Kan man vænne sig til støj fra en vej?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Lismaens
Kort karma: 87
Likede indlæg: 469

Re: Kan man vænne sig til støj fra en vej?

Indlægaf Lismaens » 28. jul 2016, 21:46

Det lyder som det sted jeg boede i, indtil for ganske nylig. Det lå også ud til en af de større veje i byen, med god trafik hele dagen igennem. Soveværelset og stuen lå ud til vejen.
Jeg nåede at bo der i seks måneder, og vænnede mig aldrig til støjen. Jeg synes faktisk at jeg blev mere og mere irriteret over det, som tiden gik. Om dagen var det ikke et problem som sådan, da man går rundt i sit eget "larm" som tv, snak, musik osv. Men om aftenen, når ungerne sov og jeg egenligt bare gerne ville have ro til noget tv ell. læsning, blev jeg SÅ irriteret over de busser, biler, Randers-knallerter, utallige udrykninger osv., lige bag min ryg, dér i sofaen.
2
Maanii
Kort karma: 8
Likede indlæg: 153

Indlægaf Maanii » 28. jul 2016, 22:42

Ja og nej.

Jeg tror det er meget individuelt og samtidig er der stor forskel på støj. Jeg bor pt relativt tæt på en motervej, og den giver en svag konstant summen. Det høre jeg slet ikke. Ligesom jeg heller ikke er generet af en togbane tæt på. Det er ligesom lidt en hvidstøj i baggrunden for mig.

Tilgengæld har jeg boet ud til en større vej med mange opbremsninger, knallerter osv. Det generede mig helt vildt. Der måtte vi flytte efter 1 år med konstant stress.
0
Brugeravatar
Bimmerdyret
Kort karma: 63
Likede indlæg: 785

Indlægaf Bimmerdyret » 28. jul 2016, 23:52

Sagtens... Støjdæmpende vinduer koster ikke en bondegård
0
Brugeravatar
Rapfisk
Kort karma: 531
Likede indlæg: 4300

Indlægaf Rapfisk » 29. jul 2016, 05:26

Jeg vil sige, at det er alfa og omega for mig, at mit soveværelse vender mod gården. Jeg kan stadig høre trafikken, men mere som en summen.
0
Søger job inden for projektledelse, sekretariat, politik eller andet, man kan bruge et skarpt hoved til. Skriv PB :blomst:
Brugeravatar
Anlewi
Kort karma: 28
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Likede indlæg: 391

Indlægaf Anlewi » 29. jul 2016, 05:36

Jeg kan ikke.
Vi flyttede i ny lejlighed for 1 år siden, med soveværelse ud mod motorvejen. Da vi overtog var udvidelsen næsten færdig så det støj der var kom fra arbejdsredskaber.

Så åbnede vejen - der er trafik hele døgnet. Det er nogen problem når vinduer til soveværelse er lukkert, men når det er varmt og vinduerne er åbne er det umuligt at sove.
0
:love: lige børn leger godt - skæve børn har det sjovere :love:
Brugeravatar
Evapeva
Kort karma: 106
Likede indlæg: 964

Indlægaf Evapeva » 29. jul 2016, 09:08

Hørte om denne undersøgelse i radioen for nogle måneder siden, og synes lige, du skal tjekke den ud: https://ing.dk/artikel/90000-danskere-l ... eje-182794

Men jeg ved ikke, om støj fra motorveje er sammenligneligt med trafikstøj i byen, dog.
1
Kom lad os gå. Kom lad os se. Gennem tusind verdner venter vægtløs kærlighed.

Et fyrtårn af fornuft i et hav af vrøvl. :engel:
Brugeravatar
DD_81
Kort karma: 328
Geografisk sted: Stæævns
Likede indlæg: 3272

Indlægaf DD_81 » 29. jul 2016, 09:51

Evapeva skrev:Hørte om denne undersøgelse i radioen for nogle måneder siden, og synes lige, du skal tjekke den ud: https://ing.dk/artikel/90000-danskere-l ... eje-182794

Men jeg ved ikke, om støj fra motorveje er sammenligneligt med trafikstøj i byen, dog.

Det er ikke samme støj, men den er sikkert lige så skadelig! - måske endda mere fordi der kommer forskellige former for støj, man helt reelt forholder sig til, uden egentligt at bemærke det! og man skal bestemt ikke negligere at støj faktisk gør folk syge, alvorligt syge.

Jeg kom fra en mindre og stille by på landet, direkte til en større og tættere trafikkeret vej i Vanløse. Jeg syntes jeg vænnede mig til det ret hurtigt, men alligvel så forholdt jeg mig faktisk ret aktivt til lydende der kom fra vejen, jeg bemærkede det dog først for alvor da jeg 6-7 måneder senere flyttede til et markant mere stille sted, trukket væk fra bytrafik.
Og så flyttede jeg igen til et sted der lå tæt på en stor vej, der var tæt trafikeret i myldretid, og hvor jeg igen vænnede mig til det, men også ved flytning igen erkendte hvor meget det alligevel fyldte at have den form for støj tæt på.

Og så synes jeg måske også man skylder sig selv at tænke på at man ikke kun udsætter sig selv for støjforurening, men også luftforurening.
Jeg bemærkede ihvertfald hurtigt, den første lejlighed jeg boede i, hvor meget skidt der kommer ind af et par åbne vinduer. Pludselig var det ikke det lyse grå støv der samlede sig på fladerne, det var nærmest sort. Og jeg kunne tydeligt lugte det om morgnen, særligt i køligt og fugtigt vejr, hvor meget os fra biler, busser og lastebiler blev hængende i luften.
3
- tid til nyt debatnavn, - tidligere Dirtydancing, voksede fra det for læææænge siden ;)
godtnavn
Kort karma: 214
Likede indlæg: 1237

Indlægaf godtnavn » 29. jul 2016, 12:53

Jeg bor ikke tæt på nogen store veje, men en legeplads med en meget larmende boldbur udenfor, og så bor jeg øverst med skrå vinduer. Den første måned vågnede jeg når børnene spillede bold af den der rystende metal-larm, og hver gang det regnede på de skrå vinduer synes jeg det var en overdøvende larm. I dag lægger jeg ikke mærke til nogen af tingene :) Omvendt kan man sige børneleg og regn er hyggeligere lyde end trafik, men jeg tror man kan vænne sig til meget :)
0
ninjabolette
Kort karma: 1
Likede indlæg: 32

Indlægaf ninjabolette » 29. jul 2016, 12:57

Man kan sikkert godt vænne sig til det, men jeg ville ikke udsætte mig selv for kraftig støj- og luftforurening, som er sundhedsskadelig og ubehagelig.
0
Brugeravatar
Krølle
Kort karma: 445
Likede indlæg: 3495

Indlægaf Krølle » 29. jul 2016, 13:56

Du kan sikkert vænne dig til det, men det påvirker stadig med støj.

Vi boede før i lejlighed ned til selve Islands Brygge. Det var højt oppe, så lejlighedn var egentlig stille, men der ER mange mennesker og trafik, selvom det ikke virkede slemt, og vi havde soveværelse mod den stille gård.

Nu er vi flyttet i hus på en stille vej, og hold da kæft - jeg sover jo FANTASTISK. Jeg flytter aldrig igen. Ingenting er - for mig - værd at ofre denne nattesøvnskvalitet og ro for.
1
Brugeravatar
Krølle
Kort karma: 445
Likede indlæg: 3495

Indlægaf Krølle » 29. jul 2016, 14:04

...nå ja: eneste risiko ved ro er, at man kan blive indebrændt over bagboens emhætte. Den udsugning LARMER. Dt ville jeg aldrig have opdaget i lejligheden :D
0
Brugeravatar
Vira
Kort karma: 498
Likede indlæg: 1911

Indlægaf Vira » 29. jul 2016, 16:33

Jeg har ikke kunnet vænne mig til det, de par gange jeg har boet hvor der var støj fra en vej. Men tror faktisk at langt de fleste kan vænne sig til det, så støjen i hvert fald ikke er generende mere, jeg kunne bare ikke
0
I'm not limited edition, I'm weird.
Brugeravatar
Little_Woman
Kort karma: 45
Likede indlæg: 187

Indlægaf Little_Woman » 29. jul 2016, 16:46

Mit soveværelsesvindue ligger max 5 meter fra metrosporene; jeg sover med åbne vinduer og hører INTET. Jeg sover som en drøm! Det har jeg i hvert fald godt kunne vænne mig til, den susende lyd der kommer i tide og utide fra metroen.
0
Nu med fugl
Brugeravatar
kokkenok
Kort karma: 8
Likede indlæg: 73

Indlægaf kokkenok » 29. jul 2016, 16:52

Jeg boede i 5 år , lige knap 7 m fra skinnerne imellem Hjørring-Frederikshavn.
Det tog mig en måned at vænne mig til og efter et år, vågnede jeg, hvis jeg ikke hørte morgentoget der rumlede forbi inden alarmen skulle lyde :)
Når det er sagt, er det vigtigt at man lige kigger på om der er gjort tiltag for at reducere støjen, tykke døre, støjdæmpende ruder, hvordan vender div ventilationer, er der buskads, skærme eller bakket, hvor hurtigt(og tungt) kører trafikken osv og til syvende og sidst, finder man kun af det ved at prøve sig frem.
0
"She stands before you naked. You can see it, you can taste it, And she comes to you light as the breeze.
Now you can drink it or you can nurse it, It don't matter how you worship. As long as you're Down on your knees."
didaa
Kort karma: 11
Likede indlæg: 72

Indlægaf didaa » 29. jul 2016, 18:24

Vi kan vænne os til stort set alt som mennesker, så det er ikke så interessant at vurdere det ud fra det. Jeg synes derimod du skal overveje hvor meget ro og ren luft (som den nu kan blive i byerne) er værd for dig? Hvad koster en tilsvarende bolig et sted hvor der ikke er denne her trafik?

Jeg kan sige så meget at jeg ikke ville gøre det personligt. Jeg elsker at bo midt i København, men jeg har prioriteret at bo på en vej med ca samme trafik som en stille villavej, og med mulighed for at lave stue og soveværelse både mod gaden og gården. Vores sommerhus ligger også på en lille blind sidevej fuldstændig lydløst fra trafik. Det er jo forskelligt hvordan man har det, men jeg tror at vi undervurderer hvor meget støj rent faktisk betyder og generer os, og det vigtigste for mig er den personlige frihed i at jeg ikke er tvunget til larm i mine boliger.
2

Tilbage til "Livets forhold"