Hvorfor omskæring af drenge ?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Culpøs
Kort karma: 20
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 176

Re: Hvorfor omskæring af drenge ?

Indlægaf Culpøs » 28. jul 2016, 17:44

Animi skrev:Desuden synes jeg ikke det er holdbart at man skal acceptere ting, udelukkende fordi det er religion eller en gammel tradition. Man må normalt ikke i Danmark få fjernet raske legemsdele af sit nyfødte barn, så det burde gælde alt, også omskæring.
Der er også nogen lande hvor ting som æresdrab, stening osv er accepteret og normalt, men det betyder jo ikke at man bare skal sidde ned og sige "nå, sådan er det jo bare."
Omskæring af piger er jo også noget der har fundet sted i mange tusinder år, men det betyder jo ikke at det så er noget man skal acceptere sker mange steder i verdenen.

I dé lande du omtaler har de nogle helt andre regler og normer end vi har her. Det er ej heller relevant og inddrage dem, eftersom at stening, æresdrab og omskæring af piger alle ulovlige i Danmark - men det er omskæring ikke.

"Vi" som forældre har retten til at bestemme og tage beslutninger på vegne af vores børn. Et forældrepar heller ikke kan tvinge deres 10 årige søn, jf. SL § 20, såfremt der er tale om en lille baby, så kan forældrene på barnets vegne og interesser give samtykke hertil, jf. SL § 14.

Ligesom du og mange andre træffer den beslutning, at jeres barn skal døbes. Her har barnet heller ikke aktivt valgt det?
1
Pacta Sunt Servanda :whip:
Brugeravatar
Culpøs

Indlægaf Culpøs » 28. jul 2016, 17:49

Flora skrev:
Culpøs skrev:Hvad med de børn som skal leve efter den kristne overbevisning? Skal de ikke selv have lov til at vælge?

Det skal siges, at jeg hverken er for eller imod omskæring af børn. Jeg prøver blot at forholde mig objektiv.

De har også lov at vælge anderledes når de er blevet voksne hvis de ikke ønsker at leve efter den kristne tro. En omskæring kan ikke gøres om hvis barnet ikke ønsker det som voksen. Det synes jeg er en ret væsentlig forskel.

Du har igennem ét helt liv fået påduttet dig en religion - og det kan i hvert fald ikke slettes. Så i begge scenarier får vedkommende påduttet noget man ikke har bedt om og som ikke kan ændres.

Jeg forstår mildest talt ikke, at folk ikke kan se udover deres egne næsetip.
0
Brugeravatar
Animi
Kort karma: 313
Likede indlæg: 5790

Indlægaf Animi » 28. jul 2016, 17:51

Culpøs skrev:I dé lande du omtaler har de nogle helt andre regler og normer end vi har her. Det er ej heller relevant og inddrage dem, eftersom at stening, æresdrab og omskæring af piger alle ulovlige i Danmark - men det er omskæring ikke.

"Vi" som forældre har retten til at bestemme og tage beslutninger på vegne af vores børn. Et forældrepar heller ikke kan tvinge deres 10 årige søn, jf. SL § 20, såfremt der er tale om en lille baby, så kan forældrene på barnets vegne og interesser give samtykke hertil, jf. SL § 14.

Ligesom du og mange andre træffer den beslutning, at jeres barn skal døbes. Her har barnet heller ikke aktivt valgt det?

Ja, i de lande har de andre normer - synes du så at det gør stening osv okay i de lande?

Jeg ville faktisk synes det ville være fint nok, hvis man ikke kunne indmelde sit barn ind i en tro. Forskellen er bare igen, at det kan gøres om. Barnet tager ikke fysisk skade af lidt vand i hovedet, det kan ikke resultere i stærke smerter og fysiske gener senere hen, og når man er 18 (måske yngre?) kan man melde sig ud igen.

Det er ikke lovligt at fjerne andre raske legemsdele af sit barn. Det er ikke lovligt at tatovere sit barn. Der er sjovt nok en grund til at det er ulovligt - at det ikke også gælder for omskæring er tåbeligt.

Derudover, så nej, mit barn skal ikke døbes.
2
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Animi

Indlægaf Animi » 28. jul 2016, 18:03

Jeg vil også sige at jeg er et ret tolerant menneske - med rigtig mange ting, kan jeg sagtens se udover min egen næsetip. At skære i raske børn, uden nogen nødvendig grund, er ikke en af dem.
At det er lovligt, betyder ikke at det behøver at blive ved med at være lovligt. Det var i rigtig rigtig mange år lovligt og alment accepteret at slå sine børn - heldigvis blev det da ændret.
Hvis vi aldrig kunne ændre ting fordi "sådan har det altid være", ville vi jo aldrig udvikle os som samfund.
3
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Culpøs

Indlægaf Culpøs » 28. jul 2016, 18:08

Animi skrev:
Culpøs skrev:I dé lande du omtaler har de nogle helt andre regler og normer end vi har her. Det er ej heller relevant og inddrage dem, eftersom at stening, æresdrab og omskæring af piger alle ulovlige i Danmark - men det er omskæring ikke.

Ja, i de lande har de andre normer - synes du så at det gør stening osv okay i de lande?

Jeg ville faktisk synes det ville være fint nok, hvis man ikke kunne indmelde sit barn ind i en tro. Forskellen er bare igen, at det kan gøres om. Barnet tager ikke fysisk skade af lidt vand i hovedet, det kan ikke resultere i stærke smerter og fysiske gener senere hen, og når man er 18 (måske yngre?) kan man melde sig ud igen.

Det er ikke lovligt at fjerne andre raske legemsdele af sit barn. Det er ikke lovligt at tatovere sit barn. Der er sjovt nok en grund til at det er ulovligt - at det ikke også gælder for omskæring er tåbeligt.

Derudover, så nej, mit barn skal ikke døbes.

Husk lige der også findes psykiske skader. Og hvis jeg SKULLE vælge, så ville jeg sgu hellere omskæres fremfor at påduttes bl.a. scientology i 18 år.
3
Brugeravatar
Culpøs

Indlægaf Culpøs » 28. jul 2016, 18:13

Animi skrev:Jeg vil også sige at jeg er et ret tolerant menneske - med rigtig mange ting, kan jeg sagtens se udover min egen næsetip. At skære i raske børn, uden nogen nødvendig grund, er ikke en af dem.
At det er lovligt, betyder ikke at det behøver at blive ved med at være lovligt. Det var i rigtig rigtig mange år lovligt og alment accepteret at slå sine børn - heldigvis blev det da ændret.
Hvis vi aldrig kunne ændre ting fordi "sådan har det altid være", ville vi jo aldrig udvikle os som samfund.

Jeg har ALDRIG sagt at fordi ting er som de er, så skal det aldrig ændres - den står på egen regning. Som jeg tidligere har sagt, så er jeg hverken modstander eller tilhænger, og det at jeg ikke er modstander betyder ikke at jeg forkynder stening m.v., som i prøver at pådutte mig. Jeg er blot OBJEKTIV.
1
Brugeravatar
Animi

Indlægaf Animi » 28. jul 2016, 18:16

Culpøs skrev:Jeg har ALDRIG sagt at fordi ting er som de er, så skal det aldrig ændres - den står på egen regning. Som jeg tidligere har sagt, så er jeg hverken modstander eller tilhænger, og det at jeg ikke er modstander betyder ikke at jeg forkynder stening m.v., som i prøver at pådutte mig. Jeg er blot OBJEKTIV.

Det har jeg heller ikke skrevet at du har sagt - læg mærke til at du ikke var citeret. Det var en generel kommentar til det ofte brugte argument for at omskæring skal være lovligt, fordi det er en gammel tradition.
0
Brugeravatar
Culpøs

Indlægaf Culpøs » 28. jul 2016, 18:21

Animi skrev:
Culpøs skrev:Jeg har ALDRIG sagt at fordi ting er som de er, så skal det aldrig ændres - den står på egen regning. Som jeg tidligere har sagt, så er jeg hverken modstander eller tilhænger, og det at jeg ikke er modstander betyder ikke at jeg forkynder stening m.v., som i prøver at pådutte mig. Jeg er blot OBJEKTIV.

Det har jeg heller ikke skrevet at du har sagt - læg mærke til at du ikke var citeret. Det var en generel kommentar til det ofte brugte argument for at omskæring skal være lovligt, fordi det er en gammel tradition.

Super, det lå ellers implicit i teksten (efter min mening) - men fair enough.
Tak for en sjov debat :wave2:
0
Brugeravatar
Flora
Kort karma: 260
Likede indlæg: 4302

Indlægaf Flora » 28. jul 2016, 18:24

Culpøs skrev:
Flora skrev:
Culpøs skrev:Hvad med de børn som skal leve efter den kristne overbevisning? Skal de ikke selv have lov til at vælge?

Det skal siges, at jeg hverken er for eller imod omskæring af børn. Jeg prøver blot at forholde mig objektiv.

De har også lov at vælge anderledes når de er blevet voksne hvis de ikke ønsker at leve efter den kristne tro. En omskæring kan ikke gøres om hvis barnet ikke ønsker det som voksen. Det synes jeg er en ret væsentlig forskel.

Du har igennem ét helt liv fået påduttet dig en religion - og det kan i hvert fald ikke slettes. Så i begge scenarier får vedkommende påduttet noget man ikke har bedt om og som ikke kan ændres.

Nej, tiden fra man blev født til man er gammel nok til at vælge selv kan selvfølgelig ikke slettes. Men man kan trods alt tage et aktivt valg om ikke at fortsætte med at leve efter religionen. Man kan ikke tage et valg om ikke at være omskåret hvis først man er blevet det.
2
Debattens sødeste :engel:
Brugeravatar
Culpøs

Indlægaf Culpøs » 28. jul 2016, 18:31

Flora skrev:
Culpøs skrev:
Flora skrev:

Nej, tiden fra man blev født til man er gammel nok til at vælge selv kan selvfølgelig ikke slettes. Men man kan trods alt tage et aktivt valg om ikke at fortsætte med at leve efter religionen. Man kan ikke tage et valg om ikke at være omskåret hvis først man er blevet det.

Enig, men retfærdiggøre det så de 18 år af ens liv i scientology?? Og jeg tror nu ikke det er så let, som i får det til at lyde. NU er jeg scientology i morgen er jeg ikke. Hvis man har levet i det miljø i 18 år, så er det sgu ikke noget man bare fra den ene dag til den anden smider fra sig - psyken.
0
Oveditlevsen
Kort karma: 16
Likede indlæg: 425

Indlægaf Oveditlevsen » 28. jul 2016, 18:32

http://www.bt.dk/danmark/danske-laeger- ... mlaestelse

Det er en artikel fra bt, men den siger alligevel alt.
Uanset om det bliver udført med baggrund i religion/tradition, så er det lemlæstelse.
2
Brugeravatar
Sangius
Kort karma: 103
Likede indlæg: 1870

Indlægaf Sangius » 28. jul 2016, 18:48

Det er hul i hovedet, at forsøge at forsvare at fjerne dele af raske børn. Det KAN ikke forsvares. Forhuden har en funktion, og det er derfor den er en del af os - og mange, mange andre pattedyr. Det er ikke OK, at fjerne funktionelle dele af kroppen, på grund af tradition.

Folk må som udgangspunkt selv bestemme over deres krop, og det bør ikke være lovligt at ændre noget permanent. Af samme årsag må man jo ikke tatovere på børn, eller f.eks. skære øreflippen af, hvis man synes det er pænest, eller har den tradition.

Jeg kan slet ikke sætte mig ind i, at man ikke kan forstå dette.
2
Brugeravatar
Culpøs

Indlægaf Culpøs » 28. jul 2016, 18:57

Oveditlevsen skrev:http://www.bt.dk/danmark/danske-laeger-omskaering-af-drenge-er-lemlaestelse

Det er en artikel fra bt, men den siger alligevel alt.
Uanset om det bliver udført med baggrund i religion/tradition, så er det lemlæstelse.

https://www.youtube.com/watch?v=iTslmQGxE60

Set fra en anden vinkel (spændende).
1
Brugeravatar
Flora
Kort karma: 260
Likede indlæg: 4302

Indlægaf Flora » 28. jul 2016, 18:58

Culpøs skrev:
Flora skrev:
Culpøs skrev:
Flora skrev:

Enig, men retfærdiggøre det så de 18 år af ens liv i scientology?? Og jeg tror nu ikke det er så let, som i får det til at lyde. NU er jeg scientology i morgen er jeg ikke. Hvis man har levet i det miljø i 18 år, så er det sgu ikke noget man bare fra den ene dag til den anden smider fra sig - psyken.

Nu er der jo ingen der siger det nødvendigvis er forfærdeligt at blive opdraget religiøst. Selvfølgelig findes der ekstreme religioner og der skal vi da også via lovgivning sikre os at disse børn ikke mishandles. Helt "normal" religion tænker jeg ikke er direkte skadeligt for barnet og det kan jo så tage et valg som voksen hvis det ikke ønsker religionen. Men jeg er da helt enig i det ikke er noget man bare gør. Det er da selvfølgelig en process hvor man finder ud af hvordan man gerne vil leve. Pointen var bare at man KAN gøre det hvis man ønsker det, hvilket der jo også er mange der har gjort.
0
Debattens sødeste :engel:
Brugeravatar
Culpøs

Indlægaf Culpøs » 28. jul 2016, 19:06

Flora skrev:
Culpøs skrev:
Flora skrev:
Culpøs skrev:
Flora skrev:

Nu er der jo ingen der siger det nødvendigvis er forfærdeligt at blive opdraget religiøst. Selvfølgelig findes der ekstreme religioner og der skal vi da også via lovgivning sikre os at disse børn ikke mishandles. Helt "normal" religion tænker jeg ikke er direkte skadeligt for barnet og det kan jo så tage et valg som voksen hvis det ikke ønsker religionen. Men jeg er da helt enig i det ikke er noget man bare gør. Det er da selvfølgelig en process hvor man finder ud af hvordan man gerne vil leve. Pointen var bare at man KAN gøre det hvis man ønsker det, hvilket der jo også er mange der har gjort.

Jeg er enig i det meste du skriver, dog bemærker jeg dog en vis "overfladiskhed" ift. det at man "bare" kan skifte identitet. Men lad det ligge.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"