Påklædning til begravelse

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Akehurst2
Kort karma: 274
Likede indlæg: 4574

Re: Påklædning til begravelse

Indlægaf Akehurst2 » 28. jul 2016, 10:33

Minou skrev:Jeg går til begravelse eller bisættelse, hvis jeg har et behov for at sige farvel til den afdøde. Jeg tager ikke afsted for de pårørendes skyld, med mindre de beder mig komme.

Sådan er der formentlig flere der har det - jeg tager dog også til begravelse for at støtte de efterladte, fx når mine veninder har mistet deres forældre.

Og i en situation, hvor man ikke er blandt de nærmeste, synes jeg særligt man skylder at klæde sig, så man ikke vække unødig opmærksomhed.
3
Akehurst2
Kort karma: 274
Likede indlæg: 4574

Indlægaf Akehurst2 » 28. jul 2016, 10:35

Dikus skrev:Jeg tager altid sort på.

Men da min datter var under ti år, gik jeg ikke ud og købte nyt begravelsestøj til hende. Det ville føles SÅ mærkeligt at se hende helt i sort - så der nøjedes jeg med neutralt og afdæmpet. Hvis nogen fandt det mærkeligt, så måtte de selv rode med det.

Da hun som 6-årig deltog i begravelsen til en venindes far, havde hun samme slags tøj på. Og det havde veninden i øvrigt også.

Jeg tror, jeg ville have det skidt med et lille barn, helt klædt i sort. Det værste, jeg kan komme i tanke om er netop et barn i så dyb sorg, så det er passende. Og jeg håber inderligt at alle afdøde gerne ser børn i mindre sorg end det. Her ser jeg faktisk den knap så mørke farve lidt symbolsk som et tegn på, at barneglæden vender tilbage og livet fortsætter.

Jeg ville aldrig forventet at et barn var helt i sort. Som dig synes jeg også, det faktisk ser lidt forkert ud.

Men jeg ville stadig mene at børn var klædt sådan passende og fx ikke havde taget Frozen-kostumet på eller på anden måde decideret var klædt festligt ud.
4
Brugeravatar
Marichen12
Kort karma: 289
Likede indlæg: 2038

Indlægaf Marichen12 » 28. jul 2016, 11:00

Jeg har afdæmpet, klassisk tøj på, hvis jeg skal til bisættelse. Ville nok ende i sort, gråt og evt. hvidt, men det er fordi hovedparten af min garderobe er i de farver. Sidst jeg var til bisættelse var hos et meget udadvendt og sprudlende menneske, der havde jeg sorte stramme jeans på, en sort top, sorte høje hæle og så en løs blazer med lys baggrund og blomster i pink, gul, grøn og sort.
0
Mor til 4... :pompom: :preggo1:
ninjabolette
Kort karma: 1
Likede indlæg: 32

Indlægaf ninjabolette » 30. jul 2016, 06:45

Man tager passende tøj på til en begravelse, og længere er den ikke. Det er egocenreret at tænke "jamen, jeg har det bedst i træsko og overalls, så det tager jeg på". Nej, det handler ikke om dig, det handler om de på efterladte (man tænker selvfølgelig på den afdøde og hvad han/hun ville have tænkt og ønsket sig, men det er jo kun de efterladte, der reelt er tilstede til at registrere det) og det betyder altså noget, at folk gør sig umage med udseendet. Og det handler slet ikke om, at man skal have sit fineste puds på, men at afdøde og sorgen betyder mere end begravelsesgæsterne, så det er helt vildt kikset, hvis det er nogle Crocs, der er i fokus.

Man har også ret godt af at lære og forstå, at man ikke er den vigtigste i verden, så bare fordi man selv føler eller ønsker et eller andet (i dette tilfælde at tage lige præcis det tøj på, man selv føler for), så gør det det ikke til den rigtige opførsel. Vi indgår allesammen i relationer, og vi kan ikke være hovedperson i dem allesammen.
12
Brugeravatar
HappyPaww
Kort karma: 192
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 3458

Indlægaf HappyPaww » 30. jul 2016, 07:03

ninjabolette skrev:Man tager passende tøj på til en begravelse, og længere er den ikke. Det er egocenreret at tænke "jamen, jeg har det bedst i træsko og overalls, så det tager jeg på". Nej, det handler ikke om dig, det handler om de på efterladte (man tænker selvfølgelig på den afdøde og hvad han/hun ville have tænkt og ønsket sig, men det er jo kun de efterladte, der reelt er tilstede til at registrere det) og det betyder altså noget, at folk gør sig umage med udseendet. Og det handler slet ikke om, at man skal have sit fineste puds på, men at afdøde og sorgen betyder mere end begravelsesgæsterne, så det er helt vildt kikset, hvis det er nogle Crocs, der er i fokus.

Man har også ret godt af at lære og forstå, at man ikke er den vigtigste i verden, så bare fordi man selv føler eller ønsker et eller andet (i dette tilfælde at tage lige præcis det tøj på, man selv føler for), så gør det det ikke til den rigtige opførsel. Vi indgår allesammen i relationer, og vi kan ikke være hovedperson i dem allesammen.

Lige præcis. Og det kan også overføres til en del andre situationer...
4
Brugeravatar
FrøkenM
Kort karma: 133
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 1116

Indlægaf FrøkenM » 30. jul 2016, 07:15

Jeg mener også, at mørkt tøj er mest passende til en begravelse. Selv har jeg altid haft sort på, men en enkelt gang har der sneget sig en mørk grå blazer ind. Det synes jeg var okay.
0
Volunteers are not paid - not because they are worthless, but because they are priceless! :dåne: :love: :lun:
Brugeravatar
Lathyrus
Kort karma: 11
Likede indlæg: 123

Indlægaf Lathyrus » 30. jul 2016, 08:00

Det er vældig interessant at læse jeres forskellige holdninger og tilgange til begravelser/bisættelser.

Jeg er vokset op med at begravelser handler meget om respekt og "den sidste ære" At sort tøj og afdæmpet påklædning er et must og at man også møder op for pårørendes skyld selvom afdøde ikke var en man var tæt med.

Tanken om at komme i et stykke tøj det symboliserer noget i forhold til afdøde har jeg aldrig haft - det synes jeg er et interessant aspekt og jeg kan faktisk godt lide ideen om det.

Holdningen om at man kommer i det man har, uanset hvad det så måtte være, prikker voldsomt til mig kan jeg godt mærke. Bliver helt harm over historien om badeshorts feks. For mig er det at klæde sig pænt og passende til det man deltager i (kunne også være bryllup eller anden stor fest) en del af en god opdragelse.

Jeg fornemmer at sort-i-sort ikke længere er det eneste rigtige og det kan jeg faktisk godt lide :) Så næste gang jeg skal til begravelse/bisættelse (og det kommer jo desværre igen på et tidspunkt) så vil jeg klart overveje en blå, grå eller anden dæmpet farve, evt i kombination med sort afhængig af afdøde og dennes pårørende.
2
fisken80
Kort karma: 77
Likede indlæg: 1552

Indlægaf fisken80 » 30. jul 2016, 08:08

ninjabolette skrev:Man tager passende tøj på til en begravelse, og længere er den ikke. Det er egocenreret at tænke "jamen, jeg har det bedst i træsko og overalls, så det tager jeg på". Nej, det handler ikke om dig, det handler om de på efterladte (man tænker selvfølgelig på den afdøde og hvad han/hun ville have tænkt og ønsket sig, men det er jo kun de efterladte, der reelt er tilstede til at registrere det) og det betyder altså noget, at folk gør sig umage med udseendet. Og det handler slet ikke om, at man skal have sit fineste puds på, men at afdøde og sorgen betyder mere end begravelsesgæsterne, så det er helt vildt kikset, hvis det er nogle Crocs, der er i fokus.

Meget enig.
0
Brugeravatar
Sophaya
Kort karma: 396
Likede indlæg: 3777

Indlægaf Sophaya » 30. jul 2016, 08:25

Jeg synes man tager afdæmpet, mørkt tøj på. Jeg har selv haft sort knælang kjole og cardigan på til de begravelser, jeg har været til. Til min morfars begravelse kom min mors bror i slidte, ødelagte jeans og en farvet - lys blå, tror jeg nok - t-shirt med tryk. Jeg spurgte ham direkte, om han ikke lige kunne have taget noget mere passende tøj på. Idiot.
Jeg synes det er en rigtig god pointe, ninjabolette har med, at man ikke altid kan være hovedperson og holde fast i at ens egne følelser er vigtigst. Jeg synes det er respektløst, og som HappyPaww siger, så kan det overføres til mange situationer, ikke bare begravelser. Folk bliver mere og mere optagede af, hvordan de selv har det, og glemmer lige at tænke over andre mennesker også i rigtig mange situationer.
Senest rettet af Sophaya 30. jul 2016, 09:15, rettet i alt 1 gang.
4
x
Brugeravatar
Myresluger
Kort karma: 13
Likede indlæg: 331

Indlægaf Myresluger » 30. jul 2016, 09:02

Jeg er enig i at man klæder sig afdæmpet og almindeligt til pænt. Men når nogle ikke synes at jeans er OK står jeg lidt af. Det er ikke alle der ejer et par mørke bukser der ikke er jeans (min mand f.eks.) Et par mørke jeans og en afdæmpet overdel kan jeg ikke forstå man kan finde upassende. Det er jo sjældent en anledning hvor man har masser af tid til at gå ud og købe nyt tøj, hvis ikke man har noget passende.
2
ninjabolette
Kort karma: 1
Likede indlæg: 32

Indlægaf ninjabolette » 30. jul 2016, 10:29

Jeg skrev jo, at man skulle klæde sig passende, og det kunne måske godt fortjene en uddybning. For jeg synes ikke, at det skal ligne en amerikansk begravelse, hvor sort lader til at være uniformen. Vi er jo massivt påvirket af USA kulturelt, så vi ser det i film og tv-serier, men så vidt jeg husker de begravelser, jeg har været til (det er ved at være et stykke tid siden), plejer man i Danmark bare at have pænt hverdags/kontortøj på. Pæne jeans og en strøget skjorte i mørkegrå eller -blå er fint for mænd og for kvinder lidt det samme: pæne bukser eller en nederdel og en overdel, der måske ikke lige er dekoreret med blomster i pangfarver og glimmer, men bare er almindelig.
Bare det, at man har nyvasket, strøget tøj på gør altså en kæmpe forskel. Og jeg kan godt lide, at børn bare har almindeligt tøj på, selv hvis det er en pink Disney-bluse eller andet iøjnefaldende; jeg synes, det er ret fint, når der ligesom også er et symbol på livet og glæden.
0
fisken80
Kort karma: 77
Likede indlæg: 1552

Indlægaf fisken80 » 1. aug 2016, 06:25

Minou skrev:
fisken80 skrev:
Minou skrev:Jeg går til begravelse eller bisættelse, hvis jeg har et behov for at sige farvel til den afdøde. Jeg tager ikke afsted for de pårørendes skyld, med mindre de beder mig komme.

Det synes jeg faktisk er en virkelig nederen holdning, må jeg indrømme. Og faktisk også vildt egoistisk. De nærmeste efterladte, f.eks. familien, står i en hård situation, hvor de ikke bare har skullet taget afsked med et menneske, der måske har betyder alverden for dem, men de har samtidig skullet tage stilling til en masse ting vedrørende begravelsen, bedemand og en masse andre praktiske ting, der kommer oveni sorgen. Og så vælger du at komme "valsende" og være fuldkommen ligeglad med dem, for det er DIT behov, der er det vigtige.

Sorry, men gud hvor er det en lav og egoistisk tankegang. Ærlig talt, det mindste man kan forlange i den situation er da en smule respekt.

Du må gerne kalde mig alt muligt, men det ændrer ikke på at jeg bruger en begravelse/bisættelse til at sige farvel til den afdøde. Hvis jeg vil vise respekt overfor de pårørende så kontakter jeg dem.
Desuden, hvorfor skal jeg svines til når Icelady skriver stort set det samme og det giver ingen reaktion fra dig?

Det kunne lige så godt have været hende jeg havde skrevet indlægget til. Og jeg synes virkelig det er en respektløs holdning, at man åbenbart slet ikke har nogen føling med, at der er pårørende, der står i en rigtig svær situation, og derfor udelukkende tænker på sit eget behov.
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Kort karma: 772
Likede indlæg: 10290

Indlægaf DetSorteCirkus » 1. aug 2016, 06:56

fisken80 skrev:
Minou skrev:
fisken80 skrev:

Det synes jeg faktisk er en virkelig nederen holdning, må jeg indrømme. Og faktisk også vildt egoistisk. De nærmeste efterladte, f.eks. familien, står i en hård situation, hvor de ikke bare har skullet taget afsked med et menneske, der måske har betyder alverden for dem, men de har samtidig skullet tage stilling til en masse ting vedrørende begravelsen, bedemand og en masse andre praktiske ting, der kommer oveni sorgen. Og så vælger du at komme "valsende" og være fuldkommen ligeglad med dem, for det er DIT behov, der er det vigtige.

Sorry, men gud hvor er det en lav og egoistisk tankegang. Ærlig talt, det mindste man kan forlange i den situation er da en smule respekt.

Du må gerne kalde mig alt muligt, men det ændrer ikke på at jeg bruger en begravelse/bisættelse til at sige farvel til den afdøde. Hvis jeg vil vise respekt overfor de pårørende så kontakter jeg dem.
Desuden, hvorfor skal jeg svines til når Icelady skriver stort set det samme og det giver ingen reaktion fra dig?

Det kunne lige så godt have været hende jeg havde skrevet indlægget til. Og jeg synes virkelig det er en respektløs holdning, at man åbenbart slet ikke har nogen føling med, at der er pårørende, der står i en rigtig svær situation, og derfor udelukkende tænker på sit eget behov.

Men Icelady skriver, at hun tager det tøj på, hun har. Hun skriver fx. ikke, at hun til daglig er klædt i business casual, men da godt kunne finde på at vælge shorts med hawaiiblomster til en begravelse, hvis hun lige følte for det på dagen. Det, synes jeg, er noget andet end det, du oplevede, hvor der tydeligvis blev sjusket.

Jeg må indrømme, at jeg ikke bryder mig synderligt om tanken om, at adgangen til en begravelse de facto skal koste noget. At den kun er for dem, der har investeret i det «rigtige» tøj.
1
Je suis un tableau noir.
Brugeravatar
icelady
Moderator
Kort karma: 556
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 10355

Indlægaf icelady » 1. aug 2016, 08:02

Jeg ved da godt, min opfattelse er "egoistisk" i nogens opfattelse, og jeg overlever sagtens folk ser på mig som egoistisk.

Jeg kommer i hverdagstøj, da jeg ikke vil bruge penge på fint tøj, som jeg kun får brugt til bisættelser. Ligeledes tropper jeg op i træsko, fordi jeg har svært ved at få andet fodtøj på.

Mit held er så åbenbart, at de pårørende har været mere optaget af sorgen over tabet af den afdøde, end af, hvordan folk har set ud.

Hvis en troppede op i en farvestrålende kjole med slids op til skridtet og dyb nedringning ville jeg da også tænke "Dét er måske lige i overkanten...." Men omvendt...så ville mit fokus som pårørende være på sorgen over tabet og at folk i det mindste kommer og giver den afdøde et sidste farvel.

(og helt off-topic, så synes jeg det er mere respektløst overfor de pårørende, at folk ikke kan slukke deres lorte mobiltelefoner under bisættelsen/begravelsen.)
2
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
LadyFox
Kort karma: 428
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 6109

Indlægaf LadyFox » 1. aug 2016, 09:28

Jeg har virkelig meget sort tøj, så jeg har ofte sort tøj på til begravelser. Men det er nu mere fordi at sort dominerer så meget i min garderobe, end det er på grund af traditioner og normer. Havde jeg mest blåt tøj var det nok den farve jeg var kommet i. Når jeg er til begravelse så er det fordi jeg har mistet et menneske i mit liv, som har betydet noget for mig, og så er jeg der for at sige farvel. Jeg er der ikke for de pårørendes skyld, jeg er der for afdøde og min egen skyld, derfor kan jeg stadig godt give en skulder at græde på, men det er ikke derfor jeg er der.
Hverken min familie, svigerfamilie eller omgangskreds er særlig traditionelle, eller mennesker der går op i former og normer, så jeg kan slet ikke forstille mig at påklædning ville være et issue i de kredse jeg bevæger mig i.
0
I don't mean to be a diva, but some days you wake up and you're Barbara Streisand.

Tilbage til "Livets forhold"