeg normalt går i til hverdag. Hvad andre har på er jeg fuldstændig ligeglad med. Hvilke påklædning deltagerne til min mors bisættelse i januar havde på aner jeg ikke.
1

Tilbage til "Livets forhold"