Hvornår tester man?

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Smiling_Goat
Kort karma: 466
Likede indlæg: 5891

Hvornår tester man?

Indlægaf Smiling_Goat » 28. jul 2016, 07:32

Jeg bakser med hormonbøvl. Nogle måneder værre end andre, og igen denne omgang udviser jeg en masse klassiske tegn på graviditet, så jeg tænker, jeg alligevel hellere må teste (igen..)

Det siges, man kan teste for graviditet dagen efter udebleven menstruation, men jeg regner bestemt med at få min, så jeg skal vel bare gøre det, dagen efter den ankommer. Problemet er, at jeg får menstruation hver 14. dag, så jeg ved ikke, om de samme regler gælder. Jeg tænker også, at chancen/risikoen for graviditet nok ikke er så høj, når jeg får menstruation så tit, men mine "symptomer" er så udtalte (igen,) at jeg alligevel vil teste for en sikkerhedsskyld.

Er der nogle kloge hoveder, der kan rådgive?
0
Brugeravatar
Rapfisk
Kort karma: 530
Likede indlæg: 4282

Re: Hvornår tester man?

Indlægaf Rapfisk » 28. jul 2016, 07:43

Hvis du er bange for, at du kan beholde en graviditet gennem en menstruation, ville jeg få testet hos lægen. De sjældne tilfælde, hvor man forbliver gravid, selv om der er regelmæssig menstruation, er formodentlig fordi, man ikke danner nok hcg til, at man holder op med at menstruere, og så vil det nok heller ikke afsløres af en almindelig test.

Jeg går ud fra, at han/hun kender til dine symptomer?
0
Søger job inden for projektledelse, sekretariat, politik eller andet, man kan bruge et skarpt hoved til. Skriv PB :blomst:
Smiling_Goat

Indlægaf Smiling_Goat » 28. jul 2016, 07:55

Rapfisk skrev:Hvis du er bange for, at du kan beholde en graviditet gennem en menstruation, ville jeg få testet hos lægen. De sjældne tilfælde, hvor man forbliver gravid, selv om der er regelmæssig menstruation, er formodentlig fordi, man ikke danner nok hcg til, at man holder op med at menstruere, og så vil det nok heller ikke afsløres af en almindelig test.

Jeg går ud fra, at han/hun kender til dine symptomer?

Åh, det havde jeg ikke overvejet - det med HCG.

Jeg tror på ingen måde, at jeg har været gravid, siden bøvlet begyndte - jeg skulle i så fald være 10 måneder henne :P. Jeg plejer bare at teste, når mine "symptomer" er klokkeklare graviditetssymptomer (udtalt træthed, ømme bryster, grådlabilitet, oppustethed, forstærket lugtesans med tilhørende kvalme osv.) Testen plejer dog at være negativ, og det er jeg også sikker på, den er denne gang.

Min nye læge har hørt overskrifterne, og mener mine gener skyldes minipiller. Jeg skulle give det et par måneder til, før der skulle prøves noget alternativt (det er i slutningen af august,) så indtil da holder jeg bare hovedet oven vande.

Jeg skal ALDRIG på hormonbaseret prævention igen. Det er bare på ingen måde det værd. Så hellere 14 børn.
1
Smiling_Goat

Indlægaf Smiling_Goat » 28. jul 2016, 08:19

Men det vil sige, det er formålsløst at teste, hvis jeg får menstruation? Bare lige for at skære det ud i pap.
0
Brugeravatar
Rapfisk

Indlægaf Rapfisk » 28. jul 2016, 08:23

Smiling_Goat skrev:Men det vil sige, det er formålsløst at teste, hvis jeg får menstruation? Bare lige for at skære det ud i pap.

Ja.

Edit: De fleste har hørt historier om kvinder, der menstruerede under graviditet, men de menstruationer er som regel mindre kraftige og uregelmæssige, god når man hører om det, er det under alle omstændigheder fordi, det er meget, meget usædvanligt. Når man menstruerer, udskilles livmoderslimhinden, hvor et evt. befrugtet æg vil opholde sig, så det er i teorien umuligt at menstruere og forblive gravid.
1
Søger job inden for projektledelse, sekretariat, politik eller andet, man kan bruge et skarpt hoved til. Skriv PB :blomst:
JoyNips
Kort karma: 222
Likede indlæg: 2917

Indlægaf JoyNips » 28. jul 2016, 08:28

Jeg tror altså ikke, man kan gå en hel graviditet igennem uden at have produceret hcg... Uanset at man måtte have regelmæssige blødninger.
0
Brugeravatar
Æble
Kort karma: 166
Likede indlæg: 890

Indlægaf Æble » 28. jul 2016, 08:29

Hvis du tager minipiller og får mens hver 14. dag synes jeg det lyder ret logisk det din læge siger, at der er rod i det pga pillerne. Det ville jeg gå efter at få styr på.

Symptomer på graviditet kommer først når der er HCG i kroppen og i det tilfælde vil du også kunne teste positiv. De symptomer man får inden er alm hormonforandringer gennem cyklus (det et hvad jeg VED, det afholder mig ikke fra at symptomspotte hver måned efter ægløsning :p )

Men tag da en test og hvis den er negativ så tag en mere nogle dage senere.
0
Brugeravatar
Rapfisk

Indlægaf Rapfisk » 28. jul 2016, 08:46

JoyNips skrev:Jeg tror altså ikke, man kan gå en hel graviditet igennem uden at have produceret hcg... Uanset at man måtte have regelmæssige blødninger.

Det siger jeg heller ikke, blot, at HCG-værdierne er lave og derfor kan "overses" af en test.
0
Smiling_Goat

Indlægaf Smiling_Goat » 28. jul 2016, 09:15

Æble skrev:Hvis du tager minipiller og får mens hver 14. dag synes jeg det lyder ret logisk det din læge siger, at der er rod i det pga pillerne. Det ville jeg gå efter at få styr på.

Symptomer på graviditet kommer først når der er HCG i kroppen og i det tilfælde vil du også kunne teste positiv. De symptomer man får inden er alm hormonforandringer gennem cyklus (det et hvad jeg VED, det afholder mig ikke fra at symptomspotte hver måned efter ægløsning :p )

Men tag da en test og hvis den er negativ så tag en mere nogle dage senere.

Så, når jeg bør få menstruation d. 30. giver det mening at teste d. 31. om morgenen - også selvom det kun er 15 dage siden sidste menstruation?

Jeg skal bare virkelig have skåret det ud i pap :genert:
0
Smiling_Goat

Indlægaf Smiling_Goat » 28. jul 2016, 09:20

Rapfisk skrev:
Smiling_Goat skrev:Men det vil sige, det er formålsløst at teste, hvis jeg får menstruation? Bare lige for at skære det ud i pap.

Ja.

Edit: De fleste har hørt historier om kvinder, der menstruerede under graviditet, men de menstruationer er som regel mindre kraftige og uregelmæssige, god når man hører om det, er det under alle omstændigheder fordi, det er meget, meget usædvanligt. Når man menstruerer, udskilles livmoderslimhinden, hvor et evt. befrugtet æg vil opholde sig, så det er i teorien umuligt at menstruere og forblive gravid.

Der er så heller ikke rigtigt nogen blødning under menstruation, vil jeg sige - et bind er faktisk overflødigt (ja, vi kommer hinanden ved :P. Jeg beklager TMI.)

Så for min egen sindsros skyld, vil jeg godt teste så hurtigt det giver mening. Jeg vil bare vide, om det er på dag 15, 29, 32 eller hvornår end i cyklus. Det er også noget med, at jeg formentligt skal opsøge lægen igen i september pga. det her bøvl, og så er det rart at kunne sige, jeg har testet, og den var negativ. Det sparer lidt tid.
1
Lulu
Kort karma: 55
Geografisk sted: Odense
Likede indlæg: 564

Indlægaf Lulu » 28. jul 2016, 09:37

Typisk er der to strimler i en pakke, så jeg ville teste d. 31 og så igen nogle dage senere. Eksempelvis d. 5.
Du kan jo så købe en pakke mere i løbet af august og så teste i slutningen af måneden og igen i september inden læge, så du der har en helt frisk test at gå ud fra.
1
Brugeravatar
Marioneta
Kort karma: 98
Likede indlæg: 497

Indlægaf Marioneta » 28. jul 2016, 10:49

Hvis du ikke har brug for et bind ved din menstruation, så er det jo ikke menstruation. Så er det bare en pletblødning. Man kan godt opleve en del pletblødninger ved brug af mini-piller. Der er kun gestagen i mini-piller og en gestagen påvirket livmoder danner ikke slimhinde på samme måde som ellers, så derfor kommer der ikke så meget ud. For nogen kommer det samlet som lidt menstruationsagtigt, andre som pletblødninger og for andre kommer der slet ikke noget. Alt er indenfor normalen. Måske blødningerne stopper eftersom du bliver "tømt". Jeg havde to blødninger i interval som min cyklus og så så jeg ikke min menstruation mere, da jeg var på mini-piller.

Hvis dine symptomer skyldes graviditet, skyldes det HCG og så kan det sikkert godt vises på en test. Men har du taget dine mini-piller som foreskrevet, så er risikoen for graviditet meget lille. Hvis du derimod glemmer piller, så er risikoen større, ligesom risikoen for pletblødninger også er større. Der skal ikke meget "gestagen-fri" tid til før at livmoderen laver noget slimhinde, som skal ud igen på et tidspunkt.
0
Brugeravatar
Æble
Kort karma: 166
Likede indlæg: 890

Indlægaf Æble » 28. jul 2016, 11:08

Du kan teste afhænger ikke aå meget af din mens, men af hvornår du havde ægløsning. Det ved du af gode grunde ikke hvornår skulle have været. Man kan teste to uger efter æl så skulle den være sikker. En del kan teste positiv 10 dage efter æl.

Det lyder ikke som mens du har. Men er det ikke meget normalt ikke at have mens når man tager minipiller?
Hvis du tager dem som du skal får du jo slet ikke ægløsning og kan derfor ikke blive gravid.
0
Smiling_Goat

Indlægaf Smiling_Goat » 28. jul 2016, 13:37

Som sagt tror jeg virkelig ikke, at jeg er gravid, men jeg har for voldsomme gener til ikke at tjekke det. Jeg har endda en test liggende, så der er virkelig ingen grund til at lade være.

(Jeg græder over, hvor nuttede hundehvalpe er for pokker :P)
0
Lismaens
Kort karma: 82
Likede indlæg: 468

Indlægaf Lismaens » 28. jul 2016, 13:44

Jeg blødte stort set dagligt (og kraftigt) gennem min første graviditet. Der var ingen problemer med at teste positivt (det gjorde jeg allerede da jeg var 3+?, mit hcg-niveau steg også som det skulle.
1

Tilbage til "Helbred"