Noget om ømhed efter træning...

Hvor mange agurker går der på en asparges? Og hvor langt skal man løbe for at brænde den af? Snak løs om træning og kost.
Grissebassen
Kort karma: 33
Likede indlæg: 502

Noget om ømhed efter træning...

Indlægaf Grissebassen » 27. jul 2016, 16:00

Jeg har dyrket løb og holdsport i årevis, og er generelt rimelig aktiv. Men eftersom vægten trænger til et lille spark ned ad, tænker jeg at jeg nu vil prøve kræfter med styrketræning (igen), og er netop gået i gang. Jeg har forsøgt mig et par gange før, men har aldrig rigtig holdt ved det.

Jeg varmer op med løb i 10-15 minutter og laver så forskellige styrkeøvelser i en halv times tid, efterfulgt af udstræk. Da jeg ikke har et specifikt mål, andet end at få fedtprocenten og vægten lidt ned, varierer det en smule, hvad jeg finder på. Min erfaring med det er, at jeg godt kan mærke jeg bliver stærkere hurtigt, og resten må vel så komme med tid og tålmodighed.
Men jeg får så forbandet ondt i hele kroppen i dagene efter. Det er virkelig en demotiverende faktor for mig, i forhold til at holde ved styrketræningen. Jeg føler mig næsten helt handikappet, fordi kroppen føles så øm - nærmest influenzaagtig, og energiniveauet er virkelig i bund en dag eller to efter sådan en gang styrketræning.
Er det bare sådan vilkårene er, eller findes der tips og tricks til at restituere mindre smertefuldt? Når det kommer til løb og min holdsport, har min krop tilvænnet sig super hurtigt, men fidusen med styrketræning er jo netop gradvist at øge det, har jeg i hvert fald hørt :genert:
0
Brugeravatar
Neenah
Kort karma: 125
Likede indlæg: 1126

Re: Noget om ømhed efter træning...

Indlægaf Neenah » 27. jul 2016, 16:08

Fiskeolie skulle hjælpe.

Bliver det ikke bedre når du har trænet nogle gange?
0
Grissebassen
Kort karma: 33
Likede indlæg: 502

Indlægaf Grissebassen » 27. jul 2016, 16:10

Neenah skrev:Fiskeolie skulle hjælpe.

Bliver det ikke bedre når du har trænet nogle gange?

Jeg tager fiskeolie dagligt :) Jeg synes aldrig rigtigt, at min krop vænner sig til styrketræning, så det bliver ikke rigtigt bedre. Efter løb og holdsport er jeg som regel også en smule øm, men på den gode måde. Slet ikke på den der influenzalignende måde, som efter styrketræning.
0
Brugeravatar
Sophies-mor
Kort karma: 200
Likede indlæg: 1345

Indlægaf Sophies-mor » 27. jul 2016, 16:20

Kører du for hårdt på?
Prøv med mindre vægt/ færre gentagelser i en periode.
Jeg kørte body pump hvor man kommer hele vejen rundt med vægt på og bagefter tog jeg et pas på styrketræningsmaskinerne.
Jeg var aldrig så øm, som du beskriver.
Tænker for hård træning til at starte på.

Men prøv fiskeolie og magnesium.
1
Billede SÅ kom bananen!

:sur: Hævnrødbede :-D
D.itsen
Kort karma: 173
Geografisk sted: Vest-Sjælland
Likede indlæg: 1387

Indlægaf D.itsen » 27. jul 2016, 17:38

Ømheden tænker jeg er en nødvendighed, men den skulle gerne være værst den første håndfuld gange. Det er i hvert fald sjældent jeg er virkelig øm. Og jeg kan faktisk godt lide at mærke den en gang i mellem

Det manglende energiniveau kan jeg ikke genkende. Får du stadig et fornuftigt antal kalorier? Hvis du gør, så burde det forkorte restitutionen hvis du fylder lagrene kort tid efter træning, så det ville jeg prøve.
Og ja, så trap langsomt op på træningen. Det er uanset hvad fornuftigt at tage det nogenlunde stille i starten og fokusere på at få teknikken rigtig
0
UH UH UH UH KORT :love:
IrmaPigen
Kort karma: 76
Likede indlæg: 944

Indlægaf IrmaPigen » 14. okt 2016, 06:17

D.itsen skrev:Ømheden tænker jeg er en nødvendighed, men den skulle gerne være værst den første håndfuld gange. Det er i hvert fald sjældent jeg er virkelig øm. Og jeg kan faktisk godt lide at mærke den en gang i mellem

Det manglende energiniveau kan jeg ikke genkende. Får du stadig et fornuftigt antal kalorier? Hvis du gør, så burde det forkorte restitutionen hvis du fylder lagrene kort tid efter træning, så det ville jeg prøve.
Og ja, så trap langsomt op på træningen. Det er uanset hvad fornuftigt at tage det nogenlunde stille i starten og fokusere på at få teknikken rigtig

Så vil jeg vove at påstå, at det er fordi man ikke træner hårdt nok og ikke har vægt nok på.

Jeg får det fuldstændig som TS, med ømhed og kan have det nærmest influenza-agtigt eller i hvert fald som om, man er ved at blive syg.
0
D.itsen

Indlægaf D.itsen » 14. okt 2016, 07:28

IrmaPigen skrev:
D.itsen skrev:Ømheden tænker jeg er en nødvendighed, men den skulle gerne være værst den første håndfuld gange. Det er i hvert fald sjældent jeg er virkelig øm. Og jeg kan faktisk godt lide at mærke den en gang i mellem

Så vil jeg vove at påstå, at det er fordi man ikke træner hårdt nok og ikke har vægt nok på.

Jeg får det fuldstændig som TS, med ømhed og kan have det nærmest influenza-agtigt eller i hvert fald som om, man er ved at blive syg.

Du mener simpelthen at en utrænet og en trænet person bliver øm i samme grad?
0
Hewlett
Kort karma: 4
Likede indlæg: 101

Indlægaf Hewlett » 14. okt 2016, 07:43

D.itsen skrev:
IrmaPigen skrev:

Hvis den trænede person fortsat formår at presse sig selv til træning, kan der opstå ømhed i samme grad som ved træningsopstart. Det er jeg et glimrende eksempel på, jeg har godt nok ømme stænger efter min sidste træning, og jeg har da alligevel været i gang i et års tid nu :)
0
IrmaPigen
Kort karma: 76
Likede indlæg: 944

Indlægaf IrmaPigen » 14. okt 2016, 07:46

D.itsen skrev:
IrmaPigen skrev:

Jeg kan ikke udtale mig om en trænet og en utrænet person bliver øm i samme grad, da jeg kun har mig selv at vurdere ud fra.

Jeg har styrketrænet i over 10 år. Og jeg bliver stadig øm.
0
D.itsen

Indlægaf D.itsen » 14. okt 2016, 07:58

IrmaPigen skrev:
D.itsen skrev:
IrmaPigen skrev:

Jeg kan ikke udtale mig om "samme grad" da jeg kun har mig selv at vurdere ud fra.

Jeg har styrketrænet i over 10 år. Og jeg bliver stadig øm.

Jeg udtalte at det forhåbentligt bliver mindre voldsomt efter et par gange. Jeg er sjældent "totalt smadret og kan dårligt gå" som mange oplever efter de første par træninger. Det betyder ikke, at jeg ikke er øm, der er bare enkelte muskler og på en anden måde. Og der er cirka samme historie jeg har hørt fra alle og mener litteraturen siger det samme
Hvis man konsekvent får influenzalignende symptomer (som imo også inkluderer feber og ledsmerter) vil jeg mene man træner for hårdt eller der er noget galt.
Og jeg har styrketrænet i over 10 år hvis det åbenbart er relevant
1
Akehurst2
Kort karma: 274
Likede indlæg: 4574

Indlægaf Akehurst2 » 14. okt 2016, 08:05

Jeg bliver også øm efter træning, selvom jeg har været i gang længe. Det er forskelligt, hvor øm jeg er - lige når der er øget vægt eller indført nye øvelser, så mere end ellers og når jeg træner med min træner, så er jeg altid ekstra øm, fordi jeg bliver presset mere.

Men jeg synes det er en balance - jeg kan godt lide at kunne mærke, at jeg har givet den gas og presset mig selv, men det skal jo heller ikke være sådan at man ikke kan gå i flere dage efter hver træning, og så synes jeg også, der er forskel på den der ømhed man har i de enkelte muskler, som er et tegn på, de er blevet brugt, og så at næsten føle sig syg.

Selvom jeg er øm er det netop på en god måde, hvor jeg føler mig brugt, men fuld af energi - hvis jeg følte mig drænet og med influenzalignende symptomer ville jeg godt nok have svært ved at opretholde motivationen til at træne.
1
Brugeravatar
LadyFox
Kort karma: 428
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 6108

Indlægaf LadyFox » 14. okt 2016, 08:11

Hvis jeg blev øm som jeg gjorde de første par gange ville jeg slet ikke være i stand til at passe resten af mit liv. Jeg bliver stadig øm, men ikke SÅ øm at jeg knap kan lave noget som helt i flere dage.
1
I don't mean to be a diva, but some days you wake up and you're Barbara Streisand.
Akehurst2
Kort karma: 274
Likede indlæg: 4574

Indlægaf Akehurst2 » 14. okt 2016, 08:14

LadyFox skrev:Hvis jeg blev øm som jeg gjorde de første par gange ville jeg slet ikke være i stand til at passe resten af mit liv. Jeg bliver stadig øm, men ikke SÅ øm at jeg knap kan lave noget som helt i flere dage.

Præcis!

Har prøvet det der med, at man nærmest ikke kan sætte sig på toilettet i to dage efter nye squatøvelser (bulgarian split squat - av, for satan!), og sådan skal det jo ikke være hele tiden.
1
Brugeravatar
eks-Maupassant
Kort karma: 143
Likede indlæg: 2121

Indlægaf eks-Maupassant » 14. okt 2016, 09:59

Huh? Jeg synes aldrig man bliver øm af styrke. Det er derfor jeg godt kan lide det.

Bliver man måske øm hvis et er noget med en hel masse reps og sets med lav vægt?
0
Brugeravatar
eks-Maupassant
Kort karma: 143
Likede indlæg: 2121

Indlægaf eks-Maupassant » 14. okt 2016, 10:01

Hvorfor varmer du op med løb og ikke med mindre/nemmere varianter af de styrkøvelser du laver?

Hvis jeg f.eks. vil squatte, så er opvarmningen at starte 5 reps med stangen og så køre op ad hvor man tager 5 reps med hvert interval man kan, ud fra hvor små vægte der er tilrådelighed. A la 5 reps med 20, 25, 30, 50, 50 osv.

Det man varmer på med at løbe er jo nogen andre systemer end dem man bruger til styrke.
0

Tilbage til "Fit og/eller lækker"