Påklædning til begravelse

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
fisken80
Kort karma: 77
Likede indlæg: 1550

Re: Påklædning til begravelse

Indlægaf fisken80 » 1. aug 2016, 10:21

Jeg synes flere glemmer, at mange går til begravelse fordi "det gør man jo" og ikke nødvendigvis fordi der er tale om en person man har haft et nært forhold til.
Det er ikke sikkert det gælder folk der skriver her, men det gælder i den grad ude i virkeligheden. Min fætter havde nok ikke set min far mere end maks 5-8 gange de seneste 10 år. Vi har haft ret lidt med den del af familien at gøre i flere år, men mine forældre er gode venner med min fætters mormor og morfar og har derfor set ham i forbindelse med arrangementer hos dem.

I bund og grund kunne han være blevet væk, fordi relationen var så begrænset, men i det øjeblik han alligevel vælger at møde op, så synes jeg ærlig talt godt man kan vise så meget respekt, at man ikke ser ud som om næste stop er stranden (hvilket det ganske givet var, det var 30 grader varmt, og byen min far blev bisat i ligger lige midtvejs mellem der hvor min fætter bor og stranden), men der skulle lige passes en begravelse ind på vejen...
4
fisken80
Kort karma: 77
Likede indlæg: 1550

Indlægaf fisken80 » 1. aug 2016, 10:24

icelady skrev:Jeg ved da godt, min opfattelse er "egoistisk" i nogens opfattelse, og jeg overlever sagtens folk ser på mig som egoistisk.

Jeg kommer i hverdagstøj, da jeg ikke vil bruge penge på fint tøj, som jeg kun får brugt til bisættelser. Ligeledes tropper jeg op i træsko, fordi jeg har svært ved at få andet fodtøj på.

Mit held er så åbenbart, at de pårørende har været mere optaget af sorgen over tabet af den afdøde, end af, hvordan folk har set ud.

Hvis en troppede op i en farvestrålende kjole med slids op til skridtet og dyb nedringning ville jeg da også tænke "Dét er måske lige i overkanten...." Men omvendt...så ville mit fokus som pårørende være på sorgen over tabet og at folk i det mindste kommer og giver den afdøde et sidste farvel.

(og helt off-topic, så synes jeg det er mere respektløst overfor de pårørende, at folk ikke kan slukke deres lorte mobiltelefoner under bisættelsen/begravelsen.)

Jeg synes altså stadig, at der er meget stor forskel på hverdagstøj og badeshorts. Min kusine kom f.eks. i cowboybukser og en almindelig bluse/skjorte, det syntes jeg overhovedet ikke var påfaldende, det var helt neutralt og almindeligt tøj. Jeg forventer på ingen måde, at man møder op i fint tøj eller jakkesæt. Men jeg synes godt nok stadig, at der er langt fra almindeligt hverdagstøj og så til badeshorts.
3
Brugeravatar
Guilded_Lily
Kort karma: 222
Likede indlæg: 1718

Indlægaf Guilded_Lily » 1. aug 2016, 12:01

Jeg synes, det kommer an på personen i kisten og éns relation til vedkommende.

Da min mormor døde, var alle i mørkt tøj. Da min mands oldemor døde, var alle i sort, da hun gik meget op i traditioner. Da jeg begravede min mor for et par år siden, var mere eller mindre alle i jordfarver, da det var min mors foretrukne. Dvs. grøn, brun, mørk blå, men også lidt mere spraglede, fordi det var min mors sind, og hun lagde stor vægt på, at vi skulle leve videre i glæde, selvom hun pludselig forsvandt fra os. Min mand havde mørkt jakkesæt med en lys skjorte på, ligesom min søn (dog uden jakke), og min datter havde en bordeauxrød kjole på. Jeg husker faktisk ikke min egen påklædning, men det var ikke sort.
0
Brugeravatar
Fru Sunshine
Moderator
Kort karma: 1019
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 9242

Indlægaf Fru Sunshine » 1. aug 2016, 22:23

Jeg kan overhovedet ikke huske, hvordan folk var klædt til min fars begravelse, ud over at alle havde vinterfrakker og støvler på, da det var mellem jul og nytår i 2009, hvor der var virkelig meget sne.
Men jeg tror, jeg ville have husket det, hvis nogen var dukket op i noget upassende, og det ville nok have gjort mig ked af det, fordi min far ikke ville have brudt sig om det.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Anilara
Kort karma: 162
Likede indlæg: 1837

Indlægaf Anilara » 1. aug 2016, 22:34

Jeg vælger sort/meget mørkt og finere tøj end normalt, da jeg er temmelig konservativ på det område. For mig er det mest respektfuldt (med mindre afdøde ikke brød sig om sort tøj eller lign.).
Jeg ville foretrække folk gjorde det samme til min begravelse. Det afspejler bare mest det, som jeg forbinder med ordentlighed.
0

Tilbage til "Livets forhold"